אילון מאסק F35
צילום: טוויטר, דובר צהל

מאסק על ה-F-35: "יש טיפשים שעדיין מפתחים מטוסי קרב מאוישים"

ישראל ממשיכה להצטייד במטוסי F-35 בהשקעה של מיליארדים. אבל לפי האיש העשיר בעולם, שגם קיבל תפקיד משמעותי בממשל טראמפ החדש, עד שמטוסי הקרב יגיעו - זירת הקרב האווירי צפויה להיראות אחרת לגמרי 
עוזי גרסטמן | (3)

מנכ"ל טסלה ו-SpaceX, אילון מאסק, שוב מעורר סערה, אלא שהפעם בתחום שהוא לא מרבה להתבטא בו - הביטחוני. בציוץ שפרסם ברשת X (לשעבר טוויטר) שבבעלותו, התייחס מאסק בזלזול למטוסי הקרב המתקדמים של לוקהיד מרטין מדגם F-35: "בינתיים, יש טיפשים שעדיין מפתחים מטוסי קרב מאוישים כמו ה-F-35", הוא צייץ לצד סרטון של רחפנים אוטונומיים שמבצעים תמרונים מורכבים. 

 

האם רחפנים באמת יחליפו את מטוסי הקרב?

ה-F-35, מטוס הקרב המתקדם של לוקהיד מרטין, נחשב אחד החידושים הגדולים בעולם הביטחון. הוא משלב טכנולוגיות חמקנות, טיסה על-קולית ומערכות נשק מתקדמות. ישראל הצטיידה בו כבר לפני שנים והגדילה לאחרונה על רקע המלחמה את ההצטיידות. ה-F-35 גם היה חלק מאוד חשוב במערך התקיפה באיראן (להרחבה: איך ישראל תתגבר על מערכות ההגנה של איראן ומה מיוחד ב-F-35?)

אך מאסק, שמתמקד בטכנולוגיות חדשות וחדשניות ובעלות נמוכה, רואה את הרחפנים והמערכות האוטונומיות כעתיד של שדה הקרב המודרני. הוא צודק. זה די ברור שלשם זה הולך, וגם היצרניות סבורות כך, רק שהם מדברים על עוד 6-7 שנים והוא מדבר על אוטוטו. בינתיים רק נזכיר שישראל רכשה במיליארדים טייסות F-35 נוספות שייכנסו בשנים הבאות למערך, השאלה אם יהיה בהם צורך, ואם הרחפנים העתידיים והמטוסים הלא מאוישים העתידים לא "יגנבו להם את ההצגה".

אילון מאסק צילום: טוויטר

למרות האופטימיות של מאסק, מומחים צבאיים סבורים אחרת. מנהל AeroDynamic Advisory, ריצ'רד אבולאפיה, הדגיש כי למטוסי קרב מאוישים יש תפקידים שאי אפשר להחליף. לדבריו, "רחפנים לא יכולים ליירט מפציצים של האויב או לשגר מבצעים אסטרטגיים ממרחק של אלפי קילומטרים".

למטוסי קרב מאוישים יש תפקידים שאי אפשר להחליף צילום: לוקהיד מרטין

לוקהיד מרטין לא נותרת מאחור

במקביל, גם לוקהיד מרטין עצמה מתקדמת בתחום הרחפנים. היוזמה הביטחונית של משרד ההגנה האמריקאי, המכונה "Replicator Initiative", שואפת לשלב אלפי מערכות אוטונומיות בשדה הקרב. עם זאת, כפי שציין מפקד כוחות האינדו-פסיפיק, אדמירל סמואל פפרו, "רחפנים לא מספיקים להתמודד עם כוחות צבאיים כמו של סין, שמחזיקים אלפי מטוסי קרב ונושאות מטוסים".

קיראו עוד ב"גלובל"

אילון מאסק, שעומד גם בראש SpaceX – החברה הביטחונית בעלת השווי הגבוה ביותר בעולם, 250 מיליארד דולר – אינו זר לתעשייה הביטחונית. הציוץ האחרון שלו עשוי להשפיע גם על לוקהיד מרטין, שמנייתה ירדה ב-1.3% במסחר המוקדם, לעומת מדדי S&P 500 ודאו ג'ונס שרשמו עליות קלות.

האנליסטית שילה קהיאוגלו מבנק ג'פריס ציינה בדו"ח שפורסם כי תוכנית ה-F-35 היא הגדולה ביותר בתקציב משרד ההגנה האמריקאי, ומהווה כ-25% מהכנסות לוקהיד. מדובר בתוכנית ענק, עם מכירות שנתיות של כ-150 מטוסים בעלות של כ-80 מיליון דולר ליחידה, לצד הכנסות משירותי תחזוקה ופיתוח.

טכנולוגיות מתנגשות ותפישת הביטחון העתידית

מאסק, שמונה באחרונה לעמוד בראש מחלקת "יעילות ממשלתית" בממשל טראמפ, מעודד מעבר למכרזים מבוססי עלות-תועלת, בניגוד למודל החוזים המסורתיים של עלות פלוס. המהלך עשוי לאתגר חברות ביטחוניות כמו לוקהיד מרטין, שהסתמכו על המודל המסורתי.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יש משהו בדבריו וצריך להקשיב לו כי האיש עם קבלות (ל"ת)
    אנונימי 12/03/2025 14:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    החיים 25/11/2024 16:46
    הגב לתגובה זו
    נראה לי שיוכל לתת תובנות לחייזרים כל מי שבוח שהוא יודע מה יהיה בעתיד בהכרח טועה
  • 1.
    לרון 25/11/2024 16:24
    הגב לתגובה זו
    רואה "סוף למלחמות" לפחות בתקופתו ושלח את מאסק "למכור" את רעיון הקיצוץ בבטחון שברצונו לקדם,אני לא ממליץ ולא הייתי מהר כ"כ "נפטר" ממטוסי לוקהיד ומוצריה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".