דוחות

קשיים בענף האשלג: הרווח הנקי של כיל ב-Q3 ירד ב-10% ל-395 מיליון דולר

ההכנסות ירדו ב-4% והסתכמו ב-1.81 מיליארד ד'. בפרמטרים האחרים כיל הציגה תוצאות טובות יותר מהמתחרות שלה בעולם. אילנית שרף מפסגות: "החוזק של המניה נובע מציפיות לעיסקת פוטאש"
ג'וש דוקרקר |

מפיקת האשלג הישראלית כיל פרסמה הבוקר את התוצאות העסקיות לרבעון השלישי. החברה דיווחה כי חלה ירידה קלה בהכנסות ברבעון האחרון והרווח בשורה התחתונה ירד בשיעור חד יותר.

ההכנסות של כיל ברבעון השלישי הסתכמו ב-1.81 מיליארד דולר, ירידה קלה של 9 מיליון דולר לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, בשקלול השינויים בשערי החליפין, ירדה רמת ההכנסות ב-72 מיליון דולר נוספים.

הרווח התפעולי של החברה ברבעון השלישי הסתכם ב-488 מיליון דולר, ירידה של 13% לעומת רווח תפעולי של 556 מיליון דולר אשתקד. מדובר על שיעור תפעולי טוב יותר מהמתחרות של כיל בענף. גם שורה התחתונה, למרות הירידה ברווח של כיל שהסתכם ב-395 מיליון דולר, ירידה של כ-10% לעומת רווח של 436 מיליון דולר ברבעון המקביל, מדובר על ביצועים טובים יותר מהמתחרות בענף האשלג.

החברה ציינה בדוחות כי האוירה השלילית בשווקים הגלובליים השפיעה על התוצאות והתעשייה, אך פחות על המגזרי של 'מוצרים תעשייתיים' ו'כיל מוצרי תכלית'. כן מסרה כי דו"ח של משרד החקלאות האמריקני מהחודש שעבר מצא שירידה במלאי הגרעינים וביחס בין המלאים לצריכה צפויים לשפר את הביקוש לדשנים בעונות של 2013. מנגד, סיום החוזים הקיימים והעיכוב בחוזים בהודו וסין צפויים להקטין את משלוחי האשלג ברבעון הרביעי.

סטפן בורגס, מנכ"ל כיל שזהו הדיווח הראשון שחתום על ידו אמר כי "מעמדה המוביל של כיל בשווקים ותיק מוצרים מגוון מיתנו את השפעתו השלילית של המצב הכלכלי בעולם. כיל מפתחת כלים ומוצרים שיאפשרו לה לבסס, לחזק ולהגדיל את תרומתה לצרכנים בשווקים חשובים אלה".

אילנית שרף מפסגות שמסקרת את חברת כיל אמרה בתגובה לדו"ח כי מדובר על "תוצאות שעומדות בציפיות שלנו" והסבירה את המצב הנוכחי בענף האשלג, "נוצר מצב שבו כיל מכרה את יתרת הכמויות להודים ללא חידוש חוזים".

"המגמה בברזיל עדיין חזקה ומיתה את ההשפעה הלקוחות האחרים", הוסיפה, "הסינים וההודים לא חתמו עם אף חברה. הסינים מנסים ללחוץ על המחירים ויש דיווחים על מחיר של פחות מ-400 דולר לכיוון 370-380 דולר לטון".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות
ראיון

“המכירות נחתכו, הריבית חונקת - אבל יש מניות נדל״ן שעדיין מתומחרות בחסר”

אנליסט הנדל״ן זיו בן אלי מסביר מדוע המחצית השנייה נפתחה בחולשה חריגה בשוק המגורים, איך ה׳מידל-מרקט׳ בתל אביב נשאר תקוע, למה ריטים למגורים נסחרים מתחת להון - ואילו מניות עדיין מציגות אפסייד למרות הסביבה המאתגרת


צלי אהרון |

מצד אחד האטה כבדה בשוק המגורים, שניכרת כמעט בכל נתון, ומצד שני תמחור מעניין במספר מניות נדל״ן, כולל יזמיות ומניב בחו״ל, שאולי מציגות הזדמנויות למרות תנאי המאקרו המכבידים. השנה הנוכחית נפתחה תחת אותן ההשפעות שכבר ליוו את השוק ב-2024: ריבית גבוהה, אי-ודאות כלכלית ומדינית בעקבות המלחמה, תקנות מימון מחמירות שהוציא בנק ישראל במרץ האחרון וירידה חדה בכמות העסקאות שמורגשת היטב גם בסקירת הכלכלן הראשי באוצר וגם בנתוני למ״ס. עם זאת, חברות רבות מציגות עדיין יציבות, ולעיתים אפילו המשך ביקושים במקטעים ספציפיים. 

אחת התופעות הבולטות במחצית הראשונה של השנה היתה הירידה הדרמטית במכירות הדירות, לא מדובר על תופעה של גורם אחד בלבד אלא של כמה תהליכים שהתרחשו כמעט במקביל. העלאת המע"מ בנובמבר האחרון הביאה להקדמת עסקות לסוף 2024 ופגעה ברבעון הראשון של 2025; הגבלות המימון החדשות של בנק ישראל על מבצעי המימון של הקבלנים האטו את קצב השיווק; והעימות הביטחוני מול איראן במבצע ׳עם כלביא׳ ביוני האחרון הוביל לסגירת אתרי בנייה ולבלימת עסקאות. 

גם סביבת הריבית הגבוהה ממשיכה להכביד על רוכשי הדירות, שמתקשים לסגור פערים בין הון עצמי למשכנתא גבוהה. אבל לצד תמונה זו, דוחות הרבעון השני של חברות הבנייה מגלים כי ברבעון השלישי נרשמה התעוררות מסוימת במכירות - בעיקר בפרויקטים בפריפריה או כאלה שנהנים ממבצעי מימון. הדוחות שפורסמו לרבעון השלישי רחוקים מלהיות חזקים, אך הם גם לא מבטאים חולשה לעומת רבעון קודם, אלא מגמה של עלייה קלה במכירות.  

כל זה כשבמקביל, שוק הנדל״ן המניב שומר על יציבות יחסית, כאשר בולטים מגזרי הלוגיסטיקה והתעשייה, בעוד שוק המשרדים מציג פער חד: ביקושים גבוהים בתל אביב, לעומת קושי משמעותי לסגור עסקאות מחוץ לה. 

בשיחה עם זיו עין אלי, אנליסט הנדל״ן של IBI, שמלווה את התחום לאורך שנים ומנתח את הדוחות מסביר עין אלי איפה עומד שוק המגורים כיום, והאם יש מניות מומלצות בתחום? 

מה בעצם הביא לירידה החדה במכירות הדירות במחצית הראשונה של השנה? 

אלדד צינמן
צילום: יחצ
דוחות

מור גמל ופנסיה: צמיחה בהכנסות אבל הרווח כמעט לא עלה

למרות עלייה של כ-22% בהכנסות ברבעון השלישי, הרווח הנקי של מור גמל ופנסיה עלה בכ-4% בלבד; ההוצאות הכוללות קפצו ב-23%, בין היתר בשל גידול בעמלות סוכנים, עלייה בהוצאות שכר והוצאה מבוססת מניות של כ-6.3 מיליון שקל, מה ששחק כמעט את כל הגידול בשורה העליונה

תמיר חכמוף |

מור גמל ופנסיה מור גמל פנסיה -1.25%   פרסמה את דוחות הרבעון השלישי לשנת 2025 המצביעים על המשך צמיחה בהכנסות, אך השורה התחתונה נותרה כמעט ללא שינוי.

הכנסות החברה, בניהולו של אלדד צינמן, מנכ"ל מור גמל ופנסיה, עמדו ברבעון השלישי של 2025 עמדו על כ-171.2 מיליון שקל, עליה של כ-22% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הצמיחה בהכנסות מקורה בעלייה בהיקף הנכסים המנוהלים, לאור פעילותה של חטיבת הלקוחות וערוצי הפצה שמנוהלת על ידי אורי קיסוס, משנה בכיר למנכ"ל מור השקעות, אשר מאפשרת לכלל חברות הקבוצה ליהנות מסינרגיה בפעילותן.

נכון ל-13 בנובמבר 2025 היקף הנכסים המנוהלים על ידי מור גמל ופנסיה עמד על כ-117 מיליארד שקל, צמיחה של כ-34% מתחילת שנת 2025. מתוך סך היקף הנכסים, כ-15.5 מיליארד שקל מנוהלים בקרנות הפנסיה שהחלו את פעילותן בחודש מאי 2022. החברה עדכנה בדוחות כי פעילות הפנסיה צפויה להגיע לאיזון במהלך שנת 2027.

עם זאת, ההוצאות עלו משמעותית. עמלות הוצאות שיווק ורכישה עלו לכ-64.5 מיליון שקל לעומת 66.5 מיליון שקל, והוצאות הנהלה וכלליות עלו לכ-52.8 מיליון שקל לעומת 45.9 מיליון שקל אשתקד. העלייה נובעת בין היתר מהוצאות גבוהות לעמלות סוכנים, גידול בהוצאות שכר והוצאה גדולה מבוססת מניות בגובה של כ-6.3 מיליון שקל. כולל הוצאות מימון (שרשמו ירידה קלה לעומת הרבעון המקביל), סך ההוצאות עמד על 141.2 מיליון שקל לעומת 114.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה, עלייה של 23% ששחקה את מרבית הגידול בהכנסות.

הרווח הנקי ברבעון השלישי של שנת 2025 עמד על 18.9 מיליון שקל, צמיחה של כ-4% בלבד ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-18 מיליון שקל, אשר מצטרפים ל-39 מיליון שקל שחולקו השנה.

נתונים נוספים

מעבר לעלייה בהכנסות, הדוח של מור גמל ופנסיה מציג תמונה חיובית של המשך התרחבות בקצב מהיר: מספר העמיתים הכולל חצה את רף המיליון והגיע ליותר מ-1.01 מיליון חשבונות, גידול חד של כמעט 180 אלף עמיתים בתוך שנה. הצמיחה הזו נובעת מהרחבת הפעילות בכל הערוצים, ומורגשת היטב גם בהיקף הנכסים, שעמד בסוף הרבעון על כ-112.9 מיליארד שקלים, ובתאריך העדכני אף טיפס ל-117 מיליארד. מדובר בזינוק של כ-34% מתחילת השנה, שהגיע משילוב של צבירות נטו גבוהות ותשואות חיוביות בשוק.