מורי קסלר, מנכ"ל פריגו
צילום: יח"צ
זרקור

פריגו – מניה דפנסיבית לתקופות של שוק תנודתי

מה האפסייד במניית פריגו, מה מכביד על המניה בטווח הקצר-בינוני ומה מכפיל הרווח החזוי של החברה? 
יואב בורגן | (4)
נושאים בכתבה פריגו

שנת 2021 הולכת ומסתמנת כשנה תנודתית ומאתגרת בשווקים בכלל, ובסקטורים המנייתיים של עולם ה-healthcare בפרט. כדאי לפיכך לחפש השקעות בעלות מאפיינים דפנסיביים אשר יכולות להוות עוגני יציבות בשווקים כל כך תנודתיים, ומניית פריגוהינה מועמדת בהחלט ראויה לכך.

בשבוע שעבר פרסמה חברת פריגו את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של שנת 2021. התוצאות התקשו להרשים בהשוואה למספרים ברבעון המקביל של 2020, וזאת משתי סיבות פשוטות: הראשונה, המכירות ברבעון המקביל אשתקד היו "מעוותות" כלפי מעלה, כתוצאה מבניית מלאים חריגה מצד לקוחותיה של פריגו נוכח שיאי מגפת הקורונה באותה תקופה. והסיבה השנייה גם היא בעצם נגזרת של הקורונה – עונת שפעות והצטננויות חלשה במיוחד השנה, כך שהמכירות בקטיגוריות של מוצרים הקשורים לטיפול בשפעת, הצטננות ושיעול התכווצו חדות (שיעור מקרי השפעת היה נמוך מאוד השנה, כתוצאה משלל הצעדים שננקטו בהתמודדות עם הקורונה, כגון: ריחוק חברתי, עטיית מסכות וכדו').

במבט קדימה להמשך השנה, הנהלת פריגו מציינת כי נוכח היעדר מגמה של בניית מלאים אצל לקוחות השנה, הצפי לעונת שפעות והצטננויות "נורמלית" יותר בחורף הבא (קרי בסוף השנה הקלנדרית הנוכחית), והשקות מתוכננות של מוצרים חדשים – הקרקע מוכנה לצמיחה משמעותית במהלך המחצית השנייה של 2021.

כמו כן, ניתן לדבר על שני קטליזטורים עסקיים מהותיים לפריגו בעתיד הקרוב: פתרון סוגיות המס באירלנד ובארה"ב (חשיפה מקסימלית כוללת של כ-2.7 מיליארד דולר, מזה 1.9 מיליארד דולר באירלנד); והשימוש בתקבולים ממכירת החטיבה הגנרית של פריגו (העסקה צפויה להיסגר במהלך הרבעון השלישי של השנה).

לגבי סכסוך המס באירלנד, פריגו מקיימת מזה זמן מה מגעים ודיונים עם רשויות המס באירלנד ביחס להסדר פשרה פוטנציאלי. החברה מעדיפה להגיע להסדר פשרה סביר על פני ליטיגציה מתמשכת אשר עלולה להימשך שנים. אמנם נוצר הרושם כי הושגה התקדמות בדיונים בין פריגו לרשויות המס באירלנד, עד כדי כך שהנהלת החברה הגישה לאותן רשויות הצעת פשרה מוסמכת לפתרון הסוגייה. ולפי התבטאויות של הנהלת החברה בנושא, ניתן היה להבין כי אנו מתקרבים לפשרה מוסכמת כבר במהלך השנה הנוכחית. אך ביום חמישי שעבר דווח כי רשויות המס באירלנד דחו את ההצעה של פריגו להסדר, כך שברור כי עדיין יש מהמורות בדרך לפשרה.  

בהקשר השימוש בתקבולי המכירה של החטיבה הגנרית (1.55 מיליארד דולר), פריגו אכן בוחנת הזדמנויות למיזוגים ורכישות, כנראה שהפעם בהיקף גדול יותר מבשנים האחרונות, אם כי ספק שיש על הכוונת עסקאות ממש טרנספורמטיביות. היעד השני של פריגו, לאחר פעילות M&A "ממושמעת", הינו הפחתת נטל החוב של החברה.

נראה, כי המנכ"ל הנוכחי מוריי קסלר, עם הניסיון התעשייתי העשיר שלו בתחום מוצרי הצריכה ולא מוצרי פארמה דווקא, עושה עבודה טובה והוא אכן יצליח לקטוף את הפירות של תהליך הטרנספורמציה שהוא מוביל בפריגו (מיצובה מחדש והפיכתה לחברת מוצרי צריכה בסגמנט ה-self-care). פריגו של היום לא דומה לעיי החורבות שהשאיר ג'ו פאפא לפני מספר שנים (אגב, נראה כי אותו פאפא דווקא עושה חיל ומוביל סיפור מהפך עסקי בולט אחר בעולם ה-specialty pharma, כמנכ"ל חברת Bausch Health, לשעבר וליאנט).

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אנקדוטה מעניינת לגבי המניה עצמה: מניית פריגו היא כיום גם המניה בעלת המשקל הקטן ביותר בתעודת הסל XLV, תעודת הסל הגדולה ביותר והמקיפה ביותר בעולם בתחום ה-healthcare, מה שמבטיח למניה זרם בלתי פוסק של ביקושים.

בשורה התחתונה, למרות שסוגיית המס תמשיך ככל הנראה להעיב בעתיד הנראה לעין (הדיון המשפטי הבא מול רשויות המס באירלנד צפוי להתקיים רק בנובמבר הקרוב), מניית פריגו עומדת בפני הזדמנות של התרחבות מכפילים ככל שהחברה תתקדם ביישום תוכנית הצמיחה שלה כחברת מוצרי צריכה מסוג self-care. זאת, בייחוד במהלך המחצית השנייה של השנה הנוכחית עם החזרה לצמיחה נורמלית, וכן בהינתן פוטנציאל האפסייד המהותי של החברה משנת 2022 ואילך (ככל שהחברה תעשה שימוש בתקבולים ממכירת הפעילות הגנרית לטובת הרחבת פורטפוליו מוצרי הצריכה של פריגו). וההזדמנות אכן עשויה להיות משמעותית: מניית פריגו נסחרת כיום לפי מכפיל רווח נקי של 16 ביחס לתוצאות החזויות בשנת 2022, לעומת רמת מכפילים הגבוהה מ-20 אשר מאפיינת חברות ציבוריות בתחום מוצרי הצריכה, כלומר ניתן לדבר על אפסייד פוטנציאלי בסדר גודל של 30%  ומעלה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    למה לא הסל SPLV לחברות עם תנודתיות נמוכה? (ל"ת)
    יוסי 20/05/2021 08:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מה דפנסיבי? המניה רק יורדת (ל"ת)
    לירן 18/05/2021 16:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יעקב זלמן 18/05/2021 11:10
    הגב לתגובה זו
    מוכר ב15555
  • 1.
    בת אל 18/05/2021 09:06
    הגב לתגובה זו
    מוכרת
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות -3.82%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.