BYD Seal u ראשית
צילום: יואב פולס

SEAL U של BYD: יתרונות, חסרונות ומחיר; והאם היא תהיה להיט מכירות?

ה-Seal U של BYD יכולה להיות להיט, אך כמו כל החשמליות היא תסבול מעליית המס;  מי המתחרות מולה, מה היתרונות: מרווחת, מחיר, מזגן, שימושיות; חסרונות: התנהגות כביש, מתלים; ציון מסכם: 4.1 בסולם ביזפורטל-פולס

יואב פולס |

לפעמים יש משהו ברכב שלמרות שהוא לא חף מביקורת, חלקה ביקורת משמעותית, עדיין יש משהו מאוד נכון ומאוד שלם ברכב. זה מעבר ל 'השלם גדול מסך חלקיו'. זה משהו מאוד 'נכון' ברכב. לעניות דעתי ה-Seal U של BYD הוא בדיוק כזה, והוא ה-BYD הכי טובה והכי 'נכונה' שאתם יכולים לרכוש היום בישראל.

ה-Seal U הוא קרוסאובר גדול יחסית, יותר גדול מה Atto3, אבל עדיין עם חמישה מקומות ישיבה ולא שבעה. ה-Seal U הוא כמובן קרוסאובר חשמלי מלא כמו יתר דגמי BYD המשווקים בישראל.

עיצוב ותא נוסעים

העיצוב החיצוני אולי מזכיר טיפה את ה-Seal הסדאנית של BYD בחזית, אבל שם זה נגמר. יחידות תאורה ראשיות מאורכות, משולבות 'משחקים' בפסי לד, חזית אטומה עם כונס אוויר קטן בחלקה התחתון, עוד קצת אלמנטים עיצוביים וסמל BYD גדול בחזית. מהצד ניתן לראות קו עיצוב שמתחיל בקצה האחורי של יחידת התאורה הראשית, וממשיך דרך הכנף הקדמית, שתי דלתות הצד ועד הקצה האחורי של הרכב, פשוט כדי 'לשבור' את הצורה הגנרית משעממת משהו של הרכב. חיפויי בתי הגלגלים עם פלסטיק שחור לטובת מראה 'גבוה'. מאחור יחידות תאורה צרות, משולבות לד, שאיכשהו הזכירו לי משהו מהעיצובים האחרונים של אודי וב.מ.וו אבל בלי להעתיק בגסות. סה"כ העיצוב החיצוני נאה, ללא 'פאולים' וניכר שמעצבי ה Seal U ביקשו לעצב רכב שלא ייצר דיונים מיותרים על העיצוב למעט 'נאה'. עוד משהו קטן על העיצוב, וזה לחלוטין עניין של טעם, ה Seal U בצבע לבן, שהוא לא ממש לבן, נראה נפלא לטעמי בצבע הלבן, והרבה יותר טוב מהתכלת המטאלי שעמד בסמוך.

פנים הרכב מהווה שדרוג משמעותי לעומת זה של ה Atto3 המצועצע מדי. תשכחו משילובי הצבעים שהיו באח הקטן יותר. הרכב בצבעים כהים, ריפודי עור טבעוני, ולטעמי נאה למדי. מול הנהג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3''. מסך מולטימדיה בגודל 12.8'' ברכב המבחן ברמת גימור קומפורט, או 15.6'' ברמת גימור דיזיין. המסך מסתובב כמובן, אחת הפונקציונליות המיותרות לדעתי. פתחי המיזוג יעילים וממוקמים נכון. קונסולה רחבה בין הנהג לנוסע עם ידית קטנה להילוכים, מתג התנעה ומתג ל P, בורר מצבי נהיגה, שליטה על עוצמת השמע ועוד.

מושבים קדמיים חשמליים, כאשר מושב הנהג היה לי נוח מאוד עם מגוון אפשרויות לכיוון. מאחור המרווח מצוין הודות לתכנון נכון ובסיס גלגלים גדול של 2.765 מטר. תא מטען גדול ושימושי בנפח של 425 ליטר – 1440 ליטר, תלוי איך מודדים ומה עושים. שורה תחתונה אין בעיית מקום למטען.

סה"כ מקבל ה-Seal U ציון גבוה מאוד על תא נוסעים נעים, שימושי וללא שום צורך להסתגלות כמו שקורה לעיתים בכלי רכב חשמליים. האיבזור של ה Seal U נדיב והוא כולל דלת תא מטען חשמלית, מושבים קדמיים חשמליים עם חימום ואיוורור, גג פנורמי עם וילון חשמלי ועוד.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הנעת הרכב נעשית באמצעות מנוע חשמלי יחיד בהספק של 218 כ"ס ונתון מומנט של 31.6 קג"מ לקומפורט או 33.6 קג"מ לדיזיין. ההנעה קדמית. סוללת הרכב מגיעה בשני גדלים – דגם הקומפורט עם סוללה בקיבולת של 71.8Kwh וטווח מוצהר של 420 ק"מ, ואילו הדיזיין מגיע עם סוללה בקיבולת 87Kwh וטווח מוצהר של 500 ק"מ. טעינת AC זהה בשני הדגמים עם נתון מקסימלי של 11Kw ואילו טעינת DC תיעשה בקצב מקסימלי של 115Kw / 140Kw לקומפורט / דיזיין בהתאמה.

 

נוחות והתנהגות כביש

הנהיגה / נסיעה ב-Seal U היא בדיוק מה שאתה מצפה. הרכב נעים מאוד לנהיגה ולשהות ברכב. הרכב שקט יחסית כמצופה מרכב חשמלי. התאוצות ראויות גם אם לא חזקות. האצה מעמידה ל 100 קמ"ש אורכת מעט מעל 9 שניות, לא משהו לרוץ לספר לחבר'ה אבל גם לא נתון שיעכב את התנועה. האצות ביניים, מתונות יחסית וזה בסדר. לא היתה ל Seal U לפתח מהירות גבוהה וקצב עקיפה טוב בכבישי הדרום, תוך שהיא מאפשרת עקיפות בזק גם במהירויות גבוהות. אבל ככל שעולים במהירות מתגלה צד פחות טוב של ה Seal U והוא אחיזת הכביש.

נושא אחיזת כביש הוא אחד הדברים הבסיסיים בכל רכב. אחיזת הכביש מאפשרת לנו לנהוג מהר ובבטחה. היא מאפשרת לנו לבצע פניות במהירויות גבוהות, ובעיקר היא שם כדי להציל אותנו בעת תמרון חירום. כדי לזקק את הדבר שנקרא אחיזת כביש, כשאתה בוחן רכב אתה מאתגר את הרכב, מעמיס עליו, לוקח אותו לקצה – תקראו לזה איך שאתם רוצים. כל בוחן עם מרווחי הבטחון שהוא מוכן לקחת כאשר בסופו של דבר אתה רוצה לחזור הביתה בשלום, ולהחזיר ליבואן את הרכב שלו בחתיכה אחת.

דוגמא לסוג של בחינה היא לקחת פניה במהירות גבוהה משמעותית ממה שיעשה נהג סביר, אבל עדיין בגבולות ההיגיון. אתה רוצה להרגיש את הרכב דרך ההגה, ורוצה להרגיש את הצמיגים ננעצים באספלט ושומרים על קו הפניה שאתה קבעת.

ה-Seal U התנהג אחרת, ופחות טוב ממה שאני מצפה. הוא פחות החזיק את הפניות, והצמיגים נכנעו ללחץ מוקדם מהצפוי והכניסו את הרכב להחלקה קלה. בפעם הראשונה שזה קרה הופתעתי מעט וחשבתי שלא הרגשתי נכון. בפעם השניה כבר ציפיתי לזה, ובפעם השלישית כבר עצרתי בצד לראות איזה צמיגים מורכבים על הרכב, כי התחושה היתה שהרכב עושה את מה שהוא צריך, אבל הצמיגים לא מדברים באותה השפה. ציפיתי לראות מותג סיני שאיש לא שמע עליו, והופתעתי לגלות שמורכבים על הרכב צמיגי מישלין. אם כך, כנראה שלחץ האוויר לא נכון, וניגשתי לנפח את הצמיגים בהתאם להוראות היצרן. לא חל שינוי משמעותי בהתנהגות הרכב. לתחושתי, העניין הוא בצמיגים, ויכול להיות שגם למישלין יש צמיגים איכותיים יותר ופחות, אלו כנראה מה'פחות'. זה כל-כך מורגש שגם נהיגה במהירות גבוהה על כביש שש הרגישה לא מספיק יציבה ודבוקה לכביש.

עוד בתחום המתלים, כל עוד הרכב לא נדרש להתמודד עם משהו חריג הכל היה נהדר, אבל ברגע שיצא מאיזור הנוחות כמו מעבר מהיר מדי על פס האטה, המתלה הקדמי עוד סופג את המהמורה, הרבה בזכות המשקל שיש עליו, אבל המתלה האחורי לחלוטין יוצא מאיזור הנוחות ומשדר חבטה חזקה לתוך הרכב. עכשיו זה לא קרה ב 50 קמ"ש אלא גם ב 30 קמ"ש, כלומר במהירות סבירה ולא 'מופרעת'.

אי אפשר בלי קצת ביקורת חיובית, אז זה המקום לציין כי המזגן עובד מעולה גם בעמידה, ובנסיעה הוא מקרר חזק מאוד עד כדי כך שצריך להציב את המפוח על המהירות הנמוכה ביותר גם בימים חמים.

ממשק המשתמש הוא המוכר מ BYD, שזה אומר שהוא לא הממשק הכי טוב שפגשתי בו. ניטרול מערכות אקטיביות מצריך יותר מדי התעסקות. מצד שני הוא כבר כולל אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי אלחוטי שעובדים מעולה ויציב.

צריכת חשמל ובטיחות

צריכת החשמל והטווח, הצריכה המוצהרת של דגם הקומפורט עומדת על 19.9Kw ל 100 ק"מ, ובפועל לאורך המבחן התקבלו בעקביות צריכות טובות יותר. מצד שני הטווח המוצהר של 420 ק"מ הוא תיאורטי לחלוטין, ולאורך לא מעט בדיקות במהלך כמעט 1000 ק"מ של מבחן, הטווח הריאלי של הרכב יהיה בין 340 ק"מ ל 380 ק"מ בלבד, תלוי בסגנון הנהיגה. נהגים אגרסיביים גם לא יגיעו ל 340 ק"מ.

בתחום הבטיחות הרכב מצויד בכל מערכות הבטיחות האקטיביות דוגמת בלימה אוטומטית, תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב, ועוד, ובהתאם ציון איבזור הבטיחות עומד על 7. במבחן הבטיחות של ה EuroNcap קיבל ה Seal U ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות.

על אף הביקורת הרשומה (ובואו, קניתם רכב ב-190.0 אש"ח, לכו שימו צמיגים איכותיים ותשדרגו את הרכב משמעותית) ה-Seal U הוא ה BYD הטובה ביותר המשווקת בישראל כיום. רוכשי Atto3 מדגם הדיזיין – תוסיפו את ההפרש ותרכשו רכב שהוא כמה רמות יותר טוב מה Atto3. אני אסתכן ואומר כי בהינתן שישמרו פערי המחירים הנוכחיים (בגלל ענייני מיסוי) יש סיכוי טוב שנראה את ה-Seal U להיט מכירות ב-2025, לא הרחק מה Atto3.  

ה Seal U משווקת בשתי רמות גימור – קומפורט המחיר של 190.0 אש"ח, ודיזיין במחיר של 210.0 אש"ח. האבזור הנוסף ברמת הגימור דיזיין כולל מסך מולטימדיה גדול יותר (שלדעתי הוא חסרון ולא יתרון), מערכת שמע משודרגת, תצוגה עילית, שני משטחי טעינה אלחוטיים ועוד דברים שלדעתי לא מהותיים. 

 

 

תחרות

התחרות הישירה של ה Seal U מגיעה מהאקספנג G6 שמחירה 200.0 אש"ח, ומהאחות לבית BYD ה Atto3 דיזיין שעולה 176.0 אש"ח אבל למעט המחיר היא מפסידה בכל פרמטר ל Seal U. תחרות נוספת שתהיה בזמן הקרוב היא מהליפמוטור C10 שיושבת על אותה משבצת בדיוק של ה Seal U ויש לראות מה יהיה מחירה, ולבחון אותה בתנאים המקומיים.

הסיכום שלי הוא שמדובר ב BYD הכי טובה והכי נכונה שיש היום בשוק. היא לא המכונית הכי טובה בשום פרמטר, אבל היא מאוד נכונה ובהינתן מלאים, יש לשלמה מוטורס היבואנית להיט נוסף ביד.

הערה קטנה לאנשי BYD, או טיפ קטן, ואז מבקש רק 2.5% עמלה...הרכב גדול, אולי תנסו להנדס שני מושבים בתא המטען ולקבל רכב עם שבעה מושבים בתצורה של 5+2 ולהגדיל משמעותית את פוטנציאל המכירות?

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.