המנהלים מזהירים והעובדים מרגישים: ה-AI משנה את שוק העבודה
מה לא נכתב על ההשפעות של הבינה המלאכותית על שוק העבודה ועל היום שבו בני אדם יוחלפו על ידי טכנולוגיה, אך כעת שורה של מנהלים בחברות מאותתים שהשינויים כבר כאן ומזהירים "מי שלא יתאים את עצמו ישלם את המחיר"
מאז הפציעה אל תוך חיינו לפני יותר משנתיים, אין כמעט מנהל שלא שאל את עצמו כיצד הבינה המלאכותית עשויה להשפיע על הפעילות של החברה שבראשה הוא עומד. אחת הסוגיות המשמעותיות בהקשר זה הוא כמובן ניהול העובדים, והייעול של תהליכי עבודה מורכבים בעזרת הטכנולוגיה המתקדמת. בחודשים האחרונים עולים עוד ועוד קולות מצד מנהלים בכירים שסבורים שכבר כיום ניתן להחליף חלק מהעובדים בבינה מלאכותית, ומבקשים להיערך לשינויים שהיא תביא לשוק העבודה.
בשבוע שעבר, פורסם כי טוביאס לוטקה, מנכ"ל פלטפורמת המסחר המקוון שופיפיי, הודיע למנהלים בחברה, כי מעכשיו, מי שיבקשו לגייס עובדים חדשים יצטרכו להוכיח תחילה שכלי AI אינם מסוגלים לבצע את המשימות הנדרשות. "לפני בקשת תוספת כוח אדם ומשאבים, צוותים חייבים להדגים שהם לא יכולים לקבל את מה שהם רוצים באמצעות AI", כתב לוטקה. הוא הוסיף כי הציפייה היא שכל עובד ישלב AI בשטף העבודה שלו, ושהשימוש בטכנולוגיה ייבחן בביקורות התקופתיות.
דברים דומים הושמעו על ידי מנכ"ל חברת פייבר הישראלית, מיכה קאופמן, שפרסם מייל שהעביר לעובדים שלו, בו הוא מסביר מדוע הבינה המלאכותית מאיימת עליהם וקורא להם לבצע התאמות. "הנה אמת לא נעימה: ה-AI בדרך לקחת את העבודה שלכם. הוא אפילו בדרך לעבודה שלי. זו היא קריאת השכמה", כתב קאופמן. "אם לא תהיו יוצאי דופן במה שאתם עושים, תצטרכו לשקול עבודה חדשה תוך חודשים ספורים...האם זה אומר שגורלנו נחתם? לא עבור כולם, אלא רק עבור מי שלא יתעוררו ויבינו את המציאות החדשה במהירות".
לתפיסתו של קאופמן ואחרים העובדים במקצועות שונים צריכים ללמוד לעשות שימוש בכלים החדשים שהולכים ומתפתחים לצורך השיפור והייעול של עבודתם. לדבריו, "גוגל מתה. מודלי שפה ו-GenAI הם הבסיס החדש, ואם אתם לא מתמחים בהם, הערך שלכם ירד לפני שתקלטו את זה בכלל". דברים ברוח אלו עולים כמובן בקנה אחד עם התפיסה של לוטקה - "זה לא הגיוני שנעסיק עוד אנשים לפני שנלמד לעשות יותר עם הכלים שברשותנו היום". עם זאת, לפחות לפי הדבירם שאמרו, התפיסה של לוטקה סבורה שהבינה המלאכותית תחליף את העובדים ואילו קאופמן סבור שהיא תייעל ותשפר את עבודתם של אלה שיאמצו אותה.
- טילי נורווד: האם הוליווד מוכנה לכוכבת ה-AI הראשונה שלה
- סנופלייק נופלת ב-11% - מה היה בדוחות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבינה המלאכותית תחליף את העובדים?
על פי סקר שנערך לאחרונה על ידי הפורום הכלכלי העולמי (WEF) 41% מהחברות ענו, כי הן מתכננות לצמצם את כוח האדם שלהן ולהיעזר בכלים של בינה מלאכותית. הסקר, שבדק מאות חברות גדולות ברחבי העולם, מצא גם ש-77% מהחברות מתכננות להכשיר מחדש את העובדים שלהם כדי שיוכלו לעבוד עם מערכות בינה מלאכותית.
מחברי הדו"ח מציינים כי שוק העבודה משתנה עקב ההתקדמות בטכנולוגיה של בינה מלאכותית. בעוד הביקוש לתפקידים הקשורים לטכנולוגיה, חלק מהתפקידים, כמו מעצבים גרפיים, מתמודדים עם ביקוש מופחת. לפיהם, הכלים השונים הופכים תפקידים מסוימים לפחות נחוצים. כך למשל, משרות כגון פקידי שכר, פקידי דואר ומזכירות צפויות לרדת בעתיד הקרוב. הדו"ח ציין גם כי תפקידים כמו מזכירות משפטיות ומעצבים גרפיים נכנסו לראשונה לרשימת המקצועות שנמצאים בירידה מהירה.
- משנה כיוון: מובילאיי תפטר 200 עובדים - רובם בישראל
- חברת הפינטק Airwallex גייסה 330 מיליון דולר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אמזון משיקה שבב AI חדש שיתחרה באנבידיה- "השבב שלנו יעיל...
מצד שני, הביקוש למיומנויות הקשורות לבינה מלאכותית עולה בחדות. כמעט 70% מהחברות שנסקרו אמרו שהן מתכננות להעסיק עובדים בפיתוח פתרונות וכלי בינה מלאכותית. למרות החששות לגבי אובדן מקומות עבודה, הדו"ח סיים בטון אופטימי, והציע שההשפעה המשמעותית ביותר של ביה מלאכותית עשויה להיות בשיפור היכולות האנושיות, באמצעות שיתוף פעולה בין אנשים ומכונות. זה יכול להפוך את הכישורים האנושיים הייחודים לחיוניים עוד יותר בעתיד.
מה התחליף שמציעה הבינה המלאכותית?
כלי AI מציעים למעסיקים מגוון יתרונות, כשבראש וראשונה מדובר על כסף - חיסכון בהוצאות ו/או הגדלת הכנסות. הם מאפשרים אוטומציה של משימות שגרתיות וחוזרות על עצמן, כמו ניהול מלאי, ניתוח נתונים או שירות לקוחות בסיסי. כך לדוגמה, בענף הקמעונות, כלים כמו ChatGPT או תוכנות מבוססות AI לניהול שרשרת אספקה יכולים להחליף עובדים במשימות כמו מענה לפניות לקוחות או חיזוי ביקושים. אמזון, לדוגמה, משתמשת כבר שנים ברובוטים ו-AI במחסניה - מה שמאפשר לה להפחית את התלות בכוח אדם אנושי ולשפר את המהירות והדיוק.
שנית, AI חוסך עלויות משמעותיות. על פי דו"ח של מקינזי מ-2023, ארגונים ששילבו AI בצורה אסטרטגית דיווחו על חיסכון של עד 30% בעלויות תפעוליות בתחומים כמו שיווק, שירות לקוחות וניהול משאבים. עבור חברות טכנולוגיה כמו שופיפיי, שמפתחת פלטפורמת סחר מקוון לעסקים קטנים ובינוניים, השימוש ב-AI יכול להפוך את המוצר לנגיש יותר ולשפר את חוויית הלקוח, מבלי להגדיל את מצבת כוח האדם.
לבסוף, AI מביא עמו חדשנות. כלים כמו יצירת תוכן אוטומטית, ניתוח התנהגות לקוחות או אופטימיזציה של קמפיינים שיווקיים מאפשרים לחברות להציע שירותים חדשים ולהגיב במהירות לשינויים בשוק. כך לדוגמה, נטפליקס משתמשת באלגוריתמים של AI כדי להתאים המלצות תוכן לכל משתמש - מה שמגדיל את שביעות הרצון והנאמנות.
מי ישרוד את המהפכה?
ביחס לשאלה אילו מקצועות ישרדו את המהפכה הדעות חלוקות. מצד אחד יש מי שטוענים שהבינה המלאכותית תתקשה להחליף מקצועות בהן נדרשת מומחיות, יצירתיות, אינטראקציה אנושית מורכבת, או שיפוט מקצועי. כך לדוגמא, אחד התחומים הבולטים שלא צפויים להיפגע הוא תחום הבריאות. מקצועות כמו רופאים, אחיות ומטפלים שונים דורשים מיומנויות אנושיות גבוהות, הבנה רגשית וקבלת החלטות מורכבת בזמן אמת ולכן הם יידרשו להעשות בידי בני אדם. זאת, למרות שהבינה המלאכותית יכולה לסייע באבחון ובניתוח נתונים רפואיים.
תחום נוסף שמוזכר בהקשר זה, הוא החינוך. מורים ומחנכים ממלאים תפקיד מרכזי בפיתוח כישורים חברתיים ולימודיים אצל תלמידים, דבר שבשלב זה לא בטוח שניתן להחליף באמצעות בינה מלאכותית. גם תחום האמנות והתרבות אינו צפוי להיפגע. אמנים, מוזיקאים וסופרים יוצרים תוכן ייחודי המבוסס על חוויות אישיות ורגשיות. היצירתיות והיכולת להביע רעיונות מורכבים בדרכים חדשות הן תכונות שקשה מאוד לאוטומציה. למרות שהבינה המלאכותית יכולה לסייע בתהליכי יצירה מסוימים, היא אינה יכולה להחליף את היצירתיות האנושית במלואה
מצד שני, יש מי שסבורים שגם מקצועות אלו יעברו בשנים הקרובות מהפכות ושינויים משמעותיים. בעשור הבא, ההתקדמות בבינה מלאכותית תביא לכך שבני אדם לא יהיו נחוצים יותר "לרוב הדברים" בעולם. את הדברים האלו אמר המיליארדר האמריקאי ביל גייטס,לפני כחודשיים. לדבריו, גם מקצועות שדורשים מומחיות צפויים להיות מושפעים מהמהפכה, כשהבינה המלאכותית תציע "עצות רפואיות נהדרות, שיעורים מצוינים".
הוויכוח על האופן שבו, רוב בני האדם ישתלבו בעולם שנעזר בבינה מלאכותית עדיין נמשך. יש מי שאומרים שהבינה המלאכותית תעזור לבני אדם לעבוד בצורה יעילה יותר - במקום להחליף אותם לגמרי - ולדרבן צמיחה כלכלית שתוביל ליותר מקומות עבודה. אחרים, כמו מנכ"ל מיקרוסופט, סבורים כי המשך ההתקדמות הטכנולוגית במהלך השנים הקרובות ישנה את מראה רוב המשרות בכל ענף כמעט, ויהיה לה השפעה "מערערת יציבות" על שוק העבודה. בין כה ובין כה, נדמה שהמהפכה דורשת מכל אחד מאיתנו להתאים את עצמו לעידן החדש.
- 1.הבינה היא די טיפשה ולכן היא באז חולף (ל"ת)אנונימי 16/04/2025 11:29הגב לתגובה זו
- אנונימי 16/04/2025 15:39הגב לתגובה זוזה כלי מדהים לצערי הכלי הזה יחליף אותי ב 80 אחוז מהדברים שאני עושה. לכן התחלתי ללמוד עליו אין ברירה. מציע לך גם במקום סתם לכתוב תגובות חסרות משמעות.
- אנונימי 17/04/2025 01:39אין לך מה ללמוד עליו הוא יחליף אותך בכל מקרה.
דניאל שניידר קרדיט: Anybiz"לקחנו את תפקיד המכירות ועשינו לו אוטומציה" - סטארטאפ להכיר
ראיון עם דניאל שניידר מנכ"ל ומייסד שותף Anybiz
מה הרקע שלך?
דניאל: אני בן 35 במקור מבאר שבע, עכשיו אני גר בכל העולם כנווד דיגיטלי. בצבא הייתי באחת היחידות הטכנולוגיות ואחר כך למדתי שלושה תארים ב-10 שנים: תואר ראשון בהנדסת חשמל כדי שאבא יהיה שמח כי הוא מהנדס חשמל, את השני עשיתי בהנדסה ביו רפואית כדי שאמא שלי שהיא רופאה, תהיה שמחה. וכדי שאני אהיה שמח, עשיתי תואר נוסף במנהל עסקים.
ספר מה החברה עושה
דניאל: יצרנו סוכני AI שמבצעים את כל התהליך של הבאת לידים לחברות דרך 3 ערוצים, אימייל לינקדאין ושיחות טלפוניות. אם יש חברה שרוצה לידים חדשים אז יש בדרך כלל SDR, מעין איש מכירות להייטק (sales development representative) שעושה BizDev, אז אנחנו לקחנו את התפקיד ועשינו אוטומציה מלאה לחלק הראשוני שלו. החל מלמצוא את הלקוח הפוטנציאלי ולכתוב לו את האימייל המותאם אישי הראשוני, דרך פולו אפים ועד לנקודה שבו הלקוח אומר לי "מעניין אותי, רוצה לשמוע עוד". את הסיילס פיצ' לאחר מכן עושה האיש מקצוע, אבל את כל הפנייה החוזרת ונשנית שיש בהתחלה העברנו לאוטומציה מלאה. זה חוסך הרבה זמן של בן אדם ורואים את התוצאות, שהן לפעמים טובות בדיוק כמו של איש מכירות אנושי ולפעמים גם יותר טובות וזה גם חוסך יותר כסף ולשם העולם הולך.
מתי החברה הוקמה? כמה עובדים?
דניאל: הקמנו את החברה ב-2021 והיא מונה כמעט 100 עובדים, מ-14 מדינות שונות. החברה היא ישראלית, אבל מאפשרים לעבוד ברימוט, לטייל בעולם ולהנות מהחיים. אני מאמין כשהעובדים שמחים התפוקה הרבה יותר גבוהה ויש הרבה יותר יצירתיות.
מאיפה הרעיון לחברה?
דניאל: לפני כן היה לי עסק אחר של מוצרים פיזיים ורציתי לפנות לחנויות פיזיות בארה"ב ולהציע להם למכור את המוצר שלי בחנויות. חיפשתי כלי שיעזור לי לפנות אליהם בצורה מהירה, יסביר להם מה צריך ויעשה פולו עד שיגידו לי שמתעניינים ולא מצאתי והתחלתי להשתמש בכל הידע שלי מהאוניברסיטה ועשיתי משהו לעצמי. אז גם הבנתי שיש פה הזדמנות שתוכל לעניין אחרים וככה הכל התחיל.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- Lumia, המספקת הגנה בזמן שימוש ב-AI, מגייסת 18 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השקעתי כל כך הרבה שנים באוניברסיטה אז הכרתי AI לפני שכל העולם הכיר. לפני כמה שנים הייתי גם בתכנית הכרישים עם מוצר AI שמזהה מלנומה. זה חלק מההתמחויות שעשיתי באוניברסיטה והיה ברור שלשם העולם הולך. זהו אזור שהוא מאוד מאוד נוח עבורי, ותמיד ידעתי שבסוף המחשב יתחיל לקבל החלטות ולא הבן אדם.

משנה כיוון: מובילאיי מפטרת 200 עובדים - רובם בישראל
בחודשים האחרונים מובילאיי, מחברות ההייטק המובילות בישראל בעולם הרכב האוטונומי, הודיעה היום על מהלך נרחב של קיצוצים, שבמסגרתו יפוטרו מאות עובדים, רובם בישראל. הפיטורים מגיעים על רקע ירידה בביקוש, שינוי בהעדפות יצרני הרכב ואסטרטגיה חדשה של החברה. מדובר
במהלך רוחבי שלא יתמקד בתחום אחד
מובילאיי תבצע מהלך של פיטורים נרחבים - צעד שמהווה נקודת מפנה לא פשוטה בחברה שעמדה בעבר בשורה הראשונה של חידושי בטיחות ורכב אוטונומי. 200 מעובדי החברה, רובם בישראל, יאבדו את מקום עבודתם כחלק מהמהלך. המהלך הזה לא קשור למהלכים קודמים שנקטה החברה בשנתיים האחרונות, כמו סגירת חטיבת After-Market. מדובר על קיצוץ רוחבי בתחומים שונים בחברה.
בסוף אוקטובר פרסמה מובילאיי את הדו"חות שלה לרבעון השלישי של 2025 עם הכנסות של 504 מיליון דולר, עלייה של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח המתואם למניה היה 0.09 דולר, בהתאם לציפיות השוק, בעוד שההפסד על בסיס GAAP הסתכם ב-0.12 דולר למניה. בחברה ציינו לאחר פרסום הדו"חות כי הצמיחה נבעה מביקוש גבוה ליחידות EyeQ בכל תחומי הפעילות, כולל בשוק הסיני, לצד המשך הצמיחה בפרויקטים של מערכות הסיוע לנהג (ADAS). עם זאת, הן שיעור המרווח הגולמי והן שיעור המרווח הגולמי המתואם ירדו ברבעון השלישי של 2025 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה הזו נובעת מירידה מתונה במחיר המכירה הממוצע (ASP) של EyeQ בעיקר עקב עלייה בכמויות בסין, שבה מחיר המכירה הממוצע נמוך יותר, וכן מעלות גבוהה יותר ליחידה הקשורה למוצרי EyeQ עקב תמהיל שונה של מוצריEyeQ
חטיבת After-Market היתה אחת מהחטיבות ההיסטוריות של מובילאיי - זו שהביאה למכוניות רגילות מערכות בטיחות מתקדמות, כמו התראה על סטיה מנתיב או התקרבות לסכנה. לפני עשור, המערכות האלה נחשבו מהפכניות. ואולם עם הזמן, יצרניות הרכב התחילו לשלב מערכות ADAS כבר בתהליך הייצור של הרכב - מה שהפחית בצורה משמעותית את הביקוש למערכות מתקדמות שמותקנות לאחר הייצור. אף שהחטיבה עדיין ייצרה מחזור מכירות של כ-40 מיליון דולר בשנה, בחברה ציינו שהפעילות כבר אינה רווחית ולא תורמת לרווחיות הכוללת של החברה. לכן הם החליטו לסגור אותה.
לאורך 2024 הודיעה מובילאיי גם על סגירה מתוכננת של חטיבת הפיתוח של חיישני LiDAR - טכנולוגיה שנחשבה בעבר חלק מהעתיד של הרכב האוטונומי. לפי ההודעה, מדובר בצעד אסטרטגי: החברה מעריכה שבמקום LiDAR היא תתמקד בטכנולוגיות אחרות, כמו רדאר דימות (imaging radar) ושימוש במערכות ראייה ממוחשבת.
- היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב
- מובילאיי בדוחות טובים, מעלה את תחזית הרווח וההכנסות לשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון לסוף 2023, עבדו במובילאיי בסך הכל כ-3,700 איש. על פי הערכות, המהלך מגיע כעת לא בגלל כישלון טכנולוגי, אלא בזכות הצלחה: מערכות ADAS נהפכו לנחלת יצרני הרכב, שחסכו לעצמם התקנה חיצונית אחרי הייצור. מה שהיה פעם קטליזטור לצמיחה, להפך לסחורה קבועה. מובילאיי עצמה כתבה אז בהודעתה שההחלטה “היתה קשה”, אבל היא באה לאחר “בחינה מעמיקה של התחזיות העסקיות וצורכי ההשקעה”. עם זאת, החברה טענה שמדובר רק בשינוי כיוון, ולא בוויתור על עתיד בתחום הרכב האוטונומי. היא הדגישה שהיא ממשיכה לגייס עובדים למחלקות אחרות, וכי התחומים בהם תתמקד מעתה הם אלה שצפויים להיות רלוונטיים יותר בעתיד: מערכות eyes-off, רדאר דימות, תשתיות תוכנה וחיישנים חדשים.
