פקקים איילון
צילום: תמר מצפי
מדריך

מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות

כל מה שצריך לדעת על מס נסועה שצפוי להיות מוטל בקרוב - ויוכל להכניס לקופת המדינה כ-10 מיליארד שקל בשנה, איך זה ישפיע על הכיס שלכם, האם זה יפגע בכדאיות רכישת רכב חשמלי, ועוד - מדריך
עוזי גרסטמן | (41)

מס נסועה יוטל על הישראלים, השאלה רק מתי. במשרד האוצר מזגזגים כי יש בעיה גדולה ביישום מס נסועה, אבל על רקע הבור התקציבי, הרעיון חוזר לשולחן. המס הזה יוטל על כלי רכב חשמליים ושיעורו יהיה על בסיס היקף הנסיעה. מחישוב של "ביזפורטל", עולה כי מדובר בממוצע על כ-200 שקל בחודש. זה לא מעט, וזה גם פוגע בכדאיות של כלי רכב חשמליים. השאלה הגדולה אם זה יוטל כבר ב-2025, הסיכוי לכך נראה נמוך, אלא אם יימצא פיתרון לחישוב הנסיעות ולגבייה. ב-2026 זה כנראה מאוד כבר יבוצע בפועל. מדובר על תשלומי מסים בהיקף של כ-10 מיליארד שקל בשנה בתוך שנים בודדות. האוצר לא יכול לוותר על זה.

> חשוב: רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות?

מה זה מס נסועה, איך זה עובד, וכל השאלות והתשובות על המס החדש - "ביזפורטל" מסביר. 

המס יוחל, לפחות בתור התחלה, על כלי רכב חשמליים צילום: תמר מצפי

מס נסועה - איך זה עובד?

מס הנסועה, שנועד לצמצם את העומס בכבישים ולהפחית את זיהום האוויר, פועל בשיטה שלפיה הנהגים משלמים על פי מספר הקילומטרים שהם נוסעים. היוזמה הזו הובאה כחלק מרפורמות התחבורה שנידונו במסגרת תקציב המדינה ב-2024, וכוללת כוונה להחיל את המס במיוחד על כלי רכב חשמליים, שהמדינה אינה נהנית ממס בלו על דלק עבורם. מס הנסועה, בהיותו מדד אובייקטיבי לשימוש ברכב, אמור גם ליצור תמריץ לצמצום נסיעות ולפיתוח תשתיות תחבורה ציבורית במדינה.

עם הצמיחה במספר כלי הרכב החשמליים, שהיקף השימוש בהם זינק בשנים האחרונות, הציע האוצר מס של כ-15 אגורות לכל קילומטר נסועה ברכב חשמלי. מס זה מנסה לענות על הצורך במימון פרויקטים תחבורתיים רחבי היקף כמו המטרו, ומסייע לאזן את התקציב לאחר ירידה בהכנסות המס על דלקים. ואולם לצד המטרות הכלכליות, הצעד הזה מעלה שאלות סביבתיות וחברתיות רבות, כמו השפעתו על הנהגים והאם המיסוי על כלי רכב חשמליים עלול לעכב את המעבר לאנרגיות נקיות יותר​.

 

למה בכלל מטילים מס נסועה?

מטרת המס היא לעודד נהגים לצמצם את השימוש ברכב הפרטי ולהפחית את הגודש בכבישים - בייחוד באזורי ביקושים גבוהים. כמו כן, המדינה מבקשת כאמור לפצות על אובדן ההכנסות ממיסוי הדלק, שירד עקב השימוש בכלי רכב חשמליים.

 

איך מחושב מס הנסועה?

המס מחושב לפי מרחק הנסיעה הכולל של כל רכב. לפי הצעה זו, הנהגים ישלמו כ-15 אגורות לכל קילומטר שנסעו, אך ייתכן שהסכום ישתנה בהתאם למיקום או לשעות הנסיעה.

האם המס חל רק על כלי רכב חשמליים?

נכון לעכשיו, רוב הדיונים וההצעות התרכזו בכלי רכב חשמליים, בשל היעדר מיסוי על דלק. כלומר כתחליף לכך שמסי הדלק בירידה בגלל המעבר לחשמליות ומכיוון שאין מס על צריכת חשמל כמו שיש על צריכת דלק. עם זאת, ייתכן שהמס יורחב בעתיד גם לכלי רכב עם מנועי בנזין או דיזל.

איך המס הזה ישפיע על נהגים באזורים מרוחקים?

אחד החששות הוא שהמס יכביד במיוחד על נהגים באזורים שבהם התחבורה הציבורית מוגבלת. אנשים שגרים בפריפריה ונוסעים מרחקים ארוכים, עלולים לשלם יותר לעומת תושבים באזורים עם תחבורה ציבורית מפותחת.

האם יש הבדל בין שעות או אזורים שונים?

ייתכן שמס הנסועה יותאם לפי מיקום וזמן. כך לדוגמה, נהגים בשעות עומס או במרכזי ערים עלולים לשלם יותר מאשר נהגים בשעות שאינן עמוסות או באזורים מרכזיים פחות.

מה ההשפעה של המס על נהגים מסחריים?

המס ישפיע גם על נהגים מסחריים - בייחוד אלה שמבצעים משלוחים ותלויים בנסיעות ארוכות. ייתכן שיהיו הנחות או התאמות לעסקים קטנים, אך זה תלוי בהגדרות החוק.

רכב חשמלי צילום: Waldemar Brandt on Unsplash

איך המס קשור למעבר לאנרגיות ירוקות?

יש טענה שלפיה הטלת מס על כלי רכב חשמליים עלולה להוות חסם למעבר לאנרגיות ירוקות. בממשלה טוענים שמס הנסועה מיישם מדיניות שוויונית יותר, אך מבקרים טוענים כי הוא עלול לעכב את אימוץ כלי הרכב הירוקים.

 

האם יהיו תמריצים לתחבורה ציבורית במסגרת המס?

חלק מהכנסות המס מיועדות למימון שיפור תשתיות התחבורה הציבורית, אך תכנון זה עדיין נבחן, וישנה שאיפה שהמס יתרום גם לפיתוח חלופות תחבורתיות.

 

איך המדינה תפקח על הקילומטראז' של כל רכב?

המדינה מתכננת להטמיע מערכות טכנולוגיות שיאפשרו רישום ובקרה על מרחק הנסיעה של כל רכב. כלים כמו חיישנים או מדידה מרחוק עשויים לשמש לפיקוח זה, אך עדיין לא פורסם מנגנון פיקוח סופי.

תגובות לכתבה(41):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 31.
    רונן 25/08/2025 23:08
    הגב לתגובה זו
    יש פתרון חברים גם אני קניתי רכב לאישתי ללא מנוע כלל ואני דוחף את הרכב עד למקום עבודתה וחזרה ויש מצב לאחר מספר שבועות המדינה תשלם לי כל חודש מביטוח לאומי בעקבות מאמץ יתר .
  • 30.
    עופר 25/08/2025 22:51
    הגב לתגובה זו
    המדינה לא נותנת לנו לנשום עד שיש משהו קצת שיכול לחסוך לנו קצת מההוצאות .
  • 29.
    המבין 27/07/2025 10:16
    הגב לתגובה זו
    מס אידיוטי. רוצים שהחשמלי ישלמו כמו מנועי הבנזין אבל חשמלית לוקחת רבע אנרגיה.. כלומר המס צריך להיות לא שוויוני אלא רבע מהדלק. והחיסכון למדינה בדלק במאזן התשלומים עצום. אבל החלטה להעשיר את תשובה ולהנציח את מנועי הבנזין הלא יעילים.
  • 28.
    אנונימי 21/05/2025 18:43
    הגב לתגובה זו
    זה יהרוג את שוק החשמליות שגם ככה מדשדש
  • 27.
    יש לכם 14 מיליארד בכספים קואליציוניים תחפשו שם (ל"ת)
    שלמה 21/11/2024 10:57
    הגב לתגובה זו
  • 26.
    גניבת מיסים ככל העולה בראש ברשות החוק (ל"ת)
    שלמה 21/11/2024 10:56
    הגב לתגובה זו
  • 25.
    שלמה 21/11/2024 10:54
    הגב לתגובה זו
    מי שנוסע הרבה זה אנשי עסקים וחברות יעלו המיסים יעלו את המחירים חלם כבר כאן גם כך המיסים פה הכי יקרים בעולם מרכב מעמ וסתם מיסים יצירתיים גזל ברשות החוק
  • 24.
    שוחר צדק 08/11/2024 14:42
    הגב לתגובה זו
    מעולה, אין יותר צודק מזה!!! למה שצורכי הבנזין יממנו את בעלי החשמליות??? מס נסועה עכשיו ומייד!!!
  • אנונימי 28/07/2025 10:32
    הגב לתגובה זו
    אתה לא מבין שהיום זה בעלי החמשליות ומחר זה אתה עם הבנזין שלך הבעיה היא לא במה אלא באיך.ותמשיך לדבר כמו שאתה מדבר ותראה לאן תגיע. בסוף אתה תהיה הראשון שיבואו אליו עם בדיקת מס. ההוא למעלה רואה הכל
  • 23.
    המתחכם בע"מ 07/11/2024 19:32
    הגב לתגובה זו
    וכמה נח שיש כבר חובה ללוחית רישוי לכל קורקינט ואופנים חשמליים....
  • ליאור 17/12/2024 21:04
    הגב לתגובה זו
    מס הבלו או מס נסועה הוא מס לכל דבר. אם לא יהיה אותו יצרכו לחפש מקור אחר למלא את הכסף. נניח יש מיסים מוגדלים על סיגריות. נניח יום אחר כולם הפסיקו לעשן אז מדינת ישראל תצטרך לחפש מקור מימון אחר.
  • 22.
    אפי 05/11/2024 21:11
    הגב לתגובה זו
    ממשלת הגנבים ממשיכה למצוץ עוד כסף מהציבור. שלא תחשבו שזה היה רק על רכב חשמלי. התוכנית שלהם זה לכל הרכבים חכו ותראו. לא מספיק להם שהם לוקחים 83 אחוז מס על הרכב וכל וטסטים ורישוי רכב מס ומעמ על חלקים וטיפולים. הם רוצים עוד ועוד שאנחנו פשוט נהיה עבדים על למוות . לחיות בארצנו בסבל
  • 21.
    נו באמת 03/11/2024 12:51
    הגב לתגובה זו
    ובמקביל מעלים את המחיר בנסיעה בתחבורה ציבורית מ6 שקלים ל8 שקלים (אחרי שעלה מ5.5). זה פשוט טירוף זה פשוט אכילה עצמית בלתי נגמרת
  • 20.
    מיקי 02/11/2024 12:18
    הגב לתגובה זו
    1. אסור להתקין מערכות צד ג שלא של היצרן זה דופק אצ המצבר ומחשב הרכב גורם לבעיית בטיחות בזליגת החשמל לעומת רכב בנזין שניתן שנטען מהמנוע. 2. 15 אג' ל1 ק"מ זה גבוה המון כסף!. 3.אם רוצים מס נסועה יש 2 אפשרויות שאפשר להכיל: 1. מי שעובר את ה20,000 ק"מ יתחיל לשלם על ההפרש של המס נסועה. 2. אפשרי לגבות את התשלום בטסטים או בהצהרת הנהג דרך אתר התשלומים. חייבים לשנות המתווה כי לפי מה שהוצע זה זן הצעה הזויה של מקבל ההחלטות של מבין את השטח. יהיה גם רמאויות להקטין דרך מחשב הרכב את הק"מ דרך מחשב מיוחד בקיצור לא יעיל: צריך לגבות מס נסועה מעל מ20,0000 ק"מ בשנה ולגבות זאת במכון הטסטים בלי התקנה מערכות וכו',ולגבות זאת מאנשים שנוסעים המון בכל שעות היום.
  • רכב בנזין משלם 25 אגורות ל ק"מ דרך מס הבלו אז 15 זה זול (ל"ת)
    ליאור 17/12/2024 21:06
    הגב לתגובה זו
  • איך שני רכבי בנזין משלמים 25 אג לקמ אם רכב אחד צורך 1 ל 10 והשני 1 ל 20 שעושה (ל"ת)
    אבי 23/05/2025 13:16
  • 19.
    המס נועד לטיולים של רקב בחול (ל"ת)
    אילן 02/11/2024 10:40
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    מס על הפריפריה. מייקרים את האפשרות לגור מחוץ לת״א (ל"ת)
    וגם אנטי-סביבתי. 02/11/2024 08:51
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    מס מימון פרזיטים 01/11/2024 22:21
    הגב לתגובה זו
    צריך לממן את הכספים הקואליציוניים איכשהו.
  • 16.
    צביקה 01/11/2024 20:00
    הגב לתגובה זו
    ובזמן מכירה קריאת מונה סופית בזמן העברת בעלות . מחפשים חיישנים הליקופטרים כיפת ברזל בנתיים כל הבעלים של מכוניות חשמליות מקללים את היום שקנו את הרכב
  • + אפשרות לתשלום חודשי , כמו מקדמות מס הכנסה (ל"ת)
    ליאור 17/12/2024 21:07
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    זה כן, אבל אגרת גודש לא? ביזיון (ל"ת)
    ויק 01/11/2024 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    נהג 01/11/2024 11:31
    הגב לתגובה זו
    טיך ידעו איפה נסעתי ובאיזו שעה? מה קורה ים הרכב נכנב או מושבת לפני טסט- איך ידעו כמה נסעתי? מה קורה כשמוכרים טת הרכב לצד ג'. בקיצור יירח הרבה זמן ליישום. המערכות יעלו יותר מההכנסות
  • 13.
    המעסיק ישלם 01/11/2024 10:24
    הגב לתגובה זו
    אם אני נדרש להגיע לעבודה, ולשלם על זה מס... שהמעסיק ישלם.
  • 12.
    אזרח פשוט 31/10/2024 04:39
    הגב לתגובה זו
    המדינה תהיה צריכה לדאוג לנכים לפחות למונית עד הבית על חשבון המדינה
  • המתחכם בע"מ 07/11/2024 19:34
    הגב לתגובה זו
    וזה אומר שיהיו גם הרבה "נכים"
  • 11.
    אני 30/10/2024 22:47
    הגב לתגובה זו
    מן הפח לפחת
  • 10.
    עושה חשבון 30/10/2024 17:19
    הגב לתגובה זו
    יש לעודד רכב חשמלי . המדינה רוצה לסחוט מס על מס .
  • 9.
    עושה חשבון 30/10/2024 17:17
    הגב לתגובה זו
    משרד התחבורה צריך להקים אתר קליטה . אפשר גם להעלות את האגרה רישוי, ואפשר לחייב לפי קריאה פעם בשנה .
  • 8.
    נשואה 30/10/2024 14:58
    הגב לתגובה זו
    כן להטיל על רכבי חברה/ליסינג וכד׳. וכן, מס גודש בשעות השיא.
  • 7.
    אבו צלאח 30/10/2024 13:34
    הגב לתגובה זו
    מיסים מיסים מיסים. נוסף על העלויות האדירות של המלחמה, צריך לממן מעונות יום, ארנונות קצבאות לאלה שמשתמטים מהצבא, משתמטים מעבודה ומשתמטים מלימודי ליבה. בארץ ישראל קם מין חדש של בני האדם: הומו-פרזיטוס
  • הפרזיטים שמוצצצים 07/11/2024 19:36
    הגב לתגובה זו
    בשירות המדינה יש הרבה מאוד עובדים מיותרים ומשרדים מיותרים עוד יותר ומחלקות שלמות באוניברסטאות שמקבלות תקציבים על כלום כמו "לימודי מגדר"
  • 6.
    כלכלן 30/10/2024 13:27
    הגב לתגובה זו
    רוצים להטיל מס לפי ק"מ שידפוק את תושבי הפריפריה קרית שמונה בצפון ואופקים דימונה ושדרות בדרום פשוט מדינת חלם
  • 5.
    לא יותר פשוט להוריד את הבלו ולהחיל נסועה על כולם? (ל"ת)
    צביקה 30/10/2024 12:29
    הגב לתגובה זו
  • וואלק 31/03/2025 09:50
    הגב לתגובה זו
    זה בדיוק יטפל בבעיה של הרכבי בplugin שעלולים לשלם גם בלו וגם מס נסועה מס כפול.
  • לעולם לא מוותרים על מס קיים, מקסימום יהיה גם וגם (ל"ת)
    מנש 30/10/2024 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ניר 30/10/2024 12:27
    הגב לתגובה זו
    אם אפשר למצוץ את הדם לתושבים אז תסמכו על ממשלות ישראל שיעשו את זה
  • 3.
    זליג 30/10/2024 12:25
    הגב לתגובה זו
    מי שיסע פחות יקבל החזר בשנה הבאה
  • תתחיל תעשיית זיופי קמ מטורפת (ל"ת)
    דימה 30/10/2024 13:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דודו 30/10/2024 11:13
    הגב לתגובה זו
    בכמות פימפומים של כתבות בעניין הזה משרד האוצר באמת יחיל את המס במקום שתוציאו כתבות מכפישות על המס הזה אתם מעודדים אותו. בושה!
  • 1.
    זה מס צודק כמו המס על הבלו (של בנזין) (ל"ת)
    דן 30/10/2024 11:12
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגMGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברג

התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG

לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.

ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח

ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח

יואב פולס |
נושאים בכתבה לובינסקי MGS5 MGS6

קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.

הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).


MGS5 - קרוסאובר חשמלי C-SUV. צילום רונן טופלברג

ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.

ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.