תחת מתקפת קורונה: תעשיית הדיגיטל מתנסה בנוהלי חירום
בהלת הקורונה ממשיכה לטלטל את ענף הדיגיטל ולאתגר אותו במציאת דרכים להמשיך להתקיים בימים של מגיפה עולמית. באמזון, לדוגמה, החליטו לאחרונה לוותר על ראיונות עבודה פרונטליים, פייס-טו-פייס, ולערוך אותם, עד להודעה חדשה, בשיחות וידאו דרך סקייפ, וואטסאפ וכדומה.
אמזון: ראיון עבודה בוידאו
באמזון הכחישו את הידיעה שפורסמה בשישי האחרון, אבל כעת נראה שבפועל הפרקטיקה הזאת אכן מיושמת: אדם שקיבל השבוע זימון לראיון עבודה באמזון סיפר ל"פוקס ביזנס" שהוא תושאל ארוכות על ידי החברה בנוגע למקומות שבהם ביקר במהלך שלושת השבועות האחרונים ולאחר מכן התבקש שלא להגיע פיזית לראיון המתוכנן, אלא לאשר מועד חדש לראיון וידאו. כששאל מדוע, התשובה שקיבל מאמזון במייל הייתה "אנחנו לא מזמנים כרגע מועמדים לראיונות אצלנו במשרדים בגלל החשש מקורונה".
באמזון טוענים, מנגד, שהשינוי המדובר נוגע לראיונות עבודה לתפקידים מסוימים בלבד. עם זאת, הם מודים שהעובדים שם קיבלו לאחרונה הוראה להימנע מטיסות כל עוד לא מדובר במקרי חירום - מה שמעיד על רמת הלחץ בחברת הענק.
סין: הורידו מהאפ-סטור משחק ישן על וירוס
בסין, לעומת זאת, כבר התרגלו לנוכחותו של הווירוס והגיעו לשלב הבא באבולוציה של ההתמודדות עם מגיפות - שלב השעשוע. למעשה, הם נמצאים שם כבר זמן מה: האפליקציה של משחק הסימולציה Plague Inc (מגיפה בע"מ) - במסגרתו, המשימה היא להדביק כמה שיותר אנשים בכמה שיותר מדינות בווירוס קטלני - העפילה עוד בינואר למקום הראשון במצעד ההורדות של אפ-סטור בסין. לאחרונה, משרד הסייברספייס של סין שם לב לכך, והחליט, שמונה שנים אחרי שהאפליקציה הגיעה לחנות, שהיא "לא חוקית" והורה להורידה מהאפ-סטור הסיני לאלתר. כעת, הסינים, שנותרו בלי משחק ועם קורונה, מקווים שהרשויות יצליחו לעשות אותו דבר גם למגיפה האמיתית.
ועדיין בסין: ארגון הבריאות העולמי פונה לציבור בטיק-טוק
בינתיים, ארגון הבריאות העולמי (WHO) מנסה לפנות ללב הציבור המבוהל בסין ובשאר העולם דרך אפליקציית שיתוף הווידאו הפופולארית ביותר בעולם כיום - טיקטוק. ביום שישי האחרון, הארגון פתח שם חשבון במטרה להעביר אינפורמציה מדויקת ולהילחם בשמועות, באי הדיוקים, בפייק ניוז ובסילופים שמתפרסמים בטיקטוק בהמוניהם. בימים האחרונים, למשל, העלה לשם נער קנדי וידאו שבו הוא טוען שאחד מחבריו הוא הנדבק הראשון בקנדה - מה שהצית פאניקה באזור שבו הוא מתגורר. בווידיאו הראשון שהעלתה WHO לטיקטוק, לדוגמה, מציגה מומחית למניעת הדבקה מטעם הארגון את הצעדים שיש לנקוט כדי להפחית את הסיכון להידבק.
ואולם, יש מי שטוען שטיקטוק עצמה היא סוג של וירוס גלובאלי שמקורו בסין. מדובר בסטיב הופמן, המנכ"ל של "רדיט". הוא סבור שהאפליקציה הסינית היא למעשה רוגלה (spyware) שמתחפשת, ברוח פורימית, לאפליקציה. המסר התקיף הזה הושמע על ידו במסגרת פאנל של ועידת "2030", בה השתתפו בין השאר בכירים לשעבר בפייסבוק.

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?
רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ, אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.
הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול? יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים.
אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.
- חיפה הפסידה, ערוץ הספורט ניצח: 17.6% למשחק נגד פ.ס.ז' ומסי
- האח הגדול שימשה מקפצה למשחקי השף. התוצאה: לא משהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המספרים מאחורי האח הגדול
האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?
רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ, אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.
הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול? יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים.
אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.
- חיפה הפסידה, ערוץ הספורט ניצח: 17.6% למשחק נגד פ.ס.ז' ומסי
- האח הגדול שימשה מקפצה למשחקי השף. התוצאה: לא משהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המספרים מאחורי האח הגדול
האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.