
קנון נערכת למימוש מניות צים בחצי מיליארד דולר
בעקבות זינוק של 240% במניית צים ורווח של מיליארד דולר ברבעון השלישי, קנון בשליטת עידן עופר מתכננת לממש החזקות בשווי 472 מיליון דולר
שוק הספנות העולמי חווה טלטלה בשנה האחרונה, והמרוויחה הגדולה היא דווקא חברת הספנות הישראלית צים צים . אחרי שמניית החברה רשמה זינוק מרשים של מעל 240%, קנון, חברת ההחזקות בשליטת עידן עופר, רואה בתוצאות אלה הזדמנות למימוש והיא כבר החלה בתהליכי מכירה באמצעות בנקי ההשקעות המובילים ג'יי.פי מורגן וסיטיגרופ. התוצאות האחרונות של צים מדברות בעד עצמן: רווח נקי של מיליארד דולר ברבעון, שיא של 970 אלף מכולות שהובלו, ומחירי הובלה שזינקו לגבהים חדשים של 2,480 דולר למכולה. נתונים אלה מספקים לקנון, המחזיקה ב-16.5% מהחברה, פלטפורמה אידיאלית למימוש החזקות בשווי 472 מיליון דולר. המהלך הנוכחי אינו מפתיע - הוא חלק מאסטרטגיה מתמשכת של קנון. החברה כבר מימשה מניות בשווי 111 מיליון דולר לפני חצי שנה, ועכשיו מתקדמת עם עסקת אופציות שתכניס לקופתה עוד 93 מיליון דולר. עם זאת, העיתוי של המכירה מעורר שאלות מעניינות. האנליסטים צופים ירידה בביצועים ב-2025, למרות שצים העלתה את תחזיותיה שלוש פעמים השנה. האם עופר וקנון מזהים את השיא? הרווחיות המרשימה של צים משתקפת בחלוקת דיבידנד נדיבה של 440 מיליון דולר, המצטרפת לשורה ארוכה של חלוקות שהסתכמו ב-43.26 דולר למניה לאורך השנים. קנון, כמובן, נהנתה מנתח משמעותי מהתקבולים הללו. מעניין לעקוב אחר ההתפתחות של קנון עצמה מאז הפיצול מהחברה לישראל ב-2015. החברה ביצעה מהלכים אסטרטגיים כמו חלוקת מניות טאואר והנפקת או.פי.סי אנרגיה, מה שהוביל לעלייה של 37% בשווי החברה השנה לכ-5.5 מיליארד שקל. מבנה הבעלות הנוכחי בצים מעניין במיוחד: מלבד קנון, רק Jane Street מחזיקה מעל 5% מהמניות. רוב המשקיעים הם פרטיים, מה שיוצר דינמיקה מיוחדת של סחירות גבוהה לצד תנודתיות משמעותית. הפעם האחרונה שקנון מימשה מניות התרחשה בחודש יוני, אז קנון מכרה 5 מיליון מניות צים – 4.2% מהונה – תמורת 110.6 מיליון דולר ונותרה עם ההחזקה של 16.6%. כלומר, במחיר 22.12 דולר למניה. המכירה עוד לפני כן התבצעה במארס 2022, בסמוך לשיאה של המניה. קנון מכרה אז 6 מיליון מניות צים בתמורת כוללת של 463 מיליון דולר, כלומר במחיר של 77 דולר למניה (לא מתואם לדיווידנדים שחולקו מאז).