בני דקל משנה גישה: מעלה המלצה לבבילון ל'קנייה'; המניה עלתה 3.3%
מניית בבילון שוב פותחת מבערים, בניגוד למגמה בשוק המקומי ועולה כעת בכ-6%, תוך שהיא מרכזת מחזור ער של יותר מ-10 מיליון שקל. המניה שצללה מאז השיא ביולי ועד לתחילת אפריל בכ-55%, טיפסה מתחילת החודש בכ-10%. נראה כי הטריגר לעליות היום הוא שינוי הגישה של האנליסט בני דקל מאיגוד ברוקראז', שחוזר להמלצת "קנייה" למניה.
היום שוב העלה דקל את המלצתו לבבילון ל"קנייה" מ"תשואת שוק", ההמלצה הקודמת שלו שפורסמה ב-12 בפברואר, לאחר שהמלצתו הקודמת מאוקטובר גם היא היתה ל"קנייה" (עם מחיר יעד של 53 ש'). היום דקל מותיר את מחיר היעד על 40 שקל, מחיר המשקף פער של 102% ביחס למחיר הבסיס של המניה הבוקר בשוק.
הכותרת של דקל בהמלצתו היום התייחסה להשפעה שיש לשינוי המדיניות של גוגל על בבילון ואותה הוא תיאר כ"מכה קלה בכנף", כשלדעתו החברה צפויה לחזור ולצמוח כבר בתחילת הרבעון השני השנה.
דקל מסביר כי הורדת ההמלצה "לתשואת שוק" אותה פירסם ב-12 בפברואר, מאז נפלה המניה בכ-13%, נבעה משתי סיבות מרכזיות. סיבה מסחרית הנוגעת להערכתו כי חוסר הוודאות בעניין ההנפקהוהסיכויים הגבוהים לאי מימושה יובילו לירידת במחיר המניה. הסיבה השניה היתה כלכלית ונבעה מתמורות שחלו בשוק החיפושים באינטרנט ובראשן שינוי במדיניות של גוגל, שהובילו אותו לחשוש מפני יכולת החברה להמשיך ולצמוח.
עתה אומר דקל "היום, אנו חוזרים להמליץ לקנות את המניה מאחר ואנו מעריכים שהסיבות שהובילו לירידה במחיר המניה אינן רלוונטיות יותר. ראשית, בעבודה שפורסמה ב-7 במארס ציינו כי בבילון "פספסה" את רכבת ההנפקה ואכן למרות שבחודש נובמבר 2012 הגישה החברה טיוטת תשקיף להנפקה, נכון לרגע זה עדיין לא נקבע מועד לביצועה. אי לכך, עניין ההנפקה אינו רלוונטי יותר כפקטור לחששות המשקיעים".
"שנית, אנו מעריכים שהתמורות שחלו בשוק החיפוש באינטרנט יובילו לחיזוק מעמדה של בבילון בשוק זה". לדברי דקל, "תמורות בשוק החיפוש באינטרנט ובראשן שינוי מדיניות גוגל העלו חששות ממשיים כי הכנסות החברה צפויות להיפגע משמעותית, חששות שמקבלות תוקף כשבוחנים את נתוני קומסקור ואלקסה לחודשים נובמבר 2012 ועד פברואר 2013, שהראו ירידה בשיעור החשיפה לאינטרנט של אתרי בבילון וירידה חדה במספר המשתמשים הייחודיים של החברה".
"אם חשבנו בתחילה כי שינוי מדיניות גוגל חל על כולם, הסתבר לנו כי שינוי המדיניות פסח על ASK.COM שקבלה ארכה נוספת למספר חדשים. המשמעות לכך היא שתנאי התחרות בשוק מבחינת בבילון הורעו משמעותית בתקופה זו לטובת חברה מתחרה, דבר שלהערכתנו הוביל לירידה בחשיפה לאינטרנט. על פי הערכות שונות, שינוי מדיניות גוגל יחול על ASK.COM כבר בתחילת מאי ואז צפוי שבבילון תחזור לפעול בתנאי שוק שווים".
בנוסף, מזכיר דקל כי גם ביוני 2012 גוגל עדכנה מדיניות, כשהעדכון העיקרי הוא הפחתת מספר לא מוגבל של פרסומות בכל חיפוש ל-3 פרסומות בלבד. כתוצאה משינוי זה שווי משתמש צנח בכ- 20% . לדבריו, "גם במקרה זה, לקח לבבילון מספר חודשים להתאקלם למצב החדש ולחזור לצמוח ואנו מעריכים כי גם במקרה הנוכחי בבילון תחזור לצמוח במספר המשתמשים תוך מספר חודשים".
"אנו מעריכים כי יכולת ה-BI של החברה הינו מהטובים בתחום ועל כן שינוי מדיניות גוגל מהווה למעשה רק "מכה קלה בכנף" שתבוא לידי ביטוי בתוצאות הרבעון הראשון ולאחר מכן אנו צופים חזרה למסלול של צמיחה".
באיגוד ברוקראז' מעריכים כעת כי ברבעון הראשון של 2013 החברה תציג ירידה חדה בהכנסות בהשוואה לרבעון הרביעי של 2012 לאור הירידה במספר המשתמשים ולאור המעבר לאתרי חיפוש אחרים כגון YAHOO ו- BING .
- 2.יהודה 20/04/2013 16:36הגב לתגובה זובפברואר הוא המליך על יעד של 53 שקל למנייה כשהמנייה היתה בסביבות 22 שקל ובמגמת ירידה ברורה . עכשיו הוא כבר יורד להמלצה של 40 שקל למנייה וממליץ על קנייה . המנייה עכשיו היא 20 שקל . כדאי שמר דקל גם ישים לב לצד הטכני ,אנשים עוד עלולים להתפתות ולרכוש את המנייה המפסידה הזו
- 1.בקיצור הדוחות מתקרבים ואתה רוצה לעשות סיבוב !! (ל"ת)נוחי 18/04/2013 15:42הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגנייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה
הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .
אורבניקה אורבניקה -12.82% צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -10.5% שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.
במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט
הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.
- הבנקים ירדו 1.5%, הביטוח עלה ב-0.9%; אלביט זינקה 7%
- חשבתם שאין שער דולר ביום ראשון? טעיתם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית
בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.

דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%
שיעור הרווח הגולמי ירד ל-52.9% והרווח התפעולי נשחק מ-־29 ל־18.7 מיליון שקל על רקע מלחמת "עם כלביא" מעבר למרכז לוגיסטי, גידול בהוצאות שכר והנחות מוגברות
אורבניקה, מקבוצת קסטרו הודיס, מדווחת על רבעון מאכזב והמניה נפלה ב-10% כשהיא גוררת את החברה האם - קסטרו לירידה של 8%. הכנסות הסתכמו בכ-242.5 מיליון שקל, גידול של כ־11.5% לעומת כ-217.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי מנהליה, הגידול נובע מהתרחבות מצבת החנויות והגדלת שטחי המסחר בצירוף צמיחה במכירות בחנויות זהות.
עלייה במכירות - ירידה ברווחיות
מכירות החנויות הזהות ברבעון, כלומר מכירות בחנויות שפעלו גם בתקופה המקבילה, עלו בכ-5% והסתכמו בכ-211.7 מיליון ש"ח לעומת כ-201.6 מיליון ש"ח ברבעון השלישי אשתקד. בכך מציגה החברה צמיחה גם ברשת הקיימת, ולא רק מתוספת חנויות חדשות. עם זאת, במקביל לצמיחה במחזור נרשם לחץ על המרווחים. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-128.4 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי מהמכירות ירד ל-52.9% לעומת 56.6% ברבעון המקביל. לטענת החברה, הירידה נובעת משינוי בתמהיל המכירות, עלייה בהוצאות אחסון, עלויות מעבר למרכז לוגיסטי חדש והרחבת היקף ההנחות ללקוחות, כאשר חלק מההשפעה קוזז על ידי ירידה בעלויות הובלה ושילוח והשפעת שערי מטבע. מדובר בשחיקה גדולה של הרווחיות והתגובה לא איחרה - המניה קרסה בשוק.
החולשה מחלחלת לרווחיות התפעולית - הרווח התפעולי ברבעון השלישי ירד ל-18.7 מיליון שקל שהם כ-7.7% מההכנסות, לעומת כ-29 מיליון ש”ח וכ־13.4% מההכנסות ברבעון המקביל. מעבר לשחיקה ברווח הגולמי, החברה גדלה בהוצאות שכר, בין היתר בשל העלאת שכר המינימום והכשרת עובדים לחנויות חדשות. בשורה התחתונה, החברה הרוויחה ברבעון השלישי 8.6 מיליון שקל בלבד, לעומת 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. על פי הדוחות, מבצע “עם כלביא”, שנמשך 12 ימים ביוני, והוביל לסגירת מרבית החנויות הפיזיות בהתאם להנחיות פיקוד העורף, גרע מהכנסות החברה כ־34 מיליון שקל ואומדן אובדן הרווח התפעולי הפוטנציאלי עומד על כ-15 מיליון. עם זאת, השחיקה ברווחיות ברבעון השלישי נובעת גם מגורמים פנימיים שוטפים כמו הוצאות תפעוליות ושיעור הנחה גבוה יותר, ולא רק מאירוע ביטחוני חד פעמי.
מאזן חזק, התרחבות ומרכז לוגיסטי חדש
לצד הירידה ברווחיות, הנתונים הפיננסיים מצביעים על בסיס נזילות חזק. תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת ברבעון השלישי הסתכם בכ-34.5 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל נרשם תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך 5.3 מיליון. ליום פרסום הדוח מחזיקה החברה ביתרות מזומנים ושווי מזומנים של כ-250 מיליון שקל.
- אורבניקה: ירידה במכירות וחיתוך ברווח הנקי בעקבות מבצע 'עם כלביא'
- הקיץ של הקמעונאיות - האם הכסף יישאר בארץ או ימריא לחו"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אורבניקה מפעילה כיום 105 חנויות בפריסה ארצית, בשטח מסחר כולל של כ־62,471 מ”ר, מתוכן 35 חנויות של אורבניקה ו־70 חנויות של הודיס, לצד אתרי סחר מקוון לשני המותגים. בשנת 2026 צופה החברה פתיחה של 5 חנויות חדשות של אורבניקה, שתיים מהן חנויות גדולות ושלוש חנויות בפורמט “אורבניקה סטיישן”, וכן פתיחה או הסבה של 5 חנויות חדשות של הודיס.
