האם דירוג האשראי של ישראל עלה? לא כל כך מהר
חברת הדירוג פיץ' מספקת עדכון על דירוג החוב של ישראל - "הפסקת אש יציבה עשויה להפחית סיכונים ביטחוניים רחבים ולהגדיל את הפוטנציאל הכלכלי של ישראל"
חברת הדירוג פיץ' מפרסמת עדכון על כלכת ישראל בהינתן ההתפתחויות במלחמה. כלכלני פיץ' מציינים כי הפסקת אש יציבה עשויה להפחית סיכונים ביטחוניים רחבים ולהגדיל את הפוטנציאל הכלכלי של ישראל, במיוחד במזרח התיכון. עם זאת, ההתפתחויות האחרונות בלבנון ובסוריה עדיין מצביעות על רמת אי-ודאות גבוהה.
הכלכלנים בעצם נתנו "נקודות זכות", אבל בין השורות ניתן להבין שהם לא יזדרזו להעלות דירוג אשראי לחוב של המדינה. לטענתם, מאמצי היציבות בישראל עשויים להתקדם, אך הסיכונים הפוליטיים והתקציביים עדיין מהווים אתגר.
התחזית השלילית של דירוג 'A+' נובעת מהסכסוך המתמשך שהחל באוגוסט 2024. ייקח זמן עד שהוא יעלה, הכלכלנים יצטרכו לראות רגיעה למשך תקופה. ההוצאות הביטחוניות המוגברות והפחתה בהתכנסות התקציבית ממשיכות להעיב על המצב הכלכלי של ישראל והכלכלנים מדגישים זאת במסגרת העדכון.
בהתייחסות להשפעת הפסקת האש, כותבים בפיץ' - "הפסקת האש עשויה להפחית הוצאות ביטחוניות ולהחזיר יציבות יחסית לתיירות, בנייה ותעשיות נוספות. עם זאת, קיימים סיכונים ליישום ההסכם ותהיות לגבי מחויבות הצדדים".
- פיץ' מעלה את אופק הדירוג של הבנקים; קדימון לעדכון הדירוג של ישראל?
- פיץ' מאשררת את דירוג ארה"ב, צופה הורדת ריבית אחת בלבד השנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתייחסות להשקעות וביצועים כלכליים: "השקעות בתשתיות ובייצור עשויות לתמוך בהתאוששות כלכלית, אם כי השפעתן על דירוג האשראי צפויה להיות מתונה".
בקשר לסיכונים גיאופוליטיים: "מדיניות האזור של ממשל טראמפ החדש, יחד עם השפעות מהפסקת האש, עשויות לשנות את תמונת האיומים האזוריים".
וביחס להשפעות תקציביות ופיסקליות, הם כותבים - "הוצאות הביטחון הגבוהות עשויות להוסיף 1.5% לתוצר השנתי של ישראל. תכניות החיזוק והייצור המקומי יובילו להוצאות נוספות".
- 5.nav 22/01/2025 10:14הגב לתגובה זוהכלכלה הישראלית רצה קדימה ומצביע על החוסן הכלכלי של ישראלחברות דירוג האשראי נשארות מאחור בגלל חוסר הבנה של הכלכלה בארץ ומניעים פולטים
- 4.רונית 22/01/2025 08:59הגב לתגובה זוהעסקה עם סעודיה תחזיר את דרוג האשראי וגם תעלה את שערי הבוסה בתל אביב ב 30 אחוז עד סוף 2025.
- 3.הפסקת האש תמשיך 21/01/2025 19:09הגב לתגובה זוביבי חתם על הפסקת אש אבל לא יקיים.
- 2.לרון 21/01/2025 17:31הגב לתגובה זושלא תספק את סוכנויות הדרוג מבחינת העלאת דרוג מדינתנו
- 1.אחמנתאפ 21/01/2025 17:26הגב לתגובה זורק לאחר גיוס כל החרדים לצהל בה.
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה 0.89% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- רמ"י משיקה מכרז בלהבים: 254 מגרשים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת
גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.
