ארד דיווחה על עלייה של 6.5% בהכנסות 2017 והרעה בשולי הרווחיות

ירידת שיעורי הרווחיות מיוחסת בעיקר לפרשה מיוחדת בהיקף של 8.5 מיליון דולר, אך גם בנטרול ההפרשה חלה ירידה ברווחיות ביחס לאשתקד
ערן סוקול |

חברת ארד 2.83% שבשליטת הקיבוצים דליה ורמות מנשה דיווחה הערב (א') לאחר נעילת המסחר בבורסה על תוצאותיה לשנת 2017 עם עלייה של 6.5% בהכנסות אשר הסתכמו ב-171 מיליון דולר, והרעה בשיעורי הרווחיות, המיוחסת בעיקר לפרשה מיוחדת בהיקף של 8.5 מיליון דולר בשל התרוקנות הסוללה בקצב מהיר מן הצפוי במדי המים שמייצרת החברה.

ההפרשה המיוחדת צורפה לעלות המכר של החברה המייצרת מערכות למדידת מים, באופן אשר הפחית את שולי הרווחיות הגולמית של החברה לכ-33.1% בשנת 2017, זאת לעומת שולי רווחיות גולמית של כ-37.9% אשתקד. יש לציין כי בנטרול ההפרשה, הסתכמו שולי הרווחיות הגולמית בכ-38.1% בשנת 2017.

אלא שהחברה רשמה בשנת 2017 עלייה של כ-4.7 מיליון דולר בהוצאות התפעול, עם גידול יחסי במרבית הסעיפים, כולל עלייה של כ-0.4% בשולי הוצאות המחקר ופיתוח, עלייה של כ-1% בשולי הוצאות המכירה ושיווק ועלייה של כ-0.2% בשולי הוצאות ההנהלה וכלליות, באופן בו, למרות העלייה בהכנסות וגם בנטרול ההפרשה המיוחדת בגין מדי המים כאמור, חלה ירידה בשולי הרווח התפעולי אשר עמד על כ-6.5% לפני הנטרול ובשיעור של כ-11.3% בנטרול ההפרשה, זאת לעומת שולי רווחיות תפעולית של כ-12.5% אשתקד. 

פעילות החברה משתייכת לתחום תעשיית מדידת המים בעולם, אשר הנהלת החברה מעריכה בהיקף שנתי של כ-6.3 מיליארד דולר, מהם כ-900 מיליון דולר בארה"ב כ-950 מיליון דולר באירופה והיתרה בשאר העולם. החברה מעריכה, על בסיס מחקרי שוק בינ"ל, שבשנים הקרובות קצב הצמיחה של תעשיית מדידת המים יעמוד על כ-4% בשנה. 

החברה מציינת כי מגמת הצמיחה הצפויה בשוק מדי המים נובעת מהגברת הצורך בשימור משאב המים עקב המחסור במים הקיים במדינות רבות ברחבי העולם, עליה מתמדת במחירי המים, וגידול משמעותי במודעות לחסכון במים.  

החברה הודיעה לראשונה אודות ההפרשה המיוחדת בסוף פברואר, כאשר דיווחה כי חלק מהמוצרים של החברה שהופצו בין השנים 2012-2009 בשוק האמריקאי עלולים שלא לעמוד באורך החיים להם התחייבה החברה בתקופת האחריות, עקב התרוקנות הסוללות (המותקנות בתוך המוצרים) בקצב המהיר מהצפוי. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
עידן וולס, מנכ”ל קבוצת דלק צילום:שלומי יוסףעידן וולס, מנכ”ל קבוצת דלק צילום:שלומי יוסף
ניתוח Bizportal

למרות הירידה באיתקה, דלק נסחרת בדיסקאונט משמעותי על השווי הנכסי

הורדת ההמלצה לאיתקה בסוף השבוע הובילה לירידה של 5% במניה בלונדון שמשפיעה על דלק בבורסה המקומית; ניתוח שווי הנכסים העדכני של דלק קבוצה מצביע על שווי נכסי נקי גבוה ביותר מ-20% מהמחיר בשוק 

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק קבוצה איתקה

בעוד מניית איתקה סגרה את המסחר בלונדון בירידה של כ-5% בסוף השבוע האחרון בעקבות הורדת המלצה של גולדמן זאקס ל"מכירה" עם מחיר יעד של 180 פני (קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק), בהסתכלות על התמחור הכולל של דלק קבוצה דלק קבוצה -4.32%   נראה שההשפעה קטנה יותר משחושבים. אם ניקח בחשבון תמחור NAV, המבוסס על שוויי שוק עדכניים של כלל החברות הבנות והנכסים, שממנה עולה כי המניה נסחרת כיום בדיסקאונט משמעותי ביחס לשווי הנכסי הנקי שלה, מעל 20%.

שווי הנכסים

החישוב כולל את כל האחזקות המרכזיות של הקבוצה מעודכן לכתיבת שורות אלה. ההחזקה המשמעותית ביותר היא החזקה של 54.66% בניו-מד אנרג'י, עם שווי החזקה כ-10.5 מיליארד שקל. ההחזקה השנייה בגודלה היא החזקה של 50.5% באיתקה אנרג'י השווה כ-7.28 מיליארד שקל לפי מחיר הסגירה של יום שישי. בנוסף החברה מחזיקה בכ-40.07% בישראכרט בשווי 1.78 מיליארד שקל, 61.36% במהדרין בשווי של 623 מיליון שקל, 24.7% בדלק ישראל בשווי של 198 מיליון שקל, 19.1% בדלק נכסים  בשווי של 174 מיליון שקל, ו-32.7% ב-InPlay Oil, בשווי של 268 מיליון שקל שם השקיעה לאחרונה. סך הכל השקעות נכסים סחירים של כ-20.45 מיליארד שקל.

לכך מתווספים גם נכסים שאינם סחירים, בהם בניין מלון בהרצליה בשווי שמאות של 299 מיליון שקל, ו-25% מקרקע בעכו בשווי של 98 מיליון שקל, לסכום כולל של כ-20.85 מיליארד שקל.

הנכס שלא במאזן

אחד הנכסים החשובים ביותר, שאינו רשום במאזן מסיבות חשבונאיות אך נמצא בכל מודל של השוק, הוא התמלוגים מלווייתן, שמקנים לדלק עד 6% מהתמורות הגולמיות מפי הבאר. הערכת השווי המקובלת עומדת סביב נעות בין 650-800 מיליון דולר. בחישוב שמרני יחסית של 720 מיליון דולר, השווי שנכנס למודל עומד על כ-2.36 מיליארד שקל.

במצטבר, שווי כלל הנכסים מסתכם בקצת יותר מכ-23.2 מיליארד שקל, ומהם מנוכה החוב הפיננסי נטו לפי דוחות הרבעון, 3.84 מיליארד שקל. כך מתקבל NAV של כ-19.37 מיליארד שקל. בנוסף נציין כי מאז סוף הרבעון החוב אף ירד מתחת ל-3.8 מיליארד שקל, אך במודל שנותח כאן נעשה שימוש בנתון השמרני מדוחות החברה.

דורון סלע מנכל אייקון גרופ
צילום: יחצ

מנכ״ל אייקון גרופ על האייפונים באושר עד וויקטורי: "אני לא חושב שזה יוריד ביקוש - הצרכן ידע להתנהל"

הרבעון השלישי הסתיים בתוצאות משופרות, אבל האייפונים הזולים שמכרו באושר עד וויקטורי חשפו את הרגישות של השוק למחירים כמו גם את השחיקה של מעמד היבואן הרשמי - שיחה עם מנכ"ל אייקון גרופ על התוצאות הרבעוניות, התחרות הקשה והמרווחים הצרים בתעשייה

מנדי הניג |

אייקון גרופ אייקון גרופ -0.07%   סיכמה את הרבעון השלישי של 2025 עם עלייה של כ-14.4% בהכנסות שהגיעו לכ-382.8 מיליון שקל, וזינוק של כ-78% ברווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל. אבל לצד הצמיחה בהיקף הפעילות, מה שבעיקר מדאיג הם המרווחים התפעוליים הצרים מאוד בשני מגזרי הפעילות המרכזיים של החברה. 

מגזר ההפצה, שבו אייקון מוכרת מוצרים - בעיקר של אפל - לרשתות קמעונאיות כמו מחסני חשמל, KSP, דינמיקה ורשתות נוספות, הציג ירידה בשיעור הרווח התפעולי מ-2.5% ל-2.4% רבעון מול רבעון. הירידה הזאת מגיעה בעיקר מההשפעה של שער הדולר, שפגעה במלאי שנרכש במחירים גבוהים יותר. מנגד, מגזר הקמעונאות - הפעילות של iDigital שכוללת חנויות, מכירה מקוונת, ושירותי מעבדה רשמיים - הציג עלייה בשיעור הרווח התפעולי מ-2.8% ל-5.3%. יש מי שיתווכח ויגיד שאלו מרווחים מצויינים לקומודטי אבל עדיין זה דורש מעקב כדי לוודא שהם נשמרים ומתרחבים.

מה שעשוי לאתגר את המרווחים האלה זה למשל המהלך החריג של אושר עד וויקטורי, אלו ייבאו אייפון 17 ביבוא מקביל ומכרו אותו במחירים שנמוכים במאות שקלים מהמחיר בשוק. אפילו שזה אירוע חד-פעמי הוא בפוטנציאל יכול לגרוע מאות לקוחות מאייקון. מי שקנה באושר עד לא יחזור ויקנה שוב באיידיגיטל. זה גם חושף עד כמה המעמד של היבואן הרשמי איבד מהבלעדיות שלו במיוחד אחרי שאייקון איבדה את מונופול ההפצה ההיסטורי שלה ל-KSP.

אבל יחד עם זאת, אייקון כבר לא נשענת רק על אפל: לצד המותגים המרכזיים של אפל, החברה מפעילה פעילות משמעותית עם יצרניות מחשוב כמו לנובו ואסוס, ומנסה להרחיב את סל המוצרים ואת פריסת הלקוחות כדי לצמצם תלות בקטגוריה אחת או ביצרן יחיד. התרחבות הזאת אמורה לאפשר לה בסיס יציב יותר וגם לעזור לה לאזן את התנודתיות של המטבע.

על רקע כל זה פנינו למנכ״ל אייקון גרופ, דורון סלע, כדי להבין כיצד אייקון מתכננת להתמודד עם תחרות כמו שהציגו אושר עד וויקטורי, ומה מנועי הצמיחה לשנים הקרובות.


בוא נתחיל מהתוצאות של הרבעון למה אפשר לייחס את העליה במכירות?