אלבר צומחת בתחום האשראי הצרכני, למרות חוב של קרוב ל-3 מיליארד שקל; לא עדיף קודם להחזיר חובות?
חברת אלבר החלה ב-2015 במתן שירותי אשראי לצורך קניית רכב באמצעות אלבר קרדיט. הכנסות החברה מהמגזר צמחו בשנים האחרונות בעשרות אחוזים באופן עקבי. כך, בתשעת החודשים הראשונים של השנה הרווח מהמגזר עמד על כ-20% מהרווח המגזרי הכללי והיה לשני ברווחיותו אחרי מגזר הליסינג התפעולי. לצורך השוואה התחום רווחי אל מול תחום מכירת הרכב.
אלבר קרדיט אשר החלה את פעילותה לפני ארבע שנים מספקת שירותי אשראי חוץ בנקאי לרכישת רכבים. בכך, מרוויחה החברה פעמיים, פעם ראשונה מהאשראי ופעם שנייה מרכישת הרכב. החברה מחזיקה בהיקף אשראי של כ-400 מיליון שקל, ומתחילת פעילותה העמידה אשראי בגובה של 1.5 מיליארד שקל.
צמיחה עקבית בהכנסות ממתן אשראי
הכנסות החברה ממגזר הפעילות צמחו במהלך השנים בקצב גדול מאד. הכנסות החברה ממתן האשראי עמדו ב-2015 על כ-3.6 מיליון שקל. בשנת 2016 הכנסות החברה כבר צמחו במאות אחוזים ועמדו על כ-31.5 מיליון שקל. בשנת 2017 הכנסות החברה מהפעילות עלו בכ-30% ועמדו על כ-41 מיליון שקל. שנה לאחר מכן, עמדו ההכנסות על כ-54.3 עלייה של כ-32%. השנה ההכנסות בתשעת החודשים הראשונים צמחו בכ-58% ועמדו על כ-60 מיליון שקל.
בתשעת החודשים הראשונים של 2019 עמד הרווח המגזרי של מתן האשראי הצרכני על כ-43.9 מיליון המהווים 20% מהרווח הכולל. בכך, מהווה כאמור מגזר מתן האשראי את המגזר השני בגודלו מבחינת הרווח, שני רק למגזר הליסינג התפעולי. זאת ועוד, בהינתן שבליסינג ובשאר פעילויות הרכבים יש הוצאות כלליות שצריכות להיות מוקצות על התחומים האלו (ובהתאמה להוריד את הרווח), בעוד שבפעילות המימון אין ייחוס של הוצאות אלו, הרי שהמקל והחשיבות של תחום המימון לשורה התחתונה גדול משמעותית מאותן 20%.
- אווטר 11 - קרוסאובר קופה חשמלי עם עיצוב מיוחד
- אלבר נכנסת לייבוא רכב עם האוואטר 11, מ - 289.0 אש"ח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם זה מספיק כדי לשרת את החוב?
חברות הליסינג הן כבר מזמן לא רק חברות ליסינג. החברות האלו ממומנות על ידי הציבור בעזרת אגרות חוב שמונפקות ומתגלגלות על הציבור (הרחבה כאן - חברות הליסינג גייסו מיליארדים והן לא יכולות לשרת את החוב דרך התזרים שלהן). אלא שהרווחיות בתחום נשחקה, ובפועל בחלק מהחברות היא אפילו הפסדית. על רקע זה נוצר הצורך בפיתוח זרוע המימון הצרכני. פעילות שמהווה למעשה תחרות לחברות הליסינג וחברת מימון ישיר, הפעילות מצליחה בעיקר תודו ל"קרבה" של אלבר לרוכשי רכבים - במקביל לעסקה עצמה לרכשית רכב, מקבל הלקוח/ הרוכש מימון לעסקה.
השאלה אם זו המטרה של מחזיקי החוב - האם הם מבינים שחלק גדול מהפעילות שהם מממנים היא פעילות מימון? לכאורה מדובר בדבר חיובי לנושים בגלל פיזור הפעילויות, אך למעשה כל הפעילויות של אלבר קשורות זו לזו, ותלויות במספר פרמטרים - שווי הרכבים, והיכולת לייצר תזרים חיובי. בינתיים המצב נראה לא פשוט - הערך של הרכבים נשחק (הרווחים נשחקים, באלדן זה כבר הפסד), והתזרימים של כל החברות לא משרתים את החוב. היכולת לשרוד תלויה בעיקר ביכולת לגלגל את החוב.
- 6.דירה = קורת גג 10/12/2019 06:55הגב לתגובה זודירה = קורת גג
- 5.אורי... . 09/12/2019 23:50הגב לתגובה זוכתבה מבולבלת שנראה שגם הכותב לא יודע איכן ידיו ואיכן רגלו
- 4.מייק לבנובסקי, ר''ג 09/12/2019 20:53הגב לתגובה זוכל הרעיון שהתזרים מסםיק חזק כדי לשרת ריבית ושיש נכסים מסםיק נזילים כדי לשרת את הקרן במידה ולא ניתן לשרת חוב. מה ההבדל מחברות נדל"ן מניב? ואם כבר, אז תשווה לחברות יזום נדל"ן ובכלל תרגיש בטוח. תפסיקו להפחיד. זה לא מקצועי
- 3.משקיע 09/12/2019 15:36הגב לתגובה זואם הניהול תקין אין שום בעיה .
- מבין 09/12/2019 21:15הגב לתגובה זוהבעיה לא תהיה בניהול, אלא באמון.ברגע שכל המערכת בנויה על כסף שלא צמוד לכלום אלא רק באמון המשתמשים בו (מכאן גם נובע הערך שלו היום) - ברגע שיהיה משבר אמון של המשתמשים (הציבור), כל המערכת תקרוס כמו מגדל קלפים רעוע
- 2.אאא 09/12/2019 15:17הגב לתגובה זוכשהשוק היה סגור והמשק קצת קפא, חברות הליסינג הפסיקו לצמוח והתחילו למכור רכבים והפכו למעשה לפרות מזומנים....... זה כנראה מה שיקרה אם יהיה סבב האטה נוסף. היתרון הגדול של אלבר על פני חברות הליסינג האחרות הוא בתחום שיווק הרכבים. צאו מהשורט ותפסיקו להלחיץ את העם סתם.....
- 1.ברכה 09/12/2019 14:44הגב לתגובה זואלבר ישנים נהדר בלילה כשהבנקים לא יכולים להירדם בגלל החוב .
- אנוכי 09/12/2019 15:24הגב לתגובה זולא הבנקים חשופים לחוב,,אלא הפנסיה שלך שלי ושל כל עם ישראל..הבנקים הריחו את הבעיה וברחו, הפריירים נשארו,,,

שוק האג"ח הקונצרני: ירידה של 10% באוקטובר אך זינוק של 200% בשנתיים
18 מנפיקים גייסו באוקטובר 5.2 מיליארד שקל - ההיקף המצטבר מתחילת השנה מטפס ל-127.4 מיליארד שקל, עלייה של כ-71% לעומת 2024 ופי שניים מהיקף ההנפקות בשנת 2023; "ציבור המשקיעים ממשיך לחפש תשואות עודפות על פני פיקדונות בנקאיים, נרשמה מאז תחילת 2025 עלייה
 ניכרת בהנפקות אג"ח מגובה פקדון בנקאי"
שוק האג"ח הקונצרני ממשיך להפגין פעילות ערה גם באוקטובר, אם כי ברמה החודשית נרשמה האטה קלה. לפי נתוני מידרוג, היקף ההנפקות באוקטובר צפוי להסתכם בכ-5.2 מיליארד שקל ע"נ, ירידה של כ-10% לעומת אוקטובר 2024 שבו הונפקו כ-5.8 מיליארד שקל, אך קפיצה של כ-201% לעומת אוקטובר 2023, שבו גויסו כ-1.7 מיליארד שקל.
לעומת זאת, בהסתכלות שנתית התמונה שונה לגמרי. מתחילת השנה (ינואר-אוקטובר) הסתכם היקף ההנפקות בכ-127.4 מיליארד שקל, לעומת כ-74.6 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של כ-71%. בהשוואה ל-2023 מדובר בזינוק של כמעט פי שניים.
סך הנפקות חודשי של אג"ח קונצרניות בשנים 2025-2023, במיליוני שקלים ע"נ:
- "האג"ח הממשלתי בתשואת חלום; המכפיל ההיסטורי בשוק המקומי נמוך"
- "המניות בארץ זולות, האג"ח הקונצרני יקר" - מה צפוי בוול סטריט ובבורסה היפנית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי אבי שטרנשוס, מנכ"ל מידרוג, "על אף ירידה מתונה בסך הגיוסים בחודש אוקטובר ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, הנובעת בעיקר מכך שמרבית חגי תשרי חלו באוקטובר השנה, מתחילת השנה נרשם שיא בהיקף ההנפקות המצטבר, בהובלת המוסדות הפיננסיים וסקטור הנדל"ן. מגמה זו משקפת היטב את התרחבות הפעילות הכלכלית במשק במהלך התקופה האחרונה, הצורך ההולך וגובר של חברות במקורות מימון ארוכי-טווח והיכולת לנצל את המומנטום החיובי בשוק ההון המקומי על מנת לגוון את מקורות המימון שלהן מעבר לאשראי הבנקאי המסורתי. במקביל, על רקע העובדה שציבור המשקיעים ממשיך לחפש תשואות עודפות על פני פיקדונות בנקאיים, נרשמה מאז תחילת 2025 עלייה ניכרת בהנפקות אג"ח מגובה פקדון בנקאי"

בגלל הורדת התחזיות -הורדת דירוג לתדיראן
מעלות מורידה את הדירוג של תדיראן בנוץ' אחד, ברקע הורדת התחזיות וביצועים תפעוליים שהיו נמוכים מהצפי
חברת תדיראן גרופ תדיראן גרופ סופגת מכה נוספת, והפעם היא מגיעה מכיוון שוק החוב. סוכנות הדירוג S&P מעלות (Maalot) הורידה את דירוג המנפיק של החברה ל-'ilA+'
פעולת הדירוג מגיעה כהמשך ישיר לעדכוני התחזיות של החברה כלפי מטה. סוכנות הדירוג מציינת במפורש כי ההורדה נובעת בעיקר מהיחלשות הפרופיל הפיננסי של החברה, כמו גם התוצאות התפעוליות שהיו נמוכות מהצפי. 
נזכיר כי תדיראן הודיעה על קיצוץ משמעותי בתחזית ההכנסות ל-2026 ל-2.5 מיליארד שקל בלבד, ירידה של 45% לעומת היעד המקורי של 4.5 מיליארד שקל שהוצג במאי 2024. העדכון נבע בין היתר מהערכה מחודשת של קצב הצמיחה המתון בשוק הסולארי באיטליה, מה שהוביל להפחתת מוניטין לא תזרימית של 73 מיליון שקל על חברת הבת VP Solar. בנוסף, מימוש הפוטנציאל בתחום מערכות האגירה בישראל נדחה לשלהי 2026 ולשנים מאוחרות יותר. מדובר בעדכון שלישי כלפי מטה בתוך שנה, המשקף פער עצום בין הצהרות ההנהלה למציאות העסקית בשווקי האנרגיה. להרחבה - תדיראן שוב מאכזבת את המשקיעים - מעדכנת תחזיות למטה
החולשה בפעילות ובפרופיל הפיננסי
השיקול המרכזי להורדה הוא פער משמעותי בין ציפיות הצמיחה המקוריות לבין הביצועים בפועל בתחומי הפעילות המרכזיים, קרי מוצרי
 צריכה ואנרגיה מתחדשת
- תדיראן נכנסת לתחום קירור חוות השרתים
- תדיראן: ההכנסות עלו, הפסד של 43.6 מיליון בשל שיערוך VP סולאר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היחלשות
 הפרופיל הפיננסי באה לידי ביטוי ביחסים המתואמים. יחס חוב ל-EBITDA המתואם עמד על כ-3.9x ב-12 החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני 2025 

