ערוץ 1 הערות הראשון רשות השידור
צילום: לוגו

מתביעת לשון הרע במיליון שקלים - למכתב הבהרה בלי פיצויים

מועצת גלבוע תבעה את כתבת ערוץ 1  ורד פלמן ו-2 עורכי יומן בשל תחקיר ששודר בעידן רשות השידור. לאחר שערוץ 1 הסיר בזמנו את הכתבה מהרשתות החברתיות, ביהמ"ש שלח את הצדדים לפשרה
אלכסנדר כץ |

תביעת ענק שהגישה המועצה האזורית גלבוע נגד עיתונאים בערוץ 1 של רשות השידור המנוחה, הסתיימה בהסכם פשרה, ובפועל - בדחיית התביעה ובאי-תשלום פיצויים. התביעה הוגשה לפני כמעט שנתיים נגד כתבת המשפט ורד פלמן ונגד עורכי 'יומן' באותה עת עמית וינטר ומוטי פרנג'י, בעקבות כתבה ששודרה בחודש מארס 2017 ועסקה בהתנהלות בעייתית של המועצה - תפירת מכרזים ומינוי מקורבים לכאורה.

 

כבר בכתב התביעה התייחס פרקליטה של המועצה, עו"ד אילן בומבך, לכך שמפרקיה של רשות השידור טענו כי לא ניתן לתבוע אותה משום שמדובר בגוף שנמצא בהליכי פירוק, ולכן התביעה הוגשה ישירות נגד העיתונאים.

נקודה חשובה שיש לשים עליה דגש, היא שרשות השידור וערוץ 1 הסירו את הכתבה מכל הרשתות החברתיות, ולמעשה לא ניתן לצפות בה. הדבר גם שכנע את בית המשפט לשלוח את הצדדים להסכם פשרה.  

"לא במקרה נעשה ניסיון להשחיר את התנהלות המועצה"

בכתב התביעה נגד השלושה, שיוצגו על ידי עו"ד יוסי מרקוביץ' ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ, נכתב כי "נחצה גבול אדום במהלכו תודרך והוזן כלי תקשורת ארצי על ידי גורמים אנונימיים ועובדים ממורמרים שפוטרו, במסכת שקרים והמצאות הדבר קיבל ביטוי נרחב בכתבה". בנוסף צוין כי "הכתבה עסקה בהאשמות הזויות תוך רמיזה להתנהלות מסואבת המטילה צל על רמת המקצועיות של העובדים החדשים. נדמה כי לא במקרה נעשה ניסיון להשחיר את התנהלות המועצה, דווקא על רקע זה".

 

המועצה טענה בתביעתה כי האירועים המוזכרים בכתבה בערוץ 1 קדמו לתקופתו של ראש המועצה הנוכחי עובד נור המכהן בתפקידו מאז 2015. התובעים, באמצעות עו"ד בומבך, טוענים כי "נחצה גבול אדום במהלכו תודרך והוזן כלי תקשורת ארצי על ידי גורמים אנונימיים ועובדים ממורמרים שפוטרו, במסכת שקרים והמצאות הדבר קיבל ביטוי נרחב בכתבה". 

 

בדיון שהתקיים בינואר השנה, עקץ לא אחת שופט בית משפט השלום בתל אביב רונן אילן את התביעה: "אני מתקשה לראות כיצד הפרטים אתם מביאים מבזים או מהווים לשון הרע כלפי המועצה", אמר לנציגי מועצת גלבוע, "הרושם שאני מקבל מכתב התביעה שלא הועלו טענות בכתבה כלפי המועצה כמועצה, אלא כלפי אנשים ספציפיים ובפרט ראש המועצה. ולכן אני מתקשה ומבקש מאדוני שיפנה אותי אם יש כאלו טענות שבהן אתם סבורים שהפרסום מבזה את המועצה כמועצה".

כשהשופט אילן הקשה על עורך דינה של המועצה מהו קו הגבול בין ביקורת לגיטימית על גוף ציבורי לבין לשון הרע, ענה נציג התובעת: "ברגע שטוענים ללא הל יסוד, ללא כל רצון כן לבדוק את העובדות, לשבת עם ראש המועצה, אנשים מרכזיים במועצה, לברר איתם את העובדות. אין לנו חובה שיקבלו את הדברים שאומרים להם אבל לפחות את המידע הם חייבים לקחת, לשאול את הצד השני, ולא להתקשר אליו ביום חמישי אחר הצהריים, אתה מוזמן לתת תגובה מחר באולפן. אין לי זכות קנויה שהעמדה שלי כראש מעוצה תתקבל על ידי עיתונאי, הזכות היחידה של ראש המועצה ואנשים, שעמדתו תישמע לפי (כנראה כוונה למילה 'לפני', א"כ) שהעיתונאי מגבש דעה, ש... יקבל ראיות, סך הכל ביקש ראש המועצה שהכתבת תשמע אותו לפני שהיא מגבשת את עמדתה באמצעות הכתבה".

 

בסופו של דבר, נראה היה כי הטענה המרכזית התנקזה לזמן המענה שניתן למועצה להגיב על טענות הכתבה. על פי המלצת השופט אילן לתובעת, הגיעו הצדדים להסכם פשרה, "באופן אשר מסלק באופן סופי ומוחלט את כל המחלוקות והטענות בתיק זה, ומבקשים בהתאם להורות על דחיית התובענה... ללא צו להוצאות". בית המשפט קבע, בהסכמת הצדדים, כי רשות השידור בפירוק תגיש מכתב בו תודה כי פרק הזמן שניתן לתגובה היה קצר מדי. נוסח המכתב הוא: "ביום 24.3.17 שודרה במהדורת יומן של רשות השידור כתבה אודות המועצה האזורית גלבוע, בעקבותיה הגישה המועצה תביעת לשון הרע. בשים לב לסגירתה של רשות השידור ולאור רצונם של הצדדים לצאת לדרך חדשה, יצוין כי ייתכן שהיה מקום ליתן פרק זמן ארוך יותר למתן תגובה וזאת בשל מורכבות התחקיר, ולדעת התובעת תגובה בזמן מספק הייתה משנה את התחקיר".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים

מוצאי שבת היתה בסימן קשת, ששלטה בלוח השידורים עם פער עצום במהדורה המרכזית ובפריים טיים 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 18% רייטינג ו-475 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. חדשות 14 היו במקום השני עם 6.1% ו-174 אלף צופים. שתי המהדורות הנוספות גם הן מרוויחות צופים בעקבות ההיעדרות של 14 משידורי שבת, וחדשות 13, עמדה על 5.5% רייטינג ו-142 אלף צופים ואילו המהדורה של כאן11, עמדה על 116 אלף צופים ו-5.3% רייטינג.


פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירווזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 18.6% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 8.9% רייטינג ו-224 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 233 אלף צופים. במקום האחרון היה הפרק המסיים של הסדרה התיעודית על ואנונו, עם נתון מכובד של 5.5% רייטינג ו-119 אלף צופים.

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 3.4% רייטינג ו-91 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-4.1% רייטינג ו-121 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-7.4% רייטינג ו-215 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 2.1% ו-57 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 11% רייטינג ו-276 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם נתונים דומים למדי, 10.9% ו-309 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 4.6% רייטיג ו-128 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.5% ו-95 אלף צופים. 

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, "אברי ושרקי" היו בראש, עם 7.3% רייטינג ו-168 אלף צופים, שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של היה במקום השני, עם 4.6% ו-117 אלף צופים, ואילו במקום האחרון היו חדשות הלילה עם שרה ב"ק, של ערוץ 14, עם 3.2% ו-81 אלף צופים.