פייסבוק תציע שימוש ללא מודעות תמורת תשלום; יעמוד במבחן זכויות היסוד?
ענקית הטכנולוגיה מטא META PLATFORMS צפויה להציע בתקופה הקרובה למשתמשי אינסטגרם ופייסבוק באירופה, לעשות שימוש בפלטפורמה מבלי להיחשף לפרסומות, כך על פי מספר דיווחים מעבר לים. על פי ההערכות עבור השירות תדרוש החברה תשלום של 10 אירו (10.49 דולר) לחודש.
המהלך מגיע כחלק מניסיונות החברה להתמודד עם תקנות המידע המחמירות של האיחוד האירופי הגנת המידע הכללית (GDPR), אשר מאיימות על היכולת של החברה להתאים אישית מודעות עבור משתמשים מבלי לקבל את הסכמתם, מה שעשוי לפגוע במקור ההכנסה העיקרי של מטא. הצעת בחירה בין תוכנית חינמית הנתמכת בפרסומות לבין מנוי בתשלום עשויה להוביל רבים מהמשתמשים לבחור באפשרות הראשונה, ובכך לסייע לחברה לציית לתקנות מבלי לפגוע בעסקי הפרסום שלה.
על פי הדיווח בסוכנות הידיעות רוייטרס, עבור השירות התשלום במכשירים ניידים, תדרוש החברה תשלום גבוה יותר של כ-13 יורו, מכיוון שהוא יכלול עמלות שגובות על ידי חנויות האפליקציות של אפל וגוגל. לשם השוואה, ענקית הסטרימינג נטפליקס גובה 7.99 יורו עבור תוכנית מנוי בסיסית הכוללת פרסומות, בעוד שיוטיוב פרמיום (YouTube Premium) של אלפבית (גוגל) גובה כ-12 יורו ואילו שירות הפרימיום של ספוטיפיי (Spotify) מתומחר בכ-11 יורו.
עם זאת, המהלך של החברה צפוי להיתקל בקשיים משפטיים, שכן ניתן לראות בו כמי שחורג מרוח זכויות היסוד של האיחוד האירופי, היות וההגנה עליהן אמורה להיות כללית ולא תלויה ביכולות הכלכליות של הפרטים. על כן, סביר להניח שבתי המשפט של האיחוד יצטרכו לדון בנושא, ולהבהיר את הפרשנות של חוקי ה-GDPR הנוגעים להסכמה של המשתמשים.
- המשבר שסגר את הבורסה בת"א ליותר משבועיים והאפליקציה שהושקה ועשתה מהפכה
- מטא: רוצים פרטיות? תשלמו על פייסבוק ואינסטגרם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהקשר זה כדאי לציין, כי בימים אלו מקודמת על ידי הרשות להגנה על הפרטיות הצעת חוק גדולה, שתחולל רפורמה בחוק להגנת הפרטיות. הצעת החוק בדומה לחוקים שונים ברחבי העולם צפויה להתבסס במידה רבה על ה-GDPR האירופאי, שהפך לסוג של סטנדרט בכל הקשור להגנה על הפרטיות. ככל הנראה, הרפורמה שצפויה להיות מקיפה, עתידה לכולל גם היבטים דומים של הסכמת משתמשים. עם זאת, גורמים עמם שוחחנו, הביעו ספקנות ביחס לחוקיות ולהתכנות של מהלכים מעין אלו בארץ.

אמזון משיקה שבב AI חדש שיתחרה באנבידיה- "השבב שלנו יעיל יותר וחוסך בעלויות"
אחרי שגוגל השיקה שבב מתחרה לאנבידיה - מגיע תורה של אמזון; במקביל משיקה החברה סוכני AI למוקד שירות ותיקון תקלות, אבטחה ולפיתוח תוכנה
אחרי שגוגל השיקה שבב חדש לשוק ה-AI, גם אמזון משקיה שבב חדש וטוענת שהוא מהווה תחרות עם חלק מרכזי מהיכולות של השבב של אנבידיה. על פי ההערכות השבב של גוגל מתחרה בסגמנט של 15% בערך מהיקף השוק של השבב של של אנבידיה שלה יש פלטפורמה מלאה. באמזון מדברים על תחרות חזקה עוד יותר.
באמזון טוענים כי "השב שלנו יעיל יותר וחוסך בעלויות". השבב החדש הוא תוצר של מחלקת השבבים ב-AWS חטיבת הענן של אמזון והוא נוצר כדי לצמצם תלות במעבדי GPU של אמזון ולהבטיח את יכולתה של החברה בעיבוד והסקה של מערכות AI מורכבות.
שבב ה-AI של אמזון יקרא Trainium3 ולפי הצהרות החברה, מדובר בשבב שמציע ביצועים טובים יותר בעלות נמוכה יותר, ומאפשר ללקוחות להריץ אימונים ויישומי AI בעלות נמוכה ב-50% לעומת השימוש במעבדים של אנבידיה.
המוצר החדש מצטרף לקו שבבי הבינה המלאכותית של AWS, הכולל גם את Inferentia3 לתהליכי הסקה (Inference) ואת Graviton4 לעומסי עבודה כלליים בענן. מטרת החברה ברורה: להפחית את התלות באנבידיה, לשפר את הרווחיות של תשתיות הענן שלה ולתת מענה למגמה הגוברת של חישובים עתירי משאבים.
- השוד הענקי בלונדון והמוצר המהפכני ששינה את שוק הצילום
- יותר מ־900 מתקנים: קנה המידה האמיתי של AWS נחשף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מטרה ברורה: לצמצם את הפער מול אנבידיה
השבב Trainium3, שיופעל בשירותי הענן של AWS החל מ־2026, מאפשר אימון מודלים מורכבים יותר בזמן קצר יותר, לטענת אמזון, עד פי ארבעה בהשוואה לדור הקודם של השבב. בנוסף, הוא תומך בתקשורת מהירה יותר בין יחידות עיבוד, דבר קריטי באימון מודלים רחבי היקף.
דיקטה. קרדיט: רשתות חברתיותבתמיכת אנבידיה: דיקטה מכניסה את ארון הספרים היהודי ל-AI
העמותה הישראלית השיקה שלושה מודלי קוד פתוח שמאומנים על מאות מיליארדי טוקנים בעברית ובאנגלית, ומציבים סטנדרט חדש ליכולות AI מקומיות; טכנולוגיות האימון שבו השתמשה היא של אנבידיה
בזמן שמודלי השפה הגדולים ממשיכים להתקדם במהירות ברחבי העולם, רובם עדיין נשענים על אנגלית כשפה מרכזית, ורק בהמשך מקבלים עדכוני התאמה לשפות אחרות. היום מציגה דיקטה חלופה יוצאת דופן: סדרת Dicta-LM 3.0, אוסף מודלים גדולים וריבוניים בקוד פתוח, שתוכננו לספק יכולות עומק בעברית כבר משלב האימון הראשוני, לא כתוספת, אלא כבסיס.
בניגוד למודלי שפה בינלאומיים שנשענים כמעט לחלוטין על גופי מידע באנגלית, המודל של דיקטה מאומן מראש על מאגר דיגיטלי עצום של טקסטים עבריים, הכוללים מקורות פומביים, ארכיונים, אוספי תכנים
מהספרייה הלאומית, חומרים שנמסרו לעמותה בידי גופים ציבוריים ופרטיים, ונתונים עבריים ייעודיים שפותחו במיוחד לצורכי המחקר. שילובם עם דאטה איכותי באנגלית יוצר מודלים שמבינים עברית ברמת עומק תרבותית ולשונית, תוך שמירה על יכולות ההסקה והידע הגלובלי של המודלים הבסיסיים
שעליהם הותאמו.
ברמה הטכנית, מדובר באחת ההשקות החשובות ביותר בתחום ה-AI המקומי: מודלים במשקל 24 מיליארד (על בסיס Mistral), 12 מיליארד (על בסיס מודל בסיסי של אנבידיה) ו-1.7 מיליארד פרמטרים (שמיועד גם למכשירי קצה אישיים). המודלים הללו הוכשרו על כ-150 מיליארד טוקנים (כ-75% עברית, 25% אנגלית), תוך הרחבת חלון ההקשר המקורי של המודלים לכ-65 אלף טוקנים, כלומר כ-26 אלף מילים בעברית. כל שלושת המודלים זמינים לשימוש חופשי, ניתנים להורדה ישירות מ-HuggingFace, וניתנים להרצה הן בתצורה מלאה והן בגרסאות דחוסות כמו FP8 ו-4bit.
בנוסף, המודל הקטן זמין גם דרך אתר דיקטה.
שלושה מודלים - שלוש מטרות
כאמור, המודל המוביל של הסדרה החדשה מבוסס על Mistral Small 3.1, והוא מותאם להנמקה מתקדמת ולשיחה ארוכת־טווח. בנוסף אליו, ישנו דגם קל משקל המבוסס על ארכיטקטורת אנבידיה Nemotron Nano V2, המאפשר חלון הקשר ארוך משמעותית וצריכת זיכרון נמוכה.
- אמזון משיקה שבב AI חדש שיתחרה באנבידיה- "השבב שלנו יעיל יותר וחוסך בעלויות"
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המודל הקטן יותר, מיועד להרצה על חומרה צרכנית, כולל מחשבים אישיים ואפילו מכשירי קצה. בכל הדגמים ניתן למצוא תמיכה מובנית ב-tool calling, המאפשרת חיבור לכלים חיצוניים, API וסביבות
מידע בזמן ריצה. השילוב הזה אמור להיות אטרקטיבי לארגונים ישראליים, עם פתרונות AI ריבוניים שיכולים לרוץ on-prem על תשתיות קיימות, מבלי להסתמך על ענן זר או העברת מידע רגיש לחו״ל.
