איציק אברכהן שופרסל
צילום: סיון פרג'

שופרסל: החברה טובה, המניה יקרה - מכפיל 28 על הרווח

צמיחה של 4% בהכנסות הרבעון השלישי ל-3.4 מיליארד שקל; הרווח הנקי הסתכם ב-55 מיליון שקל - ירידה של כ-14% המיוחסת להשפעות תקן החשבונאות החדש, בנטרול השפעה זו הרווח נותר ללא שינוי
ערן סוקול | (7)

רשת הסופרמרקטים שופרסל -0.42% דיווחה על צמיחה של 4% בהכנסות וירידה של כ-14% ברוווח הנקי המיוחסת להשפעות תקן החשבונאות החדש, כאשר בנטרול השפעה זו הרווח נותר ללא שינוי. מניית החברה עלתה ב-0.6% מתחילת השנה והחברה נסחרת במכפיל 28 על הרווח הנקי של 12 החודשים האחרונים.

הכנסות שופרסל ברבעון השלישי הסתכמו בכ-3.44 מיליארד שקל לעומת כ-3.3 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד – גידול של כ-4.2%, אשר נבע בעיקרו מגידול בפעילות קמעונאות המזון ורשת BE.

הרווח הנקי ברבעון השלישי הסתכם בכ-55 מיליון שקל, ירידה של כ-14% בהשוואה לכ-64 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון ברווח הנקי ברבעון נובע בעיקרו מיישום התקן החשבונאי החדש, כאשר בנטרול השפעה זו הרווח הנקי נותר ללא שינוי.

תמצית תוצאות שופרסל

תמצית תוצאות שופרסל בנטרול השפעות IFRS16

מקור: דוחות כספיים שופרסל

שיפור ברווחיות הגולמית בזכות כרטיסי האשראי

הרווח הגולמי ברבעון השלישי הסתכם ב-931 מיליון שקל, גידול של כ-6% בהשוואה ל-877 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. שיעור הרווח הגולמי עמד על 27% בהשוואה ל-26.5% ברבעון המקביל. הגידול בשיעור הרווח הגולמי מיוחס בעיקר לגידול בהכנסות מגזר ניהול מועדון לקוחות כרטיסי אשראי.

שולי הוצאות התפעול הסתכמו בכ-23%, בדומה לרבעון המקביל. עם זאת, נוכח צמיחת ההכנסות והשיפור ברווחיות הגולמית כאמור, הרווח התפעולי הסתכם בכ-138 מיליון שקל ברבעון השלישי (4% מההכנסות), גידול של כ-21% ביחס לרווח תפעולי של כ-114 מיליון שקל ברבעון המקביל (3.5% מההכנסות).

מאוריסיו ביאור, יו"ר דירקטוריון שופרסל ואיציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל: "אנו שמחים לסכם את הרבעון השלישי לשנת 2019, עם תוצאות מרשימות המעידות על הצלחת האסטרטגיה העסקית, אותה אנו מובילים בשנים האחרונות בתחומי הליבה לצד פיתוח אפיקי צמיחה בתחומי הפעילות החדשים. אנו רואים הישג משמעותי בגידול ההכנסות ושיעורי הרווחיות של הקבוצה על אף הסביבה העסקית המאתגרת, ומאמינים כי שופרסל תמשיך להוביל את שוק הקמעונאות בישראל, תוך גיוון והרחבת פעילויות הקבוצה אשר ייצרו ערך רב ללקוח ולבעלי המניות.

גם ברבעון הנוכחי המשכנו לפעול לקידום חדשנות, הרחבת מגוון השירותים והמוצרים ושיפור איכות השירות וחווית הלקוח, במטרה לעמוד ביעדים שהצבנו ועל מנת להמשיך ולבנות את התשתית להמשך הצמיחה גם בשנים הקרובות. אנו מודים לעובדי החברה על המסירות, המקצועיות והמחויבות. בזכותם אנו ממשיכים להיות הבחירה הראשונה של כל בית ישראלי".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תמצית תוצאות מגזריות

הרווח התפעולי במגזר הקמעונאות ברבעון השלישי הסתכם ב-98 מיליון שקל ובשיעור של 3.0% מההכנסות, בהשוואה ל-95 מיליון שקל ובשיעור של 3.0% מההכנסות ברבעון המקביל אשתקד.

 

הרווח התפעולי במגזר הנדל"ן ברבעון השלישי הסתכם ב-40 מיליון שקל, בהשוואה ל-35 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

 

הרווח התפעולי במגזר ניהול מועדון לקוחות כרטיסי אשראי ברבעון השלישי הסתכם ב-26 מיליון שקל, בהשוואה ל-2 מיליון שקל ברבעון המקביל. הגידול מיוחס בעיקר לגידול בהכנסות המגזר ומקיטון בעלויות השקת כרטיס אשראי כ.א.ל.

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    בהשקעות מסתכלים על טווח ארוך ולא על המניה היקרה כביכול. (ל"ת)
    עמית 28/11/2019 10:12
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מה 27/11/2019 19:08
    הגב לתגובה זו
    האם תהי'ה חלוקת דיבידנד בקרוב? לא ראיתי איזכור לכך! אם כן, אז מתי ובאיזה שיעור?
  • קוטי 28/11/2019 09:20
    הגב לתגובה זו
    בשער של כ -60 אג' למניה
  • 4.
    דוד 27/11/2019 18:45
    הגב לתגובה זו
    רשת יקרה מאוד ללא סיבה.
  • 3.
    לדעתי 27/11/2019 18:31
    הגב לתגובה זו
    ההכנסות גדלו יפה למרות הקיטון ברווח יש שיפור גם בפעולות הליבה ובנושא כרטיסי אשראי. יש גם מצטרפים חדשים כמו לדוגמא מה שפורסם היום לגבי אל על. רכישת הניו פארם תגיעה לאיזון יותר מהר בהרבה מהמצופה כפי שהבנתי היום מדברי המנכ"ל.
  • 2.
    רחל 27/11/2019 13:51
    הגב לתגובה זו
    לא להתפלא כי המחירים הם אסטרונומיים, כל יום שני וחמידי משתנים למעלה, או שהסםרים מקטינים את התכולה מאין המליונים לכסות את ההפסדים של רכישת ניו פארם, שיפוץ הסניפים לשעבר שעומדים כמעט ריקים?
  • 1.
    YL 27/11/2019 13:15
    הגב לתגובה זו
    שלא צמודים ל רמי לוי או אושר עד ואז יש ***חגיגה*** מחירים גבהים אנו רואים מה מתרחש ב סגולה פתח תקווה מי קונה ב סופר סל???? רק פריירים
יו"ר נאוויטס גדעון תדמור, צילום: החברהיו"ר נאוויטס גדעון תדמור, צילום: החברה
דוחות

פי 7.5 ב-3 שנים - נאוויטס עוברת להפקה מלאה בשננדואה: הכנסות של כ-98 מיליון דולר ו-EBITDA של כ-67.6 מיליון דולר

פי 7.5 ב-3 שנים והכתובת היתה על הקיר ( האם נאוויטס היא מציאה? );  החלטת ההשקעה הסופית (FID) לפיתוח השלב הראשון של SEA LION צפויה להתקבל עד סוף שנת 2025
מנדי הניג |

לפני שלוש שנים ניתחנו את נאוויטס וקיבלנו שיש שם סיכוי גדול. עם סיכון, תמיד יש סיכון, אבל המחיר של השותפות נראה לנו נמוך בהינתן החלום - כתבנו על זה ועל שותפויות אחרות  - האם מניות הגז והנפט אטרקטיביות? והאם נאוויטס היא מציאה? נאוויטס עלתה מאז פי 7.5 - 650%.  התוצאות ברבעונים האחרונים מספקים את הסיבה. האם אפשר היה לדעת זאת בעבר? זה היה החלום של גדעון תדמור ולהבדיל מחולמים אחרים הוא קיבל על החלום שלו מימון משורה ארוכה של בנקאים בארה"ב. אלה לא נכנסים כשהן חושבים שהסיכון גדול מדי. כלומר, זה היה חלום שראו אותו כבר מתגבש במציאות. היו גם סיכונים כמו מחירי הנפט שעלולים לרדת ובעיקר בעיות שעלולות להיות בתפעול וקידוח בשלבים המאוחרים.

משקיעים לקחו את הסיכון הזה כענק והוא היה בינוני. כשזה קורה, יש לפעמים הזדמנות. משקיעים גם נדבקו בסנטימנט השלילי של תחום הגז והתרחקו מנאוויטס. תדמור ידע לנצל את הסנטימנט בשוק הנפט בצורה מושלמת. הסנטימנט השלילי שנבע בעיקר מהקולות הרבים והחזקים שקראו להפסקת השימוש בדלקים פוסילים גרם לגופי הענק בתחום לעצור את התקדמות הקידוחים למרות שהושקעו בהם מיליארדים. זה היה עניין של תדמית והם חיפשו ועדיין מחפשים להיראות פחות פוגעים בסביבה. מעבר לכך, הם העריכו שמחירי הנפט יפלו.

אחרי שהשקיעו מעל מיליארד דולר בקידוח  מכרו אותו במחיר של דירת 5 חדרים יקרה בת"א. תדמור סגר מימון, השקיע, הנפיק והצליח לייצר ברבעון האחרון Ebitda  של 68 מיליון דולר כשנאוויטס נסחרת ב-14.4 מיליארד שקל. הצפת ערך עצומה. יש לטענת תדמור הזדמנויות נוספות והוא קודח בהם, אבל שוב נזכיר שהתחום לא חף מסיכונים. הסיכון הגדול ביותר הוא מחיר הנפט. טראמפ אמר בנאום כניסתו לבית הלבן Drill Baby Drill ושינה שוב את כללי המשחק, אבל המגמה ארוכת הטווח היא ירידה במחיר הנפט ושימוש מופחת. רק שזה לא עניין של שנתיים-שלוש, זה עניין של טווח ארוך.

בינתיים, הביקושים לנפט מתגברים. זה התחיל במלחמה בין רוסיה לאוקראינה שגרם למחירי הנפט לעלות, נמשך במתיחות אצלנו במזרח התיכון ועכשיו מפנימים שהביקוש לאנרגיה מכל הסוגים יזנק כדי לתמוך במהפכת ה-AI. אז הנפט ישאר כאן עד תקופה ארוכה. 



נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש  מסכמת רבעון שבו פעילות פרויקט שננדואה נכנסה להפקה מלאה ומקבלת ביטוי משמעותי בדוחות. השותפות, הפועלת בתחום הפקת הנפט והגז במים עמוקים בארצות הברית, עברה במהלך הרבעון מתהליך הרצה מדורג של הבארות לכיוון הפקה יציבה, והשינוי ניכר בתוצאות הכספיות. מאגר שננדואה, שנכנס לשלב ה-Ramp-Up החל מיולי, הפך למנוע העיקרי של העלייה בהכנסות ובתוצאות התפעוליות.

שאול נאוי יו"ר יעקב פיננסים, צילום: יחצשאול נאוי יו"ר יעקב פיננסים, צילום: יחצ
ראיון

שאול נאוי: "הגידול בתיק הגיע רק מחברות שפנינו אליהן - לא ממי שמחפש אשראי בכל מחיר"

אחרי התוצאות הרבעוניות שהציגו גידול של 42% בתיק האשראי והציפו גם חששות בשוק האח"ב, שאול נאוי יו"ר יעקב פיננסים מתאר את מדיניות ניהול הסיכונים ומסביר את היתרון במח״מ הקצר: "אם יש מדורה קטנה, אני יוצא. אני לא מחכה שיהיה ל״ג בעומר"
מנדי הניג |

האח"ב בתקופה רגישה מאוד. אנחנו יוצאים ממלחמה ארוכה שהאטה את המגזר העסקי וגרמה ללחצים אצל לווים בעיקר במגזר הנדל״ן, הריבית עדיין גבוהה וככל שתרד היא עדיין תהיה ברמות גבוהות יחסית לשנים האחרונות מה שמוביל את השוק להסתכל בחשדנות על תיקי האשראי הגדולים של החברות, רק שצריך לזכור שיש כאן מנעד רחב מאוד, וכל תיק שונה מהותית מרעהו גם מבחינת סוגי הלווים וגם מבחינת אורכי המח״מ, וזה כנראה אחד הסעיפים החשובים ביותר, כי חברה שמתנהלת במח״מ קצר פחות מרותקת לשוק ופחות תלויה ביכולת של לקוחות להחזיק אשראי ארוך בתקופה תנודתית.

הדוח הרבעוני של יעקב פיננסים נופל בדיוק לתוך האווירה הזאת. מצד אחד, המספרים ממשיכים להראות צמיחה. אנחנו רואים זינוק בתיק האשראי של 42%, הרווח הנקי בקצב שנתי של 80 מיליון שקל, וההון העצמי גם הוא עולה. אבל השוק עצבני, בתגובה לתוצאות המניה יורדת עד 7% כשהשווי של  יעקב פיננסים -7.31%   נע על 810 מיליון שקל למרות זינוק של 64% מתחילת השנה, שזה נותן לה מכפיל של 10 שגם משקף את החששות של המשקיעים כלפי התחום כשגם המניה של האח דורי נאוי -0.72%   נעה סביב המכפיל.

על הרקע הזה שוחחנו עם יו"ר יעקב פיננסים, שאול נאוי, ועם סמנכ״ל האשראי הבכיר דור גורי, כדי להבין איך הם רואים את התקופה האחרונה, מה עומד מאחורי הצמיחה הגדולה בתיק, ואיך הם נשארים רגועים כשהשוק כל כך חושש מתברר שכשעושים "עסקים עם אנשים הגונים" אפשר לנטרל חלק גדול מהסיכון לדברי נאוי.


אנחנו רואים צמיחה ברמת השורה העליונה והתחתונה, עם קצב רבעוני של 20 מיליון שקל בשורה התחתונה, אפשר לצפות להמשך צמיחה כזאת?

"אנחנו לא משנים את הגישה ואת העבודה שלנו. הבסיס הוא הלקוחות. למי נותנים כסף. זה תמיד מתחיל מאנשים. מי עומד מאחורי החברה, מה האישיות שלו, האם הוא ישר. אם משהו בהתנהגות או בדברים שנאמרים לא מסתדר לי - אני לא עושה את העסקה. אחרי הבדיקה האישית מגיעה בדיקת החברה: מה היא עושה, מה המאזנים, עם איזה בנקים היא עובדת, מה ההיסטוריה. יש המון פרמטרים. אנחנו כמעט לא מקבלים לקוחות שמגיעים מהאקראי - אנחנו מסמנים חברות שאנחנו רוצים לעבוד איתן ופונים אליהן. זה קשה, אלה חברות טובות עם מערכת בנקאית חזקה. חברה שאין לה בנקים בכלל - אני לא רוצה שתהיה לקוחה שלי. אנחנו משלימים לבנקים, לא מובילים אותם."