מימון חדש לתחנות הכוח של רפק וג'נרשיין מקדם את העסקה עם קבוצת דלק - המניה קפצה
תחנת הכוח הצפוניות של ג'נריישן קפיטל -1.48% ורפק -0.3% תקשורת ותשתיות תזכה למימון של כ-1.3 מיליארד שקל על ידי קונסורציום משקיעים בהובלת בנק מזרחי טפחות -1.43% . המימון יחליף את החוב הבכיר הקיים בתחנות העומד על 850 מיליון שקל.
התחנות מוחזקות בשיעורים שווים בין קרן התשתיות והאנרגיה ורפק. הסכמי המימון ל-20 שנה הם במתווה מימון פרויקטלי עם קונסורציום של תאגידים בנקאיים וגופים פיננסיים מקומיים להעמדת מימון בתנאי "לימיטד-ריקורס".
המימון ישמש לפירעון מלא של ההלוואה שהועמדה לתחנות הצפוניות על ידי ג'נריישן קפיטל, שעומד על כ-150 מיליון שקל, ביצוע השקעות שוטפות מסוימות. בנוסף, יינתן החזר השקעה מהותי נוסף לבעלי המניות, שצפוי לשמש בין היתר לרכישת תחנות הכוח אשקלון ושורק, והיתר ישמש לחלוקה בין בעלי המניות ג'נריישן קפיטל ורפק תקשורת ותשתיות.
על פי קרן ההשקעות, קבלת ההון שהשקיעה בתחנות הכוח ישמשו אותה להשקעות אחרות. המימון מחדש מאפשר לרפק תקשורת ותשתיות להמשיך לבצע השקעות מבלי להגדיל את סיכוני האשראי ברמת הסולו.
- פיניציה מפעלי זכוכית עם השקעה של 100 מיליון שקל
- ג'נריישן קפיטל תעלה ל-100% אחזקה ברפק אנרגיה תמורת 382 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נזכיר כי כחלק מרצונה של רפק וג'נרשיין לצמוח הן מבקשות לרכוש מידי דלק ישראל שתי תחנות כוח בשורק ובאשקלון, באמצעות שותפות שתוקם יחד עם שותפים נוספים, זאת תמורת 367 מיליון שקל ותנאים מתלים נוספים. בנובמבר 2020 הצדדים חתמו על תוספת להסכם ובה סוכם כי תינתן ארכה נוספת להתקיימות התנאים המתלים עד לסוף השנה האזרחית, עם אופציה להארכת זמן השגת התנאים לכ-13 חודשים. במידה שהתנאים המתלים לא יושלמו תחל רכישה מדורגת.
רפק עוסקת בהקמת תחנות לייצור חשמל, ובסחר וייעוץ. החברה הציגה עלייה בהכנסות ל-683 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 לעומת 439 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. החברה הצליחה גם להגדיל את הרווח הנקי ל-14 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה לעומת 10 מיליון שקל בתקופה המקבילה.
החברה מציינת היום בהודעתה לתקשורת כי הצליחה להציף ערך למשקיעים בעקבות ההשבחה שבוצעה בתחנות הצפוניות בשנה החולפת. אלו כללו חתימה על התיקון להסכמי התחנות הצפוניות לרכישת גז טבעי, היקף החוב החדש גבוה מהותית מהיקף החוב הישן, ובהתאם ביכולתן של התחנות הצפוניות להגדיל מהותית את היקף החזר ההשקעה לבעלים בדרך של החזר הלוואת בעלים.
- המוסדיים אמרו "עד כאן": חבילת השכר של עמי לנדאו לא אושרה
- מנכ"ל אנלייבקס מנסה להרגיע את בעלי המניות, רומז על צורך במזומנים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
בנוסף, חתמה רפק על חוזה עם חברת אנרג'יאן -1.86% לרכישת גז טבעי עבור כל תחנות הכוח הפועלות במטרה להוזיל את העלויות. בהתאם להסכמים המעודכנים וההסכמים החדשים, החל מתחילת ההזרמה של גז טבעי משדה "כריש", תמכור אנרג'יאן לרפק אנרגיה גז טבעי בכמות מצרפית של בין 1.1 ל-1.3 BCM לשנה, לתקופות של בין 6 ל-15 שנים בהיקף כספי כולל של עד כ-2.7 מיליארד דולר.
את העסקה ליוותה חברת הייעוץ בטא פייננס וכן עו"ד יותם את עסקאות המימון מחדש ורכישת הגז ליוותה חברת הייעוץ בטא פייננס וכן עו"ד יותם לשם ממשרד עורכי הדין תדמור לוי.
ארז בלשה, מנכ"ל וממייסדי ג'נריישן קפיטל: "הסכמי המימון מחדש בתחנות הכוח הצפוניות הם אבן דרך משמעותית נוספת ביצירת הערך עבור המשקיעים בג'נריישן קפיטל. משמעות ההסכמים עבור ג'נריישן היא רבה, שכן מדובר בהחזר של חלק ניכר מההשקעה שביצענו בתחנות הצפוניות לאחר בדיוק שנתיים של בעלות בתחנות ופעילות השבחה עניפה. ההסכמים מאפשרים למעשה את השלמת עסקת הרכישה של התחנות החופיות, בהיקף של כ-100 מיליון שקל, מבלי שנדרשת הזרמת הון נוספת מצד ג'נריישן, ולצד זאת, החזר הלוואת המזנין של ג'נריישן בסכום של 150 מיליון שקל והחזר מהותי נוסף לבעלי המניות".
רוני אורן, מנכ"ל רפק תקשורת ותשתיות: "אנו שמחים על הסכמי המימון מחדש, שיאפשרו לרפק תקשורת ותשתיות להמשיך לקדם השקעות חדשות עליהן עובדת הנהלת החברה בחודשים האחרונים. המימון מחדש הוא פרי של הבשלת התחנות הצפוניות שהגיעו לשלב יצור של חשמל וקיטור. בעקבות תחילת היצור הוחלפו ההלוואות הישנות והלוואת המזנין ששיקפו את סיכוני הפרויקט טרום ההפעלה וטרום חתימה על הסכמי הגז החדשים. החלפת ההלוואות מעידה על האמון של המממנים ביכולות של הקבוצה. שני המהלכים האחרונים שביצענו בחברה מורידים את עלות הדלקים ועלות המימון ובכך מאפשרים את הצפת הערך של התחנות הצפוניות עבור רפק אנרגיה. בנוסף, המימון מחדש מאפשר לרפק תקשורת ותשתיות להמשיך לבצע השקעות מבלי להגדיל את סיכוני האשראי ברמת הסולו."
המוסדיים אמרו "עד כאן": חבילת השכר של עמי לנדאו לא אושרה
בעלי המניות של נופר אנרג'י דחו את הצעת הדירקטוריון לאשר חבילת שכר למנכ"ל המיועד עמי לנדאו, הכוללת שכר חודשי של כ-208 אלף שקל, מענק חתימה, בונוסים ומניות חסומות בשווי של כ-12 מיליון שקל בשנה
נופר אנרג'י נופר אנרג'י -2.65% מדווחת כי הצעת הדירקטוריון לאשר את תנאי העסקתו של המנכ"ל המיועד עמי לנדאו, לא עברה באסיפה המיוחדת של בעלי המניות שהתקיימה היום.
לתזכורת על חבילת השכר המוצעת - 30 אלף שקל ביום - האם השכר של עמי לנדאו מוצדק ולמה המוסדיים צריכים להגיד לעופר ינאי - עד כאן!
לפי הדוח המיידי, כ-63% מבעלי המניות שהצביעו תמכו בהצעה, אך בקרב
בעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי (קרי בנטרול עופר ינאי) נרשם רוב למתנגדים, עם 52.1% לעומת 47.9% בעד. מאחר שנדרש רוב מבין בעלי המניות ללא עניין אישי, ההצעה נדחתה.
הצעת השכר כללה שכר חודשי של כ-208 אלף שקל, מענק חתימה של 2 מיליון שקל, בונוס שנתי
של עד שבע משכורות והקצאת מניות חסומות בשווי של כ-10.5 מיליון שקל, חבילה שמוערכת בכ-12 מיליון שקל בשנה, או כ-30 אלף שקל לכל יום עבודה. מדובר בתגמול חריג בהיקפו גם ביחס לחברות רווחיות ומבוססות בהרבה. מעבר להיקף החריג, הביקורת התמקדו גם בכך שחלק ניכר מהתגמול
אינו מותנה כלל בעמידה ביעדים כמותיים מדידים, לא פיננסיים, לא תפעוליים ולא אסטרטגיים, בניגוד למקובל בחברות ציבוריות, ובמיוחד בתקופה של חוסר ודאות ניהולית.
- נופר אנרגיה מגדילה הספק ייצור, אך הוצאות המימון מעמיקות את ההפסד
- 30 אלף שקל ביום - האם השכר של עמי לנדאו מוצדק ולמה המוסדיים צריכים להגיד לעופר ינאי - עד כאן!
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי טבלת ההצבעות שצורפה לדוח, בין התומכים נמנו הפניקס
(קסם), איביאי ומנורה, בעוד שמגדל, מיטב, ילין לפידות, מור ואיילון היו מבין אלו הצביעו נגד, והכריעו את הכף.

יוניון השקעות של ג'ורג' חורש זכתה בזכיינות דקטלון בישראל
ג'ורג' חורש, זכיין H&M ויבואן טויוטה, יפעיל את רשת דקטלון בישראל וישקיע מעל 100 מיליון שקל בשדרוג, הרחבה וטכנולוגיה. העסקה ממתינה לאישור רשות התחרות
דקטלון היא אחת מרשתות הספורט הגדולות בעולם עם כ-1,800 חנויות, 101 אלף עובדים ונוכחות ב-80 מדינות. במהלך 2024 רשמה הכנסות של 16.2 מיליארד יורו ורווח נקי של 787 מיליון יורו. מעל מחצית מהמכירות מגיעות ממותג פרטי, דבר שמקטין את החשש לניגוד עניינים מול זכיינים מקומיים שמפעילים מותגים מתחרים, סוגיה שעמדה במרכז הבחינה מול קבוצת פוקס, המחזיקה בזכיינות נייקי בישראל.
מאז שנכנסה לישראל ב-2017, פעלה דקטלון ישירות אך בשנה האחרונה החלה בצמצום שטחי מסחר והעברת דגש לסניפים קטנים יותר בפורמט "דקטלון סיטי", דוגמת הסניף החדש בקניון עזריאלי בתל אביב. המעבר לזכיין נועד לצמצם עלויות תפעול, להקטין חשיפה שכרית ולהעביר את ניהול ההון האנושי לגורם מקומי שמכיר את השוק. הניצחון של חורש אינו מפתיע: לצד הזיכיון ל-H&M וניהול פעיל של יוניון השקעות בעולמות האנרגיה, הנדל"ן והתעשייה, הוא גם בעל מניות בסופר־פארם ומתמודד בימים אלו, יחד עם הראל ביטוח, על רכישת כאל.
לחורש יש את ההון, ואת הניסיון בזכיינות ויכולות ניהול מקומיות. ליוניון השקעות, שבבעלותו של חורש, שורה של אחזקות כולל בעלות מלאה על יבואנית הרכב יוניון מוטורס (טויוטה לקסוס וג'ילי), וכן אחזקה בסופר־פארם (35%). לפני כשנה וחצי, השלימה החברה מהלך לרכישת 20% מתחנת הכוח אשכול, לפי שווי של כ-9 מיליארד שקל. עבור שוק הקמעונאות בישראל, מדובר במהלך שצפוי לייצר דינמיקה חדשה: חיזוק התחרות במוצרים טכניים במחירים אטרקטיביים, מענה לביקוש הגובר לאורח חיים ספורטיבי והרחבת הנגישות לצרכנים גם בפריפריה.
העסקה בין דקטלון העולמית ליוניון חורש עדיין כפופה לאישור רשות התחרות, שתבחן האם למהלך יש השפעה אפשרית על התחרות בענף הקמעונאות בכלל ובתחום הספורט בפרט. אף שדקטלון מפעילה בעיקר מותגים פרטיים ולא נחשבת לשחקן מונופוליסטי, היקף הפעילות
של חורש בענפי ריטייל נוספים, כמו H&M, סופר־פארם ומועמדותו ברכישת כאל, עשוי לדרוש מהרשות לבחון את רוחב ההחזקות ואת ההצטלבות בין תחומי פעילות שונים. עם זאת, לא מדובר בעסקה המעוררת התנגדות עקרונית בענף, ומרבית ההערכות הן כי היא תקבל את האישורים הדרושים תוך עמידה
בתנאים מסוימים אם יידרשו.