בני דקל משנה גישה: מעלה המלצה לבבילון ל'קנייה'; המניה עלתה 3.3%

למרות העלאת ההמלצה מ"תשואת שוק", האנליסט של איגוד ברוקראז' מותיר את המחיר היעד על 40 שקל. על השפעת השינוי במדיניות של גוגל: "מכה קלה בכנף"
יעל גרונטמן | (2)

מניית בבילון שוב פותחת מבערים, בניגוד למגמה בשוק המקומי ועולה כעת בכ-6%, תוך שהיא מרכזת מחזור ער של יותר מ-10 מיליון שקל. המניה שצללה מאז השיא ביולי ועד לתחילת אפריל בכ-55%, טיפסה מתחילת החודש בכ-10%. נראה כי הטריגר לעליות היום הוא שינוי הגישה של האנליסט בני דקל מאיגוד ברוקראז', שחוזר להמלצת "קנייה" למניה.

היום שוב העלה דקל את המלצתו לבבילון ל"קנייה" מ"תשואת שוק", ההמלצה הקודמת שלו שפורסמה ב-12 בפברואר, לאחר שהמלצתו הקודמת מאוקטובר גם היא היתה ל"קנייה" (עם מחיר יעד של 53 ש'). היום דקל מותיר את מחיר היעד על 40 שקל, מחיר המשקף פער של 102% ביחס למחיר הבסיס של המניה הבוקר בשוק.

הכותרת של דקל בהמלצתו היום התייחסה להשפעה שיש לשינוי המדיניות של גוגל על בבילון ואותה הוא תיאר כ"מכה קלה בכנף", כשלדעתו החברה צפויה לחזור ולצמוח כבר בתחילת הרבעון השני השנה.

דקל מסביר כי הורדת ההמלצה "לתשואת שוק" אותה פירסם ב-12 בפברואר, מאז נפלה המניה בכ-13%, נבעה משתי סיבות מרכזיות. סיבה מסחרית הנוגעת להערכתו כי חוסר הוודאות בעניין ההנפקהוהסיכויים הגבוהים לאי מימושה יובילו לירידת במחיר המניה. הסיבה השניה היתה כלכלית ונבעה מתמורות שחלו בשוק החיפושים באינטרנט ובראשן שינוי במדיניות של גוגל, שהובילו אותו לחשוש מפני יכולת החברה להמשיך ולצמוח.

עתה אומר דקל "היום, אנו חוזרים להמליץ לקנות את המניה מאחר ואנו מעריכים שהסיבות שהובילו לירידה במחיר המניה אינן רלוונטיות יותר. ראשית, בעבודה שפורסמה ב-7 במארס ציינו כי בבילון "פספסה" את רכבת ההנפקה ואכן למרות שבחודש נובמבר 2012 הגישה החברה טיוטת תשקיף להנפקה, נכון לרגע זה עדיין לא נקבע מועד לביצועה. אי לכך, עניין ההנפקה אינו רלוונטי יותר כפקטור לחששות המשקיעים".

"שנית, אנו מעריכים שהתמורות שחלו בשוק החיפוש באינטרנט יובילו לחיזוק מעמדה של בבילון בשוק זה". לדברי דקל, "תמורות בשוק החיפוש באינטרנט ובראשן שינוי מדיניות גוגל העלו חששות ממשיים כי הכנסות החברה צפויות להיפגע משמעותית, חששות שמקבלות תוקף כשבוחנים את נתוני קומסקור ואלקסה לחודשים נובמבר 2012 ועד פברואר 2013, שהראו ירידה בשיעור החשיפה לאינטרנט של אתרי בבילון וירידה חדה במספר המשתמשים הייחודיים של החברה".

"אם חשבנו בתחילה כי שינוי מדיניות גוגל חל על כולם, הסתבר לנו כי שינוי המדיניות פסח על ASK.COM שקבלה ארכה נוספת למספר חדשים. המשמעות לכך היא שתנאי התחרות בשוק מבחינת בבילון הורעו משמעותית בתקופה זו לטובת חברה מתחרה, דבר שלהערכתנו הוביל לירידה בחשיפה לאינטרנט. על פי הערכות שונות, שינוי מדיניות גוגל יחול על ASK.COM כבר בתחילת מאי ואז צפוי שבבילון תחזור לפעול בתנאי שוק שווים".

בנוסף, מזכיר דקל כי גם ביוני 2012 גוגל עדכנה מדיניות, כשהעדכון העיקרי הוא הפחתת מספר לא מוגבל של פרסומות בכל חיפוש ל-3 פרסומות בלבד. כתוצאה משינוי זה שווי משתמש צנח בכ- 20% . לדבריו, "גם במקרה זה, לקח לבבילון מספר חודשים להתאקלם למצב החדש ולחזור לצמוח ואנו מעריכים כי גם במקרה הנוכחי בבילון תחזור לצמוח במספר המשתמשים תוך מספר חודשים".

"אנו מעריכים כי יכולת ה-BI של החברה הינו מהטובים בתחום ועל כן שינוי מדיניות גוגל מהווה למעשה רק "מכה קלה בכנף" שתבוא לידי ביטוי בתוצאות הרבעון הראשון ולאחר מכן אנו צופים חזרה למסלול של צמיחה".

באיגוד ברוקראז' מעריכים כעת כי ברבעון הראשון של 2013 החברה תציג ירידה חדה בהכנסות בהשוואה לרבעון הרביעי של 2012 לאור הירידה במספר המשתמשים ולאור המעבר לאתרי חיפוש אחרים כגון YAHOO ו- BING .

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יהודה 20/04/2013 16:36
    הגב לתגובה זו
    בפברואר הוא המליך על יעד של 53 שקל למנייה כשהמנייה היתה בסביבות 22 שקל ובמגמת ירידה ברורה . עכשיו הוא כבר יורד להמלצה של 40 שקל למנייה וממליץ על קנייה . המנייה עכשיו היא 20 שקל . כדאי שמר דקל גם ישים לב לצד הטכני ,אנשים עוד עלולים להתפתות ולרכוש את המנייה המפסידה הזו
  • 1.
    בקיצור הדוחות מתקרבים ואתה רוצה לעשות סיבוב !! (ל"ת)
    נוחי 18/04/2013 15:42
    הגב לתגובה זו
אפליקציות מסחר (גרוק)אפליקציות מסחר (גרוק)
מחקר

המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם

חוקרים מהאוניברסיטאות המובילות בעולם ניתחו את התנהגותם של משקיעים וגילו: המעבר למסחר באפליקציות מוביל להפסדים; הסיבה: שילוב הרסני של טכנולוגיה, פסיכולוגיה והטיות קוגניטיביות

עוזי גרסטמן |

השנה היא 2010. משקיע ממוצע פותח את תוכנת המסחר במחשב הביתי, קורא דוחות כספיים, מנתח נתונים, בודק גרפים ורק אז מקבל החלטת השקעה. במהירות קדימה להיום - משקיע שוכב במיטה בשעה 22:17, גולל בפיד של אינסטגרם, רואה התראה שמניית אפל ירדה 2%, ותוך 10 שניות מוכר את כל האחזקות שלו. ברוכים הבאים לעידן החדש של שוק ההון, עידן שבו אפליקציות המסחר הפכו את המסחר לנגיש, מהיר, מרגש,. עידן שבו הרשתות מוצפות ב"מומחים" למניות, עידן שבו משקיעים חדשים הם לא באמת משקיעים - אלא מהמרים. 

המשקיעים החדשים נולדו לאפליקציות המסחר, אבל גם משקיעים וותיקים הופכים להיות מכורים יותר לנוחות, לריגושים, "למשחק", ומקבלים החלטות מהירות שהם יותר הימורים מאשר השקעות. בורסה היא לא קזינו. נסחרות בה חברות עם ערך ומי שבודק, מנתח ומשקיע לאורך זמן, מקבל תמורה. השקעה בבורסה נשענת על הבנה, מומחיות וניתוח. הימור מנגד נשען על מזל. בהימור לרוב מפסידים. מחקרים מוכיחים שמסחר באפליקציות גורם לכם להפסיד יותר מאשר במסחר במערכות אחרות. כלומר, הנגישות, המהירות, הפיתוי הופך את ההשקעה להימור - ככה אתם מפסידים אלפי דולרים בשנה.     

למעשה, העידן הדיגיטלי הבטיח ל"דמוקרטיזציה של שוק ההון". אפליקציות מסחר נוחות ונגישות אמורות היו להפוך כל אחד למשקיע חכם ומיומן. אבל סדרת מחקרים אקדמיים מהשנים האחרונות חושפת תמונה הפוכה: הטכנולוגיה שאמורה הייתה לעזור לנו דווקא פוגעת בביצועי ההשקעות שלנו באופן דרמטי.

המחקר המרכזי: השקעות חכמות?

המחקר המקיף ביותר בתחום פורסם תחת הכותרת "Smart(Phone) Investing? A within Investor-Time Analysis of New Technologies and Trading Behavior" על ידי צוות חוקרים בינלאומי: אנקיט קלדה (Assistant Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה), בנג'מין לוס (Associate Professor מאוניברסיטת הטכנולוגיה של סידני), אלסנדרו פרביטרו (Associate Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה) ופרופ' אנדראס האקת'ל (Professor of Finance מאוניברסיטת גתה בפרנקפורט).

המחקר, שניתח התנהגות של אלפי משקיעים גרמנים לאורך מספר שנים, מצא שהמעבר מפלטפורמות מסחר מסורתיות לאפליקציות סמארטפון מוביל לעלייה דרמטית בנפח המסחר ולירידה בביצועים. החוקרים תיעדו שמשקיעים שעברו לאפליקציות הגבירו את פעילות המסחר שלהם באופן משמעותי, תוך כדי נטילת סיכונים גבוהים יותר והחזקת תיקים פחות מגוונים.

בנקים
צילום: אילוסטרציה
ניתוח Bizportal

כמה יפסידו הבנקים מהורדת הריבית?

אחרי הפסקת האש, עסקת החטופים ומדד המחירים המפתיע, הריבית בדרך למטה וזה רק שאלה של עד כמה עמוק היא תרד; ברקע הבנקים מאבדים גובה, ועולה השאלה: עד כמה הבנקים יושפעו מהורדת הריבית?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים ריבית

למרות שבבנק ישראל אמרו אתמול שלא יורידו את הריבית “לפני הזמן”, כולם מבינים שהזמן הזה מתקרב. העסקה לשחרור החטופים, הפסקת האש וההתייצבות הביטחונית, יחד עם מדד המחירים לצרכן שפורסם אתמול והפתיע כלפי מטה (מדד המחירים בספטמבר ירד ב-0.6%; גם מחירי הדירות ירדו ב-0.6%; מה זה אומר להמשך?), מחזקים את ההערכות שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה, ושתהליך ההפחתה יימשך גם אל תוך השנה הבאה. אחרי כמעט שנתיים של סביבת ריבית גבוהה, עולה השאלה איך הורדת הריבית תשפיע על הבנקים, שנהנו עד כה מתקופה שהייתה כמעט חלומית מבחינתם עם רווחים חסרי תקדים.

בסוף היום, מודל הרווח של הבנקים מהריבית דיי פשוט: הם מרוויחים על ההפרש שבין מה שהם גובים על ההלוואות למה שהם משלמים על הפיקדונות. כשהריבית במשק גבוהה, ההכנסות על הלוואות ומשכנתאות מזנקות, אבל כשהריבית תרד, הם ירוויחו פחות על אותן הלוואות. במקביל גם ההוצאות שלהם על פיקדונות יקטנו, כי הם ישלמו לציבור פחות ריבית על החסכונות. אלא שזה לא מתאזן אחד לאחד, ההכנסות יורדות מהר יותר והן גדולות יותר, וההוצאות יורדות לאט יותר והן קטנות יותר, כך שבמאזן הכולל הבנקים צפויים להרוויח פחות.

צריך לזכור שהבנקים מרוויחים כסף ממספר מקורות: עמלות מניהול חשבון, פעולות בשוק ההון, המרות מט"ח, כרטיסי אשראי, וכן גם השקעות כמו גם מקורות נוספים, אבל הרווח העיקרי של הפעילות נמצא בהכנסות נטו מריבית, המרווח שבין הריבית שהם גובים על הלוואות לריבית שהם משלמים על פיקדונות שמהווה מעל 70% מהיקף ההכנסות של הבנקים. 

בשנים האחרונות המרווח הזה זינק לשיאים שלא נראו כאן שנים. הריבית הגבוהה הגדילה את ההכנסות מריבית בקצב מהיר יותר מהוצאות הריבית על הפיקדונות, בעיקר משום שחלק גדול מהציבור מחזיק כספים בעו"ש והריביות על הפיקדונות לא צמחו כמו הריביות על ההלוואות. זו הייתה תקופה שבה כל העלאת ריבית ירדה לשורה התחתונה של הבנקים, והובילה לרווחים היסטוריים.

אבל גם הפרק הזה מתקרב לסיום. כשהריבית יורדת, ההכנסות מריבית, קרי מהלוואות, משכנתאות ואשראי עסקי, מצטמצמות. במקביל, גם הוצאות הריבית של הבנקים על הפיקדונות יורדות, אבל לא באותו קצב. התוצאה היא שחיקה מסוימת במרווח הריבית, ובמילים פשוטות, ירידה ברווחיות.