ניתוח

מהלך אלים: מדד ת"א-75 משלים נפילה של 9%, הזדמנות או איתות מסוכן?

גורביץ': "הנפילה - פועל יוצא של כשלון בפריצה מעלה של ההתנגדות ברמת 980 נקודות". מי המניות הגרועות במדד? צפו בטבלה
יוסי פינק | (5)
נושאים בכתבה בורסה

אחרי שהיה המדד המוביל בת"א במשך חודשים ארוכים עם תשואת יתר דרמטית על המעו"ף, מדד ת"א 75 מתקן לאחרונה מטה באגרסיביות. המדד, שהינו מדד מניות השורה השניה בת"א, השלים לאחרונה רצף של 5 חודשים רצופים של ירידות שערים.

בשבוע שעבר רשם מדד ת"א-75 נפילה של 1.8% והשלים בכך מהלך ירידות של 9% תוך 4 חודשים, כלומר מאז השיא שנקבע בסוף פברואר האחרון. טאם התיקון מטה, מדד ת"א-75 ביצע מהלך ענק מעלה של 54%.

מבין המניות, אלו הן בעיקר מניות הביומד וגם מניות הטכנולוגיה במדד שלחצו מטה בחודשים האחרונים. באופן כללי נציין כי בשלושת החודשים האחרונים, 5 המניות הגרועות במדד הם מתחום הביומד (ראו טבלה).

כך לדוגמה, קומפיוגן שהינה מניית הביומד הכבדה ביותר במדד (משקלה 2.14%) איבדה מעל 30% בחודשים האחרונים. גם מניית לייבפרסון (שמשקלה במדד 2.1%) איבד מעל 30% בחודשים האחרונים יש גם את אבוג'ן שאיבדה 21% מאז אמצע מארס. ואחרונה נציין כמובן את קמהדע שהתרסקה 52% בחודשים האחרונים. 2 המניות הכבדות במדד, רציו יהש ופרוטרום נסחרות בסה"כ ביציבות בחודשים האחרונים.

מנהלי השקעות איתן שוחחנו אמרו בעיקר כי קשה להתייחס למדד ת"א-75 כמיקשה אחת, אלא כל מניה והסיפור שלה. מזור נופלת בגלל חולשה במכירות הרנסאנס, מניית חלל תקשורת נופלת בגלל הקשיים עסקת מכירת החברה לענקית הלוויינים הספרדית היספאסאט וכך הלאה.

לדברי אייל גורביץ', המנתח הטכני של Bizportal, "הנסיגה של מדד תל אביב 75 היא פועל יוצא של כשלונו בפריצה מעלה של רמת ההתנגדות 980 הנקודות. אלא שאין בנסיגה זו המסתכמת עד כה בכ-10% כדי להעיד על "שוק דובי", או על סיום מגמת העלייה ארוכת הטווח. לכל היותר מדוובר באתנחתא זמנית, שיפור עמדות לאחור ושאיפה של אוויר כדי לשחרר אותו במועד מאוחר יותר בלחץ גבוה. נכון לנקודת הזמן הנוכחית מצוי המדד במצב של "מכירות יתר". הנסיגה של המדד הסטוקסטי בגרף השבועי מתחת לרמת 20% מעלה את הסבירות לכך. גם אם תהיה ירידת מדרגה נוספת עדיין תהיה זו בחזקת ירידה לצורך עלייה."

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    דוב קוטב 31/07/2014 17:35
    הגב לתגובה זו
    תברחו החוצה. גילוי נאות - אני בשורט על ת"א 100.
  • 4.
    פה אן תחתית ואן הזדמניות (ל"ת)
    רמי 03/07/2014 14:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מפקד 03/07/2014 11:43
    הגב לתגובה זו
    אה..הבנתי היכן שרתת בצבא..אז לידיעתך זה לא שיפור עמדות לאחור..זה פשוט נסיגה ואפילו בריחה.. אל תשכח לאסוף את המגיסטים ברתקים...
  • 2.
    אשם 03/07/2014 11:43
    הגב לתגובה זו
    תמיד אשם אשם קשקשנים אבל מי לוקח אחריות ואומר טעיתי
  • 1.
    זד 03/07/2014 11:40
    הגב לתגובה זו
    אל תגידו אחר כך לא ידעתי ולא שמעתי ..ואכלו לי ושתו לי ומי הזיז את הגבינה שלי ומי נתן ביס בסנדוויצ' שלי...
וול סטריט נגזרים (X)וול סטריט נגזרים (X)

התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות

החוזים העתידיים מהססים מול נתוני מאקרו, בזמן שהמסחר הקמעונאי תופס נתח גדל והולך ומחדד תנודתיות סביב טכנולוגיה ותעודות סל


ליאור דנקנר |

וול סטריט מגיעה לעוד יום מסחר במצב רוח זהיר. החוזים העתידיים נעים קלות סביב האפס, כשהשוק מעכל את נתוני המאקרו שמחדדים מחדש את התמחור סביב הריבית בחודשים הקרובים. במרכז עומד נתון התמ״ג לרבעון השלישי שמראה קצב צמיחה שנתי של 4.3%, לצד פרסום מדד אמון הצרכנים לחודש דצמבר.


תמ״ג חזק לא בהכרח מרגיע, ושאלת הריבית רק מתחדדת

התמ״ג הוא המדד הרחב ביותר לפעילות הכלכלית בארה״ב. הוא סופר את הערך הכולל של סחורות ושירותים שנוצרו במשק, ולכן הוא נותן לשוק תמונה אם הכלכלה באמת מתרחבת או פשוט מחזיקה מעמד. כשהמספר יוצא גבוה מהצפוי, זה לא תמיד חדשות מרגיעות לשוק המניות, כי זה מחזק את השאלה כמה מהר הפד׳ יכול להרשות לעצמו להוריד ריבית בלי להצית מחדש לחץ אינפלציוני.

הנתון של 4.3% מגיע מעל ציפיות שהיו סביב 3.3%, והוא גם מאיץ מול קצב של 3.8% ברבעון השני. מאחורי המספר עומדת צריכה פרטית שנשארת יציבה והוצאות עסקיות שמחזיקות קצב, שילוב שמאותת שהמנועים המרכזיים של הכלכלה עדיין עובדים גם כשהריבית גבוהה.

בתוך הפירוט של הרבעון בולטת קפיצה בצריכה הפרטית בקצב שנתי של 3.5% אחרי 2.5% ברבעון השני. חלק משמעותי מהעלייה מגיע מרכישות מוקדמות של רכבים חשמליים לפני תום הטבות מס בסוף ספטמבר, מה שמסביר גם למה נתוני מכירות הרכב באוקטובר ונובמבר נחלשים, בזמן שהצריכה בתחומים אחרים מציגה תמונה מעורבת.

ברקע מתחדדת התמונה של כלכלת קיי. משקי בית עם הכנסה גבוהה ממשיכים להחזיק קצב, בעוד המעמד הבינוני והנמוך מרגיש לחץ ביומיום, כמו שסיקרנו בביזפורטל - כלכלת ה-K בארה״ב מתחדדת: הגדולות ממשיכות קדימה והקטנים נלחצים. הפער הזה מתרגם לשוק הון שנראה חזק במדדים, אבל נשען יותר ויותר על קבוצת מניות מצומצמת ועל ציפיות לריבית נוחה יותר בהמשך.


השקעות אלטרנטיביותהשקעות אלטרנטיביות

השקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים

הדיון על "קריסת" השוק האלטרנטיבי מפספס את העיקר - אין דבר כזה שוק אחד או מודל אחד; בין פלטפורמות אחראיות עם מנגנוני חיתום וביטחונות לבין גופים שנשענו על הון חדש בלבד, עובר קו דק שמפריד בין ניהול סיכון מושכל לבין הימור מסוכן - טור תגובה של אייל אלחיאני  מייסד ומנכ"ל טריא
אייל אלחיאני |

בטור שהועלה כאן ניסו להסביר "מה קרה" לשוק ההשקעות האלטרנטיביות. שמות מוכרים כמו הגשמה, סלייס, טריא ואחרות נזרקים יחד לסל אחד, כאילו מדובר באותו מוצר, באותו מודל ובאותה רמת סיכון ולא היא.

מדובר בטעות יסודית, כמעט פדגוגית: אין דבר אחד שנקרא “השקעה אלטרנטיבית”.

השקעה אלטרנטיבית היא שם גג למאות מודלים שונים: מאשראי צרכני, דרך מימון נדל״ן, ועד השקעות אנרגיה וקרנות חוב. בין קרן גמל שגייסה כספי חוסכים והשקיעה אותם בפרויקטים כושלים בניו־יורק, לבין פלטפורמת הלוואות בין עמיתים שמאפשרת השקעות מגובות נדל״ן בישראל - אין שום דמיון, לא ברמת הפיקוח, לא במבנה ההשקעה ולא ברמת השקיפות. מדובר במוצרים שונים בתכלית. כל זאת בנוסף להשפעה המהותית על התחרות ועל האימפקט החברתי.

הציבור הישראלי צמא לאפיקים אלטרנטיביים, וזה לא מקרי. במשך עשור של ריבית אפסית, משקיעים נאלצו לבחור בין תשואה זעומה בבנק לבין השקעות ספקולטיביות בחו״ל. ההשקעות האלטרנטיביות, כשהן מנוהלות נכון, יצרו אפיק שלישי - כזה שמחבר בין הכלכלה הריאלית (דיור, אשראי לעסקים קטנים) לבין הציבור הרחב, ומאפשר תשואה ראויה לצד ביטחון יחסי.

אבל בין זה לבין “שיווק אגרסיבי של חלומות” יש תהום.

ההבדל האמיתי איננו בסיפור השיווקי, אלא בניהול הסיכון.

מי שבנה מנגנון בקרה, שקיפות, חיתום וביטחונות איכותיים - הוכיח את עצמו גם בתקופות משבר ושרד. מי שבנה על זרימה אינסופית של כסף חדש - קרס. זה כמובן נכון להשקעות אלטרנטיביות כמו גם לבנקים שונים בארץ ובעולם (שחלקם קרסו וגרמו להפסדים משמעותיים למשקיעים).

להכניס את כולם לאותה רשימה זה כמו לכתוב שטסלה וניסאן הן “שתי חברות רכב” - עובדתית זה נכון, אך מהותית מדובר בשני מוצרים שונים לחלוטין מכל הבחינות.