מורכבות היא יופי - יגאל גלי, מנכ"ל מעברות
במשך שנים משמשות החברות הרב לאומיות מקור לפיתוח של מודלים ניהוליים. הניהול לפי מותגים של פרוקטר אנד גמבל, הניהול לפי יחידות עסקיות אסטרטגיות (SBU) של ג'נרל אלקטריק והניהול המטריציוני התלת-מימדי של סימנס, הם רק חלק מהדוגמאות הקלאסיות של עולם הניהול.
אסטרטגיות הביזור שהובילו חברות אלו במחצית המאה הקודמת, יצרו צורך בבניית מודלים ניהוליים שיתמכו במוטת השליטה המתרחבת. מודלים אלה אף צידדו באוטונומיה ניהולית ליחידות הקצה, מה שהביא לשכפול גורף של מודלים עסקיים וניהוליים מבלי להערך למורכבויות המשתמעות מכך.
מוטת השליטה הגלובלית והתחרות המתגברת, יצרה עבור החברות הגדולות מורכבות ניהולית משמעותית, שהחלה לגרוע מהן ערך. חברות החלו לחפש דרך לנטרל את המורכבות הניהולית, והתוצאה הייתה שבעשרים השנה האחרונות החלו להתפתח אסטרטגיות מיקוד שונות ששיפרו את התוצאות העסקיות של אותן החברות. חברות רב לאומיות שלא פעלו למיקוד עיסקי נענשו על ידי שוק ההון.
תהליכי המחשוב בכלל, ומערכות ה-ERP וה-BI בפרט החזירו את מוקד קבלת ההחלטות לקצה הפירמידה ואף זרזו תהליכים של רציונליזציה ייצורית וכינוס מותגים. מורכבויות ניהוליות שלא מצאו את פתרונן בכלים מיחשוביים, באופן שיאפשרו שליטה וקבלת החלטות בקצה הפירמידה- נוטרלו או בוטלו.
חשוב לי להדגיש, שניהול מצטיין אינו נמדד רק ביכולת לפתח ולנהל מודל עיסקי מורכב. עצם יצירת פער ביכולות הניהול ביחס למתחרים בונה ערך לבעלי מניות. חברות מקבלות פרמיה על המניה כאשר המשקיעים מזהים יכולות ניהול יוצאות דופן ביחס לתעשיה. טבע היא דוגמא מובהקת מזה זמן רב, נייס היא דוגמא נוספת מהשנים האחרונות.
השאלה המהותית היא: "עד כמה יכולות חברות שאינן רב לאומיות או שלא יצרו מסה קריטית בענפים או בטריטוריות בהם הן פועלות לייצר יתרונות יחסיים וחסמי כניסה ברי הגנה"?
נוציא מהדיון את חברות "הכלכלה החדשה" (שמייצרות לעיתים בו זמנית גם את הטכנולוגיה, גם את הענף וגם את המודל העסקי שלהן), ונתמקד לרגע ב"כלכלה הישנה".
האסטרטגיה של שחקן נישה היא כבר מזמן לא תשובה מספקת ורוב התשובות האמיתיות מתמקדות בשנים האחרונות ביצירת מודלים עסקיים אלטרנטיביים. לטעמי, הצטיינות בניהול מורכבויות מייצרת לחברות קטנות יחסית, יתרון תחרותי הנשען על "DNA ניהולי" שאינו בר חיקוי, בשל השונות המהותית בבחירות האסטרטגיות.
המורכבות הניהולית מייצרת יתרון יחסי בשני היבטים: ראשית, היא מאיטה את קצב ההתקדמות של המתחרים החדשים על עקומת הלמידה. שנית, היא מעלה את נקודת האיזון הענפי(משפיעה על מבנה העלויות) ומייצרת בהכרח מחסום כניסה גבוה יותר לענף.
ישנן לא מעט חברות אשר בחרו בניהול המורכבות כבסיס ליצירת יתרון תחרותי ומחסומי כניסה לשחקנים גדולים של הענף בו הן פועלות. זאת, בניגוד למגמת המיקוד הגורפת והמודלים הניהוליים הריכוזיים המאפיינת את הבחירה האסטרטגית של החברות הגדולות. חברות קטנות יותר, עם קווי תקשורת פנים אירגונית קצרים יותר, פיתחו יכולת טובה יותר להתמודד עם ניהול מורכבויות.
אינטגרציה ורטיקלית, שהייתה מגמה נפוצה בענף מוצרי הצריכה בכלל וענף המזון בפרט, היא דוגמא למורכבות ניהולית שרוב השחקנים הגדולים כבר נטשו אותה מזמן. בעבר, היצרנים הגדולים הקימו חנויות לממכר תוצרתם במטרה לעקוף את ערוצי ההפצה המתחזקים וליהנות מהמרווח הקימעונאי, והרשתות הקמעונאיות הגדולות הקימו יחידות ייצור כדי לפתח את המותג הפרטי שלהן ולהנות מהמרווח הקמעונאי. התחרות המתפתחת בעיסקי הליבה של כל אחת מהן, חשף את הסיבסוד הצולב ואת חוסר היעילות בפעילויות שאינן יכולות הליבה.
היום לא נמצא כמעט יצרן מוצרי צריכה מרכזי שמחזיק בבעלותו רשת קמעונאית המשמשת עבורו ערוץ הפצה עיקרי למוצריו. השחקנים הגדולים המירו את המורכבות באסטרטגיית מיקוד והאצת הצמיחה.
יחד עם זאת, ישנם ענפים הפועלים באופן שונה, כמו ענף הטקטסטיל, המציג אלטרנטיבה לאותה מגמה של מיקוד עיסקי. חברת קסטרו, בניגוד לדלתא או לכיתן, בחרה להיות ולהצטיין במספר רכיבים רב יותר של שרשרת הערך. קסטרו עוסקת הן בפיתוח המוצר, הן בייצורו (לימים התחלפו יכולות הייצור ביכולות ניהול שרשרת אספקה) והן בקמעונאות. ניהול מצטיין של מורכבות (בגיאוגרפיה נתונה) יצר לקסטרו יתרון תחרותי ומחסום כניסה למתחרים באותה נישה צרכנית מוגדרת.
מורכבות ניהולית אחרת יכולה להיבנות גם מתוך מאפייני הענף עצמו. חברת מוצרי מעברות פועלת בשני תחומים- מזון לתינוקות (מטרנה) ותוספי תזונה (טעם טבע-אלטמן), בהם ישנה מורכבות ניהולית שאינה מצויה ביכולות הליבה של השחקנים הגדולים שפועלים בטריטוריות משיקות (מזון ותרופות). כל אחת מהחברות או מתחרותיה, נמצאת במודל עיסקי/ניהולי מתוך בחירה. הבחירה שיצרה לחברות המזון יתרונות בהגדרה ענפית אחת, בנתה עבור מטרנה יתרון תחרותי ומחסומי כניסה בהגדרה ענפית אחרת.
חשוב לזכור, כי העיסוק במזון לתינוקות מחייב תובנות ויכולות ייצוריות אחרות מאלו של ענף המזון ככלל. ראשית, עלויות האיכות הינן מסדר גודל אחר מהמקובל בענף המזון. בנוסף, קיימת המורכבות השיווקית, הכוללת ניהול דיאלוג ותקציבים עם מספר רב של קהלים דרך מספר רב של אמצעים: אמהות, רופאים ואחיות, בתי חולים, ומשרד הבריאות מחד, תוך פיתוח יכולות הידברות באמצעות מדיה יעודית, מערכי תועמלנים, ומערך call center מאידך.
שתי הדוגמאות הללו מייצגות מורכבות ניהולית שאיננה חלק מה-DNA של החברות הרב לאומיות. נסיונות כניסה לתחומים שאינם "טבעיים" לחברות אלו ייעשו לעיתים קרובות כפעילות חיצונית לליבת העסקים, באופן שאינו מאפשר להן ליהנות בפועל מהיתרונות הפנימיים הקיימים בחברות הגדולות.
המודל הניהולי לעולם אינו מנותק מהמודל העיסקי, יתרה מכך, הוא נגזר ממנו. יתכנו מצבים בהם נעשית בחירה במודל עיסקי פשוט, אך המורכבות הענפית יוצרת את המורכבות הניהולית המייצרת מחסומי כניסה.
כך למשל, לחברת טעם טבע-אלטמן הפועלת בתחום תוספי התזונה והויטמינים אין מודל עיסקי מורכב. היא אינה מייצרת את מוצריה, אלא עוסקת רק במרכיבי הפיתוח, המיתוג, המכירות וההפצה. המורכבות הניהולית נובעת מהצורך לפתח ולנהל מעל 1,500 מוצרים, לתקשר ולתעמלן לרופאים ממגוון רחב של דיסיפלינות רפואיות ובמקביל גם למספר רב של דיאטנים ונטורופתים הפועלים בענף.
בנוסף, ערוצי ההפצה כוללים רשתות מזון, בתי מרקחת, רשתות פארמים ומאות בתי טבע. הענף מאויים, כביכול, מכניסה אפשרית של חברות התרופות או של חברות המזון, דבר שמעמיד את המורכבות הניהולית בסתירה למיקוד העיסקי של החברות הפועלות בשני הענפים הללו, ומחייבת אותם לפתח מיומנויות ניהוליות בתחומים שהן אפילו לא יכולות למנף מאוחר יותר בעיסוקים השוטפים שלהן.
התחרות הגוברת מייצרת לחץ מתמיד על כל החברות לפשט תהליכי ניהול ולשפר את מבנה העלויות שלהן. במקרים רבים מייצר מהלך הוויתור על המורכבות הניהולית חסכונות מיידיים. אולם, כאשר מוותרים על מורכבות ניהולית צריך לשאול במקביל את שתי השאלות: האם ויתרתם על יתרון יחסי כאשר פישטתם את תהליכי הניהול? האם נוצר מבנה עלויות חדש היוצר פער ביחס למתחרים לאורך זמן?
בבחינה זו, סוגיית המעבר ל-Outsourcing היא אבן בוחן מצויינת לבדיקת הנושא. במידה ולחברה אין יתרון לגודל המצדיק מערך מכירות והפצה עצמאי, אז מיקור חוץ נשמע כפתרון טוב, המפשט מיידית את הניהול ומקטין עלויות. אולם, יש לבחון גם את עצמת המותג. אם המותג חזק ביחס למתחרים, אז מיקור-החוץ יצר לחברה יתרון תחרותי (החסכון מועבר בחלקו לשיווק ומגדיל בכך את חסמי הכניסה) ואם למותג אין יתרון יחסי אז הפישוט הניהולי יצר חיסרון יחסי (הכסף הנחסך יתקזז מול אבדן האחיזה בחנויות).
לפני שמוותרים על המורכבות הניהולית צריך לבדוק אם הצורך לא נוצר בגלל נחיתות של המשאב האנושי. מוטב להשקיע בסגירת פערי יכולות מאשר לוותר על יתרון יחסי שמייצרת המורכבות הניהולית.
לא כל מורכבות ניהולית יוצרת יתרון תחרותי לאורך זמן או חסמי כניסה. למשל, המעבר לניהול שרשרת אספקה ייצרה עד כה יתרון תחרותי לחברות הגדולות רק ביחס לקטנות. השיפור המשמעותי בשורת הרווח ניתן לחיקוי על ידי חברות אחרות מאותו סדר גודל באותו ענף.
כתוצאה מכך, המעבר לניהול שרשרת אספקה הפך להיות כמעט מהלך הכרחי לכל חברה, מכל סדר גודל. זמינות מערכות ERP ומודלים של MRP לחברות קטנות ובינוניות מצמצם את היתרון הזמני שנוצר לחברות הגדולות מפיתוח יכולות ניהול של שרשרת האספקה.
לסיכום, איכות ההון האנושי בחברה מאפשרת לבעליה לא רק לייצר יתרון ביצועי ביחס למתחרים, אלא גם הזדמנות לבחור במודל עיסקי המורכב יותר בניהולו, באופן שיצור יתרון יחסי ומחסומי כניסה לאורך זמן.
מגדל one world trade tower קרדיט: גרוק10 המגדלים הגבוהים בעולם
בין חלקם יש תחרות, רובם שברו שיא כלשהו וכולם מהווים הישג הנדסי, היכנסו לראות מיהם המגדלים הגבוהים בעולם: איפה תוכלו לעלות לקומה ה-96 ב-40 שניות ואיפה תוכלו לעמוד על רצפת זכוכית בקומה ה-120
כל אחד מהמגדלים הגבוהים בעולם הוא הישג הנדסי וטכנולוגי, אך נראה כי מתקיימת מאין תחרות בין המתכננים שלהם על שיאים שונים: בין אם מעליות מהירות, השעון הכי גדול, קומת התצפית עם הנוף הכי רחוק ומה לא. מעבר ליוקרה ולחדשנות יש לכל אחד מהם גם אלמנטים תרבותיים שמדברים על זהות ולאומיות. ריכזנו עבורכם רשימה שכולה שבירת שיאים בלתי ייאמנים של הנדסה, טכנולוגיה וחדשנות, יחד עם עוד 10 מגדלים ישראליים שמביאים לנו גם קצת כבוד.
1 # Burj Khalifa, דובאי, איחוד האמירויות
הגובה של המבנה מגיע לכ-828 מטרים. הוא הושלם ונפתח בשנת 2010. המבנה כולל כ-154 קומות + 9 קומות תחזוקה. העלות הכוללת לבנייתו הוערכה בכ-1.5 מיליארד דולר . בשעתו, המגדל שבר שיאים רבים והפך לסמל של פריצת גבולות האדריכלות והנדסה. המבנה משמש בעיקר למגורים, מלון, משרדים ותצפית לתיירים.
המגדל נבנה כחלק מהשאיפה של דובאי להפוך למרכז גלובלי של עסקים ותיירות,
תצפית "at the top" שנמצאת בקומה 124, מושכת מיליוני מבקרים מדי שנה ומאפשרת ראייה של עד 80 קילומטר בימים בהירים. האדריכל אדריאן סמית שאב השראה מצמח ההימנוקליס המדברי בעיצוב הצורה המדורגת של המגדל, שמטרתה להפחית את עומסי הרוח בגובה רב כל כך. המעליות במגדל נוסעות במהירות של עד 10 מטר לשנייה ומחזיקות בשיא עולמי למהירות למעליות בודדות.
- בנייה לגובה בירושלים? לא כל כך מהר
- 1,654 דירות חדשות ייבנו בבת ים. כמה הן יעלו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות
אם חשבתם שישראל הרבה יותר יקרה מהעולם, המספרים מוכיחים אחרת: עשור של אינפלציה נמוכה מציב את ישראל בפער של יותר מפי 2.5 מול ה-OECD
מסתבר שקצב האינפלציה בישראל נמוך בהרבה מאשר ברוב המדינות המפותחות, ה-OECD. זאת בניגוד ל"תחושות בטן" שיש לנו. מסתבר גם שמדד מפתיע מראה שאפילו מחירי השירותים העירוניים בתל אביב, כבר אינם בראש רשימת הערים המרכזיות היקרות בעולם המערבי, כפי שהיה בעבר. המסקנות הללו מספקות ללא כל ספק עוד תחמושת לאלו הדורשים מבנק ישראל להוריד את הריבית במיידי וכמה שיותר.
בממוצע שנתי קצב האינפלציה בישראל ב-10 השנים האחרונות היה 1.4% לשנה מול ממוצע של 3.8% ב-OECD. משמע בחו"ל, ברבות מהמדינות המערביות, קצב האינפלציה הממוצע גבוה ביותר מפי 2.5 מאשר אצלנו!
המקור: עיבודי חיסונים פיננסים לפרסום של ה-OECD
www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/insights/statistical-releases/2025/7/consumer-prices-oecd-07-2025.pdf- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תל אביב (מבחינת יוקר המחייה) זה לא מה שהיה פעם
כדי להבין עד כמה תמונת האינפלציה מורכבת וכוללת הרבה מאד אלמנטים שהמדיה הכלכלית פעמים רבות מתעלמת מהם, להלן טבלה ובה בדיקה שפרסמו Visual Capitalist על בסיס נתונים שבדק דויטשה בנק, בנוגע לעלות החודשית שמשקי הבית ועסקים בערים שונות בעולם משלמים על שירותים עירוניים דוגמת חשמל, מים, פינוי אשפה וכו':
