נטפליקס במבחן: האם ענקית הסטרימינג יקרה מדי?
למרות זינוק של 89% השנה והתרחבות לשידורי ספורט חי, האנליסטים מודאגים ממכפיל הרווח הגבוה וצופים ירידה של 11% במחיר המניה
שנת 2024 הייתה מרשימה במיוחד עבור ענקית הסטרימינג נטפליקס NETFLIX , עם עלייה מסחררת של 89% במנייתה. אולם בעוד שחלק מהאנליסטים רואים המשך פוטנציאל צמיחה ב-2025, אחרים מתחילים להביע דאגה מרמות המחיר הנוכחיות של המניה.
בית ההשקעות אופנהיימר, מציג תחזית אופטימית במיוחד. החברה העלתה את מחיר היעד למניה ל-1,065 דולר, עלייה משמעותית ממחיר היעד הקודם של 825 דולר. לפי הערכתם, המהלך האסטרטגי של נטפליקס לכיוון שידורי ספורט חי, כולל קרב האיגרוף פול-טייסון ושידורי ה-NFL המתוכננים, עשוי ליצור הזדמנות פרסומית בשווי 2.2 מיליארד דולר.
מנגד, אלן גולד מ-Loop Capital מציג גישה זהירה יותר. למרות שהעלה את מחיר היעד ל-950 דולר, הוא הוריד את המלצתו ל"החזק" מ"קנייה". גולד מדגיש כי למרות הפוטנציאל בתחום הספורט, הערכת השווי הנוכחית של החברה מעוררת חששות. נתוני השוק מחזקים את החששות של גולד. המניה נסחרת כעת במכפיל רווח עתידי של 39, פרמיה של 50% מעל למתחרותיה בתעשייה. עובדה זו מדגישה את השאלה האם המחיר הנוכחי משקף באופן מדויק את פוטנציאל הצמיחה העתידי של החברה.
מעניין לציין כי למרות שרוב האנליסטים בוול סטריט (31 מתוך 54) ממליצים על קנייה, מחיר היעד הממוצע שלהם עומד על 828 דולר - כ-11% מתחת למחיר הנוכחי. פער זה מצביע על דיסוננס מעניין בין האמונה ביכולות החברה לבין הערכות השווי הנוכחיות.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נטפליקס מתקרבת לפרסום דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי ב-21 בינואר והשוק יחפש סימנים לכך שאסטרטגיית הספורט החי של החברה מתחילה לשאת פרי, במיוחד לאור ההשקעות המשמעותיות בתחום.
השאלה המרכזית העומדת בפני המשקיעים היא האם נטפליקס תצליח להצדיק את הערכת השווי הגבוהה שלה באמצעות צמיחה משמעותית בהכנסות ורווחים. בעוד שהחברה הוכיחה את יכולתה לחדש ולהתרחב לתחומים חדשים, המחיר הנוכחי של המניה מותיר מעט מקום לטעויות בביצוע האסטרטגיה העסקית.
הדוחות האחרונים
תוצאות הרבעון השלישי של נטפליקס עלו על התחזיות המוקדמות, כשענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.83 מיליארד דולר ורווח למניה של 5.40 דולר - מעל לציפיות האנליסטים שעמדו על 5.12 דולר למניה.- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בסיס המנויים של החברה המשיך להתרחב והגיע לשיא חדש של 282.7 מיליון מנויים, עלייה שעברה את תחזיות השוק שעמדו על 281.7 מיליון. נתון מרשים במיוחד הוא זמן הצפייה הממוצע למנוי, העומד על כשעתיים ביום - עדות לרמת המעורבות הגבוהה של המשתמשים בפלטפורמה.
החברה מציגה אופטימיות לגבי העתיד, עם תחזית הכנסות של 10.13 מיליארד דולר לרבעון הבא וצפי להכנסות שנתיות של 43-44 מיליארד דולר ב-2025. השיפור בתחזית שולי הרווח התפעולי ל-28% בשנת 2025, עלייה מ-27% השנה, מצביע על יעילות תפעולית גוברת.
אסטרטגיית המחירים החדשה של נטפליקס, הכוללת העלאות מחירים במספר שווקים מרכזיים וביטול חבילת ה-Basic במדינות כמו ארה"ב, צרפת וברזיל, מתחילה לשאת פרי. מהלכים אלו, בשילוב עם הצלחת תכנים מקוריים כמו "The Perfect Couple" ו"Tokyo Swindlers", תורמים לשיפור הרווחיות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
