האג"ח של חברת אדמה נפלה ב-10% מתחילת החודש - והפילה את התל בונד

המקרה של אדמה מוכיח כי אין באמת דבר כזה בטוח. האג"ח של החברה מהווה 6.5% ממדד תל 20 ומדורג ב-AA-
אדיר בן עמי | (4)

האג"ח של חברת אדמה פתרונות לחקלאות, או בקיצור אדמה אדמה אגח ב -0.5% , שנקראה עד 2014 מכתשים אגן תעשיות, מהווה 6.5% ממדד תל 20 ומדורג בדירוג AA-, נפל ב-10% מתחילת החודש. מדובר בדוגמה חיה לכך שהדירוגים לא באמת תופסים ועד שהם מתעדכנים, זה כבר מאוחר מדי. 

אנשים משקיעים במדד האג"ח תל 20 שמדורג גבוה, וסבורים שמדובר בהשקעה בטוחה יחסית. עם זאת, ההשקעה מאבדת 0.65% בגלל נפילה של אדמה ומוכיחה שאין באמת דבר כזה בטוח. ירידה של 0.65% לאג"ח המספק תשואה של בערך 5% בשנה, היא משמעותית.

הסיבה לנפילה היא ככל הנראה התחזיות למחצית הראשונה של 2024 שפרסמה החברה. אדמה צופה ירידה במכירות של 16% (בדולרים), לעומת המחצית הראשונה של 2023, בעקבות מחירים ונפחים נמוכים יותר, כמו גם השפעה שלילית של הריבית. ההפסד למניה צפוי לעמוד על בין 0.24 ל-0.42 יואן סיני (RMB). בשנה שעברה ההפסד עמד על 0.1 יואן סיני. 

אדמה היא חברה ישראלית בבעלות התאגיד הסיני כמצ'יינה, המייצרת חומרים להגנת הצומח. התאגיד הסיני רכש את השליטה באדמה ב-20211 מכור תעשיות. החברה נוצרה ב-1997 מאיחוד של שתי חברות: מכתשים מפעלים כימיים ואגן יצרני כימיקלים. מניית אדמה נסחרה בין השנים 1998 ל-2011 בבורסה בתל אביב וכיום רק איגרות החוב שלה נסחרות בבורסה.

עוד הודיעה החברה היום (רביעי), כי דירקטוריון החברה מינה את גאל הילי לנשיא ומנכ"ל החברה, בתוקף מ-1 באוקטובר 2024. הילי יחליף את סטיב הוקינס, המנכ"ל הנוכחי, ומקום מושבו יהיה בתל אביב. כמו כן, הילי יצטרף להנהלת קבוצת סינג'נטה העולמית. סטיב הוקינס ימונה לנשיא חברת Syngenta Crop Protection וימשיך לכהן כחבר בהנהלת קבוצת סינג'נטה העולמית. הוקינס ימשיך בתפקידו כנשיא ומנכ"ל אדמה עד לכניסתו של הילי לתפקיד, וימשיך לנהל את פעילותה השוטפת ולקדם את תוכנית הטרנספורמציה של אדמה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    כל מה 19/07/2024 10:16
    הגב לתגובה זו
    מ ס ו כ ן,אפילו תנובה אם תונפק שוב בארץ לא לגעת!
  • 3.
    אדמה ירדה 20% ולא 10% (ל"ת)
    קשקש 18/07/2024 21:56
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    החיים 18/07/2024 08:45
    הגב לתגובה זו
    אני משקיע ישירות באג"חים זה יותר מסוכן אבל הרבה יותר גמיש עכשיו אני מתחיל לאסוף אג"ח אדמה שקודם נראה לי יקר מידי
  • 1.
    דן 18/07/2024 07:28
    הגב לתגובה זו
    חברות הדירוג לא שוות כלום
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳