ספייס איקס
צילום: רשתות חברתיות

ספייס אקס כבר שווה 255 מיליארד דולר, איפה היא תהיה עוד שנה מהיום?

חברת החלל של מאסק היא החברה הפרטית הגדולה בעולם; בכמה עלה שוויה בשנים האחרונות, מה היעדים הטכנולוגיים והפיננסים שלה ומתי היא תגיע לוול סטריט?
עמית בר |

חברת החלל של אילון מאסק, ספייס אקס, ממשיכה לשבור שיאים. לפי דיווחים, החברה מנהלת מגעים להנפקת מניות לפי שווי של 255 מיליארד דולר, עלייה משמעותית מהערכת השווי הקודמת של 210 מיליארד דולר. מהלך זה מחזק את הגדרתה של ספייס אקס כחברה הפרטית הגדולה בעולם.

הישגים טכנולוגיים ועסקיים - ספייס אקס מובילה את תעשיית החלל עם פרויקטים כמו סטארלינק, המספק אינטרנט לווייני ברחבי העולם, ושיגורים מסחריים עבור נאס"א וגופים פרטיים. החברה הצליחה להפוך את תחום השיגורים לחלל ליעיל וזול יותר באמצעות טכנולוגיות חדשניות, כולל שימוש חוזר במשגרים.

שווי השוק של ספייס אקס, המבוסס על עסקאות אחרונות, עומד על 255 מיליארד דולר. עם זאת, בשוק המשני (סקנדרי), שבו עובדים ומשקיעים מוקדמים מוכרים את מניותיהם, המחירים עשויים להיות נמוכים יותר כדי לעודד נזילות. הנחות אלו מאפשרות למשקיעים חדשים להיכנס לחברה במחירים אטרקטיביים יחסית ובמקביל מאפשרות לעובדים להיפגש עם מזומנים. 

השווי של החברה מזנק מגיוס לגיוס כשאוקטובר 2021: החברה גייסה 755 מיליון דולר לפי שווי של 100.3 מיליארד דולר, עלייה של 33% מהגיוס בפברואר אותה שנה. ביולי 2022 החברה גייסה גייסה 1.7 מיליארד דולר לפי שווי של מעל 125 מיליארד דולר, ולפני כשנה כבר גייסה לפי שווי של 210 מיליארד דולר. 

 

מה כל כך מיוחד בספייס אקס?

ספייס אקס (SpaceX), שהוקמה בשנת 2002 נחשבת לחלוצה עולמית בתחום חקר החלל והטכנולוגיה האווירית. החברה שואפת להפוך את המסע לחלל לזול ונגיש יותר, תוך התמקדות בחדשנות טכנולוגית ושימוש ברכיבים מתקדמים שניתן לעשות בהם שימוש חוזר. החזון המרכזי של מאסק הוא ליצור חיים רב-פלנטריים, עם תוכניות שאפתניות להנחתת בני אדם על מאדים והקמת מושבות שם בעתיד.

החברה מנהלת מספר פרויקטים עיקריים, בהם תוכנית סטארלינק (Starlink) שמטרתה לספק אינטרנט לווייני מהיר וזמין לכל נקודה בעולם באמצעות מערך לוויינים מתקדם. בנוסף, ספייס אקס מבצעת שיגורים מסחריים ונחשבת לספקית העיקרית של שירותי שיגור לוויינים לחברות פרטיות ולממשלות, כולל נאס"א. אחד מהפרויקטים המוכרים ביותר של החברה הוא פיתוח רקטות פלקון 9 ו-פלקון Heavy, המוכרות בזכות יכולתן לשגר מטענים לחלל ולשוב לנחיתה מדויקת לשימוש חוזר.

מעבר לכך, ספייס אקס מקדמת את פרויקט סטארשיפ (Starship), רקטה רב-פעמית המיועדת למשימות בין-פלנטריות ולשיגור מטענים כבדים. סטארשיפ מהווה את הבסיס לתוכניות העתידיות של מאסק להגעה למאדים, תוך שילוב של טכנולוגיה מתקדמת וקיצוץ משמעותי בעלויות. פרויקטים אלו הפכו את ספייס אקס לאחת החברות המשפיעות ביותר בתחום החלל, עם פוטנציאל עצום לשנות את הדרך שבה האנושות חוקרת את היקום.

קיראו עוד ב"גלובל"

יעדים טכנולוגיים:

פיתוח הסטארשיפ: החברה מתמקדת בפיתוח חללית הסטארשיפ, המיועדת למשימות בין-פלנטריות, כולל טיסות למאדים. לאחרונה, בטיסת הניסוי החמישית, הצליחה ספייס אקס להנחית בהצלחה את המאיץ "סופר הבי" באמצעות זרועות מתכת, צעד משמעותי לקראת שימוש חוזר מלא ברקטות 

הרחבת מערך סטארלינק: החברה ממשיכה להגדיל את מערך לווייני סטארלינק, המספק אינטרנט מהיר לאזורים נרחבים בעולם. נכון להיום, המערך מונה כ-6,000 לוויינים, עם תוכניות להרחיבו ולהציע שירותים נוספים, כולל יישומים צבאיים במסגרת פרויקט "סטארשילד". 

שיגורים מסחריים מתקדמים: ספייס אקס שואפת להמשיך ולהוביל בתחום השיגורים המסחריים, עם דגש על יעילות, אמינות והפחתת עלויות באמצעות טכנולוגיות חדשניות ושימוש חוזר במשגרים.

יעדים פיננסיים: הגדלת שווי החברה וכנראה הנפקה בוול סטריט תוך שנה עד שלוש שנים. אלו ההערכות בשוק, אבל מאסק לא התבטא בעניין באופן מפורש. בכל מקרה, אם וכאשר זה יגיע, זה יהיה בשווי מרשים עם פרמיה גדולה על המחיר כעת. 

הרחבת מקורות ההכנסה: מעבר לשירותי השיגור, החברה מפתחת מקורות הכנסה נוספים, כגון שירותי האינטרנט של סטארלינק, המיועדים להגיע למיליוני משתמשים ברחבי העולם, ובכך להגדיל את ההכנסות ולבסס את מעמדה בשוק התקשורת הגלובלי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.