להשקיע בחו"ל ולהרגיש בארץ: תעודות סל בנטרול חשיפה
פיזור והקטנת סיכון הינם אחד העקרונות המנחים כל משקיע בבניית תיק ההשקעות. השקעה במדד רחב דהיינו בסל מניות, מגדילה למעשה את הפיזור בתיק, מגוונת אותו ובכך מקטינה את התנודתיות והסיכון הגלום בהשקעה. תעודת הסל העוקבות אחר מדד כלכלי מסוים (כגון: מדד ת"א 100, מדד הניקיי, מדד הדאו ג'ונס, מדד הנאסד"ק) הינם פופולאריות ביותר בקרב משקיעים לצורך כך.
אלא, שבניגוד למשקיע אמריקני הרוכש תעודת סל על מדד הנאסד"ק, משקיעים בישראל חשופים גם לתנודות מט"ח והפרשי ריביות. אמנם תעודת הסל עבור הישראלי מחקה את ביצועי במדויק, אך עקב החשיפה המטח"ית והפרשי הריבית, במונחים שקליים התשואה היא שונה ולעיתים אף מהווה את ההבדל בין רווח להפסד.
כך למשל, תעודת סל על מדד נאסד"ק, ירד בשנה האחרונה במונחים שקליים בכ-1.5%. בנטרול החשיפה לדולר ובתוספת הפרשי הריבית (כיום ללא תוספת) היתה תעודת הסל משיגה תשואה חיובית של כ-5.2%.
דוגמא קיצונית יותר הינה תעודת סל על מדד הניקיי 225 שעלה בשנה האחרונה במונחים שקליים ב-10.5%. בנטרול החשיפה ליאן ובתוספת הפרשי הריבית (כיום כ-4.9%) הניתנים על ידי אינדקס היתה תעודת הסל משיגה תשואה של 30%.
אינדקס תעודות סל מנפיקה 3 תעודות המנטרלות את החשיפה המט"חית בהשקעה במדדים מובילים בבורסות זרות. המשמעות: התחזקות של השקל לעומת מטבעות אלה לא פוגעת בתשואת התעודות. בנוסף, מעניקות התעודות גם את הפרשי הריבית בין ישראל לריבית בחו"ל.
תשקיף ההנפקה של אינדקס כולל ארבע תעודות סל חדשות: אינדקס סין שקלי, אינדקס נאסד"ק שקלי, אינדקס ניקיי שקלי ואינדקס בנקים.
בבורסה לניירות ערך כבר נסחרות שלוש תעודות סל של אינדקס: אינדקס ת"א 25, אינדקס ת"א 100 ואינדקס ניקיי שהונפקו לפני כשלושה חודשים בהיקף כולל של כ-120 מיליון שקל ומאז הוכפיל היקפן ליותר מ-250 מיליון שקל. הבעלות על אינדקס תעודות סל מצויה בידי שלושה גופים בולטים בשוק ההון: ד"ש ניירות ערך והשקעות (49.9%) וחברה משותפת בבעלות אהרון כהן מבעלי פאי פיננסים ואייל בקשי מבעלי גמול ברק(50.1%).
טראמפ בישראל CHATGPTארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%
לאחר מו"מ של מספר חודשים של משרד הכלכלה מול משרד הסחר האמריקאי, במטרה להוריד את המכס מרמה של 17% לשיעור של 10%, הושגה הפחתה מוגבלת בלבד; ארה״ב הודיעה כי תעמיד את שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל על 15%; גורמים מוסרים כי טראמפ מחזיק בקלף של 10% והפחתה מלאה של המכסים, כמנוף במו"מ להסכמים אזוריים
ממשל טראמפ הודיע כי שיעור המכס הכללי שיוטל על יצוא סחורות מישראל לארה״ב יעמוד על 15%, נמוך מהרמה של 17% שנקבעה בתחילה אך גבוה מהיעד המרכזי שאליו כיוונה ישראל, מכס מינימלי של 10%. ההחלטה התקבלה לאחר חודשים של מגעים אינטנסיביים בין נציגי משרד הכלכלה והתעשייה
לבין משרד הסחר האמריקאי, ונחשבת בירושלים לפשרה חלקית בלבד, שאמנם כוללת הקלות משמעותיות ברמת המוצרים, אך אינה מספקת מענה מלא לחשש מפגיעה מתמשכת ביצוא הישראלי.
ההחלטה צפויה לקבל תוקף רשמי עם פרסום הודעת משרד הסחר האמריקאי עד סוף החודש, כחלק מהשלמת
מערך הסכמי המכסים המעודכנים של ארה״ב עם שותפות סחר נוספות. מדובר במהלך רחב יותר שמוביל ממשל טראמפ, שמטרתו לעדכן את מדיניות הסחר האמריקאית ולצמצם גירעונות מסחריים, גם מול מדינות ידידותיות.
מו״מ ממושך והישג חלקי בלבד
במהלך המגעים ביקשה
ישראל להוריד את תקרת המכס הכללית מ-17% ל-10%, רמה שנקבעה על ידי ארה״ב עבור מספר מדינות אחרות. המשלחת הישראלית, שכללה בכירים ממשרד הכלכלה והנספחים המסחריים בארה״ב, הדגישה את מעמדה הייחודי של ישראל כמדינה בעלת הסכם סחר חופשי מלא עם ארה״ב מזה עשרות שנים, ואת
תרומתה של התעשייה הישראלית לשרשראות אספקה אסטרטגיות עבור המשק האמריקאי.
למרות זאת, וושינגטון עמדה על כך ששיעור של 15% יהיה הרף התחתון במסגרת מדיניות המכסים החדשה, החלה על מדינות בעלות מאזן סחר שלילי מול ארה״ב. גורמים כלכליים בישראל ציינו כי הנשיא
טראמפ אינו מוכן בשלב זה לרדת מתחת לרמה זו, מתוך רצון לשמור על אחידות מדיניות ולהותיר לעצמו מרחב תמרון להסכמים עתידיים.
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- מי שולט בשוק הגז העולמי - קטאר פותחת פער מול ארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פטורים רחבים ומאות מוצרים ללא מכס
לצד האכזבה מהשיעור הכללי, ההסכם המתגבש כולל שורה ארוכה של פטורים והקלות סקטוריאליות. לפי גורמים המעורים בפרטים, מאות מוצרים ישראליים צפויים ליהנות מפטור מלא ממכס, בהם רכיבים לתעשיות התעופה והרכב, שבבים, תרופות גנריות, וקטגוריות נרחבות בתחומי הכימיה, המתכות, המזון והתוספים הרפואיים.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
