סולאר דרון נכנסת לבורסה בת"א: תצליח איפה שכל מתחרותיה כשלו?
סולאר דרון, אשר פיתחה מטען לניקוי שדות סולאריים באמצעות רחפן, נכנסה היום לבורסה בתל אביב לאחר שהשלימה מיזוג עם השלד בלייד ריינג'ר 1.88% , שעסק גם הוא באותו התחום, לפי שווי מצרפי של 30 מיליון שקל. עם השלמת המיזוג יחזיקו בעלי המניות של סולאר דרון, בהובלת בעל השליטה שמוליק ינאי בכ-71%, מהחברה הממוזגת.
הכניסה של סולאר דרון לבורסה מגיעה לאחר ששלוש חברות אחרות שפעלו בתחום הניקוי הסולארי, כולל בליידריינג'ר עצמה, חוו כישלון חרוץ בבורסה בתל אביב. בליידריינג'ר נכנסה לבורסה בסוף שנת 2020, כחלק מגל ההנפקות ששטף את השווקים, לפי שווי של 93 מיליון שקל, ובשיאה אף הגיעה לשווי של כ-250 מיליון שקל. אלא שלמרות הניסיונות השונים, החברה לא הצליחה להציג הכנסות, בזמן שהיא שרפה מזומנים ומצאה את עצמה, עם קופה ריקה לחלוטין, ושווי שהפך אותה לשלד אליו נכנסה היום הפעילות החדשה של ינאי.
מהלך דומה עבר גם על שתי חברות הרובוטים הסולאריים הנוספות, שניצלו את הגאות בשווקים כדי להנפיק את מניותיהן בתל אביב, וראו כיצד תוך שנתיים הן מאבדות מעל 90% משווין. בדצמבר 2020 הונפקה חברת אקופיה אקופיה , לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל, ואף הגיעה בשיאה בשווי של 1.4 מיליארד שקל. פחות מארבע שנים אחרי זה היא נסחרת בשווי של כ-160 מיליון שקל. מספר חודשים לאחר מכן נכנסה לבורסה חברת איירטאצ' איירטאצ -9.09% סולאר שהונפקה לפי שווי של 410 מיליון שקל, אך כמו מתחרותיה ראתה כיצד שוויה נחתך תוך שנתיים, והגיע לכ-15 מיליון שקל בלבד כיום.
עם זאת, שמוליק ינאי, בעל השליטה בסולאר דרון, סבור שהסיפור של החברה שלו יהיה שונה מאלה שקדמו לה. "שוק ההון הוכיח שהטענה שלנו כשקמנו לפני שלוש שנים הייתה נכונה, למרות שאנחנו היינו חברה מתחילה, ואקופיה ואיירטאצ' נסחרו בשווי של מאות מיליוני שקלים. הטענה שלנו הייתה שהעולם הסולארי הוא כבר לא שורות ארוכות וישרות במדינות צחיחות. רוב העולם הסולארי היום הולך בכיוון של דו שימוש, כמו גגות, מאגרים צפים וצלעות הרים. גם בתחום המסורתי, של שדות גדולים נכנסו עוקבי שמש, מערכת מכאנית שמזיזה את הפאנל כדי לעקוב אחרי שמש, מה שמקשה על רובוטים של חברות כמו איירטאצ' ואקופיה.
- הציוץ שהקפיץ את בלייד ריינג׳ר ב-10%
- בלייד ריינג'ר: מוכרת את פעילות התוכנה לחברה קטנה בנאסד"ק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לעומת זאת, לרחפן שלנו, שהוא היחידי בעולם ללא צינור, אין את המגבלה של המרחקים והטופוגרפיות שהוא יכול לכסות. זה אומר שאני יכול לשטוף היום פאנלים החל בעיר דרומית, עובר בגגות בשיפועים שונים ועוקבים בזוויות שונות, וכלה במאגר צף. בנוסף החברות האחרות צריכות מדינות צחיחות. בניגוד אליהן ששוטפות בניקוי יבש, אנחנו שוטפים עם מים וחומר. זה הבדל עצום, תחשבו מה קורה למטאטא ששוכב לילה בלחות והופך לרטוב. הפתירון שלנו גם מכוון לשווקים עדיפים מבחינה כלכלית וגם לכאלה שאין בהם פיתרון אחר, מסביר ינאי בראיון לביזפורטל.
שמוליק ינאי. קרדיט: החברה
מי שמזדהה עם הדברים של ינאי הוא מנכ"ל בליידריינג'ר, עודד פרוכטמן, שימשיך לשמש גם כמנכ"ל החברה הממוזגת. "אנחנו פיתחנו בבלייד רובוט וראינו את המגבלות הללו. היה לנו אפילו רובוט שנפל במאגר מים. למאגרי מים אין פיתרון היום, לא עם רובוטים ולא עם רובוטי שורה, ואפילו לא בניקוי ידני. לכן, רחפן כמו של בסולאר דרון, הוא הפיתרון האולטימטיבי בניקוי של משטחים כאלה, ומשטחים מורכבים אחרים, שאין אליהם גישה."
- התעשייה האווירית מציגה: כטמ"ם טקטי חדש עם יכולת המראה ונחיתה אנכית
- אלמוגים מגייסת 50 מיליון שקל ממגדל בהקצאה פרטית
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ת"א 35 ירד 1.36%, מדד הבנייה קפץ 2.3%; חלל תקשורת זינקה 25%
על איזה שוק מדובר?
"אנחנו הערכנו את הפוטנציאל של השוק במיליארדי דולרים. מה שיפה במשטחים האלה, הוא שבגלל שהם יותר מורכבים, המחיר הוא גבוה משמעותית משדות סולארים. אנחנו מחפשים את הנישות שמשלמות הרבה כסף יחסית עבור שטיפה. הרחפן גם לא מוגבל רק לפאנלים סולארים, וכיול לעשות פעולות ניקוי בשווקים אחרים, כמו בניינים, גגות זכוכית וכו'."
בינתיים, החברה נמצאת בשלב של פיילוטים, ועוד לא מחזיקה במכירות משמעותיות, כשאת 2023 היא סיימה עם הכנסות של 20 אלף שקל. חברה נזהרים לפחות בשלב זה לתת הערכות מתי הם יתחילו לדווח על הכנסות משמעותיות ממכירה של המוצר. אך מתחייבים ש"השנה אנחנו עושים פיילוטים יותר מוגדרים בתשלום, שיכניסו מספרים גדולים יותר מבשנה האחרונה. עשינו פיילוטים אצל מובילי שוק בישראל, פינרג'י אנלייט והצלחנו להגיע לתוצאות טובות מאד, שהפכו את המוצר להרבה יותר בשל".
- 1.אמיר 26/06/2024 19:18הגב לתגובה זושל מים למרחקים נשמע פחות מעשי, אבל שיהיה להם בהצלחה. באמת.
- ערן 27/06/2024 11:13הגב לתגובה זויש רחפנים היום שלוקחים 80-100 ק"ג אז הבעיה היא לא המשקל. אבל שיהיה להם בהצלחה.

המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
חוקרים מהאוניברסיטאות המובילות בעולם ניתחו את התנהגותם של משקיעים וגילו: המעבר למסחר באפליקציות מוביל להפסדים; הסיבה: שילוב הרסני של טכנולוגיה, פסיכולוגיה והטיות קוגניטיביות
השנה היא 2010. משקיע ממוצע פותח את תוכנת המסחר במחשב הביתי, קורא דוחות כספיים, מנתח נתונים, בודק גרפים ורק אז מקבל החלטת השקעה. במהירות קדימה להיום - משקיע שוכב במיטה בשעה 22:17, גולל בפיד של אינסטגרם, רואה התראה שמניית אפל ירדה 2%, ותוך 10 שניות מוכר את כל האחזקות שלו. ברוכים הבאים לעידן החדש של שוק ההון, עידן שבו אפליקציות המסחר הפכו את המסחר לנגיש, מהיר, מרגש,. עידן שבו הרשתות מוצפות ב"מומחים" למניות, עידן שבו משקיעים חדשים הם לא באמת משקיעים - אלא מהמרים.
המשקיעים החדשים נולדו לאפליקציות המסחר, אבל גם משקיעים וותיקים הופכים להיות מכורים יותר לנוחות, לריגושים, "למשחק", ומקבלים החלטות מהירות שהם יותר הימורים מאשר השקעות. בורסה היא לא קזינו. נסחרות בה חברות עם ערך ומי שבודק, מנתח ומשקיע לאורך זמן, מקבל תמורה. השקעה בבורסה נשענת על הבנה, מומחיות וניתוח. הימור מנגד נשען על מזל. בהימור לרוב מפסידים. מחקרים מוכיחים שמסחר באפליקציות גורם לכם להפסיד יותר מאשר במסחר במערכות אחרות. כלומר, הנגישות, המהירות, הפיתוי הופך את ההשקעה להימור - ככה אתם מפסידים אלפי דולרים בשנה.
למעשה, העידן הדיגיטלי הבטיח ל"דמוקרטיזציה של שוק ההון". אפליקציות מסחר נוחות ונגישות אמורות היו להפוך כל אחד למשקיע חכם ומיומן. אבל סדרת מחקרים אקדמיים מהשנים האחרונות חושפת תמונה הפוכה: הטכנולוגיה שאמורה הייתה לעזור לנו דווקא פוגעת בביצועי ההשקעות שלנו באופן דרמטי.
המחקר המרכזי: השקעות חכמות?
המחקר המקיף ביותר בתחום פורסם תחת הכותרת "Smart(Phone) Investing? A within Investor-Time Analysis of New Technologies and Trading Behavior" על ידי צוות חוקרים בינלאומי: אנקיט קלדה (Assistant Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה), בנג'מין לוס (Associate Professor מאוניברסיטת הטכנולוגיה של סידני), אלסנדרו פרביטרו (Associate Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה) ופרופ' אנדראס האקת'ל (Professor of Finance מאוניברסיטת גתה בפרנקפורט).
המחקר, שניתח התנהגות של אלפי משקיעים גרמנים לאורך מספר שנים, מצא שהמעבר מפלטפורמות מסחר מסורתיות לאפליקציות סמארטפון מוביל לעלייה דרמטית בנפח המסחר ולירידה בביצועים. החוקרים תיעדו שמשקיעים שעברו לאפליקציות הגבירו את פעילות המסחר שלהם באופן משמעותי, תוך כדי נטילת סיכונים גבוהים יותר והחזקת תיקים פחות מגוונים.

התעשייה האווירית מציגה: כטמ"ם טקטי חדש עם יכולת המראה ונחיתה אנכית
התעשייה האווירית חשפה בתערוכת AUSA 2025 בוושינגטון פיתוח חדש בשוק המל״טים הטקטיים: כטמ״מ VTOL בשם OmniRaider, שפותח בשיתוף עם חברת AEVEX בארצות הברית וחברת הבת הישראלית BlueBird Aero Systems
במהלך תערוכת AUSA 2025 (מתערוכות הביטחון והטכנולוגיה הצבאית החשובות ביותר בארצות הברית ובעולם כולו) חשפה התעשייה האווירית פיתוח חדש בשוק המל״טים הטקטיים: כטמ״מ VTOL בשם OmniRaider, שפותח בשיתוף עם חברת AEVEX בארצות הברית וחברת הבת הישראלית BlueBird Aero Systems.
המערכת מוגדרת ככטמ״מ שביכולתו לבצע המראה ונחיתה אנכית (VTOL), יחד עם טווח פעולה של עד 100 מייל, שהייה באוויר של 12–14 שעות ויכולת נשיאת מטען של מעל 9 ק״ג. ה-OmniRaider נבנה על בסיס פלטפורמת ThunderB‑VTOL הקיימת, אך מותאם לייצור מלא בארה״ב
על ידי AEVEX כדי לעמוד בדרישות הצבא האמריקני. המערכת מתוכננת לתמוך במשימות שונות בו-זמנית: סיור, איסוף מודיעין (EO/IR), שדרוגי מודיעין אותות (SIGINT), מיפוי, אינטגרציה של מטענים מותאמים ואף סיוע בפעולות לחימה.
אחד מאבני הדרך החשובות של OmniRaider
היא היכולת לפעול גם בסביבות שבהן קליטת GPS אינה אמינה או שישנה הפרעה אלקטרו־מגנטית גבוהה (EMI). התכנון הטכנולוגי מבוסס על ארכיטקטורת אינטגרציה חכמה שמאפשרת החלפה מודולרית של מטענים יעודיים (למשל, מצלמות לצילום יום או לילה, מתקני איסוף מודיעין, מכ"מים, מכשירים
לתקשורת מוצפנת או שיבוש מערכות אויב וחימוש) בקלות ובמהירות, בהתאם לצורך המבצעי.
המערכת נשענת על ניסיון קודם של התעשייה האווירית ב-VTOL, למשל במערכת ThunderB‑VTOL של BlueBird, המשלבת מאפיינים של מל״ט בעל כנף קבועה
עם אפשרויות הנעה אנכית. בנוסף, IAI הרחיבה כבר קודם לכן את פעילותה בתחום המל״טים עם היכולות האנכיות בטכנולוגיות מתקדמות, כשהיא רואה פוטנציאל גדול בשוק כלי הטיס הטקטיים הקטנים והבינוניים.
- הדח"צים מונו והדוחות אושרו: רבעון שיא לתעשייה האווירית
- רשות ני״ע קנסה את התעשייה האווירית ובוני התיכון על ליקויים וטעויות בדוחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שיתופי פעולה והמשמעות הצבאית
eBird Aero Systems
נחשבת לשחקן מפתח בתחום המל״טים הטקטיים בישראל ובעולם. ביוני 2020, רכשה התעשייה האווירית 50% מהבעלות על בלובירד, כחלק מאסטרטגיית התרחבות בתחום UAS (מערכת אווירית בלתי מאוישת) קטנות . בלובירד מפעילה כיום מערכת UAS מגוונות, כולל ThunderB-VTOL, WanderB-VTOL ומערכות
אחרות המיועדות לביצוע משימות סיור, מיכון ואיסוף מודיעין. במסגרת השותפות עם AEVEX, הייצור של OmniRaider מתוכנן להתבצע בארצות הברית, במטרה להתאים לתנאי רגולציה, תמיכה לוגיסטית ואמינות אספקה קרובה לשדה הקרב האמריקני.