טים קוק אפל
צילום: אפל

אפל מתכננת אייפון מתקפל: האם זה המהלך שיחזיר את החברה לחזית?

עם תוכניות לשני מכשירים מתקפלים והשקה פוטנציאלית ב-2026, אפל מנסה להחיות את שוק הסמארטפונים שלה ולהצדיק את הערכת השווי הגבוהה של מניותיה
אביחי טדסה | (1)
נושאים בכתבה אייפון טים קוק

אפל APPLE , החברה ששינתה את עולם הסמארטפונים עם השקת האייפון הראשון, מתכננת כעת מהלך נוסף שיכול להגדיר מחדש את השוק – כניסה לעולם המכשירים המתקפלים. החברה מפתחת שני מכשירים מתקפלים: האחד בגודל סמארטפון והשני בגודל מחשב נייד. לפי דיווחים, ההשקה צפויה ב-2026, אם כי החברה טרם חשפה פרטים רשמיים.

המהלך מגיע על רקע ירידה בקצב צמיחת מכירות האייפון. בשנת 2024, ההכנסות ממכירות האייפון עלו בפחות מ-1% בלבד לעומת השנה הקודמת, והסתכמו בכ-201 מיליארד דולר. תחזיות לשנת 2025 צופות עלייה מתונה ל-207 מיליארד דולר – רחוק משנות הצמיחה הדו-ספרתית שאפיינו את החברה בעבר.

שילוב טכנולוגיות בינה מלאכותית באייפונים אומנם חיזק את ערך המניה של אפל, אך טרם הביא לעלייה ניכרת במכירות. הכניסה לשוק המתקפלים עשויה להוות הזדמנות לחברה למשוך לקוחות חדשים ולהחזיר לעצמה את המעמד כחלוצת חדשנות בשוק.

 

האתגרים בשוק המכשירים המתקפלים

שוק הסמארטפונים המתקפלים נשלט כיום על ידי סמסונג, ו-וואווי, אך הוא עדיין נחשב לנישתי. על פי נתוני TrendForce, מכשירים מתקפלים מהווים רק כ-1.5% מסך מכירות הסמארטפונים ב-2024. עם זאת, פוטנציאל הצמיחה קיים, במיוחד אם אפל תצליח להציג מוצר איכותי ועמיד.

אחד האתגרים המרכזיים שעומדים בפני אפל הוא איכות החומרה. סמסונג חוותה קשיים עם השקת Galaxy Fold ב-2019, כאשר דיווחים על תקלות טכניות הובילו לעיכוב ההשקה. אפל ידועה בכך שהיא מקפידה על סטנדרטים גבוהים, אך במקרה זה, עיכובים טכניים עלולים לדחות את ההשקה המתוכננת ל-2027.

בנוסף, השאלה הגדולה היא האם המהלך הזה יוכל להצדיק את הערכת השווי הגבוהה של מניות אפל, אשר נסחרות במכפיל רווח עתידי של 41 – הרבה מעל לממוצע החמש-שנתי של 30.

מה המשמעות עבור מניית אפל?

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית אפל נסחרת במחיר של 250 דולר כאשר השוק מצפה לצמיחה משמעותית בעתיד הקרוב, וביצועי החברה בשנה הקרובה ישפיעו על האמון הזה.

אם האייפונים המתקפלים יהפכו ללהיט בשוק, הם עשויים להיות המוצר הבא שיחזיר את אפל לראש רשימת החדשנות. במידה וזה לא יקרה, החברה תצטרך להמשיך להסתמך על השילוב של בינה מלאכותית והכנסות משירותים דיגיטליים כדי לשמור על מעמדה.

בין אם מדובר במהלך שישנה את כללי המשחק או פשוט בתוספת מעניינת, ברור שאפל מנסה להוכיח פעם נוספת שהיא שחקנית מובילה בשוק הטכנולוגיה העולמי. ההשקה הצפויה תעמיד את החברה במבחן, לא רק על היכולת לחדש, אלא גם על היכולת להוביל שוק חדש ולא ממוצה.

 

מה JP Morgan צופה לשנה הבאה?

מניית אפל הצליחה להתאושש מתחילת שנה מאתגרת ולהפוך לאחת מהמובילות בשוק בשנת 2024. לפי סמיק צ'טרג'י, אנליסט ב-JP Morgan, המגמה החיובית צפויה להימשך גם ב-2025, גם אם שילוב הבינה המלאכותית במכשירי החברה עדיין לא ישפיע באופן משמעותי על היקפי המכירות.

המניה רשמה עלייה חדה במחצית השנייה של השנה, והחזירה לאפל את התואר "החברה בעלת שווי השוק הגבוה בעולם" מידי מיקרוסופט ואנבידיה. למרות שהאינטגרציה של טכנולוגיות AI במכשירים האייפון העלתה ציפיות, חלק מהאנליסטים טוענים כי עדיין אין עדות לכך שזה מוביל לגידול במכירות.

צ'טרג'י מעריך כי השקת אייפון 17 ב-2025 תהיה נקודת מפנה, ותעלה את מכירות האייפון מ-230 מיליון יחידות ב-2025 ל-251 מיליון יחידות בשנת הכספים 2026. בהתאם לכך, הוא מעניק למניית אפל דירוג "עודף משקל" (Overweight) ומחיר יעד של 265 דולר לסוף 2025, המבוסס על מכפיל רווח של 27 ביחס לתחזיות לשנת 2026.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יעקב 16/12/2024 21:52
    הגב לתגובה זו
    הוא ישר כמו סרגל, אי אפשר לכופף אותו. נהדר, לא מתקפל כמו כולם.....
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.