אמאזון אמזון חבילה דואר
צילום: Istock

אמזון נכנסה רשמית לישראל: מניות הקניונים צוללות בבורסה

עכשיו זה רשמי. ענקית הקמעונאות אמזון מתחילה לפעול בישראל ומאפשרת החל מהבוקר למוכרים הישראליים להציע "שילוח מקומי" ללקוחות בארץ. עזריאלי, מליסרון וביג צוללות
נועם בראל | (3)

עכשיו זה רשמי. ענקית הקמעונאות אמזון מתחילה לפעול בישראל ומציעה החל מהבוקר למוכרים הישראליים להציע "שילוח מקומי" ללקוחות בישראל. האופציה ניתנת להגדרה מיידית עבור המוכרים, ללא שום עיכוב, כך שניתן להגיד בלב שלם - אמזון כבר כאן.

בשעות הבוקר קיבלו רבים מהמוכרים הישראליים הודעת אימייל בעברית מאמזון, בה הזמינה אותם החברה להגדיר את אפשרויות המשלוח שלהם עם האופציה החדשה ואף להשתתף בסמינר מקוון שיערך בקרוב בנושא.

ההודעה שהגיעה הבוקר מאמזון:

על פי התוכנית החדשה, כאשר יפעיל המוכר את אופציית ה-Local Delivery, הלקוחות בישראל יוכלו לראות המוצרים שלו בקלות, וזאת כחלק מחווית קניה חדשה אותה מתכוונת אמזון להציג בקרוב. התוכנית תהיה ללא שום עמלה נוספת מעבר לזו שהמוכרים משלמים כיום ועומדת על 25 דולר בחודש להפעלת החשבון וכ-15% מכל מכירה.

מי שצריכות להיות מודאגות מהצעד הן חברות הנדל"ן והקניונים, כגון עזריאלי קבוצה 0.27% , מליסרון -1.39% ו ביג -0.75%  אשר מניותיהן מגיבות בירידות חדות לאור החדשות על כניסתה של ענקית הקמעונאות לישראל.

"אני לא רואה באמזון איום. אני גם אומר לך שאמזון תפתח חנות אצלנו בשרונה אם היא תכנס לארץ, ולכן אני לא חושב שזה משהו שישנה את המשחק", אמר אייל חנקין, מנכ"ל קבוצת עזריאלי בראיון ל-Bizportal בחודש אוקטובר. "אני לא לגמרי מבין את המודל העסקי שלו (של  ג'ף בזוס, נ.ב). ברגע שאמזון תכנס לארץ היא תהיה מחוייבת במס הכנסה ומע"מ והיתרון שיש לו כרגע לא יהיה יותר, הוא מול עצמו, איבד את זה", אמר חנקין.

נזכיר כי בתחילת השנה שעברה מניית עזריאלי חוותה גל של ירידות על רקע חשש המשקיעים כי כניסת ענקית הסחר אמזון לישראל תייתר את הצורך בקניונים. עזריאלי כאחת ממובילות שוק הקניונים בארץ סבלה מאובדן זמני באמון המשקיעים, אך המנכ"ל לא הראה שהוא מתרגש יתר על המידה.

נזכיר, שהענקית האחרונה שניסתה לעמוד מול מפלצת הקניות היא רשת Sears האמריקאית שמצאה את עצמה בסוף פושטת רגל כשהיא לא מצליחה להתמודד על השליטה הבלתי מעורערת של אמזון. כיום, אמזון שולטת בכ-49.1% מכלל שוק הקניות ברשת בארה"ב.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    של החברות בארץ (ל"ת)
    התמוטטות 30/04/2019 11:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אצלנו כל המסים ומעמ הקניה תהיה יקרה לא כמו בארצות הברית (ל"ת)
    תום 30/04/2019 11:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אופיר 30/04/2019 10:47
    הגב לתגובה זו
    הופעל לחץ כבד על משרד התחבורה למנוע כניסת אובר כשיתוף רכב. אך מאפשרים לאמזון להרוג את הסחר הקמעוני ללא עיפעוף.
נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיות

אלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין

ארבע שנים, הרבה ציפיות ומעט תוצאות: מסע הכניסה והיציאה של ריבלין מאלקטריאון הסתיים בקול ענות חלושה, ללא הישגים לצד ירידת ערך ומשקיעים מאוכזבים

רן קידר |

אי שם בקיץ 2021, חודש לאחר שסיים את תפקידו כנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין מונה לנשיא חברת אלקטריאון אלקטריאון -2.45%  , מפתחת הטכנולוגיה לטעינת רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. החברה, שנסחרה אז בשווי של כ־1.6 מיליארד שקל לאחר זינוק חד בתקופת הקורונה, ציפתה שריבלין יפתח עבורה דלתות ברחבי העולם, יחזק קשרים מול ממשלות ויגביר את אמון המשקיעים, וזאת למרות שהחברה עדיין לא הציגה הכנסות מהותיות. המשקיעים, שציפו למימושים בינלאומיים ולחוזים משמעותיים, קיוו שכניסתו של ריבלין תבלום את הירידה במניה, שהחלה עוד לפני כן בעקבות צמיחה איטית מהצפוי בפרויקטים המסחריים. 

והנה, קצת יותר מארבע שנים לאחר ההצטרפות, החברה הודיעה על סיום תפקידו של ריבלין כנשיא וכחלק מהדירקטריון ובזאת מושלם מהלך שלא הניב פירות, בטח לא לחברה ולמשקיעים בה. שכרו של ריבלין מעולם לא פורסם, אך ניתן רק לשער שהוא כן יצא נשכר מהמהלך שהושלם אתמול.

לא חתונה קתולית 

גם לאחר הצטרפות ריבלין, ולמרות הציפיות, אלקטריאון התקשתה להציג פריצת דרך מסחרית. המניה המשיכה להידרדר. ריבלין, לעומתה, לא חיכה וכמעט במקביל לכניסתו לתפקיד, השתתף בקמפיין פרסומי למותג "יכין", מהלך שעורר ויכוח ציבורי לגבי אדם שמילא תפקיד ממלכתי בכיר זמן קצר קודם לכן.

אלקטריאון, מצידה, לא הסתפקה בריבלין, ובהמשך למאמציה של אלקטריאון בחיפוש אחר השפעה גלובלית, בתחילת 2022, הודיעה החברה על צירופו של קורט ג'ונסון, יו"ר מועצת ניו יורק לשעבר, כיועץ אסטרטגי. החברה זיהתה את ארה״ב, ובעיקר את ניו יורק, כשוק יעד מרכזי לטכנולוגיה שלה, והקמת חברת בת בארה"ב נועדה לתמוך בכך.

ועדיין, למרות כל המאמצים, המניה המשיכה להידרדר ובסך הכל הציגה ירידה של כ-66% מאז מינוי ריבלין, ושווי השוק שלה כיום עומד על כ-733 מיליון שקל. החברה עדיין מציגה גידול בהוצאות ושריפת מזומנים, ולא מזמן החדשנות שבמוצר שלה התערערה, לאור פתרון טכנולוגי אחר של BYD, שהציגה טעינה מהירה שמייתרת את הפתרון של אלקטריאון (למרות שזו טענה שהדבר אינו פוגע בה). 

נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיות

אלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין

ארבע שנים, הרבה ציפיות ומעט תוצאות: מסע הכניסה והיציאה של ריבלין מאלקטריאון הסתיים בקול ענות חלושה, ללא הישגים לצד ירידת ערך ומשקיעים מאוכזבים

רן קידר |

אי שם בקיץ 2021, חודש לאחר שסיים את תפקידו כנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין מונה לנשיא חברת אלקטריאון אלקטריאון -2.45%  , מפתחת הטכנולוגיה לטעינת רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. החברה, שנסחרה אז בשווי של כ־1.6 מיליארד שקל לאחר זינוק חד בתקופת הקורונה, ציפתה שריבלין יפתח עבורה דלתות ברחבי העולם, יחזק קשרים מול ממשלות ויגביר את אמון המשקיעים, וזאת למרות שהחברה עדיין לא הציגה הכנסות מהותיות. המשקיעים, שציפו למימושים בינלאומיים ולחוזים משמעותיים, קיוו שכניסתו של ריבלין תבלום את הירידה במניה, שהחלה עוד לפני כן בעקבות צמיחה איטית מהצפוי בפרויקטים המסחריים. 

והנה, קצת יותר מארבע שנים לאחר ההצטרפות, החברה הודיעה על סיום תפקידו של ריבלין כנשיא וכחלק מהדירקטריון ובזאת מושלם מהלך שלא הניב פירות, בטח לא לחברה ולמשקיעים בה. שכרו של ריבלין מעולם לא פורסם, אך ניתן רק לשער שהוא כן יצא נשכר מהמהלך שהושלם אתמול.

לא חתונה קתולית 

גם לאחר הצטרפות ריבלין, ולמרות הציפיות, אלקטריאון התקשתה להציג פריצת דרך מסחרית. המניה המשיכה להידרדר. ריבלין, לעומתה, לא חיכה וכמעט במקביל לכניסתו לתפקיד, השתתף בקמפיין פרסומי למותג "יכין", מהלך שעורר ויכוח ציבורי לגבי אדם שמילא תפקיד ממלכתי בכיר זמן קצר קודם לכן.

אלקטריאון, מצידה, לא הסתפקה בריבלין, ובהמשך למאמציה של אלקטריאון בחיפוש אחר השפעה גלובלית, בתחילת 2022, הודיעה החברה על צירופו של קורט ג'ונסון, יו"ר מועצת ניו יורק לשעבר, כיועץ אסטרטגי. החברה זיהתה את ארה״ב, ובעיקר את ניו יורק, כשוק יעד מרכזי לטכנולוגיה שלה, והקמת חברת בת בארה"ב נועדה לתמוך בכך.

ועדיין, למרות כל המאמצים, המניה המשיכה להידרדר ובסך הכל הציגה ירידה של כ-66% מאז מינוי ריבלין, ושווי השוק שלה כיום עומד על כ-733 מיליון שקל. החברה עדיין מציגה גידול בהוצאות ושריפת מזומנים, ולא מזמן החדשנות שבמוצר שלה התערערה, לאור פתרון טכנולוגי אחר של BYD, שהציגה טעינה מהירה שמייתרת את הפתרון של אלקטריאון (למרות שזו טענה שהדבר אינו פוגע בה).