שובה של עמלת היתר
באחרונה חזרה לכותרות אחת מהמחלוקות העתיקות של עולם הפרסום: עמלת היתר. את יריית הפתיחה בקרב המחודש ירתה לפני מספר שבועות נורית דאבוש, יו"ר מועצת הרשות השנייה, שבצעד מתוקשר הודיעה, כי בכוונתה לבדוק את נושא עמלות היתר בענף הטלוויזיה, ולשים קץ לתופעה המכוערת, להגדרתה.
מספר שבועות אחר כך יצאה גם מנכ"ל איגוד המפרסמים, תלמה בירו, בהודעה משלה בנושא, שביקשה מחבריה באיגוד לדרוש "יותר שקיפות" מהפרסומאים וחברות המדיה. ההבדלים בהתנהלות בין שתי הנשים ניכרים: בעוד שבירו לא אמרה את המילים המפורשות "עמלת יתר", ונזהרה מלפגוע בכבודם של חבריה הפרסומאים (שהלכו איתה יד ביד בשנה האחרונה כל הדרך אל ה'קוד האתי' של הרשות השנייה); הרי שדאבוש בדרכה המוחצנת טיפסה על עץ גבוה, ועוררה עליה לא רק את זעמם של הפרסומאים, אלא גם את זכייניות הטלוויזיה - עליהן בעצם רצתה להגן.
הוויכוח על עמלת-היתר, ה-super commission, עתיק כימי הפרסום עצמו. עמלת-היתר היא למעשה בונוס אותו מקבל רוכש המדיה (זמן אוויר בטלוויזיה או ברדיו, אינטשים בעיתון וכיו"ב) מהמדיה עצמה, בהתאם לכמות שהוא רוכש. לא מדובר כאן בהמצאה של ענף הפרסום: בדיוק כמו בשוק הכרמל, כשהרוכל מבטיח לך וופל חינם בקניית ארבעה וופלים, גם בענף הפרסום מציעה המדיה לרוכש, בונוס חינם בצורת עמודים בעיתון או זמן אוויר, על רכישה מהיקף מסוים.
מכאן גם נגזר שמה של העמלה: מדובר בעמלה נוספת, שמתווספת לעמלה הרגילה של רכש המדיה עליה הסכימו המפרסם והפרסומאי בחוזה ביניהם. ההבדל בשיטה בין שוק הכרמל לענף הפרסום הוא פשוט: בשוק הלקוח עצמו מקבל את ההטבה, ואילו בפרסום, המתווך - משרד הפרסום או חברת רכש המדיה מקבל אליו את הבונוס. לעיתים יספר למפרסם ולעיתים לא, לעיתים יחזיר את ההטבה למפרסם ולעיתים יגלגל אותה למפרסם אחר.
מספר חברות רכש מדיה מצהירות, כי כל עמלות-היתר חוזרות למפרסמים, אבל עדיין - רב הנסתר על הגלוי בהתחשבנות העסקית של הפרסומאים מול המדיה.
המערכה הקודמת בנושא נערכה לפני כחמש שנים. אורן מוסט, בזמנו יו"ר איגוד המפרסמים, יצא לקרב העמלות נגד אבנר בראל, אז יו"ר איגוד חברות הפרסום. מוסט טען, כי הפרסומאים גובים על חשבון המפרסמים עמלות-יתר, שהגיעו לגרסתו עד לכ-30 אחוז מהיקפי העסקה. בראל לעומתו, טען כי הפרסומאים כבר מזמן אינם יכולים להתקיים מהעמלות המקוצצות שמשלמים המפרסמים, ומלחמת המפרסמים בעמלות-היתר תחתוך למעשה את הענף עליהם הם יושבים, ביחד עם הפרסומאים.
היות ומדובר בשני אישים מיליטנטים, אשר לא היססו מלהתבטא בחריפות זה נגד זה, המאבק דאז איים לפרום את המארג העדין של יחסי פרסומאים-מפרסמים. בסופו של דבר נמוג המאבק מאליו, והפרסומאים מצידם הפנימו שאולי כדאי לשים בחזית האיגוד אנשים מיליטנטים פחות: רמי שלמור, ואחריו (כעת) יאיר גלר.
כיום, טוען גלר כי הוויכוח על עמלת-היתר לא רלוונטי למציאות העסקית של הענף: המפרסמים כבר התמקצעו, הם מבינים ברכש המדיה, במחירים, בעונתיות, חלקם מסתייעים במחלקות מיוחדות של בקרת מדיה - עברו הימים בהם המפרסם היה עונה בכן ואמן לכל קבלה שהביא לו הפרסומאי שלו.
יש מידה רבה של צדק בדבריו: המפרסמים היום אכן מקצועיים יותר, המפרסמים הגדולים יודעים בדיוק להיכן הולך כל שקל. מאידך, גם המציאות בשטח השתנתה: בחמש השנים האחרונות עבר ענף רכש המדיה לריכוזיות של 5-6 חברות גדולות, שרוכשות מדיה גם למשרדי פרסום קטנים שאין להם מחלקת רכש, וכן ישירות למפרסמים עצמם. מטבע הדברים, אותן חברות מדיה גדולות מגלגלות סכומים גדולים יותר בין הפרסומאים למדיה, ונהנות מבונוסים גבוהים יותר.
מהצד השני של המטבע, גם המפרסמים נהנים מהגודל ומהחוזק של חברות המדיה, שמצליחות להשיג מחירים נמוכים הרבה יותר מאמצעי המדיה, ולעיתים אף 'לכופף' את אמצעי המדיה על ידי חרם נקודתי. אבל בעסקים כמו בעסקים, אי אפשר שכולם יהנו, כל הזמן: באיגוד המפרסמים חוששים שלא כל המפרסמים נהנים מהתנאים המשופרים של חברות רכש המדיה באמצעי המדיה, ומכאן באה דרישתה של בירו ל"שקיפות".
"אני מוכן לשבת בכלא 15 שנה תמורת 17 מיליון"; האם הפיצוי לזדורוב סביר?
רומן זדורוב יקבל 17 מיליון שקל כפיצוי על 15 שנות מאסר והציבור מגיב - יש חילוקי דעות על הסכום, אבל הרוב מסכימים שאין מחיר לחופש וסבורים שהם משלמים על הפשלות של הפרקליטות בעוד שם אף אחד לא משלם את המחיר; וגם - מה הפיצויים שנקבעים בעולם במצבים דומים?
התגובות הרבות בטוקבקים וברשת על הפשרה של הפרקליטות עם רומן זדורוב שישב 15 שנים בכלא וזוכה במשפט חוזר הם על כל הספקטרום. הרוב מתייחסים לסכום המרשים שנפסק - 17 מיליון שקל , שזה 1.13 מיליון שקל בשנה ומהרהרים אם "זה היה כדאי". יש גם תגובות של "אני מוכן לשבת בכלא 15 שנה תמורת 17 מיליון", אבל הרוב סבורים שאין מחיר לחופש.
תגובות רבות מעלות שאלות קשות שאין עליהם תשובות על מעשי זודורוב והיעלמות המכנסיים והנעליים שלו באותו היום, כמו גם - השיחה שלו עם המדובב. תגובות רבות אחרות מדברות על הפשלות של הפרקליטות בפרשה ועל כך שאנחנו משלמים את המחיר - 17 מיליון שקל אלו כספי ציבור.
בשורה התחתונה, רוב המגיבים חושבים שבהינתן פסק הדין והזיכוי של זדורוב, מגיע לו סכום כזה. ואכן, גבוה ככל שיהיה הסכום, בעצם לקחו לזודורוב חלק ממשמעותי מהחיים.
כמה משלמות מדינות בעולם פיצויים על ישיבה בכלא שהתבררה כטעות?
העולם ראה בשנים האחרונות שורה של פסקי פיצויים חסרי תקדים לנאשמים שזוכו לאחר שהורשעו בטעות. במקרים רבים מדובר לא רק בהחזר על שנות חירות שנגזלו אלא גם במסר חד נגד רשויות החוק והמשפט.
- רומן זדורוב יקבל מהמדינה פיצוי של 17 מיליון שקל
- רומן זדורוב למשטרה: החזירו לי את טבעת הנישואין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצפון קרוליינה, ארה"ב, שני גברים, הנרי מקולום וליאון בראון, זוכו לאחר 31 שנות מאסר על רצח שלא ביצעו. הם קיבלו פיצוי של כ-75 מיליון דולר, סכום שובר שיאים שנקבע לפי מיליון דולר על כל שנה בכלא, בתוספת פיצוי עונשי. בארה"ב נרשם גם המקרה של ג'ואן ריברה, שישב בכלא שלושה עשורים באילינוי, וזוכה לבסוף תוך קבלת פיצוי של 20 מיליון דולר.