אמאזון אמזון חבילה דואר
צילום: Istock

אמזון נכנסה רשמית לישראל: מניות הקניונים צוללות בבורסה

עכשיו זה רשמי. ענקית הקמעונאות אמזון מתחילה לפעול בישראל ומאפשרת החל מהבוקר למוכרים הישראליים להציע "שילוח מקומי" ללקוחות בארץ. עזריאלי, מליסרון וביג צוללות
נועם בראל | (3)

עכשיו זה רשמי. ענקית הקמעונאות אמזון מתחילה לפעול בישראל ומציעה החל מהבוקר למוכרים הישראליים להציע "שילוח מקומי" ללקוחות בישראל. האופציה ניתנת להגדרה מיידית עבור המוכרים, ללא שום עיכוב, כך שניתן להגיד בלב שלם - אמזון כבר כאן.

בשעות הבוקר קיבלו רבים מהמוכרים הישראליים הודעת אימייל בעברית מאמזון, בה הזמינה אותם החברה להגדיר את אפשרויות המשלוח שלהם עם האופציה החדשה ואף להשתתף בסמינר מקוון שיערך בקרוב בנושא.

ההודעה שהגיעה הבוקר מאמזון:

על פי התוכנית החדשה, כאשר יפעיל המוכר את אופציית ה-Local Delivery, הלקוחות בישראל יוכלו לראות המוצרים שלו בקלות, וזאת כחלק מחווית קניה חדשה אותה מתכוונת אמזון להציג בקרוב. התוכנית תהיה ללא שום עמלה נוספת מעבר לזו שהמוכרים משלמים כיום ועומדת על 25 דולר בחודש להפעלת החשבון וכ-15% מכל מכירה.

מי שצריכות להיות מודאגות מהצעד הן חברות הנדל"ן והקניונים, כגון עזריאלי קבוצה 2.16% , מליסרון 2.03% ו ביג 1.68%  אשר מניותיהן מגיבות בירידות חדות לאור החדשות על כניסתה של ענקית הקמעונאות לישראל.

"אני לא רואה באמזון איום. אני גם אומר לך שאמזון תפתח חנות אצלנו בשרונה אם היא תכנס לארץ, ולכן אני לא חושב שזה משהו שישנה את המשחק", אמר אייל חנקין, מנכ"ל קבוצת עזריאלי בראיון ל-Bizportal בחודש אוקטובר. "אני לא לגמרי מבין את המודל העסקי שלו (של  ג'ף בזוס, נ.ב). ברגע שאמזון תכנס לארץ היא תהיה מחוייבת במס הכנסה ומע"מ והיתרון שיש לו כרגע לא יהיה יותר, הוא מול עצמו, איבד את זה", אמר חנקין.

נזכיר כי בתחילת השנה שעברה מניית עזריאלי חוותה גל של ירידות על רקע חשש המשקיעים כי כניסת ענקית הסחר אמזון לישראל תייתר את הצורך בקניונים. עזריאלי כאחת ממובילות שוק הקניונים בארץ סבלה מאובדן זמני באמון המשקיעים, אך המנכ"ל לא הראה שהוא מתרגש יתר על המידה.

נזכיר, שהענקית האחרונה שניסתה לעמוד מול מפלצת הקניות היא רשת Sears האמריקאית שמצאה את עצמה בסוף פושטת רגל כשהיא לא מצליחה להתמודד על השליטה הבלתי מעורערת של אמזון. כיום, אמזון שולטת בכ-49.1% מכלל שוק הקניות ברשת בארה"ב.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    של החברות בארץ (ל"ת)
    התמוטטות 30/04/2019 11:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אצלנו כל המסים ומעמ הקניה תהיה יקרה לא כמו בארצות הברית (ל"ת)
    תום 30/04/2019 11:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אופיר 30/04/2019 10:47
    הגב לתגובה זו
    הופעל לחץ כבד על משרד התחבורה למנוע כניסת אובר כשיתוף רכב. אך מאפשרים לאמזון להרוג את הסחר הקמעוני ללא עיפעוף.
רשף טכנולוגיות מרעומים
צילום: רשף

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים

מנדי הניג |

ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.

רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע  ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר. 

נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.

הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך. 

בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.

נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.

אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים. 


הצבר נפל

בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל: