ב-CIBC ממליצים להשקיע גם בזהב כהשקעה דפנסיבית

מאמינים, כי עלית מחירי הזהב שהגיע השבוע לשיא של 18 שנים תימשך וב-2006 יגיע מחיר אונקיה ל-475 ד' לעומת מחיר ממוצע של 429 ד' מאז תחילת השנה
שרון שפורר |

בעקבות עליית מחירי הזהב אמש לשיא של 18 שנים בגובה 476.3 דולר לאונקיה פרסמו האנליסטים אמיר ארגמן ואביבית מנה קליל מבנק ההשקעות CIBC סיקרה על ההשקעה בזהב. השניים פותחים בהסבר לעליה החדה במחירים ואומרים, כי זו נבעה מהתדירות העולה של אסונות טבע כדוגמת "קתרינה" ו"ריטה" והחשש מהשפעתם על מחירי הנפט וכפועל יוצא על האינפלציה בארה"ב.

מנה-קליל וארגמן יודעים לספר כי ניסיון העבר מלמד שבכל סיטואציה בה עלו מחירי הנפט בעבר, מחיר הזהב ומחירי המניות של חברות העוסקות בתחום הזהב הציגו ביצועים נאים, כשהמקרה החריג היחיד היה בתחילת שנות ה-90 בעת עליית מחירי הנפט, שנבעה מהשפעת מלחמת המפרץ הראשונה. המסקנה אליה הגיעו שני האנליסטים היא כי אנו עומדים לפני תרחיש דומה שמקורו בעליה הדרמטית של מחירי הנפט שהחלה לאחרונה.

צוות המחקר קובע כי סקטור הזהב מיטיב עם המשקיעים בסיטואציות בהן שוק המניות במגמה שלילית. לאור זאת, אומרים בבנק השהקעות, נראה כי בתקופות שכאלה מניות של חברות מתחום הזהב בעלות בטא גבוהה יספקו למשקיעים את התשואה הגבוהה ביותר. אי לכך העניקו ב-CIBC המלצות תשואת יתר למניותיהן של חברות במה (עם מחיר יעד של 3.6 דולר), קינרוס (יעד של 10 דולר) וגלאמיס (24 דולר).

מניות אלה, הם מציינים, מועדפות מאחר והן בעלות בטא/מתאם גבוהים ביותר למחירי זהב עולים. צוות האנליסטים מאמין, כי מחיר הזהב יהיה במגמה עולה ולכם מניות אלו יניבו למשקיעים את התשואה הגבוהה ביותר להערכתם.

מסקנות אלו מובילות את האנליסטים של CIBC לשאול: האם המשמעות שאין להשקיע בזהב בשוק שורי? על מנת לענות על השאלה בחן צוות האנליסטים את תשואת מניות הזהב ב-10 התקופות השוריות והדוביות ב-40 השנה האחרונות. המטרה: לזהות כיצד מתנהג מדד מניות הזהב בתקופות המזוהות כבעלות מגמה מסוימת.

האנליסטים מצאו, כי ב-10 התקופות השוריות עלה מדד מניות הזהב ב-8 מתוך 10, כאשר ב-4 תקופות הוא מציג ביצועים טובים יותר מאשר ביצועי מדד המניות הכללי. יחד עם זאת, בניגוד לציפיה של CIBC, ה-10 התקופות הדוביות נרשמו תשואות חיוביות למדד מניות הזהב רק ב-4 תקופות. בשלוש פעמים רשם המדד תשואה נמוכה מזה של מדד המניות הכללי.

מנה-קליל וארגמן הגיעו לסמקנות מספר:

האחת - שוק שורי יכול להתקיים לכלל הסקטורים באותה העת וקיומו במדד המניות הכללי אינו מעיד על העדר שוק שורי עבר מדד מניות הזהב. במידה והגורמים למגמה החיובית תקפים לשוק בכלל ולגבי מחיר הזהב בפרט, שניהם יכולים להשיג תשואות חיוביות.

מסקנה נוספת - תקופות בהן הריבית הריאלית נמוכה בארה"ב או כאשר יש רמות ריבית נורמליות גבוהות בשל סביבת אינפלציה, הן חיוביות לזהב ולמניות הזהב.

בנוסף, סבורים בבנק ההשקעות, כי שוק דובי יכול להיות שלילי עבור כל הסקטורים ואים הדבר מעיד על תקופה טובה בהכרח לזהב ולמניות הזהב. לדעת האנליסטים של סקטור המתכות היקרות, נראה כי בנקודת זמן הנוכחית, ההסתברות לשוק דובי גבוהה מן הסיכוי להמשך שוק שורי.

בנוסף, הסיקו השניים, כי מחירי הנפט מגיעים לשיאים חדשים וכי העליות במחירים ללא גבול עליון הנקראה לעין בשלב זה, מביאה אותם להעריך, כי ההשפעה על כלכלת ארה"ב עלולה להיות דומה לזו שחוותה ארה"ב בשנות ה-70. להערכתם, המעבר שחל ב-20 השנה האחרונות מענפים תעשייתיים לענפים מבוססי שירות יקטין את האפקט, אולם נראה, כי האינפלציה עדיין יכולה להרים ראש.

ולבסוף - האנליסטים של CIBC אינם צופים בנקודת הזמן הנוכחית, מיתון או האטה, אולם, הם ממליצים על פיזור נבון של השקעות, הלוקח בחשבון גם את מניות סקטור הזהב ככלי להגנה מפני היוותרות האטה כלכלית.

בבנק ההשקעות ממליצים למשקיעים המעוניינים להחשף לסקטור ללא התמקדות במניות ספציפיות, להיעזר בכלי ה-ETF המאפשר חשיפה לסקטור הזהב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה

המדינה מטילה מס ייעודי על בעלי קרקעות ש״זכו״ לגור ליד תחנות המטרו העתידיות; הטענה: זה המנגנון שיבטיח את המימון לאחד מפרויקטי התשתית השאפתניים בישראל; בפועל, מי שהכי סובל מהחפירות, הרעש והאבק של השנים הקרובות, יצטרך לקחת על הגב שלו חלק מהעלות של פרויקט שנכפה עליו מההתחלה
מנדי הניג |

צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.

בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה. 

הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.

התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.

השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם

מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.

סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה

המדינה מטילה מס ייעודי על בעלי קרקעות ש״זכו״ לגור ליד תחנות המטרו העתידיות; הטענה: זה המנגנון שיבטיח את המימון לאחד מפרויקטי התשתית השאפתניים בישראל; בפועל, מי שהכי סובל מהחפירות, הרעש והאבק של השנים הקרובות, יצטרך לקחת על הגב שלו חלק מהעלות של פרויקט שנכפה עליו מההתחלה
מנדי הניג |

צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.

בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה. 

הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.

התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.

השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם

מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.