פדקס מפרקת את אימפריית המשלוחים: תפצל את חטיבת ההובלות היבשתית
מהלך היסטורי בפדקס: החברה תפצל את חטיבת ההובלות היבשתית לחברה נפרדת; המניה עולה בתגובה להודעה על המהלך שצפוי להימשך 18 חודשים, האנליסטים מעלים מחירי יעד וצופים יצירת ערך משמעותית למשקיעים לאחר הפיצול
ענקית המשלוחים פדקס FEDEX הודיעה אמש על מהלך דרמטי: החברה תפצל את חטיבת ההובלות היבשתיות (Freight) שלה לחברה נפרדת, צעד שהביא אז לזינוק של 7.5% במחיר המניה, בניגוד למגמה השלילית בשוק. המהלך, שצפוי להימשך כ-18 חודשים, יוביל ליצירת שתי חברות ציבוריות נפרדות.
טרם הוחלט אם הפיצול יתבצע באמצעות ספין-אוף או הנפקה ראשונית לציבור (IPO). ההכרזה האפילה על תוצאות הרבעון החיוביות של החברה, שעקפו את תחזיות האנליסטים.
וול סטריט קיבלה את ההודעה בהתלהבות. לפחות חמישה אנליסטים העלו את מחירי היעד למניה בממוצע של 29 דולר, המשקף עלייה של כ-10% מהמחיר הנוכחי. הבולט ביניהם היה ריק פטרסון מ-Loop Capital, שהעלה את המלצתו ל"קנייה" ואת מחיר היעד ל-365 דולר - עלייה של 77 דולר.
חטיבת ה-Freight של פדקס, המספקת שירותי הובלה במשאיות שאינן מלאות למרחקים קצרים יחסית ללקוחות תעשייתיים, מהווה כ-10% ממחזור המכירות של החברה. במחצית הראשונה של שנת הכספים 2025, רשמה החטיבה מכירות של 4.5 מיליארד דולר, ירידה של 7% לעומת התקופה המקבילה.
- DoorDash משיקה שותפות רובוטית: משלוחים אוטונומיים בארה"ב
- דורדאש שוב רוכשת - אבל המניה נופלת; האם היא שווה מכפיל 55?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פדקס צופה עלייה ברווחים
הרווח התפעולי של החטיבה הסתכם ב-751 מיליון דולר, ירידה של 23% בהשוואה לתקופה המקבילה. הירידה במכירות וברווחיות משקפת את ההאטה בכלכלה האמריקאית, כאשר החברה צופה שמכירותיה בשנת הכספים 2025 יישארו ללא שינוי לעומת 2024. למרות זאת, פדקס צופה עלייה ברווח למניה לכ-19.50 דולר בשנת 2025, לעומת 17.80 דולר בשנת 2024, בעיקר הודות לחיסכון בעלויות. המהלך זוכה לתמיכה מצד אנליסטים, כאשר 64% מהם ממליצים על קנייה, לעומת ממוצע של 55% במדד S&P 500.
ג'ים אוסמן, מייסד חברת המחקר The Edge, מציין כי ההחלטה לפצל את חטיבת ה-Freight משקפת חשיבה אסטרטגית מתקדמת. לדבריו, המהלך צפוי לשפר את הגמישות התפעולית והבריאות הפיננסית של החברה, ולהציב סטנדרט חדש בתעשיית הלוגיסטיקה.
ההיגיון העסקי מאחורי המהלך ברור: המתחרה הגדולה בתחום ההובלות היבשתיות, Old Dominion Freight Line, נסחרת במכפיל רווח של 34 על תחזיות 2025, בעוד שפדקס נסחרת במכפיל של 13 בלבד. פיצול החטיבה עשוי לחשוף את הערך הגלום בה.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בשנים האחרונות פעלה פדקס לשילוב מרכיבים מרשתות ההובלה היבשתית והאווירית שלה לשיפור היעילות. הפיצול המתוכנן מסמן שינוי באסטרטגיה זו, תוך התמקדות בליבת הפעילות של כל חטיבה. לדברי אוסמן, מהלכים תאגידיים כאלה הגיוניים במיוחד בתקופות של האטה כלכלית. כאשר הסביבה העסקית מאתגרת, חברות צריכות להתמקד במה שהן יכולות לשלוט בו.
בשורה התחתונה, הפיצול המתוכנן צפוי לאפשר לשתי החברות להתמקד בליבת העסקים שלהן ולשפר את היעילות התפעולית. המהלך עשוי גם לחשוף ערך רב למשקיעים, כפי שמשתקף בתגובה החיובית של השוק. פדקס נסחרת כעת לפי שווי של 69 מיליארד דולר, זאת לאחר שמנייתה עלתה ב-12% מתחילת השנה וב-1.5% בשנה האחרונה כולה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
