פאוול
צילום: טוויטר

בפעם השלישית ברציפות: הריבית בארה"ב ירדה ב-0.25%

הפדרל ריזרב הוריד את הריבית לטווח של 4.25%-4.50%; בכירי הבנק המרכזי האמריקאי צופים 2 הורדות ריבית בלבד ב-2025; מה אמר פאוול במסיבת העיתונאים?
אדיר בן עמי |

בפעם השלישית ברציפות הפדרל ריזרב הוריד את הריבית ב-0.25 נקודות אחוז לטווח של 4.25%-4.50%. זאת לאחר הורדה של 0.5 נקודות אחוז בספטמבר ו-0.25 נקודות אחוז בנובמבר, בתום תקופה של יותר משנה בה הריבית נותרה ללא שינוי.

ההחלטה האחרונה של הוועדה מגיעה בזמן שההתקדמות בקירור האינפלציה נעצרה בחודשים האחרונים, והחולשה בשוק העבודה לא החריפה. אינדיקטורים אחרים, כולל הוצאות הצרכנים וצמיחת התמ"ג, מראים כי הכלכלה האמריקאית נותרה איתנה.

עם זאת, הנתונים הכלכליים חלשים יותר בהשוואה לתחילת השנה, מה שככל הנראה תמך בהחלטת בכירי הפד להמשיך להוריד את הריבית לרמה ניטרלית יותר שאינה מגבילה את התנאים הפיננסיים באותה מידה.

בכירי הבנק המרכזי האמריקאי צופים פחות הורדות ריבית ב-2025 בהשוואה לתחזיותיהם לפני שלושה חודשים, זאת על רקע נתונים כלכליים חזקים מהצפוי והתמדת לחצי האינפלציה. כעת הבכירים מעריכים כי הריבית תרד בחצי נקודת אחוז בשנה הבאה, לעומת התחזית הקודמת שצפתה הורדה של נקודת אחוז.

זהו סימן לכך שהבכירים מרגישים פחות דחיפות להפחית את ההרסנות של המדיניות המוניטרית בטווח הקרוב, בזמן שהכלכלה האמריקאית ממשיכה להפגין חוזקה וההתקדמות בהורדת האינפלציה נעצרה. במהלך שלוש הישיבות האחרונות של 2024, הבנק המרכזי הוריד את יעד הריבית בנקודת אחוז.

על פי העדכון האחרון לתחזיות הכלכליות שפורסם היום, החציון של הערכות קובעי המדיניות לטווח ריבית הבסיס בסוף 2025 מצביע על טווח של 3.75%-4.0%. זאת בהשוואה לתחזית החציונית של 3.25%-3.5% ב"תרשים הנקודות" של ספטמבר, ולטווח היעד הנוכחי של 4.25%-4.5% לאחר הורדת הריבית ברבע נקודת אחוז שהתקבלה היום.

התחזית החציונית העדכנית, הצופה שתי הורדות ריבית של רבע נקודת אחוז ב-2025, תואמת את המחירים בשוק החוזים העתידיים. תרשים התחזיות הכלכליות מציג את ההערכות האישיות של שבעת חברי מועצת הנגידים של הפד ו-12 נשיאי הפד האזוריים - סך הכל 19 נקודות אנונימיות.

קיראו עוד ב"גלובל"

להצטרפות למסיבת העיתונאים שתחל ב-21:30:

 

 

החלטת הבנק המרכזי האמריקאי להוריד את ריבית הבסיס ברבע נקודת אחוז הייתה "החלטה מורכבת יותר" מהורדות קודמות, אמר היום יו"ר הפד ג'רום פאוול. עם זאת, הוא הדגיש כי זו הייתה "ההחלטה הנכונה" להשגת המטרה הכפולה של הבנק המרכזי - תעסוקה מרבית ויציבות מחירים.

"אנו רואים את הסיכונים משני הצדדים", אמר פאוול במסיבת עיתונאים לאחר החלטת הריבית. "תנועה איטית מדי תפגע שלא לצורך בפעילות הכלכלית ובשוק העבודה, או תנועה מהירה מדי תפגע שלא לצורך בהתקדמות שלנו בהורדת האינפלציה. אז אנחנו מנסים לנווט בין שני הסיכונים האלה".

לדברי פאוול, הסיכונים להחלשות נוספת בשוק העבודה פחתו, אם כי הוא כעת רופף יותר בהשוואה לתקופה שלפני המגפה ומתקרר בהדרגה. הוא הוסיף כי בכירי הפד אינם סבורים שנדרשת התקררות נוספת בשוק העבודה כדי להוריד את האינפלציה ליעד של 2%. במקביל, האינפלציה האטה משמעותית, מה שחיזק את ההצדקה להורדת ריבית של רבע נקודת אחוז.

אולם במבט קדימה, קובעי המדיניות צופים כי האינפלציה תישאר גבוהה יותר לאורך זמן, מה שככל הנראה יקבע את היקף הורדות הריבית ב-2025. על פי התחזיות הכלכליות העדכניות של בכירי הפד, הם צופים שתי הורדות ריבית נוספות ב-2025, בסך הכל חצי נקודת אחוז.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.