אמזון
צילום: Unsplash

תחת מתקפת קורונה: תעשיית הדיגיטל מתנסה בנוהלי חירום

אמזון מבטלת ראיונות עבודה פרונטליים, השלטונות בסין מוציאים מהחוק סימולציית מגיפה וטיק-טוק מגוייסת בידי ארגון הבריאות העולמי ומואשמת בהיותה וירוס בעצמה
רועי בהריר-פרל |

בהלת הקורונה ממשיכה לטלטל את ענף הדיגיטל ולאתגר אותו במציאת דרכים להמשיך להתקיים בימים של מגיפה עולמית. באמזון, לדוגמה, החליטו לאחרונה לוותר על ראיונות עבודה פרונטליים, פייס-טו-פייס, ולערוך אותם, עד להודעה חדשה, בשיחות וידאו דרך סקייפ, וואטסאפ וכדומה.

אמזון: ראיון עבודה בוידאו

באמזון הכחישו את הידיעה שפורסמה בשישי האחרון, אבל כעת נראה שבפועל הפרקטיקה הזאת אכן מיושמת: אדם שקיבל השבוע זימון לראיון עבודה באמזון סיפר ל"פוקס ביזנס" שהוא תושאל ארוכות על ידי החברה בנוגע למקומות שבהם ביקר במהלך שלושת השבועות האחרונים ולאחר מכן התבקש שלא להגיע פיזית לראיון המתוכנן, אלא לאשר מועד חדש לראיון וידאו. כששאל מדוע, התשובה שקיבל מאמזון במייל הייתה "אנחנו לא מזמנים כרגע מועמדים לראיונות אצלנו במשרדים בגלל החשש מקורונה".

באמזון טוענים, מנגד, שהשינוי המדובר נוגע לראיונות עבודה לתפקידים מסוימים בלבד. עם זאת, הם מודים שהעובדים שם קיבלו לאחרונה הוראה להימנע מטיסות כל עוד לא מדובר במקרי חירום - מה שמעיד על רמת הלחץ בחברת הענק.

סין: הורידו מהאפ-סטור משחק ישן על וירוס

בסין, לעומת זאת, כבר התרגלו לנוכחותו של הווירוס והגיעו לשלב הבא באבולוציה של ההתמודדות עם מגיפות - שלב השעשוע. למעשה, הם נמצאים שם כבר זמן מה: האפליקציה של משחק הסימולציה Plague Inc (מגיפה בע"מ) - במסגרתו, המשימה היא להדביק כמה שיותר אנשים בכמה שיותר מדינות בווירוס קטלני - העפילה עוד בינואר למקום הראשון במצעד ההורדות של אפ-סטור בסין. לאחרונה, משרד הסייברספייס של סין שם לב לכך, והחליט, שמונה שנים אחרי שהאפליקציה הגיעה לחנות, שהיא "לא חוקית" והורה להורידה מהאפ-סטור הסיני לאלתר. כעת, הסינים, שנותרו בלי משחק ועם קורונה, מקווים שהרשויות יצליחו לעשות אותו דבר גם למגיפה האמיתית.

ועדיין בסין: ארגון הבריאות העולמי פונה לציבור בטיק-טוק

בינתיים, ארגון הבריאות העולמי (WHO) מנסה לפנות ללב הציבור המבוהל בסין ובשאר העולם דרך אפליקציית שיתוף הווידאו הפופולארית ביותר בעולם כיום - טיקטוק. ביום שישי האחרון, הארגון פתח שם חשבון במטרה להעביר אינפורמציה מדויקת ולהילחם בשמועות, באי הדיוקים, בפייק ניוז ובסילופים שמתפרסמים בטיקטוק בהמוניהם. בימים האחרונים, למשל, העלה לשם נער קנדי וידאו שבו הוא טוען שאחד מחבריו הוא הנדבק הראשון בקנדה - מה שהצית פאניקה באזור שבו הוא מתגורר. בווידיאו הראשון שהעלתה WHO לטיקטוק, לדוגמה, מציגה מומחית למניעת הדבקה מטעם הארגון את הצעדים שיש לנקוט כדי להפחית את הסיכון להידבק.

ואולם, יש מי שטוען שטיקטוק עצמה היא סוג של וירוס גלובאלי שמקורו בסין. מדובר בסטיב הופמן, המנכ"ל של "רדיט". הוא סבור שהאפליקציה הסינית היא למעשה רוגלה (spyware) שמתחפשת, ברוח פורימית, לאפליקציה. המסר התקיף הזה הושמע על ידו במסגרת פאנל של ועידת "2030", בה השתתפו בין השאר בכירים לשעבר בפייסבוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.