בנק אוף אמריקה
צילום: טוויטר

האם העלייה במניות הטכנולוגיה תימשך? בנק אוף אמריקה מזהיר מקריסה בלתי נמנעת

בנק אוף אמריקה מעריך כי מניות "שבע הגדולות" ימשיכו להוביל את השוק גם ב-2025, אך מזהיר שהראלי הנוכחי יסתיים במפולת בשלב מסוים
אביחי טדסה | (2)

ענקיות הטכנולוגיה המובילות בארה"ב, המכונות "שבע הגדולות" (Magnificent Seven), צפויות להמשיך ולהניב ביצועים חזקים בשנת 2025, כך מעריכים אנליסטים מבנק אוף אמריקה. עם זאת, התחזית האופטימית הזו מלווה באזהרה ברורה: קריסה בשוק המניות היא כעת בלתי נמנעת, על רקע העליות החדות והערכת השווי הגבוהה של המניות המובילות.

צוות האנליסטים, בראשות בנג'מין בולר, ציין כי מגמות מרכזיות כמו הפחתת ריבית אפשרית בארה"ב וההתפתחות המהירה של טכנולוגיות הבינה המלאכותית ימשיכו לתמוך בביצועי מניות הטכנולוגיה בשנה הקרובה. מאז ההשקה של ChatGPT בנובמבר 2022, השוק ראה עליות חדות במיוחד במניות הטכנולוגיות, בהובלת החברות הגדולות. מגמה זו צפויה להימשך בטווח הקרוב, כאשר משקיעים ממשיכים להמר על הצמיחה של מגזר הבינה המלאכותית.

עם זאת, האנליסטים של בנק אוף אמריקה מזהירים כי ההיסטוריה מלמדת שכל עליה חדה בשוק מסתיימת במפולת. לטענתם, החדשנות הטכנולוגית והצמיחה האדירה, שאמנם האיצו את השווקים בשנים האחרונות, יובילו בסופו של דבר לבועה שתתפוצץ. כדוגמה לכך, הם הזכירו את המשברים הגדולים בהיסטוריה – משבר השפל הגדול של 1929 ו"יום שני השחור" ב-1987, שהגיעו בעקבות תקופות ממושכות של עליות חדות בשוקי המניות.

הרווחים לא יימשכו לנצח

הסיבה העיקרית לאופטימיות כלפי "שבע הגדולות" היא המשך ההשקעה בטכנולוגיות עתידיות, בפרט בתחום הבינה המלאכותית, שיצרו צמיחה משמעותית עבור ענקיות כמו אנבידיה, מיקרוסופט, גוגל, אמזון, אפל, מטא וטסלה. חברות אלו מובילות את מגמת החדשנות, תוך שימוש במודלים מתקדמים של AI ויישומם במוצרים שונים כמו תשתיות ענן, אוטומציה ופתרונות דיגיטליים נוספים.

במקביל, הבנק מציין את הפחתת הריבית הצפויה בארה"ב, שתהפוך את ההשקעה במניות הטכנולוגיה לאטרקטיבית עוד יותר. הורדות ריבית מפחיתות את עלויות המימון של החברות ומניעות משקיעים לחפש תשואות גבוהות יותר בשוק המניות, בעיקר במגזרים שצומחים במהירות.

עם זאת, בנק אוף אמריקה מזהיר שהערכות השווי הנוכחיות בשוק הופכות את הקריסה לבלתי נמנעת. לפי הבנק, מדד ה-S&P 500 כבר חצה את עליית ה-30% הנחשבת קריטית, ומניות "שבע הגדולות" נסחרות כעת במכפילים גבוהים במיוחד. במצבים דומים בעבר, עליות חדות כאלה היו מתקדמות עד לנקודת שיא, שלאחריה הגיעה מפולת בשוק.

סיכון לצד הזדמנות למשקיעים

למרות האזהרה מפני קריסה, בבנק אוף אמריקה מדגישים כי אי-החזקה במניות אמריקאיות, במיוחד במניות הטכנולוגיה הגדולות, עלולה להתגלות כטעות חמורה. "הימנעות מהשקעה במניות הטכנולוגיה בשנים האחרונות הייתה החלטה כואבת, ואנו סבורים שגם ב-2025 הסיכון לכך נותר משמעותי" כתבו האנליסטים.

הבנק מציין כי המשקיעים ימשיכו להתמקד בחברות הגדולות, בעיקר משום שהן מייצרות פתרונות מובילים ותופסות נתח שוק הולך וגדל. יחד עם זאת, הם מזכירים כי השוק רגיש מאוד לשינויים בלתי צפויים, כגון האטה בכלכלה האמריקאית או חוסר הצלחה בתחום הבינה המלאכותית, שעלול לשנות את המגמה החיובית.

בסיכומו של דבר, בנק אוף אמריקה מציג תמונה מורכבת: מצד אחד, החברות הגדולות צפויות להמשיך להוביל את השוק וליהנות מהמומנטום החזק בתחום הבינה המלאכותית והורדת הריבית. מצד שני, ההיסטוריה מלמדת כי העליות החדות בשוק לא יכולות להימשך לנצח. המשקיעים יצטרכו לנווט בזהירות בין ההזדמנויות שנוצרות במניות הטכנולוגיה לבין הסיכונים ההולכים ומצטברים במערכת.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קלקלן 17/12/2024 16:30
    הגב לתגובה זו
    איזה גאונים. למדו 10 שנים כלכלה ושוק ההון כדי להגיע למסקנה הזאת
  • או שיירד או שיעלה אבל יירד זה בטוח אבל גם יעלה ! (ל"ת)
    10 או 15 או 25 17/12/2024 17:06
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.