אלשטיין מתנגד למכירת דסק"ש לנחמיאס - טוען שההליך לא תקין

אלשטיין פנה לבית המשפט בשורה של טענות נגד ההליך שמקיימים כונסי הנכסים של אי.די.בי למכירת דסק"ש למגה אור; דורש לקיים מכרז רגיל ולא להגביל את ההצעות לגבוהות ב-40 מיליון שקל מההצעה של מה אור
ניצן כהן | (8)

איש העסקים אדוארדו אלשטיין פנה לבית המשפט המחוזי במטרה לעצור את מכירת דיסקונט השקעות 2.42% ל מגה אור 3.97% של צחי נחמיאס. בפניה מעלה אלשטיין שורה של טענות נגד הליך מכירת דסק"ש וטוען כי לא ניתנה לו הזדמנות נאותה להציע הצעה מתחרה לזו של מגה אור.

עורכי הדין של אלשטיין מעלים שורה ארוכה של טענות ביניהן מדגישים כי מגה אור מצויה בניגוד עניינים בשל העובדה כי היא מחזיקה באגרות חוב של דסק"ש בסכומים משמעותיים וכן בשל העובדה כי נכסים ובניין (חברה בת של דסק"ש) מנהלת הליך משפטי נגדה בהיקף כספי של 100 מיליון שקל.

בנוסף אומרים עורכי הדין של אלשטיין כי לא התקיים מכרז, כפי שהורה בית המשפט, ולכן אלשטיין לא יכול היה להציע הצעה, שהיא לטענת אלשטיין, גבוהה מזו של מגה אור.

עוד טוענים עורכי הדין של אלשטיין כי נקבע בהסכם המכירה למגה אור כי אם לא תיבחר הצעתם הרי שהם יפוצו ב-15 מיליון שקל, פיצוי שלא ניתן לכל מי שהיה מציע הצעה שלא התקבלה. טענה מרכזית נוספת היא האפשרות להציע הצעה נגדית למגה אור רק בערך העולה על 40 מיליון שקל מההצעה של נחמיאס. למה 40 מיליון ולא כל הצעה גבוה מנחמיאס. זו לגישתם הצעה שמגנה על ההצעה הקיימת. אז אולי המפרקים רוצים הצעות רציניות ולכן נתנו מדרגה כזו, אבל הטיעון של אלשטיין לא מופרך.      

אם כן מספר טענות מעלה אלשטיין וביניהן העבודה כי מגה אור מחזיקה ב-6.6% מסדרת ה דיסקונט מנ אגח יד -0.04% של דסק"ש ובכך לטענתם יש משום ניגוד עניינים. לא זאת אלא גם שאלשטיין טוען כי מגה אור רכשה את אגרות החוב של דסק"ש בהיקפים גדולים כדי לחסום את אלשטיין דרך מעמדה כנושה.

יש לציין כי באחד מהסדרי החוב של צים עלתה השאלה בין התנגשויות אינטרסים שיש למשקיע בכובעו כנושה ובכובעו השני כבעל מניות. הסיפור היה שבנק לאומי היה בעל מניות בצים והיה גם נושה שהלווה לה כסף. הרשות לניירות ערך פתרה את הבעיה בכך שאילצה את בנק לאומי לאחוז בכובע אחד, כלומר להחליט אם הוא מצביע בהסדר החוב כנושה שעלול לספוג תספורת לחוב או כבעל מניות שייהנה מתספורת כזו.

בסופו של דבר סווגה הצבעתו של בנק לאומי בגוף שיש לו עניין אישי ומכיוון שכדי לאשר הסדר חוב יש צורך ברוב של בעלי החוב שאין להם עניין אישי, הרי שלהצבעת בנק לאומי כנושה לא הייתה משמעות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

נוסף על כך, טוען אלשטיין, כי אם מגה אור תרכוש את השליטה בדסק"ש היא תביא לסיום ההליך המשפטי בין נכסים ובנין 2.2% לחברה, אך גם כאן יש לנכסים ובניין בעלי מניות נוספים שעשויים להתנגד למהלך של מחיקה חד צדדית של התביעה או נקיטת הליך שיפגע בזכיותיהם ולכן במקרה כזה הרי שהם יכולים לפנות לבית המשפט ולהגיש תביעה נגזרת או לבקש צו שימנע סיומו של ההליך המשפטי בטרם התברר או אם יקופחו זכויותיה של נכסים ובניין.

יחד עם זאת, טענות מעניינות מעלה אלשטיין ולפיהן לא התקיים הליך מכרזי כפי שהורה בית המשפט וכן שנקבע סף הצעה מתחרה שמוטה לטובת מגה אור. כך או אחרת נראה כי אלשטיין, לאחר ששרף 3 מיליארד שקל באי.די.בי אינו מתכוון לוותר על השליטה בנכס העיקרי של הקבוצה - דסק"ש.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    נוחי דנקנר זוכר? (ל"ת)
    אנונימי 21/10/2020 09:14
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    רפאל 21/10/2020 08:22
    הגב לתגובה זו
    לא מוכן לשלם את החוב שלו ורצה לעשות תספורת של 70 אחוז עכשיו לוקחים לו את החברה והוא בא בתלונות שיציע יותר ושיעמוד בהתחייבויות ומי שמבין בקופה יש 2 מיליארד וזו חברה שמכניסה 300 מיליון בשנה זה ברור שהיא מתומחרת בחסר לא רק שהוא גם שיחק במספרים בדוחות
  • 6.
    חמיד החמוד 20/10/2020 21:57
    הגב לתגובה זו
    אבל סהכ השקיע הון עתק. חבל שבחר לא להזרים את ה70 מיליון
  • 5.
    צחי 20/10/2020 20:40
    הגב לתגובה זו
    איזו כייף תמשיכו לעלות את המחיר והמנייה תמשיך לטוס מעלה מעלה.תבינו המנייה השווי שלה באמת יותר ב50 אחוז מערכה הנוכחי
  • 4.
    רועה החשבון 20/10/2020 20:24
    הגב לתגובה זו
    להעביר 70 מיליון שקל כדי לשמור על השליטה, מצד שני רוצה לשלם עכשיו מעל 1 מיליארד ש"ח על השליטה. לא הבנתי...
  • 3.
    צודק אלשטיין , נראה הליך בעייתי ולא הוגן.... (ל"ת)
    אורי 20/10/2020 18:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מגיב שפוי 20/10/2020 18:52
    הגב לתגובה זו
    לא רצית להעביר התחייבות להזרמה של 70 מליון ועכשיו רוצה לרכוש שוב את החברה? בתור מחזיק אגח אני מצביע נגד!!
  • 1.
    רם 20/10/2020 16:24
    הגב לתגובה זו
    יאללה תציע יותר ונראה אם בעלי האג"ח יצביעו לך.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 1.79%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן, יחצ

אלקטריאון: עסקה בשווי 21.8 מיליון שקל בארה"ב

אלקטריאון נבחרה לפרויקט טעינה במישיגן, ארה"ב בהיקף של כ-21.8 מיליון שקל, לצד הגשת הצעה לפרויקט טעינה דו-כיווני בשטוקהולם ובמילאנו

רן קידר |
נושאים בכתבה אלקטריאון

אלקטריאון אלקטריאון -2.97%  מדווחת על זכייה בפרויקט הובלה בתחום תשתיות טעינה חכמות במישיגן. מדובר בפרויקט עירוני בהובלת משרד התחבורה של מישיגן בשווי של כ-21.8 מיליון שקל, שבמסגרתו ייפרסו מערכות טעינה דינמית, סמי-דינמית וסטטית ל-16 כלי רכב משישה ציים שונים, ביניהם ובהם רכבי הפצה של UPS ורכבי שאטל, חלוקה והפצות של חברות נוספות. 

הפרויקט כולל השקת מודל Charging-as-a-Service) CaaS) בארה"ב, שבמסגרתו אלקטריאון מספקת את תשתית הטעינה ומקבלת תשלום חודשי עבור כל רכב בתמורה לשירות. הפרויקט צפוי לשמש כבסיס להתקשרות נוספת ולהעלות לכביש רכבים נוספים (נמצאים בשימוש של חברת מוניות מהגדולות בעולם) עם מערכת הטעינה האלחוטית של אלקטריאון.

בפרויקט תחבור אלקטריאון לשותפים אסטרטגיים מובילים בתעשיית הרכב, ובהם יצרנית הרכב Xos Xos 0.44%   עמה מקיימת החברה פרויקט נוסף, יצרניות חלקי הרכב Roush ו-UES וחברת DENSO, עמה מקיימת החברה פעולה מעמיק ורחב, לפיתוח מערכות טעינה אלחוטיות עבור רכבי נוסעים. כמו כן, הפרויקט יבוצע בליווי הנדסי של חברת ההנדסה המובילה Jacobs Engineering ובשיתוף עם חברת החשמל DTE energ. בנוסף הפרויקט ילווה מחקרית על ידי אוניברסיטת מישיגן ומכון המחקר Aspire. 

הפרויקט מהווה שלב שלישי ומשמעותי בפעילותה של החברה בדטרויט, וזאת לאחר פרויקט משותף עם חברת MDOT ב-2023 שעסק בהקמת הכביש החשמלי הראשון בארה"ב, ופרויקט משותף עם חברת עם Xos בדטרויט, הכולל בתוכו, בין היתר, אינטגרציה של מערכות הטעינה האלחוטיות של החברה לרכבי טעינה דינמית שלהם על הכביש החשמלי שהקימה החברה בדיטרויט, וטעינה סטטית במסוף UPS. 

כיצד בנוי מודל ה-CaaS

שאלנו את החברה מספר שאלות לגבי מודל התפעול של הפרויקט במישיגן:

מהם מנגנוני התשלום הצפויים, מהן ההערכות לגבי החזר ההשקעה (IRR), ומתי החברה צופה להתחיל לייצר הכנסות מהותיות?