קנון נערכת למימוש מניות צים בחצי מיליארד דולר
בעקבות זינוק של 240% במניית צים ורווח של מיליארד דולר ברבעון השלישי, קנון בשליטת עידן עופר מתכננת לממש החזקות בשווי 472 מיליון דולר
שוק הספנות העולמי חווה טלטלה בשנה האחרונה, והמרוויחה הגדולה היא דווקא חברת הספנות הישראלית צים צים . אחרי שמניית החברה רשמה זינוק מרשים של מעל 240%, קנון, חברת ההחזקות בשליטת עידן עופר, רואה בתוצאות אלה הזדמנות למימוש והיא כבר החלה בתהליכי מכירה באמצעות בנקי ההשקעות המובילים ג'יי.פי מורגן וסיטיגרופ.
התוצאות האחרונות של צים מדברות בעד עצמן: רווח נקי של מיליארד דולר ברבעון, שיא של 970 אלף מכולות שהובלו, ומחירי הובלה שזינקו לגבהים חדשים של 2,480 דולר למכולה. נתונים אלה מספקים לקנון, המחזיקה ב-16.5% מהחברה, פלטפורמה אידיאלית למימוש החזקות בשווי 472 מיליון דולר.
המהלך הנוכחי אינו מפתיע - הוא חלק מאסטרטגיה מתמשכת של קנון. החברה כבר מימשה מניות בשווי 111 מיליון דולר לפני חצי שנה, ועכשיו מתקדמת עם עסקת אופציות שתכניס לקופתה עוד 93 מיליון דולר.
עם זאת, העיתוי של המכירה מעורר שאלות מעניינות. האנליסטים צופים ירידה בביצועים ב-2025, למרות שצים העלתה את תחזיותיה שלוש פעמים השנה. האם עופר וקנון מזהים את השיא? הרווחיות המרשימה של צים משתקפת בחלוקת דיבידנד נדיבה של 440 מיליון דולר, המצטרפת לשורה ארוכה של חלוקות שהסתכמו ב-43.26 דולר למניה לאורך השנים. קנון, כמובן, נהנתה מנתח משמעותי מהתקבולים הללו.
- מחירי השילוח בירידה - למה צים מזנקת ב-6%?
- דיווח: החותים הגיעו להסכם עם סין ורוסיה - לא יתקפו ספינות שלהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעניין לעקוב אחר ההתפתחות של קנון עצמה מאז הפיצול מהחברה לישראל ב-2015. החברה ביצעה מהלכים אסטרטגיים כמו חלוקת מניות טאואר והנפקת או.פי.סי אנרגיה, מה שהוביל לעלייה של 37% בשווי החברה השנה לכ-5.5 מיליארד שקל. מבנה הבעלות הנוכחי בצים מעניין במיוחד: מלבד קנון, רק Jane Street מחזיקה מעל 5% מהמניות. רוב המשקיעים הם פרטיים, מה שיוצר דינמיקה מיוחדת של סחירות גבוהה לצד תנודתיות משמעותית.
הפעם האחרונה שקנון מימשה מניות התרחשה בחודש יוני, אז קנון מכרה 5 מיליון מניות צים – 4.2% מהונה – תמורת 110.6 מיליון דולר ונותרה עם ההחזקה של 16.6%. כלומר, במחיר 22.12 דולר למניה. המכירה עוד לפני כן התבצעה במארס 2022, בסמוך לשיאה של המניה. קנון מכרה אז 6 מיליון מניות צים בתמורת כוללת של 463 מיליון דולר, כלומר במחיר של 77 דולר למניה (לא מתואם לדיווידנדים שחולקו מאז).
הדוחות האחרונים של צים
ענקית הספנות הכתה את צפי האנליסטים בדוחותיה עם הכנסות של 2.77 מיליארד דולר לצד רווח מתואם של 9 דולר למניה. על רקע התוצאות החזקות העלתה החברה את תחזיותיה לשנה כולה, אותה היא צופה לסיים עם EBITDA מותאם של 3.3-3.6 מיליארד דולר. בעקבות הדוחות מניית החברה מזנקת בכ-9% במסחר המוקדם בוול סטריט.
הכנסות החברה ברבעון השלישי עמדו על כ-2.77 מיליארד דולר, עלייה של 117% ביחס לרבעון המקביל אשתקד ומעל צפי האנליסטים המוקדם להכנסות של 2.41 מיליארד דולר. בשורה התחתונה דיווחה החברה על מעבר לרווח נקי של 1.13 מיליארד דולר (9.3 דולר למניה), לעומת הפסד נקי של 2.27 מיליארד דולר (הפסד של 18.9 דולר למניה) ברבעון השלישי של 2023, ומעל לצפי האנליסטים לרווח של 7.21 דולר למניה.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
ה-EBITDA המתואם עמד על 1.53 מיליארד דולר, עלייה של 626% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי (EBIT) המתואם עמד על 1.24 מיליארד דולר, בהשוואה להפסד של 213 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2023.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
