"פלנטיר היא 'המסי' של ה-AI"
מניית החברה זינקה השנה ב-280% על רקע ההתלהבות מתחום ה-AI והצמיחה המרשימה בהכנסות. החברה, ששווייה זינק ל-148 מיליארד דולר, מתכוננת למעבר היסטורי לנאסד"ק
פלנטיר PALANTIR TECHNOLOGIES זינקה 280% מתחילת השנה למחיר של 65 דולר ושווי של 148 מיליארד דולר. התוצאות שלה הולכות ומשתפרות, אבל אף אחד לא קונה אותה בשל התוצאות, אלא בשל התחזיות לעוד כמה שנים.
החברה בקצב רווחים של מעט מעל 1 מיליארד דולר והכנסות של מעל 3 מיליארד דולר והאנליסטים צופים צמיחה של עשרות אחוזים מדי שנה. בקצב הזה עוד 6-7 שנים (במקרה הטוב), פלנטיר אולי תצדיק את השווי, אבל ככה זה בוול סטריט - מסתכלים על העתיד ועל הפוטנציאל ופלנטיר מלאה בפוטנציאל.
האנליסט דן אייבס מ-Wedbush לא היסס להשוות את פלנטיר לכוכב הכדורגל ליאונל מסי, אחד השחקנים הגדולים בכל הזמנים, באומרו כי החברה מציגה יכולות יוצאות דופן בתחום הבינה המלאכותית. הפלטפורמה החדשנית שפיתחה החברה זוכה להערכה רבה, עד כדי כך שמחיר היעד למנייתה הועלה ל-75 דולר - עלייה משמעותית מהיעד הקודם של 57 דולר.
לרבעון השלישי החברה דיווחה על רווח של 10 סנט למניה והכנסות של 725.5 מיליון דולר, טוב מתחזיות האנליסטים שצפו לרווח של 9 סנט והכנסות של 705 מיליון דולר. הצמיחה המרשימה של החברה באה לידי ביטוי בכל החזיתות: המגזר הממשלתי, שמהווה את ליבת העסקים של פלנטיר, צמח ב-40% והגיע ל-320 מיליון דולר, בעוד הסקטור המסחרי הציג צמיחה מרשימה אף יותר של 54% עם הכנסות של 179 מיליון דולר.
- האנליסט שמעריך שפלנטיר תעלה ב-30%
- שובה של מכונת הכסף: מייקל ברי מהמר נגד אנבידיה ופלנטיר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנכ"ל אלכסנדר קארפ הדגיש אז את הביקוש החזק לפתרונות ה-AI של החברה, במיוחד מצד ממשלת ארה"ב והלקוחות העסקיים. ביטחון ההנהלה בהמשך הצמיחה משתקף בהעלאת התחזית השנתית להכנסות ל-2.8-2.81 מיליארד דולר.
הסוד להצלחה
המשקיעים מצביעים ברגליים: מניית פלנטיר זינקה ב-280% מתחילת השנה, הרבה מעבר לעליית מדד ה-S&P 500. הסוד להצלחת פלנטיר טמון בפלטפורמות המתקדמות שלה: Gotham, המשרתת גופי ביטחון וממשל כמו ה-CIA וה-FBI, ו-Foundry, המציעה פתרונות ניתוח נתונים מתקדמים לשוק העסקי. שתי הפלטפורמות מאפשרות ניתוח מידע מורכב בזמן אמת וקבלת החלטות מבוססות נתונים.
ההתרחבות הגלובלית של החברה, שנוסדה ב-2003 על ידי פיטר ת'יל, ממשיכה במלוא המרץ עם נוכחות גוברת באירופה, אסיה והמזרח התיכון.
מצטרפת לנאסד"ק
בהמשך להצלחותיה של פלנטיר בתחום ה-AI והתוצאות המרשימות ברבעון האחרון, החברה הכריזה על מהלך דרמטי נוסף: מעבר ממסחר בבורסת ניו יורק לנאסד"ק. המעבר, שצפוי להתרחש ב-26 בנובמבר. הבחירה בנאסד"ק אינה מקרית - זוהי בורסה המתמחה בחברות טכנולוגיה וצמיחה, המספקת לפלנטיר במה טבעית יותר לפעילותה. המהלך צפוי להגדיל את החשיפה של החברה בקרב משקיעים גלובליים מתוחכמים ולהרחיב משמעותית את בסיס המשקיעים שלה.- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אחד היתרונות המשמעותיים של המעבר הוא האפשרות להיכלל במדדים מובילים כמו נאסד"ק 100. משמעות הדבר היא שקרנות פסיביות רבות יצטרכו להוסיף את מניית פלנטיר לתיקי ההשקעות שלהן, מה שצפוי להזרים הון משמעותי לחברה ולשפר את הסחירות במניה.
המעבר לנאסד"ק מציב את פלנטיר בחברת ענקיות טכנולוגיה כמו אפל, אמזון ומיקרוסופט. הדבר מחזק את מעמדה כמובילה בתחום ה-AI ועשוי להגביר את העניין בתחום כולו. השפעת המהלך צפויה להיות מורגשת לא רק במניית פלנטיר אלא גם במניות של חברות טכנולוגיה אחרות.
הסחירות הגבוהה יותר בנאסד"ק צפויה להפחית את התנודתיות במחיר המניה ולהגביר את הביטחון בקרב המשקיעים. זהו יתרון משמעותי במיוחד לאור הצמיחה המהירה של החברה והציפיות הגבוהות ממנה בשוק.
לא רק פלנטיר
גל ההתלהבות מה-AI לא נעצר בפלנטיר. חברות תוכנה נוספות כמו Snowflake ו-Elastic זוכות גם הן לתשומת לב מיוחדת מצד המשקיעים. Wedbush שדרג את הדירוג שלהן מ"ניטרלי" ל"ביצועי יתר", כאשר גם ענקית התוכנה Salesforce נהנית מתחזיות אופטימיות עם מחיר יעד חדש של 375 דולר.
לפי הערכות האנליסטים, אנחנו נמצאים בתחילתו של עידן חדש בתחום התוכנה. טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית ג'נרטיבית כבר לא נחשבות לעתיד רחוק, אלא למציאות שמתרחשת כאן ועכשיו. התמיכה בחברות אלו מגיעה גם מבתי השקעות נוספים. Elastic, למשל, זכתה להעלאת מחירי יעד גם מסיטיבנק וברקליס, עם תחזיות לעליות נוספות של 25%-30%. Salesforce קיבלה חיזוק מ-Truist, שצופה לה עתיד מבטיח עם מחיר יעד של 380 דולר.
- 2.חילו לכם כמו את טבע קמטק.אל על.פועלים (ל"ת)תומר לפשיץ 26/11/2024 05:47הגב לתגובה זו
- 1.מזהיר אתכם מהמלצות הן השחלות עתק (ל"ת)רוני 26/11/2024 05:47הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
