ראיון

"לא מחפשים סיכון טכנולוגי, שיפנה אלינו מי שכבר יצר סטייק סלמון"

ברקע גיוס נוסף של 52 מ' ש'; מנכ"ל מילניום פודטק, חנן שניידר אומר לביזפורטל: "אין השקעות בחברות בוגרות עם מוצר בחממות פודטק, שם אנחנו נכנסים". עוד הוא קורא  למדינה להשוות השקעות פרטיות בתחום וצופה ש"הפרסונליזציה במזון תתפוס משמעותית"
איתי פת-יה | (5)

גל של הנפקות עובר על הבורסה המקומית, מתוכן 5 הנפקות של שותפויות מו"פ. מדובר בישות שמשקיעה בחברות מו"פ ויש לה שותף כללי שמקבל דמי ניהול עבור הכסף של השותפות. מכאן שככל שהקרן גדולה יותר כך השותף הכללי מרוויח יותר וזה ככל הנראה אינטרס עיקרי של המנהלים - לגדול. איך עושים את זה? מנפיקים עוד פעם בבורסה. מה קורה למחזיקים הקיימים? הם מדוללים ובעצם מאבדים חלק מההשבחה. נניח שיש שותפות שגייסה 30 מיליון שקל והשוק מתמחר אותה בפרמיה של 10 מיליון שקל - כלומר ב-40 מיליון שקל - פי 1.33 מהערך בהנפקה. נניח שהיא יוצאת לגיוס של 100 מיליון שקל נוספים. במקרה כזה השווי צפוי להיות כ-140 מיליון שקל, על הון של 130 מיליון שקל - כלומר השווי הוא פי 1.07 (בעיגול) על ההון. ההשבחה מתחלקת על פני יותר מניות והמחזיקים מדוללים ומאבדים ערך. התהליך הזה קורה בכל השותפויות והקרנות (קרן ג'נריישן קפיטל 0.26%  , קרן הנדל"ן מגוריט -0.3% , בשותפויות הנפט והגז  וגם בשותפויות המו"פ). אז הנה הקרן השותפות הראשונה שגייסה בתחום המו"פ והיא גם זו שיצאה לגיוס שני.       

"הודות לדברים הטובים שאנחנו עושים אנחנו רואים עלייה ברמת העניין בנו מצד שוק ההון, והתחושה טובה מאד", כך אומר בריאיון לביזפורטל חנן שניידר, מנכ"ל מילניום פוד יהש -4.05%  , שותפות מו"פ בתחום הפודטק שרשמה בשבוע שעבר הנפקה מוצלחת בה גייסה מהציבור 52 מיליון שקל. בהנפקה לקחו חלק גם גופים מוסדיים בהם פסגות שהפך לבעל עניין בחברה, וזו השלישית של השותפות אחרי ההנפקה הראשונה ביולי, אז גייסה 26 מיליון שקל עם ביקושים ליותר מ-40 מיליון, וגיוס נוסף בסך 16 מיליון שקל באוגוסט. בסך הכל גייסה עד כה החברה 94 מיליון שקל.

בפורטפוליו של מילניום שלוש חברות בשלב זה. הראשונה היא סבוריט 0% (SavorEat), המפתחת מערכת להדפסת תחליפי בשר בתלת ממד תוך שימור טעם ומרקם של בשר אמיתי. מילניום מחזיקה ב-15.8% מהחברה והשקיעה בה 8 מיליון שקל. לאחר שסבוריט הונפקה גם היא באחרונה, כעת היא נסחרת בשווי של כ-260 מיליון שקל, והאחזקות של מילניום בה שוות 44 מיליון שקל – כך שכרגע היא מרווחת ביותר מפי חמישה על סכום ההשקעה. שתי החברות האחרות בפורטפוליו הן פיתולון (Phytolon), שמייצרת צבעי מאכל טבעיים בעלי יתרונות בריאותיים (1.8 מיליון דולר השקיעה מילניום בחברה) וטיפה (Tipa), עם השקעה של 4 מיליון דולר, שמפתחת אריזות מתכלות בעיקר לתעשיית המזון. אם כן, ספרנו בינתיים הדפסת בשר, צבעי מאכל ואריזות – ובהתאם מנכ"ל השותפות שניידר מסביר שמילניום מתעניינת בתחומי פעילות מגוונים בשוק הפודטק: "אנחנו חולשים על כל העוגה. מעניינים אותנו בשר מתורבת, תחליפים לחלבון, סוכר, מלח, וגם פלסטיקה, הארכת חיי מדף של מוצרים וטכנולוגיות משין לרנינג ובינה מלאכותית. בשני הנושאים האחרונים עולם המזון והמשקאות מפגר אחרי מגזרים אחרים, וזה הטרנד הבא שמובילות ענקיות בשוק כמו פפסיקו".

לא הזכרת תחליפי מזון לתינוקות, מה לגביהם?

"זאת נישה מעניינת אבל צריך למצוא את המקום הנכון להיכנס. ילדים ותינוקות זה נושא שגופי הרגולציה מסתכלים עליו באופן ספציפי יותר לעומק, ומאחר ואנחנו פחות רוצים להשקיע בעולמות של טכנולוגיה פר-סה, אלא ללכת לשלבים היותר מאוחרים, נרצה לראות משהו שכבר יש לו ניסיון קליני והוכחת היתכנות".

אמרתם בעבר שאתם מחפשים חברות שקרובות "יחסית" למכירות. כמה שנים זה "יחסית"?

"אני לא חושב שאני יודע להגיד קבועי זמן. כאמור, אנחנו פחות רוצים להיות ברמות של הסיכון הטכנולוגי. אם יבואו אלינו קבוצת מדענים עם פרזנטציה על טכנולוגיה לגידול דגים מתורבתים, רוב הסיכויים שלא נשקיע. שיפה אלינו מי שעשה כבר סטייק סלמון וטונה שאפשר לאכול, או חברות שעברו פיילוט עם חברה גדולה. אגב, אנחנו מדברים על בסיס שבועי עם הגדולות ומקבלים מהן אינפוטים, בחברות ששמענו עליהן מהם דברים טובים אנחנו אוהבים להשקיע".

 

חוץ מהכסף, מה עוד אתם נותנים לחברות שבהן אתם משקיעים? מעורבים בהנהלה ובמינויים?

 "אנחנו מאד מעורבים. יש לנו חברי דירקטוריון בשתי חברות ובשלישית אנחנו משקיפים, למרות שיש לנו בה אחוזים נמוכים. צוות ההנהלה שלנו בקיא ויודע לתמוך בחברות סטארט אפ פוסט-טכנולוגיות לקראת הכניסה לשוק, גו-טו מרקט מה שנקרא, מה שעושה למשל נילי צור עם סבוריט. אנחנו בעיקר בעולמות העסקיים, לא נכנסים לטכנולוגיה או מתיימרים לדעת יותר טוב מה-CTO איך עושים התססה של שמרים לצורך העניין, אבל כן אנחנו יודעים איך לפנות לחברות הגדולות לפיילוט, כמה זמן יארך, באיזה היבטים של הרגולציה צריך לטפל, האם פיילוט צריך להיות משלם או לא, אולי בהתחלה כן ובהמשך לא. לפעמים עוזרים לחברות לחפש חבר הנהלה זר משמעותי או יו"ר שיעזרו לחברה באיך מפתחים אותה בצד העסקי. בזה אנחנו מתמחים ואני מאד מאמין בהתמחות – קרנות ההון סיכון המתמחות למשל הצליחו באופן מסורתי יותר מאלה הכלליות".

 

ועם קרנות משני הסוגים אתם בעצם מתחרים, כמו גם עם ענקיות כגון מארס או מונדלייז, יצרנית אוראו וטובלרון. לכל אלה יש כיסים עמוקים יותר משלכם וכולם מחפשים אפיקי השקעה כדאיים בשוק מקומי של כ-250 חברות – איך מגיעים לפניהם לחברות השוות?

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 זאת שאלה טובה שאנחנו באמת מתייחסים אליה. אחרי המדענים שנדדו מעולמות הביוטכנולוגיה והפיזיקה לפודטק, וקמו החממות, האקסלרטורים והאנג'לים שמשקיעים בתחום הגענו למצד שבו יש טכנולוגיות בתחום שהגיעו לאב טיפוס ובשלות לייצור. ועדיין, אין את השכבה של חברות שמשקיעות באחרות שהן כבר בוגרות חממות, שיש להן אב טיפוס. החממות לא עושות את זה, קרנות ההון סיכון מחפשות ליד-אינווסטור מקומי שיפקח מקרוב, והחברות הגדולות מתעניינות בעיקר בפיילוטים – ופיילוט זה דבר די ארוך של שנה-שנתיים כשבמקביל יש תהליכי רגולטורים. כאן אנחנו נכנסים, בריק של משקיע שיעזור במעבר מפיתוח לייצור. צריך להקים תשתיות, מתקני ייצור וכו' ואלה דברים שבארץ קשה לגייס להם כסף, שם לא רואים מספיק משקיעים. אגב רק הבוקר ממשרד הכלכלה התקשרו ודיברו איתי על כשל השוק הזה. הוציאו כבר תכנית סיוע במעבר הזה והם שואלים איך להביא את זה גם לעולמות הפודטק".

  

כאמור, מילניום היא שותפות, ובמסגרת ההסכם בו נוסדה הוחלט כי המנהל הכללי בה יקבל דמי ניהול בגובה 25 אלף דולר בחודש ודמי הצלחה של 15% מהרווחים העתידיים. יו"ר השותפות הוא גיא רוזן, סגן יו"ר תנובה ונציג הקיבוצים בה, והמנכ"ל שניידר הוא מייסד חממת הפוד טק של טמפו, תנובה ו-OurCrowd בקריית שמונה, גוף אותו גם ניהל עד לאחרונה. עוד הוא הקים את חברת אינמד והיה מנהל שותף בקרן ההון סיכון Agate. בעת ההנפקה הראשונית, הסכום שקיבל השותף הכללי מדי חודש עמד על יותר מ-10% מהכסף שגויס (25 מיליון שקל) – מאז שיעורו ירד עקב הגיוסים הנוספים. להוצאה זו מצטרף כמובן השכר של שניידר, של רוזן, של הסמנכ"ל, היועצים ועוד. בריאיון לביזפורטל בסמוך להנפקה הראשונה אמר אז שניידר בהקשר זה כי במילניום "בונים על שותפות שהולכת וגדלה באמצעות גיוסים. בסכומים של 100 מיליון שקל וצפונה ההוצאות האלו יהיו כבר פחות משפיעות", עוד הוא הוסיף כי בכוונתם "לעשות אקזיט שילך לשותפות".

 

שוק הבשר העולמי מגלגל בשנה 1.4 טריליון דולר, כך לפי בנק ההשקעות ברקליס ומקורות בינלאומיים נוספים. שוק תחליפי הבשר מהווה נכון ל-2020 אחוז בודד ממנו – 14 מיליארד דולר, אולם התחזיות הן שבעשור הקרוב יצמח למחזור של 140 מיליארד ב-2029. בתוך כך, בארה"ב שוק תחליפי הבשר מהצומח גדל מהר יותר מתעשיית הבשר המסורתית – גידול של 31% במכירות בין 2017-2019, מול גידול של 5% לתעשיית הבשר. אם נסתכל על המימון בתחום הפודטק, נגלה שרק במחצית השנה הראשונה זה עמד על סכום של 4.8 מיליארד דולר, מול 7 מיליארד ב-2019 כולה – ופחות מ-100 מיליון דולר ב-2008. בישראל מדובר על השקעה של 135 מיליון דולר ב-2019, כך לפי אתר Crunchbase.

 

הזכרת את משרד הכלכלה, מה דעתך על הרגולציה המקומית, מנהל המזון במשרד הבריאות צריך להגביר הילוך? בסינגפור כבר אישרו למכור בשר מתורבות, יש שאומרים שישראל הייתה צריכה להיות במקומה כחלוצה בתחום.

"אני לא שותף לאמרות הפסימיות שסינגפור עקפה אותנו בסיבוב, זו מדינה קטנה. כמו בחיסוני הקורונה, גם בפודטק אנחנו מחקים את ארצות הברית ואירופה ומחכים שהאישורים יתקבלו אצלן. גם הסטארט אפים הגדולים שבשלב הפיילוט מסתכלים לשם, ויש התקדמות משמעותית באסדרת שוק הבשר המתורבות והתחליפים. אני חושב שמה שישראל מעולה בו זה פיתוח וסקייל אפ, בלשווק ולמכור אנחנו פחות טובים. לדעתי נראה בשנים הקרובות חיבורים בין חברות פודטק לחברות הגדולות שיקחו אותן קדימה בשווקים המשמעותיים. מה שכן, התחום הזה בקלות היה חווה בוסט משמעותי אם המדינה הייתה אומרת שהיא משווה את ההשקעות הפרטיות בו, שמה מיליון דולר על כל מיליון דולר למשל, בדומה לתכנית ההזנק בעבר. אין פה הייפ שיעלה וירד, זה העתיד של שני העשורים הקרובים וצריך להוביל בו. בזה המדינה תיבחן, לא ברגולציה על מוצר מזון, עם כל הכבוד לשוק הישראלי, הטעם הישראלי לא מייצג את טעם הצרכן בארצות הברית, כמו שראינו עם סטארבקס שלא הצליחה בארץ".

 

בוא נדבר רגע על התעשייה הזאת בכללותה. יש מומחים שאומרים שללא קשר להשפעות על הסביבה וצער בעלי חיים – מבחינה תזונתית אנחנו צורכים יותר מדי בשר. אתם מדברים על הפוטנציאל ב"מפחיתנים", קרניבורים שבמקום בשר יאכלו מדי יום תחליפים – אבל אם אנשים ישמעו לאותם מומחים וגם את התחליפים יצרכו פעם בשבוע, החלום שמוכרת תעשיית הפודטק יראה הרבה פחות זוהר.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    Ynet 15/12/2020 17:42
    הגב לתגובה זו
    מילניום נכנסה לתודעה של כולנו גם אצלנו באתר יש מספר אנשים שעוקבים רק אחרי מילניום וחנן שניידר עצמו
  • 4.
    מגיב שפוי 14/12/2020 07:33
    הגב לתגובה זו
    מי שכבר ייצר סטייק סלמון, למה שיתן לכם לאכול אותו?
  • 3.
    טל 14/12/2020 00:58
    הגב לתגובה זו
    היום היתה פעילות ערה במילניום פוד. נראה איסוף או הודעה אולי בקרוב. מחזיק מניה ואופציה 1
  • 2.
    אסטרטג 13/12/2020 16:28
    הגב לתגובה זו
    העולם עובד לפוד-טק, ומילניום מרכזת השקעה בהרבה חברות בתעשייה הזו, ולכן להערכתי, הנייר שנסחר היום בפחות מ-150 נקודות, יגיע לאלף בסוף השנה הבאה. אני ממלא בה את התיק...
  • 1.
    שגיא 13/12/2020 16:04
    הגב לתגובה זו
    חבל שמנכלית הבורסה מאפשרת הנפקות כאלה
חי גאליס מנכל ביג
צילום: שלומי יוסף
דוחות

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית

כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ביג דוחות כספיים

לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.

הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו. 

סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש  כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.

ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.

במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 1.79%  - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.

רן עוז מנכל ישראכרט
צילום: תמי בר שי
ראיון

מנכ"ל ישראכרט: "קצב הרווח מייצג ואף צפוי לעלות, בעזרת קבוצת דלק נוכל להאיץ את הצמיחה"

בראיון לביזפורטל מנכ"ל חברת האשראי רן עוז מדבר על הצמיחה בתיק האשראי מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות במאות מיליוני שקלים; אופטימי לגבי היעד להגיע לרווח שנתי של כחצי מיליארד שקל,  חושב שהסינרגיה עם דלק קבוצה תתרום הרבה  ומאמין שהחשבונות העסקיים החוץ-בנקאיים והמימון לנדל"ן ימשיכו להניע את הצמיחה
מנדי הניג |
נושאים בכתבה ישראכרט רן עוז

ישראכרט מסכמת רבעון עם שילוב בין נתונים תפעוליים חזקים לבין הפסד חשבונאי חריג. בעוד תיק האשראי של החברה הגיע לשיא של כ־10.9 מיליארד שקל ורשם עלייה של כ־12% מתחילת השנה והרווח מפעילות שוטפת בנטרול חד־פעמיות קפץ ב־29% ל־88 מיליון שקל, הדוחות כוללים גם הוצאות חד־פעמיות גדולות בגלל שומות מס מע"מ ומס הכנסה, שהביאו להפסד מדווח של כ-150 מיליון שקל.

ישראכרט מרחיבה את הפעילות באשראי הצרכני והעסקי וגם השיקה חשבון עסקי חוץ־בנקאי, לצד כניסה זהירה למימון פרויקטי נדל"ן. המנכ"ל, רן עוז, בראיון פרישה לביזפורטל, מתייחס לשיא בתיק האשראי, מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות, מציג את תחזית הרווחיות לשנים הקרובות ומפרט על המהלכים האסטרטגיים שישראכרט מקדמת. עוז הודיע היום כי יסיים את תפקידו בישראכרט לאחר כ-4 שנים בתפקיד.



אנחנו רואים רבעון עם צמיחה בכל המגזרים, אבל יש כאן הפסד חשבונאי של 150 מיליון שקל מהוצאות חד פעמיות. איך אתם מגדירים את הרבעון הזה והאם הוא מבחינתכם מייצג?

"קודם כל, מהפעילות השוטפת אנחנו רואים את התוצאה של האסטרטגיה והמיקודים העסקיים בשנים האחרונות, וזה בא לידי ביטוי בתוצאות. לפני שלוש וחצי שנים התחלנו עם תיק אשראי נמוך מ-5 מיליארד שקל, שהיה הכי קטן בתעשייה שלנו, והיום אנחנו כבר נוגעים ב-11 מיליארד. הצמיחה מגיעה משני קווי עסקים בולטים, ובמקביל לעלייה באשראי, שמייצרת עלייה בהכנסות, אנחנו עובדים בשנה וחצי האחרונות על שיפור איכות תיק האשראי, מה שמוריד את ההוצאות להפסדי אשראי רבעון אחרי רבעון. כל זה, יחד עם שמירה על רמת ההוצאות, מביא אותנו לרווחיות גבוהה מאוד, כמו שלא הייתה שנים רבות. הרווחיות השוטפת של 88 מיליון שקל מייצגת קצב שנתי של כ-350 מיליון שקל, מה שממקם אותנו במקום טוב בתוכנית הרב-שנתית שלנו, ואנחנו רואים איך מפה אנחנו ממשיכים לעלות".

דיברתם בעבר על יעד שנתי של 400-500 מיליון שקל. כמה אנחנו קרובים אליו?

"אמרנו בעבר שנגיע לתיק של 16 מיליארד שקל פלוס, כמו שאתה רואה, כבר בתיק של 11 מיליארד אנחנו בקצב של 350 מיליון שקל בשנה. אם לפני חצי שנה הערכנו שזה ייקח שלוש שנים, אז בקצב הנוכחי ייתכן שנגיע לכך מוקדם יותר. צריך לזכור שכאשר אנחנו צומחים באשראי, אנחנו קודם כל רושמים את ההפרשה במלואה ורק לאחר מכן מתחילות להגיע הכנסות הריבית. למשל, ברבעון השני צמחנו ב-600 מיליון שקל באשראי, אבל זה כמעט לא תרם להכנסות הריבית, בעוד שההפרשה להפסדי אשראי נרשמה במלואה. ולכן, אם בתיאוריה - ואני לא אעשה את זה - אני עכשיו לוחץ על ה'ברקס' ואומר: לא צומחים ברבעון שלישי באשראי ונשארים באותו מקום, אז פתאום נוכל לראות את ההפרשה רבעון מול רבעון יורדת והכנסות ריבית עולות. זאת אומרת, אנחנו כל הזמן מגדילים את מנועי הצמיחה, משקיעים גם במכירה, גם בשיווק, גם בהפרשה לאשראי, וכל פעם, בעיכוב של רבעון, אנחנו מתחילים ליהנות מהכנסות ריבית. לכן אנחנו אופטימיים - קצב הרווח הנוכחי מייצג ואפילו צפוי להשתפר".

ברבעון הבא צפויות הוצאות חד-פעמיות של 70–80 מיליון שקל - למה הן מיוחסות?