פקקים איילון
צילום: תמר מצפי
מדריך

מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות

כל מה שצריך לדעת על מס נסועה שצפוי להיות מוטל בקרוב - ויוכל להכניס לקופת המדינה כ-10 מיליארד שקל בשנה, איך זה ישפיע על הכיס שלכם, האם זה יפגע בכדאיות רכישת רכב חשמלי, ועוד - מדריך
עוזי גרסטמן | (41)

מס נסועה יוטל על הישראלים, השאלה רק מתי. במשרד האוצר מזגזגים כי יש בעיה גדולה ביישום מס נסועה, אבל על רקע הבור התקציבי, הרעיון חוזר לשולחן. המס הזה יוטל על כלי רכב חשמליים ושיעורו יהיה על בסיס היקף הנסיעה. מחישוב של "ביזפורטל", עולה כי מדובר בממוצע על כ-200 שקל בחודש. זה לא מעט, וזה גם פוגע בכדאיות של כלי רכב חשמליים. השאלה הגדולה אם זה יוטל כבר ב-2025, הסיכוי לכך נראה נמוך, אלא אם יימצא פיתרון לחישוב הנסיעות ולגבייה. ב-2026 זה כנראה מאוד כבר יבוצע בפועל. מדובר על תשלומי מסים בהיקף של כ-10 מיליארד שקל בשנה בתוך שנים בודדות. האוצר לא יכול לוותר על זה.

> חשוב: רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות?

מה זה מס נסועה, איך זה עובד, וכל השאלות והתשובות על המס החדש - "ביזפורטל" מסביר. 

המס יוחל, לפחות בתור התחלה, על כלי רכב חשמליים צילום: תמר מצפי

מס נסועה - איך זה עובד?

מס הנסועה, שנועד לצמצם את העומס בכבישים ולהפחית את זיהום האוויר, פועל בשיטה שלפיה הנהגים משלמים על פי מספר הקילומטרים שהם נוסעים. היוזמה הזו הובאה כחלק מרפורמות התחבורה שנידונו במסגרת תקציב המדינה ב-2024, וכוללת כוונה להחיל את המס במיוחד על כלי רכב חשמליים, שהמדינה אינה נהנית ממס בלו על דלק עבורם. מס הנסועה, בהיותו מדד אובייקטיבי לשימוש ברכב, אמור גם ליצור תמריץ לצמצום נסיעות ולפיתוח תשתיות תחבורה ציבורית במדינה.

עם הצמיחה במספר כלי הרכב החשמליים, שהיקף השימוש בהם זינק בשנים האחרונות, הציע האוצר מס של כ-15 אגורות לכל קילומטר נסועה ברכב חשמלי. מס זה מנסה לענות על הצורך במימון פרויקטים תחבורתיים רחבי היקף כמו המטרו, ומסייע לאזן את התקציב לאחר ירידה בהכנסות המס על דלקים. ואולם לצד המטרות הכלכליות, הצעד הזה מעלה שאלות סביבתיות וחברתיות רבות, כמו השפעתו על הנהגים והאם המיסוי על כלי רכב חשמליים עלול לעכב את המעבר לאנרגיות נקיות יותר​.

 

למה בכלל מטילים מס נסועה?

מטרת המס היא לעודד נהגים לצמצם את השימוש ברכב הפרטי ולהפחית את הגודש בכבישים - בייחוד באזורי ביקושים גבוהים. כמו כן, המדינה מבקשת כאמור לפצות על אובדן ההכנסות ממיסוי הדלק, שירד עקב השימוש בכלי רכב חשמליים.

 

איך מחושב מס הנסועה?

המס מחושב לפי מרחק הנסיעה הכולל של כל רכב. לפי הצעה זו, הנהגים ישלמו כ-15 אגורות לכל קילומטר שנסעו, אך ייתכן שהסכום ישתנה בהתאם למיקום או לשעות הנסיעה.

האם המס חל רק על כלי רכב חשמליים?

נכון לעכשיו, רוב הדיונים וההצעות התרכזו בכלי רכב חשמליים, בשל היעדר מיסוי על דלק. כלומר כתחליף לכך שמסי הדלק בירידה בגלל המעבר לחשמליות ומכיוון שאין מס על צריכת חשמל כמו שיש על צריכת דלק. עם זאת, ייתכן שהמס יורחב בעתיד גם לכלי רכב עם מנועי בנזין או דיזל.

איך המס הזה ישפיע על נהגים באזורים מרוחקים?

אחד החששות הוא שהמס יכביד במיוחד על נהגים באזורים שבהם התחבורה הציבורית מוגבלת. אנשים שגרים בפריפריה ונוסעים מרחקים ארוכים, עלולים לשלם יותר לעומת תושבים באזורים עם תחבורה ציבורית מפותחת.

האם יש הבדל בין שעות או אזורים שונים?

ייתכן שמס הנסועה יותאם לפי מיקום וזמן. כך לדוגמה, נהגים בשעות עומס או במרכזי ערים עלולים לשלם יותר מאשר נהגים בשעות שאינן עמוסות או באזורים מרכזיים פחות.

מה ההשפעה של המס על נהגים מסחריים?

המס ישפיע גם על נהגים מסחריים - בייחוד אלה שמבצעים משלוחים ותלויים בנסיעות ארוכות. ייתכן שיהיו הנחות או התאמות לעסקים קטנים, אך זה תלוי בהגדרות החוק.

רכב חשמלי צילום: Waldemar Brandt on Unsplash

איך המס קשור למעבר לאנרגיות ירוקות?

יש טענה שלפיה הטלת מס על כלי רכב חשמליים עלולה להוות חסם למעבר לאנרגיות ירוקות. בממשלה טוענים שמס הנסועה מיישם מדיניות שוויונית יותר, אך מבקרים טוענים כי הוא עלול לעכב את אימוץ כלי הרכב הירוקים.

 

האם יהיו תמריצים לתחבורה ציבורית במסגרת המס?

חלק מהכנסות המס מיועדות למימון שיפור תשתיות התחבורה הציבורית, אך תכנון זה עדיין נבחן, וישנה שאיפה שהמס יתרום גם לפיתוח חלופות תחבורתיות.

 

איך המדינה תפקח על הקילומטראז' של כל רכב?

המדינה מתכננת להטמיע מערכות טכנולוגיות שיאפשרו רישום ובקרה על מרחק הנסיעה של כל רכב. כלים כמו חיישנים או מדידה מרחוק עשויים לשמש לפיקוח זה, אך עדיין לא פורסם מנגנון פיקוח סופי.

תגובות לכתבה(41):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 31.
    רונן 25/08/2025 23:08
    הגב לתגובה זו
    יש פתרון חברים גם אני קניתי רכב לאישתי ללא מנוע כלל ואני דוחף את הרכב עד למקום עבודתה וחזרה ויש מצב לאחר מספר שבועות המדינה תשלם לי כל חודש מביטוח לאומי בעקבות מאמץ יתר .
  • 30.
    עופר 25/08/2025 22:51
    הגב לתגובה זו
    המדינה לא נותנת לנו לנשום עד שיש משהו קצת שיכול לחסוך לנו קצת מההוצאות .
  • 29.
    המבין 27/07/2025 10:16
    הגב לתגובה זו
    מס אידיוטי. רוצים שהחשמלי ישלמו כמו מנועי הבנזין אבל חשמלית לוקחת רבע אנרגיה.. כלומר המס צריך להיות לא שוויוני אלא רבע מהדלק. והחיסכון למדינה בדלק במאזן התשלומים עצום. אבל החלטה להעשיר את תשובה ולהנציח את מנועי הבנזין הלא יעילים.
  • 28.
    אנונימי 21/05/2025 18:43
    הגב לתגובה זו
    זה יהרוג את שוק החשמליות שגם ככה מדשדש
  • 27.
    יש לכם 14 מיליארד בכספים קואליציוניים תחפשו שם (ל"ת)
    שלמה 21/11/2024 10:57
    הגב לתגובה זו
  • 26.
    גניבת מיסים ככל העולה בראש ברשות החוק (ל"ת)
    שלמה 21/11/2024 10:56
    הגב לתגובה זו
  • 25.
    שלמה 21/11/2024 10:54
    הגב לתגובה זו
    מי שנוסע הרבה זה אנשי עסקים וחברות יעלו המיסים יעלו את המחירים חלם כבר כאן גם כך המיסים פה הכי יקרים בעולם מרכב מעמ וסתם מיסים יצירתיים גזל ברשות החוק
  • 24.
    שוחר צדק 08/11/2024 14:42
    הגב לתגובה זו
    מעולה, אין יותר צודק מזה!!! למה שצורכי הבנזין יממנו את בעלי החשמליות??? מס נסועה עכשיו ומייד!!!
  • אנונימי 28/07/2025 10:32
    הגב לתגובה זו
    אתה לא מבין שהיום זה בעלי החמשליות ומחר זה אתה עם הבנזין שלך הבעיה היא לא במה אלא באיך.ותמשיך לדבר כמו שאתה מדבר ותראה לאן תגיע. בסוף אתה תהיה הראשון שיבואו אליו עם בדיקת מס. ההוא למעלה רואה הכל
  • 23.
    המתחכם בע"מ 07/11/2024 19:32
    הגב לתגובה זו
    וכמה נח שיש כבר חובה ללוחית רישוי לכל קורקינט ואופנים חשמליים....
  • ליאור 17/12/2024 21:04
    הגב לתגובה זו
    מס הבלו או מס נסועה הוא מס לכל דבר. אם לא יהיה אותו יצרכו לחפש מקור אחר למלא את הכסף. נניח יש מיסים מוגדלים על סיגריות. נניח יום אחר כולם הפסיקו לעשן אז מדינת ישראל תצטרך לחפש מקור מימון אחר.
  • 22.
    אפי 05/11/2024 21:11
    הגב לתגובה זו
    ממשלת הגנבים ממשיכה למצוץ עוד כסף מהציבור. שלא תחשבו שזה היה רק על רכב חשמלי. התוכנית שלהם זה לכל הרכבים חכו ותראו. לא מספיק להם שהם לוקחים 83 אחוז מס על הרכב וכל וטסטים ורישוי רכב מס ומעמ על חלקים וטיפולים. הם רוצים עוד ועוד שאנחנו פשוט נהיה עבדים על למוות . לחיות בארצנו בסבל
  • 21.
    נו באמת 03/11/2024 12:51
    הגב לתגובה זו
    ובמקביל מעלים את המחיר בנסיעה בתחבורה ציבורית מ6 שקלים ל8 שקלים (אחרי שעלה מ5.5). זה פשוט טירוף זה פשוט אכילה עצמית בלתי נגמרת
  • 20.
    מיקי 02/11/2024 12:18
    הגב לתגובה זו
    1. אסור להתקין מערכות צד ג שלא של היצרן זה דופק אצ המצבר ומחשב הרכב גורם לבעיית בטיחות בזליגת החשמל לעומת רכב בנזין שניתן שנטען מהמנוע. 2. 15 אג' ל1 ק"מ זה גבוה המון כסף!. 3.אם רוצים מס נסועה יש 2 אפשרויות שאפשר להכיל: 1. מי שעובר את ה20,000 ק"מ יתחיל לשלם על ההפרש של המס נסועה. 2. אפשרי לגבות את התשלום בטסטים או בהצהרת הנהג דרך אתר התשלומים. חייבים לשנות המתווה כי לפי מה שהוצע זה זן הצעה הזויה של מקבל ההחלטות של מבין את השטח. יהיה גם רמאויות להקטין דרך מחשב הרכב את הק"מ דרך מחשב מיוחד בקיצור לא יעיל: צריך לגבות מס נסועה מעל מ20,0000 ק"מ בשנה ולגבות זאת במכון הטסטים בלי התקנה מערכות וכו',ולגבות זאת מאנשים שנוסעים המון בכל שעות היום.
  • רכב בנזין משלם 25 אגורות ל ק"מ דרך מס הבלו אז 15 זה זול (ל"ת)
    ליאור 17/12/2024 21:06
    הגב לתגובה זו
  • איך שני רכבי בנזין משלמים 25 אג לקמ אם רכב אחד צורך 1 ל 10 והשני 1 ל 20 שעושה (ל"ת)
    אבי 23/05/2025 13:16
  • 19.
    המס נועד לטיולים של רקב בחול (ל"ת)
    אילן 02/11/2024 10:40
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    מס על הפריפריה. מייקרים את האפשרות לגור מחוץ לת״א (ל"ת)
    וגם אנטי-סביבתי. 02/11/2024 08:51
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    מס מימון פרזיטים 01/11/2024 22:21
    הגב לתגובה זו
    צריך לממן את הכספים הקואליציוניים איכשהו.
  • 16.
    צביקה 01/11/2024 20:00
    הגב לתגובה זו
    ובזמן מכירה קריאת מונה סופית בזמן העברת בעלות . מחפשים חיישנים הליקופטרים כיפת ברזל בנתיים כל הבעלים של מכוניות חשמליות מקללים את היום שקנו את הרכב
  • + אפשרות לתשלום חודשי , כמו מקדמות מס הכנסה (ל"ת)
    ליאור 17/12/2024 21:07
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    זה כן, אבל אגרת גודש לא? ביזיון (ל"ת)
    ויק 01/11/2024 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    נהג 01/11/2024 11:31
    הגב לתגובה זו
    טיך ידעו איפה נסעתי ובאיזו שעה? מה קורה ים הרכב נכנב או מושבת לפני טסט- איך ידעו כמה נסעתי? מה קורה כשמוכרים טת הרכב לצד ג'. בקיצור יירח הרבה זמן ליישום. המערכות יעלו יותר מההכנסות
  • 13.
    המעסיק ישלם 01/11/2024 10:24
    הגב לתגובה זו
    אם אני נדרש להגיע לעבודה, ולשלם על זה מס... שהמעסיק ישלם.
  • 12.
    אזרח פשוט 31/10/2024 04:39
    הגב לתגובה זו
    המדינה תהיה צריכה לדאוג לנכים לפחות למונית עד הבית על חשבון המדינה
  • המתחכם בע"מ 07/11/2024 19:34
    הגב לתגובה זו
    וזה אומר שיהיו גם הרבה "נכים"
  • 11.
    אני 30/10/2024 22:47
    הגב לתגובה זו
    מן הפח לפחת
  • 10.
    עושה חשבון 30/10/2024 17:19
    הגב לתגובה זו
    יש לעודד רכב חשמלי . המדינה רוצה לסחוט מס על מס .
  • 9.
    עושה חשבון 30/10/2024 17:17
    הגב לתגובה זו
    משרד התחבורה צריך להקים אתר קליטה . אפשר גם להעלות את האגרה רישוי, ואפשר לחייב לפי קריאה פעם בשנה .
  • 8.
    נשואה 30/10/2024 14:58
    הגב לתגובה זו
    כן להטיל על רכבי חברה/ליסינג וכד׳. וכן, מס גודש בשעות השיא.
  • 7.
    אבו צלאח 30/10/2024 13:34
    הגב לתגובה זו
    מיסים מיסים מיסים. נוסף על העלויות האדירות של המלחמה, צריך לממן מעונות יום, ארנונות קצבאות לאלה שמשתמטים מהצבא, משתמטים מעבודה ומשתמטים מלימודי ליבה. בארץ ישראל קם מין חדש של בני האדם: הומו-פרזיטוס
  • הפרזיטים שמוצצצים 07/11/2024 19:36
    הגב לתגובה זו
    בשירות המדינה יש הרבה מאוד עובדים מיותרים ומשרדים מיותרים עוד יותר ומחלקות שלמות באוניברסטאות שמקבלות תקציבים על כלום כמו "לימודי מגדר"
  • 6.
    כלכלן 30/10/2024 13:27
    הגב לתגובה זו
    רוצים להטיל מס לפי ק"מ שידפוק את תושבי הפריפריה קרית שמונה בצפון ואופקים דימונה ושדרות בדרום פשוט מדינת חלם
  • 5.
    לא יותר פשוט להוריד את הבלו ולהחיל נסועה על כולם? (ל"ת)
    צביקה 30/10/2024 12:29
    הגב לתגובה זו
  • וואלק 31/03/2025 09:50
    הגב לתגובה זו
    זה בדיוק יטפל בבעיה של הרכבי בplugin שעלולים לשלם גם בלו וגם מס נסועה מס כפול.
  • לעולם לא מוותרים על מס קיים, מקסימום יהיה גם וגם (ל"ת)
    מנש 30/10/2024 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ניר 30/10/2024 12:27
    הגב לתגובה זו
    אם אפשר למצוץ את הדם לתושבים אז תסמכו על ממשלות ישראל שיעשו את זה
  • 3.
    זליג 30/10/2024 12:25
    הגב לתגובה זו
    מי שיסע פחות יקבל החזר בשנה הבאה
  • תתחיל תעשיית זיופי קמ מטורפת (ל"ת)
    דימה 30/10/2024 13:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דודו 30/10/2024 11:13
    הגב לתגובה זו
    בכמות פימפומים של כתבות בעניין הזה משרד האוצר באמת יחיל את המס במקום שתוציאו כתבות מכפישות על המס הזה אתם מעודדים אותו. בושה!
  • 1.
    זה מס צודק כמו המס על הבלו (של בנזין) (ל"ת)
    דן 30/10/2024 11:12
    הגב לתגובה זו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.