רועי דגני אירודרום
צילום: יח"צ

אירודרום מרחפת לארה"ב - האם עסקת המיזוג היא פלופ או סיפור אמיתי?

חתמה על מזכר עקרונות לרכישת חברה אמריקאית בתחום הכטב"מים; העסקה, בשווי מינימלי של 32 מיליון דולר - מאיפה יגיע הכסף? והאם זה מעיד על קושי לספק את ההזמנה הגדולה?

אביחי טדסה | (11)
נושאים בכתבה אירודרום

חברת אירודרום דיווחה כי חתמה על מזכר עקרונות לא מחייב לרכישת חברה אמריקאית בתחום הכטב"מים, המספקת פתרונות ומוצרים לממשל, גורמי ביטחון ולקוחות אזרחיים. העסקה צפויה להתבצע באמצעות שילוב של תשלום במזומן והחלפת מניות, כאשר שווי החברה הנרכשת לא יפחת מ-32 מיליון דולר. אירודרום תשלם 40%-45% מהתמורה במזומן (לפחות 18 מיליון דולר), והיתרה תינתן בהקצאת מניות לבעלי המניות של החברה הנרכשת. מאיפה יגיעו 18 מיליון דולר? לאירודרום אין כסף? למה לעשות עסקה כזו כשאתה לכאורה במצב טוב ומקבל הזמנות ענק? לא ברור. יש הרבה סימני שאלה בקשר לאירודרום. החברה הזו אמורה היתה לפרוח כעת כי היא שחקנית וותיקה בתחום הרחפנים. בפועל, הפעילות שלה בתחום שהתבססה על שירותים לחברות שונות הלכה והתכווצה ובאופן מפתיע היא עברה לאספקת רחפנים. מה לה ולאספקת רחפנים? אחרי העסקה הגדולה שדווחה לאספקת רחפנים ב-137 מיליון שקל, היא דיווחה על עסקאות שמראות דווקא שהפטנציאל לא כזה גדול לרבות הקמת פעילות ייצור שבה היא לא השולטת בשווי נמוך. 

אז אירודרום נערכת לרכוש חברה שגדולה ממנה בשווי. איך זה יקרה? למנכ"ל רועי דגני הפתרונים. הוא לא התייחס לבקשתנו לראיין אותו בעניין. אגב, יכול להיות שהדברים מתחברים - העסקה הנוכחית באה לתת מענה לשאלה איך תספק החברה רחפנים וכטב"מים ב-137 מיליון שקל אם אין לה יכולות ייצור? אולי רכישה זה הסיפור?

קריאה חשובה על אירודרום - היא פועלת בשוק הכי חם, אז למה המניה מאכזבת?


כך או אחרת, לפי מזכר העקרונות, החברה הנרכשת היא ספקית בתחום הכטב"מים עם פעילות בארה"ב ובשווקים נוספים. היא מפעילה מרכז תמיכה טכנית גדול בארה"ב ומספקת שירותים למגוון לקוחות. רכישתה עשויה להרחיב את פעילותה של אירודרום בארה"ב ולספק לה גישה לערוצי הפצה נוספים.

העסקה מותנית בהשלמת בדיקת נאותות, קבלת אישורים רגולטוריים והבטחת מקורות מימון לרכיב המזומן. אירודרום תוכל לממן את העסקה באמצעות גיוס הון, שילוב של הון עצמי ומימון חוב של עד 30%. בנוסף, בעלי השליטה בחברה הנרכשת התחייבו להמשיך ולכהן בתפקידי ניהול במשך ארבע שנים לפחות.


אם העסקה תושלם, היא עשויה להרחיב את פעילותה של אירודרום בשוק הכטב"מים בארה"ב ולספק לה גישה ללקוחות נוספים. החברה הנרכשת התחייבה לבלעדיות במו"מ עד 1 במאי 2025, ולא תקיים משאים ומתנים מקבילים עם גורמים אחרים בתקופה זו.

אירודרום ציינה כי עיכבה את הדיווח על העסקה עד להסרת מגבלות רגולטוריות ומשפטיות שעלולות היו להשפיע על תנאיה או על השלמתה. העסקה מהווה חלק מתוכנית החברה להרחיב את פעילותה בשוק האמריקאי, יעד שאירודרום הציבה לעצמה כבר בשנת 2022.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


אירודרום מחפשת חבל הצלה


אירודרום קיבלה לפני מספר חודשים הזמנה גדולה לאספקת כטמב"מים ומוצרים נוספים מלקוח ממשלתי בהיקף של 137 מיליון שקל, ההודעה שדיווחה החברה, עשויה להצביע על כך שאירודרום מחפשת חבל הצלה, מהלך שיוכל לעזור לה לעמוד בהזמנות. בסוף היא רוצה להמשיך ולהתפתח וכל עיכוב באספקה עלול להוביל לפגיעה בצמיחה העתידית של החברה.


אירודרום לא חברה חדשה בבורסה, היא הוכיחה יכולת מכירות והיא מקבלת הזמנות מאוד משמעותיות, החברה אף הודיעה לאחרונה על מזכר הבנות להקמת מפעל לייצור כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) בשותפות עם חברה מתעשיית הנשק הישראלית. לכאורה, הפוטנציאל של החברה גדול – אך מנייתה אינה משקפת זאת. 


השוק עדיין מתקשה להאמין שהחברה תגיע ליישום של ההזמנות ותצליח לייצר מזה רווח משמעותי. לכאורה, שופטים אותה באופן קפדני ושמרני מדי. זו חברה שנסחרת בשווי של 75 מיליון שקל. המניה שלה עלתה בהמשך לדיווחים של הזמנת הענק, אבל ירדה בחזרה. החברה עדיין מפסידה, אבל רוב החברות בתחום עדיין לא הגיעו למסת רווחים. ההזמנה הענקית אמורה להוביל אותה לרווחים משמעותיים. זו הזמנה שעולה על המכירות הנוכחיות בסדרי גדול אך אם לא תעמוד בהספקים ובדרישות הלקוחות, היא תפגע. רכישת החברה האמריקאית במידה ותצא לפועל עשויה להוות נתיב מילוט לחברה לדרך חדשה.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    אנונימי 18/02/2025 13:19
    הגב לתגובה זו
    מה שקורה היום במניה זה בדיוק מה שקורה בה בכל פעם שהיא מנסה לעלות...פתיחה בעליה של 10 אחוז וכעת בקושי 2 אחוז...איך תופעות כאלה לא מעוורות חשד...באתר יש כתבה שכל כולה נסיוטן להמעיט בערך החברנ ועל פניו נראה שיש קשר למצב המניהמישהו באתר בשורט על המניה או מה
  • 10.
    לא הגיוני שמהלך כזה לא ייתן שום דבר..יש מניפולציה בנייר..נוכלים!! (ל"ת)
    אנונימי 18/02/2025 12:51
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אנונימי 18/02/2025 12:50
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שתוציא מכתב או תעשה מצגת למשקיעים ותוריד את העננה של כל האלה שמחפשים להקטין אותך.
  • 8.
    פשוט ביזיון..חצי אחוז בקושי (ל"ת)
    אנונימי 18/02/2025 12:50
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנונימי 18/02/2025 12:27
    הגב לתגובה זו
    כל פעם שהיא עולה קצת מייד מרסקים אותה חזרהאיך לא חוקרים מקרים כאלה...אם אין הצדקה לעליות אז איך היא פותחת בעליות של 6 אחוזים בבוקר
  • 6.
    דעה 18/02/2025 12:22
    הגב לתגובה זו
    יש לי השערה הרבה קשור לטראמפ והמכסים. תקנו מוצר אמריקאי שמאזן או תפתחו אצלנו. כך או כך החברה עובדת יפה בשנים האחרונות רכישה טובה.
  • 5.
    אנונימי 18/02/2025 12:18
    הגב לתגובה זו
    גם ביום בו יש ידיעה טובה היא קופצת יפה אבל מהר מאוד מפילים אותה שוב.מניות מסוג זה שהמחזור היומי בהם קטן ניתנות למניפולציה בקלות.. הגיע הזמן של הרשות לניירות ערך לבצע בדיקות אקראיות במסחר היומי במניות כמו שעושים בדיקות סמים לספורטאיםמזיזים כאן מניות באלפי שקלים בודדים מעליות של 10 אחוזים ביום לירידות בסיום
  • 4.
    אולי ההצתה תבוא בהמשך.. (ל"ת)
    אנונימי 18/02/2025 12:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    זירזוריקו 18/02/2025 11:59
    הגב לתגובה זו
    צרות עין . לא קיבלת את מבוקשך אז אתה מקטין.הכל טוב
  • 2.
    הבן 18/02/2025 11:57
    הגב לתגובה זו
    ויש לאנשים גוש חום ביש בן
  • 1.
    ממש עצוב..במקום שתזנק היום בחדות היא בקושי עולה וזה אחרי שקפצה עם ההודעה כמעט 10 אחוז... (ל"ת)
    אנונימי 18/02/2025 11:52
    הגב לתגובה זו
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.68%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ארז עוזיר

לפי שווי של מיליארד שקל: עופר ינאי בדרך לרכוש את השליטה באלומיי קפיטל

העסקה, בהיקף של כ־460–500 מיליון שקל, תאפשר לנופר אנרגיה שבשליטת עופר ינאי להיכנס לייצור חשמל קונבנציונלי באמצעות אחזקת אלומיי בתחנת הכוח דוראד

אדיר בן עמי |

חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרגיה , שבשליטת איש העסקים עופר ינאי, נמצאת במשא ומתן מתקדם לרכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי קפיטל. לפי הדיווחים, היקף העסקה מוערך בכ־460–500 מיליון שקל, והיא משקפת לאלומיי שווי של כ־1 מיליארד שקל, פרמיה מתונה ביחס לשווי השוק של החברה בבורסה.

העסקה צפויה להתבצע באמצעות רכישת מניותיהם של בעלי השליטה הנוכחיים באלומיי: שלמה נחמה, רני פרידריך וענת רפאל, אלמנתו של חמי רפאל המנוח. שלושת השותפים מחזיקים יחד בכ־45.9% ממניות אלומיי, ומנסים זה כשנתיים למצוא רוכש לאחזקה. נופר, שפועלת מאז הקמתה כמעט אך ורק בתחום האנרגיה המתחדשת, רואה במהלך רכישה אסטרטגית שמאפשרת לה כניסה מהירה לתחום ייצור החשמל הקונבנציונלי. זאת, על רקע העלייה בביקוש לחשמל בישראל והסביבה הרגולטורית התומכת בהרחבת כושר הייצור.


הנכס המרכזי של אלומיי

הנכס המרכזי של אלומיי הוא אחזקתה בתחנת הכוח דוראד, תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, הממוקמת מדרום לאשקלון. אלומיי מחזיקה, בשרשור, בכ־17% ממניות דוראד, וביחד עם קבוצת לוזון מדובר באחזקה משמעותית בגוף המייצר כ־850 מגה־וואט חשמל. בנוסף לדוראד, לאלומיי פעילות רחבה גם בתחום האנרגיה המתחדשת. החברה מחזיקה מתקנים סולאריים פעילים ובייזום בישראל, ארה״ב ומספר מדינות באירופה, ובהן איטליה, ספרד והולנד. בישראל היא שותפה גם בפרויקט אגירה שאובה בצוק מנרה, הנמצא בשלבי הקמה.

מבחינה פיננסית, אלומיי אינה מציגה בשלב זה רווחיות. במחצית הראשונה של 2025 רשמה החברה הכנסות של כ־20.1 מיליון אירו וסיימה בהפסד נקי של כ־1.6 מיליון אירו. בחברה ייחסו את הגידול בהכנסות לחיבור מתקנים סולאריים חדשים באיטליה.


תקופה סוערת בנופר

אלומיי נסחרת כעת לפי שווי של מיליארד שקל, בעוד נופר נסחרת כיום לפי שווי של כמעט 4 מיליארד שקל. הרכישה מגיעה לאחר תקופה סוערת בנופר, שכללה עזיבת המנכ״לים המשותפים ומכירת מניותיהם. בעקבות זאת, חיזק ינאי את שליטתו בחברה, בין היתר באמצעות הקמת חברה משותפת עם לאומי פרטנרס, שאליה הועברו רוב מניותיו בנופר.