המנהלים מזהירים והעובדים מרגישים: ה-AI משנה את שוק העבודה
מה לא נכתב על ההשפעות של הבינה המלאכותית על שוק העבודה ועל היום שבו בני אדם יוחלפו על ידי טכנולוגיה, אך כעת שורה של מנהלים בחברות מאותתים שהשינויים כבר כאן ומזהירים "מי שלא יתאים את עצמו ישלם את המחיר"
מאז הפציעה אל תוך חיינו לפני יותר משנתיים, אין כמעט מנהל שלא שאל את עצמו כיצד הבינה המלאכותית עשויה להשפיע על הפעילות של החברה שבראשה הוא עומד. אחת הסוגיות המשמעותיות בהקשר זה הוא כמובן ניהול העובדים, והייעול של תהליכי עבודה מורכבים בעזרת הטכנולוגיה המתקדמת. בחודשים האחרונים עולים עוד ועוד קולות מצד מנהלים בכירים שסבורים שכבר כיום ניתן להחליף חלק מהעובדים בבינה מלאכותית, ומבקשים להיערך לשינויים שהיא תביא לשוק העבודה.
בשבוע שעבר, פורסם כי טוביאס לוטקה, מנכ"ל פלטפורמת המסחר המקוון שופיפיי, הודיע למנהלים בחברה, כי מעכשיו, מי שיבקשו לגייס עובדים חדשים יצטרכו להוכיח תחילה שכלי AI אינם מסוגלים לבצע את המשימות הנדרשות. "לפני בקשת תוספת כוח אדם ומשאבים, צוותים חייבים להדגים שהם לא יכולים לקבל את מה שהם רוצים באמצעות AI", כתב לוטקה. הוא הוסיף כי הציפייה היא שכל עובד ישלב AI בשטף העבודה שלו, ושהשימוש בטכנולוגיה ייבחן בביקורות התקופתיות.
דברים דומים הושמעו על ידי מנכ"ל חברת פייבר הישראלית, מיכה קאופמן, שפרסם מייל שהעביר לעובדים שלו, בו הוא מסביר מדוע הבינה המלאכותית מאיימת עליהם וקורא להם לבצע התאמות. "הנה אמת לא נעימה: ה-AI בדרך לקחת את העבודה שלכם. הוא אפילו בדרך לעבודה שלי. זו היא קריאת השכמה", כתב קאופמן. "אם לא תהיו יוצאי דופן במה שאתם עושים, תצטרכו לשקול עבודה חדשה תוך חודשים ספורים...האם זה אומר שגורלנו נחתם? לא עבור כולם, אלא רק עבור מי שלא יתעוררו ויבינו את המציאות החדשה במהירות".
לתפיסתו של קאופמן ואחרים העובדים במקצועות שונים צריכים ללמוד לעשות שימוש בכלים החדשים שהולכים ומתפתחים לצורך השיפור והייעול של עבודתם. לדבריו, "גוגל מתה. מודלי שפה ו-GenAI הם הבסיס החדש, ואם אתם לא מתמחים בהם, הערך שלכם ירד לפני שתקלטו את זה בכלל". דברים ברוח אלו עולים כמובן בקנה אחד עם התפיסה של לוטקה - "זה לא הגיוני שנעסיק עוד אנשים לפני שנלמד לעשות יותר עם הכלים שברשותנו היום". עם זאת, לפחות לפי הדבירם שאמרו, התפיסה של לוטקה סבורה שהבינה המלאכותית תחליף את העובדים ואילו קאופמן סבור שהיא תייעל ותשפר את עבודתם של אלה שיאמצו אותה.
- אורקל נופלת ב-4% - אבל האנליסטים צופים אפסייד של 70%
- AMD מציגה תחזית צמיחה אגרסיבית - שוק הבינה המלאכותית לא עוצר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבינה המלאכותית תחליף את העובדים?
על פי סקר שנערך לאחרונה על ידי הפורום הכלכלי העולמי (WEF) 41% מהחברות ענו, כי הן מתכננות לצמצם את כוח האדם שלהן ולהיעזר בכלים של בינה מלאכותית. הסקר, שבדק מאות חברות גדולות ברחבי העולם, מצא גם ש-77% מהחברות מתכננות להכשיר מחדש את העובדים שלהם כדי שיוכלו לעבוד עם מערכות בינה מלאכותית.
מחברי הדו"ח מציינים כי שוק העבודה משתנה עקב ההתקדמות בטכנולוגיה של בינה מלאכותית. בעוד הביקוש לתפקידים הקשורים לטכנולוגיה, חלק מהתפקידים, כמו מעצבים גרפיים, מתמודדים עם ביקוש מופחת. לפיהם, הכלים השונים הופכים תפקידים מסוימים לפחות נחוצים. כך למשל, משרות כגון פקידי שכר, פקידי דואר ומזכירות צפויות לרדת בעתיד הקרוב. הדו"ח ציין גם כי תפקידים כמו מזכירות משפטיות ומעצבים גרפיים נכנסו לראשונה לרשימת המקצועות שנמצאים בירידה מהירה.
- הגנת ענן בגרסה הישראלית: Sweet Security משלימה גיוס של 75 מיליון דולר
- חברת הסייבר הישראלית Tenzai מגייסת 75 מיליון דולר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
מצד שני, הביקוש למיומנויות הקשורות לבינה מלאכותית עולה בחדות. כמעט 70% מהחברות שנסקרו אמרו שהן מתכננות להעסיק עובדים בפיתוח פתרונות וכלי בינה מלאכותית. למרות החששות לגבי אובדן מקומות עבודה, הדו"ח סיים בטון אופטימי, והציע שההשפעה המשמעותית ביותר של ביה מלאכותית עשויה להיות בשיפור היכולות האנושיות, באמצעות שיתוף פעולה בין אנשים ומכונות. זה יכול להפוך את הכישורים האנושיים הייחודים לחיוניים עוד יותר בעתיד.
מה התחליף שמציעה הבינה המלאכותית?
כלי AI מציעים למעסיקים מגוון יתרונות, כשבראש וראשונה מדובר על כסף - חיסכון בהוצאות ו/או הגדלת הכנסות. הם מאפשרים אוטומציה של משימות שגרתיות וחוזרות על עצמן, כמו ניהול מלאי, ניתוח נתונים או שירות לקוחות בסיסי. כך לדוגמה, בענף הקמעונות, כלים כמו ChatGPT או תוכנות מבוססות AI לניהול שרשרת אספקה יכולים להחליף עובדים במשימות כמו מענה לפניות לקוחות או חיזוי ביקושים. אמזון, לדוגמה, משתמשת כבר שנים ברובוטים ו-AI במחסניה - מה שמאפשר לה להפחית את התלות בכוח אדם אנושי ולשפר את המהירות והדיוק.
שנית, AI חוסך עלויות משמעותיות. על פי דו"ח של מקינזי מ-2023, ארגונים ששילבו AI בצורה אסטרטגית דיווחו על חיסכון של עד 30% בעלויות תפעוליות בתחומים כמו שיווק, שירות לקוחות וניהול משאבים. עבור חברות טכנולוגיה כמו שופיפיי, שמפתחת פלטפורמת סחר מקוון לעסקים קטנים ובינוניים, השימוש ב-AI יכול להפוך את המוצר לנגיש יותר ולשפר את חוויית הלקוח, מבלי להגדיל את מצבת כוח האדם.
לבסוף, AI מביא עמו חדשנות. כלים כמו יצירת תוכן אוטומטית, ניתוח התנהגות לקוחות או אופטימיזציה של קמפיינים שיווקיים מאפשרים לחברות להציע שירותים חדשים ולהגיב במהירות לשינויים בשוק. כך לדוגמה, נטפליקס משתמשת באלגוריתמים של AI כדי להתאים המלצות תוכן לכל משתמש - מה שמגדיל את שביעות הרצון והנאמנות.
מי ישרוד את המהפכה?
ביחס לשאלה אילו מקצועות ישרדו את המהפכה הדעות חלוקות. מצד אחד יש מי שטוענים שהבינה המלאכותית תתקשה להחליף מקצועות בהן נדרשת מומחיות, יצירתיות, אינטראקציה אנושית מורכבת, או שיפוט מקצועי. כך לדוגמא, אחד התחומים הבולטים שלא צפויים להיפגע הוא תחום הבריאות. מקצועות כמו רופאים, אחיות ומטפלים שונים דורשים מיומנויות אנושיות גבוהות, הבנה רגשית וקבלת החלטות מורכבת בזמן אמת ולכן הם יידרשו להעשות בידי בני אדם. זאת, למרות שהבינה המלאכותית יכולה לסייע באבחון ובניתוח נתונים רפואיים.
תחום נוסף שמוזכר בהקשר זה, הוא החינוך. מורים ומחנכים ממלאים תפקיד מרכזי בפיתוח כישורים חברתיים ולימודיים אצל תלמידים, דבר שבשלב זה לא בטוח שניתן להחליף באמצעות בינה מלאכותית. גם תחום האמנות והתרבות אינו צפוי להיפגע. אמנים, מוזיקאים וסופרים יוצרים תוכן ייחודי המבוסס על חוויות אישיות ורגשיות. היצירתיות והיכולת להביע רעיונות מורכבים בדרכים חדשות הן תכונות שקשה מאוד לאוטומציה. למרות שהבינה המלאכותית יכולה לסייע בתהליכי יצירה מסוימים, היא אינה יכולה להחליף את היצירתיות האנושית במלואה
מצד שני, יש מי שסבורים שגם מקצועות אלו יעברו בשנים הקרובות מהפכות ושינויים משמעותיים. בעשור הבא, ההתקדמות בבינה מלאכותית תביא לכך שבני אדם לא יהיו נחוצים יותר "לרוב הדברים" בעולם. את הדברים האלו אמר המיליארדר האמריקאי ביל גייטס,לפני כחודשיים. לדבריו, גם מקצועות שדורשים מומחיות צפויים להיות מושפעים מהמהפכה, כשהבינה המלאכותית תציע "עצות רפואיות נהדרות, שיעורים מצוינים".
הוויכוח על האופן שבו, רוב בני האדם ישתלבו בעולם שנעזר בבינה מלאכותית עדיין נמשך. יש מי שאומרים שהבינה המלאכותית תעזור לבני אדם לעבוד בצורה יעילה יותר - במקום להחליף אותם לגמרי - ולדרבן צמיחה כלכלית שתוביל ליותר מקומות עבודה. אחרים, כמו מנכ"ל מיקרוסופט, סבורים כי המשך ההתקדמות הטכנולוגית במהלך השנים הקרובות ישנה את מראה רוב המשרות בכל ענף כמעט, ויהיה לה השפעה "מערערת יציבות" על שוק העבודה. בין כה ובין כה, נדמה שהמהפכה דורשת מכל אחד מאיתנו להתאים את עצמו לעידן החדש.
- 1.הבינה היא די טיפשה ולכן היא באז חולף (ל"ת)אנונימי 16/04/2025 11:29הגב לתגובה זו
- אנונימי 16/04/2025 15:39הגב לתגובה זוזה כלי מדהים לצערי הכלי הזה יחליף אותי ב 80 אחוז מהדברים שאני עושה. לכן התחלתי ללמוד עליו אין ברירה. מציע לך גם במקום סתם לכתוב תגובות חסרות משמעות.
- אנונימי 17/04/2025 01:39אין לך מה ללמוד עליו הוא יחליף אותך בכל מקרה.

קלטורה רוכשת את הסטארטאפ הישראלי eSelf.ai ב-27 מיליון דולר
eSelf.ai, המפתח טכנולוגיות ומודלים של בינה מלאכותית ליצירת אווטרים ריאליסטיים לאינטראקציה בזמן אמת
חברת קלטורה, המפתחת טכנולוגיות וידאו על ענן עבור ארגונים, חתמה על הסכם לרכישת הסטארטאפ הישראלי eSelf.ai, המפתח טכנולוגיות ומודלים של בינה מלאכותית ליצירת אווטרים ריאליסטיים לאינטראקציה בזמן אמת.
חברת eSelf מציעה פלטפורמה לארגונים להטמעה מהירה של סוכנים וירטואליים ויזואליים, מציאותיים ואינטראקטיביים. הסוכנים תומכים בשיחות בלמעלה מ-30 שפות ובצורה מותאמת למידע ולז׳רגון הארגוני. השיחות יכולות לסייע לחברות, לדוגמא, בשיווק, מכירות, תמיכה והדרכת לקוחות, גיוס והדרכת עובדים, ותקשורת פנים ארגונית. מוסדות חינוך יכולים להשתמש בסוכנים כעוזרי הוראה ומתרגלים אישיים; חברות מדיה - להגשת שידורים והמלצות תוכן אישיות; ומוסדות פיננסיים ורפואיים - לייעוץ ותמיכה אישית.
eSelf הוקמה על ידי ד״ר אלן בקר, מנכ״ל החברה, ואילון שושן, סמנכ״ל הטכנולוגיה. החברה, שהחלה לפתח בשנת 2023, ביצעה עד היום גיוס סיד אחד של כ-4 מיליון דולר. צוות החברה כולל למעלה מ-15 מומחי בינה מלאכותית בתחומי ראייה ממוחשבת, עיבוד שפה טבעית (NLP) וטכנולוגיות קול. ד״ר בקר מחזיק דוקטורט בלמידת מכונה ובינה מלאכותית, עם התמחות במנועים של קול, שפה וראייה ממוחשבת. לפני שהקים את eSelf, ייסד בקר את Voca.ai הישראלית, מהחברות החלוצות בתחום סוכני קול למוקדי שירות, שנרכשה על ידי Snap (סנאפצ'אט), שם הוביל בהמשך את פיתוח הבינה המלאכותית השיחתית. שושן הוא בוגר תוכנית "פסגות" היוקרתית של צה"ל, בעל תואר שני מהטכניון עם התמחות בלמידת מכונה, ויוצא יחידת 8200, שם זכה גם בפרס ביטחון ישראל.
eSelf חוברת לקלטורה על מנת להאיץ את מסחור המוצר והתאמתו להטמעה בארגונים גדולים, תחומים בהם קלטורה מנוסה מאוד בהיותה ספקית מוצרי וידאו מובילה לארגונים גדולים, לרבות ענקיות טכנולוגיה כגון אמאזון, אנבידיה, אורקל, סיילספורס, ואדובי; חמשת הבנקים הגדולים בארה"ב; ארבעת משרדי רואי החשבון הגדולים בעולם; מאות מהאוניברסיטאות המובילות בארה"ב; חברות תקשורת גדולות כגון Vodafone; וארגונים ממשלתיים וללא מטרות רווח גדולים כגון האו"ם. קלטורה השיקה בשנה האחרונה משפחת סוכנים חכמים מבוססי AI בשם Genie המנגישים בזמן אמת תכני מולטימדיה רלוונטיים ומותאמים אישית לעובדים, סטודנטים, וצופי טלוויזיה. הטכנולוגיה זכתה להוקרה ולפרסים על יכולתה פורצת הדרך. eSelf מתוכננת להעניק לסוכני הGenie החכמים של קלטורה גם יכולות שיחתיות בזמן אמת, לרבות ממשק אווטרי חזותי וקולי, ויכולת שיתוף מסך. שילוב שתי הטכנולוגיות מייצר סוכנים שיחתיים ייחודיים ועוצמתיים שגם בנויים מווידאו, בהיותם אווטרים, וגם מנגישים למשתמשים בזמן אמת תכני וידאו ומולטימדיה מותאמים אישית. בנוסף מתכננת קלטורה להשיק בעזרת הטכנולוגיה של eSelf יכולות ליצירת קבצי וידאו מוקלטים הכוללים אווטרים, תחום חם נוסף בשוק. המוצרים והיכולות החדשים מיועדים לאפשר לארגונים אינטראקציה מוצלחת ויותר עם לקוחות ועובדים, ייעול גדול יותר של תהליכים, הפחתת עלויות, והגדלת הכנסות.
- בלוסקיי וקלטורה במיזם תיעודי-הסברתי משותף
- קלטורה עדיין לא רווחית אך מכה את הצפי ומספקת תחזיות טובות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סוכני הGenie החדשים מתוכננים להימכר כמוצרים עצמאיים וגם להיטמע בתוך מוצרי קלטורה הקיימים, הכוללים פלטפורמה לניהול תוכן ארגוני וטלוויזיוני, פורטלי וידאו, אפליקציות וידאו למערכות LMS ו-CMS, פתרון וידאו לאירועים וכנסים וירטואליים, כיתות לימוד וירטואליות ואפליקציות סטרימינג לטלוויזיה. לקוחות היעד של המוצרים הללו הם גם תאגידים גדולים, השוק בו התמקדה קלטורה עד היום, וגם עסקים קטנים ובינוניים.
Sweet Security, קרדיט: בן יצחקיהגנת ענן בגרסה הישראלית: Sweet Security משלימה גיוס של 75 מיליון דולר
חברת הסייבר הישראלית רשמה עלייה של פי שש בהכנסות והתרחבות משמעותית בקרב חברות מ-Fortune 1000; הגיוס צפוי לשמש להרחבת הפעילות הגלובלית ולהשקת פתרונות הגנה בזמן אמת על ענן ומערכות AI
חברת הסייבר הישראלית Sweet Security השלימה סבב גיוס מסדרה B בהיקף של 75 מיליון דולר, בהובלת קרן Evolution Equity Partners ובהשתתפות Munich Re Ventures, Glilot Capital Partners ו-Key1 Partners. עם השלמת הסבב הנוכחי, מגיע סך הגיוסים של החברה ל-120 מיליון דולר. ההון שגויס ישמש להרחבת הפעילות הגלובלית ולהאצת פיתוחים טכנולוגיים חדשים בתחום אבטחת הענן והבינה המלאכותית.
המהלך מגיע בתקופה שבה ארגונים ברחבי העולם מאיצים את המעבר לתשתיות ענן, תהליך שמביא עמו יתרונות עסקיים רבים אך גם מעלה את רמת החשיפה לאיומי סייבר. Sweet Security מציבה לעצמה מטרה לספק מענה בזמן אמת לאיומים האלה, באמצעות טכנולוגיה המעניקה לאנשי האבטחה נראות מלאה על מערכות הענן של הארגון ויכולת תגובה מהירה למתקפות.
ביקוש גובר לשירותים
בשנה האחרונה רשמה החברה צמיחה מהירה, עם עלייה של פי שש בהכנסות השנתיות והתרחבות של פי עשרה במספר הלקוחות מקרב תאגידי Fortune 1000. הצמיחה הזו, מסבירים בחברה, נובעת מהביקוש הגובר מצד ארגונים גדולים לפתרונות הגנה מתקדמים על סביבת הענן, מערכות ה-AI ושרשראות הייצור הדיגיטליות.
Sweet Security הוקמה על ידי תא"ל (מיל.) דרור קשתי, לשעבר מנהל אבטחת המידע של צה"ל, אל"מ (מיל') אייל פישר, לשעבר ראש מרכז סייבר ביחידת 8200, ואוראל בן-ישי, לשעבר ראש מדור מו"פ בעולמות הסייבר ביחידה 81. החברה מעסיקה כ-80 עובדים בישראל ובארצות הברית, ונמצאת בשלבי גיוס והתרחבות נוספים בתחומי הפיתוח והמוצר.
אינטליגנציה מבוססת AI
הפלטפורמה שפיתחה החברה מספקת שכבת אבטחה מקיפה לסביבות ענן, ומאפשרת לצוותי האבטחה בארגון להבין את דפוסי הפעילות של מערכות הענן בזמן אמת. במקביל, החברה מרחיבה את פעילותה בתחום אבטחת הבינה המלאכותית (AI Security) ומשיקה מערכת שמאתרת מודלים וסוכני AI פעילים, מנתחת את הקשרים ביניהם ומזהה סיכונים עוד לפני שהם מתממשים. המערכת גם מבצעת הערכה של עמידות תשתיות ה-AI ומציעה דרכים לשיפורן.
