רעידת אדמה פוליטית ביפן: הקואליציה השלטת איבדה את הרוב בפרלמנט
בתפנית דרמטית שמטלטלת את הפוליטיקה היפנית, איבדה הקואליציה השלטת את הרוב שלה בבית התחתון של הפרלמנט בבחירות שנערכו. התוצאות מסמנות את אחד המהפכים הפוליטיים המשמעותיים ביותר בהיסטוריה המודרנית של המדינה. המפלגה הליברל-דמוקרטית (LDP) בראשות ראש הממשלה שיגרו אישיבה, שעמד בראש השלטון במשך רוב שנותיה של יפן שלאחר מלחמת העולם השנייה, ושותפתה הקטנה יותר מפלגת קומייטו, הצליחו להשיג רק 215 מושבים - ירידה חדה מ-279 המושבים שהחזיקו קודם לכן.
המפלגה הדמוקרטית החוקתית (CDPJ), מפלגת האופוזיציה המרכזית, הגדילה את כוחה באופן משמעותי והשיגה 148 מושבים, עלייה מרשימה מ-98 המושבים שהחזיקה קודם לכן. יושב ראש המפלגה, יושיהיקו נודה, הצהיר בנחישות כי "זה לא הסוף, אלא ההתחלה", והבטיח לפעול יחד עם מפלגות אופוזיציה אחרות להחלפת השלטון.
ראש הממשלה אישיבה, שנכנס לתפקידו רק לפני חודש, קרא לבחירות מוקדמות בתקווה לזכות במנדט ציבורי לכהונתו. הוא החליף את קודמו, פומיו קישידה, שהתפטר בעקבות ירידה חדה בתמיכה הציבורית על רקע יוקר המחיה והשערורייה סביב תרומות לא מדווחות לחברי פרלמנט.
הין ירד לשפל של שלושה חודשים
השווקים הפיננסיים הגיבו במהירות לתוצאות: הין היפני ירד לשפל של שלושה חודשים של איזור ה-153 ין לדולר, ומומחים צופים ירידות בשוק המניות היפני. "משפט הבוחרים על גוש השלטון היה חמור מהצפוי," אמר סאיסוקה סאקאי, כלכלן בכיר במכון המחקר מיזוהו.- האינפלציה מכבידה על הצרכנים - וכלכלת יפן ממשיכה להתכווץ
- קרן המטבע הבינלאומית קוראת לבנק אוף יפן להיזהר בהעלאת הריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המצב החדש עלול להוביל להסכמים פוליטיים מורכבים, כאשר מפלגות קטנות יותר כמו המפלגה הדמוקרטית למען העם (DPP) ומפלגת החדשנות היפנית, שזכו ב-28 ו-38 מושבים בהתאמה, עשויות להפוך לשחקניות מפתח בהרכבת הממשלה הבאה. המפלגה הדמוקרטית למען העם מציעה להפחית את מס המכירות ביפן ב-50% עד לעליית השכר הריאלי, מדיניות שאינה מקובלת על ה-LDP. במקביל, מפלגת החדשנות היפנית התחייבה לחוקים מחמירים יותר בנושא תרומות פוליטיות.
המבוי הפוליטי הסתום עלול להקשות על הבנק המרכזי של יפן (BOJ) בניהול מדיניותו המוניטרית. בעוד הבנק שואף להעלות בהדרגה את שיעורי הריבית, חלק מהמפלגות הקטנות מתנגדות למהלך כזה.
התוצאות מעידות על שינוי עמוק בנוף הפוליטי היפני, כאשר הציבור מביע אי-אמון במפלגה ששלטה במדינה כמעט ברציפות מאז תום מלחמת העולם השנייה. "ללא ממשלה חזקה, יהיה קשה יותר להעלות את הריבית ולשמור על שער החליפין של הין תחת שליטה," הסביר מסאפומי פוג'יהרה, פרופסור חבר למדע המדינה באוניברסיטת ימנאשי.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
תקופה של אי יציבות פוליטית
בוול-סטריט מעריכים כי התקופה הקרובה תהיה מאופיינת באי-יציבות פוליטית, דבר שעלול להשפיע על יכולתה של יפן להתמודד עם אתגרים כלכליים וביטחוניים באזור מזרח אסיה. הבחירות התקיימו תשעה ימים לפני הבחירות בארצות הברית, בעלת בריתה הקרובה ביותר של יפן, מה שמוסיף נדבך נוסף של אי-ודאות למצב הפוליטי באזור.
קייצ'י אישיי, שהחל את תפקידו כמנהיג מפלגת קומייטו רק בחודש שעבר, הפסיד במחוז שלו, מה שמוסיף למכה הקשה שספגה הקואליציה השלטת.
המערכת הפוליטית היפנית נכנסת כעת לתקופה של משא ומתן אינטנסיבי, כאשר המפלגות השונות מנסות לגבש קואליציות אפשריות. ראש הממשלה אישיבה הודיע כי ימתין לתוצאות הסופיות לפני שישקול אפשרויות לשיתופי פעולה קואליציוניים. ההצבעה משקפת גם את הדאגה הגוברת בציבור היפני מהמצב הכלכלי, כאשר רבים מהבוחרים הביעו תמיכה במפלגות המבטיחות רפורמות כלכליות ושינוי בהקצאת המשאבים הלאומיים.
- 1.נפל האסימון (ל"ת)המוזיז הארצי 28/10/2024 14:41הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
