מרכז נתונים
צילום: brett sayles, pexels

המרוויחות הסמויות ממרוץ ה-AI: ארבעת חברות התשתית שכדאי להכיר

מאחורי מרוץ הבינה המלאכותית: חברת הקירור Nvent שזינקה ב-46% וספקיות האנרגיה שמזניקות את המניות - מי הן החברות שמספקות את התשתית למהפכה
אדיר בן עמי |

התפתחות הבינה המלאכותית מובילה לביקוש חסר תקדים למרכזי נתונים, והשוק מתחיל לזהות את החברות שעתידות להרוויח מהמגמה הזו. צוות המחקר של KeyBanc Capital Markets זיהה מספר חברות מובילות שנמצאות בעמדה טובה לנצל את ההזדמנות. 

בראש רשימת ההמלצות של KeyBanc נמצאת Nvent NVENT ELECTRIC PLC , חברה שמתמחה בתחום חיוני במיוחד - קירור מערכות המחשוב העצמתיות. פתרונות הקירור המתקדמים שלה מותאמים במיוחד למערכות השרתים החדשות של אנבידיה, והחברה כבר מפתחת בשיתוף פעולה עם הענקית ארכיטקטורות חדשות לדור הבא. לפי הערכות האנליסטים, זהו רק קצה הקרחון של פעילות החברה, שמחזיקה בקשרים עסקיים נרחבים הרבה יותר ממה שידוע לציבור. 

החברה נסחרת כעת לפי שווי של 12.9 מיליארד דולר, זאת לאחר שמנייתה זינקה כבר ב-32% השנה וב-46% ב-12 החודשים האחרונים.

אך מערכות המחשוב הללו לא מסתפקות רק בקירור - הן צורכות כמויות עצומות של חשמל, וכאן נכנסת לתמונה Constellation Energy CONSTELLATION ENERGY . החברה הדהימה את השוק כשחתמה על עסקת ענק עם מיקרוסופט, במסגרתה יופעל מחדש כור גרעיני שלם בפנסילבניה לטובת אספקת חשמל למרכזי הנתונים של ענקית הטכנולוגיה.

Constellation נסחרת לפי שווי של 78.1 מיליארד דולר, לאחר שזינקה ב-113% מתחילת השנה וב-104% בשנה האחרונה כולה.

הצלחתה של Constellation Energy מושכת שחקנים נוספים לתחום, כשגם Entergy ENTERGY CORP נכנסת למשחק כספקית אנרגיה מובילה למרכזי נתונים. שתי חברות האנרגיה הללו מיצבו את עצמן בחוכמה לקראת העלייה הצפויה בביקוש לחשמל, כשהן מבינות שזהו רק תחילתו של גל. Entergy מחזיקה בשווי של 32.3 מיליארד דולר ומנייתה עלתה ב-49% מתחילת השנה וב-50% ב-12 החודשים האחרונים.

בעקבותיהן הולכת גם Portland General Electric PORTLAND GENERAL ELEC , שכבר מציגה תוצאות מרשימות עם צמיחה בהכנסות מלקוחות בתחומי התעשייה, ייצור השבבים ומרכזי הנתונים. החברה זיהתה מוקדם את הפוטנציאל וממצבת את עצמה כשחקנית מרכזית בתחום אספקת החשמל לתעשיית הטכנולוגיה המתפתחת. Portland היא הקטנה בחבורה ונסחרת לפי שווי של 5 מיליארד דולר בלבד, כאשר עלתה ב-10% השנה וב-16% ב-12 החודשים האחרונים.

המגמה החיובית הזו מקבלת חיזוק נוסף מתוצאות הרבעון השלישי של 2024, כאשר חברות המספקות חומרה ותשתיות למרכזי נתונים מדווחות על ביקושים חזקים שרק הולכים וגוברים. נתונים אלו מחזקים את הערכות האנליסטים לגבי המשך הצמיחה בתחום.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.