אליוט היל נייקי
צילום: אתר החברה
לקראת הדוחות

נייקי תדווח היום על הרבעון הראשון תחת המנכ"ל החדש - למה לצפות?

ענקית ההנעלה מסיימת את הרבעון הראשון תחת הנהגה חדשה; אל תצפו לקפיצה משמעותית בהכנסות או ברווח, כנראה תהיה אפילו ירידה, אבל המשקיעים ירצו לשמוע איך אליוט היל, המנכ"ל, מתכנן להחזיר את החברה למסלול בהמשך
רוי שיינמן |

מנכ"ל נייקי  NIKE החדש, אליוט היל, נכנס לאחרונה לחברה במטרה להחזיר אותה לעמדה מובילה בשוק. הערב נייקי תדווח על התוצאות ברבעון המלא הראשון תחת המנכ"ל החדש היל, הנה מה שצפוי שם.

ההתחלה של היל צפויה להיות איטית, השאלה איך המשקיעים יקבלו את זה

נייקי צפויה להראות ירידה משמעותית בהכנסות ברבעון. האנליסטים מעריכים שהכנסות החברה ברבעון שהסתיים בנובמבר ירדו בכ-10% לעומת הרבעון המקביל ויגיעו ל-12.1 מיליארד דולר בלבד. בנוסף, תחזיות הרווח עומדות על 63 סנט למניה, ירידה חדה לעומת 1.03 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד. לדברי קריסטינה פרננדז, אנליסטית בקבוצת Telsey Advisory, נייקי נמצאת בתקופת מעבר, וחזרה לצמיחה עשויה לקחת מספר רבעונים. 

מנכ

מנכ"ל נייקי, אליוט היל; קרדיט: אתר החברה

למרות תחזיות האנליסים לתוצאות, רוב תשומת הלב מופנית להיל, שנכנס לתפקידו במהלך הרבעון הנוכחי. המשקיעים מחפשים סימנים ראשונים לאבחנתו של היל על הבעיות המרכזיות של החברה והפתרונות שהוא מציע.

רוברט דרבול, אנליסט מגוגנהיים, טוען כי הסיפור האמיתי של נייקי לא מתרכז ברבעון הקרוב או הבא, אלא בתוצאות לטווח הארוך, בעיקר לקראת שנת 2026. דרבול, שמדרג את המניה כ"קנייה" עם מחיר יעד של 110 דולר, אפסייד של 40%, מאמין שהיל ימשיך לבצע שינויים בהרכב הנהלת החברה, מהלך שכבר החל בו.

המיקודים של נייקי תחת היל - חדשנות והפצה

בין הנושאים המרכזיים שהמשקיעים מחכים לשמוע עליהם: קו המוצרים החדש של נייקי, שינויים באסטרטגיית ההפצה שלה, כולל חזרה לשיתוף פעולה עם שותפים סיטונאים כמו למשל פוט לוקר, ולוחות הזמנים בהם מהלכים אלו צפויים להניב תוצאות. פרננדז מ-Telsey Advisory מאמינה שבשנה הקרובה תתחיל החברה לראות תוצאות חיוביות ומדרגת את המניה כהמלצה עם יעד מחיר של 93 דולר, אפסייד של 20%.

מנגד, רנדל קוניק, אנליסט מ-Jefferies, סקפטי יותר לגבי עתידה של נייקי. הוא מדרג את המניה כ"החזק" בלבד עם יעד מחיר של 85 דולר, אפסייד של 9%, ומביע דאגה לגבי היכולת של החברה לייצב את מבחר המוצרים הנוכחי ולחדש את שותפויותיה הסיטונאיות.

קיראו עוד ב"גלובל"

לדבריו של קוניק, נייקי צפויה להמשיך להתמודד עם אתגרים באפיקי ההכנסות, תוך שמבצעים שהיא תשיק בכדי לקדם את המכירות יפגעו ברווחיות. בנוסף, התחרות המוגברת, משחקניות כמו און  ON HOLDING AG או הוקה של דקרס DECKERS OUTDOOR CORP , והשפעתה המצומצמת בשוק הסיטונאי מוסיפים לקשיים. "הדרך לשינוי צפויה להיות ארוכה", כתב. "בהתחשב באתגרים הללו, אנו אומרים: פשוט אל תקנו את המניה".

הדוחות הקרובים לא יתרמו הרבה לתמונה הגדולה של נייקי בהסתכלות לעתיד, אבל הם עושיים לתת רמז על השיפוט של המנכ"ל החדש והדרכים שהוא רואה לנכון להוביל בהם את החברה. מניית נייקי נסחרת לפי שווי של 115 מיליארד דולר אחרי ירידה של 29% השנה ו-37% בשנה האחרונה. המניה נסחרת לפי מכפיל 28 על הרווחים הצפויים לה השנה ומכפיל 25 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

מניית נייקי בשנה האחרונה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".