אילון מאסק F35
צילום: טוויטר, דובר צהל

מאסק על ה-F-35: "יש טיפשים שעדיין מפתחים מטוסי קרב מאוישים"

ישראל ממשיכה להצטייד במטוסי F-35 בהשקעה של מיליארדים. אבל לפי האיש העשיר בעולם, שגם קיבל תפקיד משמעותי בממשל טראמפ החדש, עד שמטוסי הקרב יגיעו - זירת הקרב האווירי צפויה להיראות אחרת לגמרי 
עוזי גרסטמן | (3)

מנכ"ל טסלה ו-SpaceX, אילון מאסק, שוב מעורר סערה, אלא שהפעם בתחום שהוא לא מרבה להתבטא בו - הביטחוני. בציוץ שפרסם ברשת X (לשעבר טוויטר) שבבעלותו, התייחס מאסק בזלזול למטוסי הקרב המתקדמים של לוקהיד מרטין מדגם F-35: "בינתיים, יש טיפשים שעדיין מפתחים מטוסי קרב מאוישים כמו ה-F-35", הוא צייץ לצד סרטון של רחפנים אוטונומיים שמבצעים תמרונים מורכבים. 

 

האם רחפנים באמת יחליפו את מטוסי הקרב?

ה-F-35, מטוס הקרב המתקדם של לוקהיד מרטין, נחשב אחד החידושים הגדולים בעולם הביטחון. הוא משלב טכנולוגיות חמקנות, טיסה על-קולית ומערכות נשק מתקדמות. ישראל הצטיידה בו כבר לפני שנים והגדילה לאחרונה על רקע המלחמה את ההצטיידות. ה-F-35 גם היה חלק מאוד חשוב במערך התקיפה באיראן (להרחבה: איך ישראל תתגבר על מערכות ההגנה של איראן ומה מיוחד ב-F-35?)

אך מאסק, שמתמקד בטכנולוגיות חדשות וחדשניות ובעלות נמוכה, רואה את הרחפנים והמערכות האוטונומיות כעתיד של שדה הקרב המודרני. הוא צודק. זה די ברור שלשם זה הולך, וגם היצרניות סבורות כך, רק שהם מדברים על עוד 6-7 שנים והוא מדבר על אוטוטו. בינתיים רק נזכיר שישראל רכשה במיליארדים טייסות F-35 נוספות שייכנסו בשנים הבאות למערך, השאלה אם יהיה בהם צורך, ואם הרחפנים העתידיים והמטוסים הלא מאוישים העתידים לא "יגנבו להם את ההצגה".

אילון מאסק צילום: טוויטר

למרות האופטימיות של מאסק, מומחים צבאיים סבורים אחרת. מנהל AeroDynamic Advisory, ריצ'רד אבולאפיה, הדגיש כי למטוסי קרב מאוישים יש תפקידים שאי אפשר להחליף. לדבריו, "רחפנים לא יכולים ליירט מפציצים של האויב או לשגר מבצעים אסטרטגיים ממרחק של אלפי קילומטרים".

למטוסי קרב מאוישים יש תפקידים שאי אפשר להחליף צילום: לוקהיד מרטין

לוקהיד מרטין לא נותרת מאחור

במקביל, גם לוקהיד מרטין עצמה מתקדמת בתחום הרחפנים. היוזמה הביטחונית של משרד ההגנה האמריקאי, המכונה "Replicator Initiative", שואפת לשלב אלפי מערכות אוטונומיות בשדה הקרב. עם זאת, כפי שציין מפקד כוחות האינדו-פסיפיק, אדמירל סמואל פפרו, "רחפנים לא מספיקים להתמודד עם כוחות צבאיים כמו של סין, שמחזיקים אלפי מטוסי קרב ונושאות מטוסים".

קיראו עוד ב"גלובל"

אילון מאסק, שעומד גם בראש SpaceX – החברה הביטחונית בעלת השווי הגבוה ביותר בעולם, 250 מיליארד דולר – אינו זר לתעשייה הביטחונית. הציוץ האחרון שלו עשוי להשפיע גם על לוקהיד מרטין, שמנייתה ירדה ב-1.3% במסחר המוקדם, לעומת מדדי S&P 500 ודאו ג'ונס שרשמו עליות קלות.

האנליסטית שילה קהיאוגלו מבנק ג'פריס ציינה בדו"ח שפורסם כי תוכנית ה-F-35 היא הגדולה ביותר בתקציב משרד ההגנה האמריקאי, ומהווה כ-25% מהכנסות לוקהיד. מדובר בתוכנית ענק, עם מכירות שנתיות של כ-150 מטוסים בעלות של כ-80 מיליון דולר ליחידה, לצד הכנסות משירותי תחזוקה ופיתוח.

טכנולוגיות מתנגשות ותפישת הביטחון העתידית

מאסק, שמונה באחרונה לעמוד בראש מחלקת "יעילות ממשלתית" בממשל טראמפ, מעודד מעבר למכרזים מבוססי עלות-תועלת, בניגוד למודל החוזים המסורתיים של עלות פלוס. המהלך עשוי לאתגר חברות ביטחוניות כמו לוקהיד מרטין, שהסתמכו על המודל המסורתי.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יש משהו בדבריו וצריך להקשיב לו כי האיש עם קבלות (ל"ת)
    אנונימי 12/03/2025 14:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    החיים 25/11/2024 16:46
    הגב לתגובה זו
    נראה לי שיוכל לתת תובנות לחייזרים כל מי שבוח שהוא יודע מה יהיה בעתיד בהכרח טועה
  • 1.
    לרון 25/11/2024 16:24
    הגב לתגובה זו
    רואה "סוף למלחמות" לפחות בתקופתו ושלח את מאסק "למכור" את רעיון הקיצוץ בבטחון שברצונו לקדם,אני לא ממליץ ולא הייתי מהר כ"כ "נפטר" ממטוסי לוקהיד ומוצריה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

מניות הקוונטים נופלות, אקספנג קופצת ב-8%; המדדים סביב ה-0

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.