פייסבוק תציע שימוש ללא מודעות תמורת תשלום; יעמוד במבחן זכויות היסוד?
ענקית הטכנולוגיה מטא META PLATFORMS צפויה להציע בתקופה הקרובה למשתמשי אינסטגרם ופייסבוק באירופה, לעשות שימוש בפלטפורמה מבלי להיחשף לפרסומות, כך על פי מספר דיווחים מעבר לים. על פי ההערכות עבור השירות תדרוש החברה תשלום של 10 אירו (10.49 דולר) לחודש.
המהלך מגיע כחלק מניסיונות החברה להתמודד עם תקנות המידע המחמירות של האיחוד האירופי הגנת המידע הכללית (GDPR), אשר מאיימות על היכולת של החברה להתאים אישית מודעות עבור משתמשים מבלי לקבל את הסכמתם, מה שעשוי לפגוע במקור ההכנסה העיקרי של מטא. הצעת בחירה בין תוכנית חינמית הנתמכת בפרסומות לבין מנוי בתשלום עשויה להוביל רבים מהמשתמשים לבחור באפשרות הראשונה, ובכך לסייע לחברה לציית לתקנות מבלי לפגוע בעסקי הפרסום שלה.
על פי הדיווח בסוכנות הידיעות רוייטרס, עבור השירות התשלום במכשירים ניידים, תדרוש החברה תשלום גבוה יותר של כ-13 יורו, מכיוון שהוא יכלול עמלות שגובות על ידי חנויות האפליקציות של אפל וגוגל. לשם השוואה, ענקית הסטרימינג נטפליקס גובה 7.99 יורו עבור תוכנית מנוי בסיסית הכוללת פרסומות, בעוד שיוטיוב פרמיום (YouTube Premium) של אלפבית (גוגל) גובה כ-12 יורו ואילו שירות הפרימיום של ספוטיפיי (Spotify) מתומחר בכ-11 יורו.
עם זאת, המהלך של החברה צפוי להיתקל בקשיים משפטיים, שכן ניתן לראות בו כמי שחורג מרוח זכויות היסוד של האיחוד האירופי, היות וההגנה עליהן אמורה להיות כללית ולא תלויה ביכולות הכלכליות של הפרטים. על כן, סביר להניח שבתי המשפט של האיחוד יצטרכו לדון בנושא, ולהבהיר את הפרשנות של חוקי ה-GDPR הנוגעים להסכמה של המשתמשים.
- האיחוד האירופי: הרשתות החברתיות יישאו באחריות על הונאות כלכליות
- המשבר שסגר את הבורסה בת"א ליותר משבועיים והאפליקציה שהושקה ועשתה מהפכה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהקשר זה כדאי לציין, כי בימים אלו מקודמת על ידי הרשות להגנה על הפרטיות הצעת חוק גדולה, שתחולל רפורמה בחוק להגנת הפרטיות. הצעת החוק בדומה לחוקים שונים ברחבי העולם צפויה להתבסס במידה רבה על ה-GDPR האירופאי, שהפך לסוג של סטנדרט בכל הקשור להגנה על הפרטיות. ככל הנראה, הרפורמה שצפויה להיות מקיפה, עתידה לכולל גם היבטים דומים של הסכמת משתמשים. עם זאת, גורמים עמם שוחחנו, הביעו ספקנות ביחס לחוקיות ולהתכנות של מהלכים מעין אלו בארץ.
אילוסטרציהאחרי שהקים את ניוראלינק, סאם הודאק עובד על מיזוג תודעתי בין בני אדם
המייסד-השותף של ניוראלינק, החברה שכבר הצליחה להשתיל במח האנושי שבב לשליטה גופנית באמצעות המחשבה, פונה עכשיו למיזם שנשמע יותר מדי מדע בדיוני, ובחברה החדשה שלו, Science Corp, עובד על טכנולוגיות שמבקשות לא רק לשקם ראייה, אלא לשנות את ההבנה האנושית של התודעה, המוח והחיים עצמם; מהשתלת שבב ברשתית ועד חזון למיזוג תודעתי בין בני אדם: זו כבר לא מדע בדיוני, אלא תוכנית עבודה עם לוחות זמנים
מקס הודאק נראה רחוק מהדימוי של מנכ"ל בתחום מדעי המוח. הוא החל את דרכו המקצועית כשהחל לתכנת בגיל 6, ובמהלך הדרך עבר במעבדתו של מדען המח מיגל ניקולליס, עד שהגיע להיות שותפו של אילון מאסק להקמת ניוראלינק וניהולה בפועל עד 2021. שם, לדבריו, למד איך לחשוב אחרת: "הייתי מציג למאסק שתי אפשרויות מנוגדות. הוא היה מצביע מיד על אחת, והבעיה היתה פשוט נעלמת".
עם הניסיון הזה, ובעזרת שלושה בוגרי ניוראלינק נוספים, הוא הקים לפני ארבע שנים את Science Corp., חברה שמצהירה בגלוי על מטרה שאפתנית: להבין את המוח האנושי
עד כדי שינוי מושגי היסוד של תודעה, זיכרון וזהות.
700 חברות, מרוץ עולמי ופריצה הנדסית אמיתית
בעוד העולם מרוכז במהפכת ה-AI ובמלחמות הגיוס, תחום ה-BCI (ממשק מוח-מחשב) מתפתח במהירות יוצאת דופן. לפי נתוני הפורום הכלכלי העולמי, כמעט 700
חברות כבר פועלות בתחום. מיקרוסופט מובילה מחקר עצמאי, אפל חברה השנה ל-Synchron, ובסין כבר פורסמה תוכנית רשמית להגיע להובלה עולמית עד 2030.
המדע עצמו לא חדש, אומר הודאק, אך מהפכת המכשור, שכוללת מיזעור, הורדת צריכת חשמל ושיפור בטיחות ההשתלה, היא זו שמאפשרת לראשונה הפעלה אמיתית של חזון ממשק מוח-מחשב מלא.
- נויראלינק חוזה 20,000 השתלות והכנסות של מיליארד דולר עד 2031
- אילון מאסק שוב מסתבך - ניוראלינק נקנסת ב-2.5 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאמור, מיקרוסופט משקיעה מזה שבע שנים בפרויקט BCI ייעודי שמטרתו לבחון דרכים לשלב יכולות עצביות בפלטפורמות מחשוב עתידיות. החברה מפתחת כלים לא פולשניים לקריאת פעילות מוחית, בוחנת שילוב של מודלים עצביים עם AI, ומתמקדת ביישומים אפשריים לטיפול נוירולוגי ולשיפור ביצועים קוגניטיביים. מדובר בחזון שנע בין שיקום רפואי לבין דרכים חדשות לשלוט במחשבים ללא מגע.
הונאה פיננסית (X)ככה לא תיפלו בהונאות פיננסיות דיגיטליות - מדריך חשוב (חלק ב')
אינסוף הונאות פיננסיות מפילות המוני אנשים בארץ ובעולם - איך מזהים הונאה, איזה פעולות צריך לעשות כדי "לצאת" מההונאה ואיך לא להיות הקורבן הבא? שיטות ההונאה הקיימות כיום וכלים להתמודד עם הונאות עתידיות
המשך של מדריך הונאות פיננסיות ברשת - כנסו כאן לחלק א'
הונאות AI, Deepfake ושימוש בקול ובתמונה
שנת 2025 תיכנס לספרי ההיסטוריה כשנה שבה טכנולוגיית Deepfake הפכה מכלי מעניין למעבדות מחקר לנשק ההונאה המרכזי של פושעי הסייבר. היכולת ליצור סרטונים, שיחות קול ותמונות מזויפות שנראות ונשמעות אמיתיות לחלוטין פתחה צוהר חדש ומפחיד בעולם ההונאות. כיום, כל אחד עם מספר דקות של חומר גלם ותוכנה פשוטה יכול ליצור Deepfake שיש בו כדי לשכנע אפילו את הקרובים ביותר של האדם המזויף.
הונאות קוליות - 'זה הקול של בני'
טכנולוגיית שיבוט קול התפתחה בצורה מדהימה. כיום, די ב-30 שניות של הקלטת קול כדי ליצור מודל של בינה מלאכותית שמסוגל לדבר בקול של כל אדם. הקול משוכפל בצורה כל כך מדויקת שאפילו בני משפחה קרובים מתקשים להבחין בהבדל. הרמאים משיגים את חומר הגלם בקלות: סרטונים בטיקטוק, אינסטגרם, פייסבוק, או אפילו הקלטות מזדמנות זמינות ברשת.
תסריטים נפוצים:
• "אימא, אני בבעיה": הקורבן מקבל שיחה מהבן או הבת שלו (לכאורה). הקול זהה לחלוטין. הילד בוכה ואומר שהוא עצור או במצוקה חמורה ודורש העברת כסף מיידית לעורך דין או כדי לשחרר אותו מהכלא.
- ככה לא תיפלו בהונאות פיננסיות דיגיטליות - מדריך חשוב
- הונאה של 40 מיליארד דולר - כמה שנים יקבל האחראי, דו קוון?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
• "זה המנכ"ל - דחוף": עובד מקבל שיחה מהמנכ"ל של החברה (לכאורה) המבקש ממנו להעביר כסף באופן מיידי לספק או לשותף עסקי. הקול זהה, וטון הדיבור משכנע.
