קסטרו: זינוק ברווח התפעולי ברבעון ל-25 מ' ש'
חברת האופנה קסטרו 0.98% מדווחת על הכנסות של 282 מיליון שקל ברבעון הרביעי, לעומת הכנסות של 471 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של 40%. הרווח התפעולי ברבעון הסתכם ב-25 מיליון שקל, לעומת 2 מיליון שקל ברבעון המקביל, גידול של פי 12.5%.
מנכ"ל קסטרו, רון רוטר הסביר לאחרונה לביזפורטל על מגמת ההתייעלות של החברה: "ההתייעלות ברובה התמקדה בהורדת מורכבות תפעולית, התייעלנו בסעיפים לוגיסטיים, בעלויות הפעלת החנויות, ובהוצאות השיווק והמכירה. אסטרטגיית הייעול תמשיך איתנו קדימה. השינוי המרכזי שאיפשר לנו לעבור את התקופה הזו ברווח הוא ההתמקדות בהשבחת המוצר שלנו בתחום האופנה. תחום האופנה סבל מביצועים לא טובים בשנתיים האחרונות, והמאמצים שלנו להשביח את המוצר הושלמו והוטמעו. אני חושב שגם ברבעונים האחרונים שהיו וגם בשנת 2021 אנחנו מגיעים לשוק גם כשאנחנו הרבה יותר יעילים, וגם עם מוצר הרבה יותר טוב, והשילוב של שניהם אמור לאפשר לנו לצמוח ולשפר את שיעורי הרווחיות.
הכנסות החברה הסתכמו ב-1.2 מיליארד שקל, לעומת הכנסות של 1.7 מיליארד שקל בשנה שעברה. הרווח התפעולי הסתכם ב-68 מיליון שקל, לעומת הפסד של 23.5 מיליון שקל בשנה שעברה. ההפסד הנקי בשנת 2020 הסתכם ב-13 מיליון שקל, לעומת הפסד של 85 מיליון שקל בשנה שעברה, בנטרול תקן חשבונאי מספר 16 עומד הרווח הנקי מפעילות נמשכת בשנת 2020 על כ-5.1 מיליון.
בגלל שהחנויות הפיזיות היו סגורות בתקופת הסגרים, פעילות ה- e commerce של החברה צמחה. "תחום האונליין התרחב משמעותית, כי לאנשים לא הייתה ברירה אלא לרכוש אונליין" אומר רון רוטר מנכ"ל קסטרו. "יכול להיות שהאתרים לא יוכלו לשחזר את הביצועים באונליין ב-2021 כי החנויות היו פתוחות, אבל המכירות אונליין יהיו באחוזים גבוהים יותר ביחס ל-2019".
- קסטרו-הודיס מפגינה עוצמה למרות רבעון בסימן "עם כלביא"
- ב-5 מיליון ד': קסטרו-הודיס שוקלת למכור את אחזקותיה ברדיקסיס לבנו של בעל השליטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רוטר על על החיים אחרי משבר הקורונה: "אנחנו מקווים שהמחזורים יחזרו לרמה של טרום הקורונה, ואני מקווה שתהיה פה צמיחה. בסך הכל יש ביקושים ערים ואני מקווה שזה ימשיך איתנו. אני חושב שאפשר להניח ברמת ביטחון סבירה שהביקושים יחזרו לרמות של טרום הקורונה, ואפילו יש סיבות להאמין שהם יעלו – אני חושב שאנשים הרבה זמן לא הוציאו כסף, אנשים רוצים לצאת ולבלות, ולפצות על כל הזמן שהם היו סגורים בבתים לכן אני מאוד מקווה שנראה עליה".
בשנה הקרובה מתכננים בקסטרו להרחיב את הפעילות לתחום "עיצוב הבית", הם צפויים לפתוח השנה עד 20 חנויות של הום סטייליניג, ובחמש השנים הקרובות להגיע לפריסה של 50-80 חנויות. רון רוטר על על הרחבת פעילות החברה: "במהלך השנה האחרונה קבוצת קסטרו-הודיס המשיכה בפעילותה להתרחבותה והתפתחותה העסקית. עם פתיחת המסחר בפברואר 21 השקנו פורמט חדש לרשת חנויות אורבניקה, אשר יקבל ביטוי בהדרגה בפריסה נרחבת של חנויות. במחצית השנייה של 2021 נשיק מותג מוצרי אופנת בית (טקסטיל וכלי בית) תחת המותג קסטרו CASTRO HOME. במותג האופנה קסטרו פיתחנו והשקנו קטגוריות אופנה חדשות (אופנה לבית RELAXED ואופנה לפעילות ספורטיבית MOTION) עם בניית סטודיו לעיצוב חדש ומינויים של מעצבי אופנה חדשים. אתרי האיקום של מותגי הקבוצה (ביניהם: קסטרו, הודיס, קרולינה למקה, אורבניקה, קיקו מילנו, איב רושה וטופ טן), רשמו שיא של 26 מיליון כניסות וחצו את פדיון ה 150 מלש"ח, ומציבים את הקבוצה כאחת מהשחקניות המרכזיות בשוק מכירות האון ליין (איקום) בישראל".

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?
המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל
המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף
את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.
בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה,
כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.
מי הוביל את המכירות?
מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו.
מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21% , בנק הפועלים פועלים 0.66% , אל על אל על 2.32% , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54% והפניקס הפניקס 2.11% , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.
- הכסף ה'טיפש' מתגלה כחכם: המשקיעים הפרטיים גברו על וול סטריט במשבר האחרון
- פיימנט תעניק לקרן הפנסיה הותיקה עמיתים אופציות בפרמיה של 28%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

אמפא הגדילה את הגיוס, אבל לא את הריבית
אמפא השלימה בהצלחה הנפקת אג"ח בהיקף של 1.75 מיליארד שקל, לאחר שקיבלה ביקושים של יותר מפי שניים מהיקף הגיוס המקורי; ההנפקה, שקיבלה דירוג גבוה למרות שהיא ללא בטוחות, ממחישה את התיאבון העצום של המשקיעים המוסדיים בשוק האג"ח, אבל מה עם פרמיית הסיכון?
חברת אמפא השלימה את המכרז המוסדי לקראת הנפקת סדרת אג"ח צמודת מדד חדשה (סדרה א’), וקיבלה ביקושים גבוהים של יותר מ-2.2 מיליארד שקל, יותר מכפול מהיקף הגיוס המקורי שעמד על כמיליארד שקל. לנוכח הביקוש הגבוה, החברה הודיעה כי תיענה להתחייבויות בהיקף של כ-1.75 מיליארד שקל, בריבית שנתית של3.32% צמוד מדד, אשר נקבעה כריבית הסגירה ותשמש תקרת ריבית בשלב המכרז הציבורי.
ההנפקה של אמפא מתווספת לגל הנפקות האג"ח שמציף את שוק ההון בחודשים האחרונים רק לאחרונה, הגיוס של רבוע כחול נדל"ן, שקיבלה ביקושים של כ-2 מיליארד שקל להרחבת שתי סדרות אג"ח צמודות מדד, פי ארבעה מהיקף היעד המקורי, ולבסוף בחרה לקחת כ-1.1 מיליארד שקל. גם קבוצת דלק גייסה בשבוע שעבר קרוב למיליארד שקל, אחרי שקיבלה ביקושים של כ־1.2 מיליארד שקל.
דירוג גבוה ללא בטוחות
למרות שהיקף ההנפקה של אמפא גדל בצורה חדה, וכי מדובר בחוב בכיר בלתי מובטח, מעלות אשררה את דירוג הסדרה על ilAA. במעלות מסבירים כי ההרמה בדירוג נשענת על הערכת שיעור שיקום החוב ועל ההנחה שרוב התמורה תשמש למחזור חוב פיננסי קיים, כלומר לא לגידול במינוף.
עם זאת, עצם העובדה שחברה פרטית, בעלת חוב פיננסי של יותר מ-2 מיליארד שקל בסוף הרבעון השני, יכולה לגייס חוב בהיקף של 1.75 מיליארד שקל ללא שיעבודים ובריבית של 3.32% בלבד, ממחישה היטב את העוצמה של הביקוש המוסדי לשוק האג"ח, ואולי את הבועה שנוצרת בשוק האג"ח.
- כך מתפתחת בועה בשוק - המקרה של אמפא
- מה למדנו השבוע: איך מתקבלות החלטות השקעה בשוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפער מהממשלתי
אג"ח ממשלתיות צמודות מדד במח"מ של כ-5 שנים נסחרות כיום סביב 2.16% תשואה שנתית. כלומר, השוק דורש מאמפא פרמיית סיכון של פחות מ-1.2% מעל האג"ח הממשלתית, פער קטן במיוחד בהתחשב בכך שמדובר בחוב קונצרני ללא שיעבודים. בימים כתיקונם היה אפשר היה לצפות לפרמיה של 2% ויותר על חוב כזה.