המחיר היקר של הכישלון: מנכ"ל אינטל עשוי לאבד יותר מ-100 מיליון דולר
מאז שפט גלסינגר נכנס לתפקיד מנכ"ל אינטל INTEL CORPORATION בפברואר 2021, מניית החברה איבדה כ-63% מערכה. הנפילה החדה מאיימת למחוק את רוב חבילת התגמול שהובטחה לו עם כניסתו לתפקיד, והוא עלול לאבד הטבות בשווי של יותר ממאה מיליון דולר.
המספרים מספרים סיפור עגום: מניית אינטל צנחה מרמה של 61.81 דולר ביום כניסתו לתפקיד לרמה של 22.68 דולר בסוף השבוע האחרון. רק השנה איבדה המניה יותר ממחצית מערכה, ובספטמבר אף הגיעה לשפל של 18.51 דולר - רמה שלא נראתה מאז אוקטובר 2010.
כשגלסינגר מונה למנכ"ל, היה זה מעין סגירת מעגל. הוא חזר לחברה בה עבד 30 שנה, ובה התחיל את דרכו המקצועית תחת מייסדי החברה. בתפקידו האחרון באינטל, לפני עזיבתו ב-2009, כיהן כסמנכ"ל בכיר ומנהל חטיבת המוצרים הדיגיטליים. חבילת התגמול הראשונית שלו כללה שכר בסיס של 1.25 מיליון דולר, בונוס שנתי במזומן של 3.44 מיליון דולר, ומענק חתימה של 1.75 מיליון דולר. בנוסף, הובטחו לו מניות חסומות ומניות מבוססות ביצועים בשווי של כ-110 מיליון דולר, כאשר כ-75% מהן היו מותנות בעליית מחיר המניה.
ביצועי אינטל בין השנים
בשנת 2021, גלסינגר הביע אופטימיות רבה וטען כי אינטל תוכל לחזור להובלה טכנולוגית עד 2025. הוא אף ציין כי מהנדסים בכירים שעזבו את החברה בשנים האחרונות חוזרים אליה. "הם מרגישים שהקסם חוזר," אמר אז. אך המציאות טפחה על פניו. בעוד שמניית אינטל עלתה ב-3.4% בלבד ב-2021, מדד השבבים SOXX זינק ב-43%, ומדד S&P 500 עלה ב-27%.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנת 2022 הייתה קשה אף יותר. המניה צנחה ב-49%, הרבה מעבר לירידה של 36% במדד השבבים ו-19% במדד S&P 500. בנובמבר אותה שנה, ועדת התגמול של הדירקטוריון וגלסינגר הסכימו לשנות את תנאי המענקים שלו כדי "לחזק את הקשר בין התגמול לבין יצירת ערך ארוך טווח לבעלי המניות." הבונוס של גלסינגר ב-2022 צנח ל-945,900 דולר, פחות מרבע מהשנה הקודמת, ותגמול המניות שלו הסתכם ב-8.9 מיליון דולר.
שנת 2023 נראתה כמו תפנית חיובית. מניית אינטל זינקה ב-90%, עקב תוצאות חזקות ותחזיות אופטימיות. הבונוס של גלסינגר עלה ל-2.9 מיליון דולר, ותגמול המניות שלו הגיע ל-12.4 מיליון דולר. אך 2024 הביאה עמה משבר חדש. בינואר, המניה צנחה ב-12% לאחר פרסום תחזית קודרת. באפריל, צניחה נוספת של 9.2% בעקבות הנחיות מאכזבות. והמכה הקשה ביותר הגיעה באוגוסט - נפילה של 26% בעקבות דוחות חלשים, השעיית הדיבידנד ופיטורים נרחבים.
המצב הנוכחי מעמיד בסכנה את רוב חבילת התגמול של גלסינגר. כבר במרץ 2024, הוא איבד מניות ביצועים בשווי 20 מיליון דולר בגלל ביצועים נמוכים מהסף הנדרש. אם מחיר המניה לא יגיע ל-148.95 דולר למשך 90 ימים עד פברואר 2026, גלסינגר יאבד מניות ביצועים בשווי 45.7 מיליון דולר. אם המניה לא תגיע ל-74.47 דולר, אופציות בשווי 29.1 מיליון דולר יתבטלו. ואם לא תגיע ל-64.54 דולר, יאבד מניות ביצועים אסטרטגיות בשווי 34.2 מיליון דולר.
- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כדי להגיע ליעדים אלה, המניה צריכה לזנק ב-185%, 228% ו-557% בהתאמה מהמחיר הנוכחי - משימה כמעט בלתי אפשרית בזמן הקצוב.
אפילו המניות החסומות שגלסינגר קיבל, שלא היו תלויות בביצועים, איבדו כמחצית מערכן מאז פברואר. שווין ירד מ-25.5 מיליון דולר ל-12.75 מיליון דולר. גלסינגר השקיע גם מכספו הפרטי באינטל. הוא שילם 10 מיליון דולר עבור 156,764 מניות בחודש הראשון לכהונתו. כיום שוויין של מניות אלה הוא 3.6 מיליון דולר בלבד.
במהלך כהונתו, גלסינגר המשיך לרכוש מניות בשוק הפתוח, ושילם 3.74 מיליון דולר עבור 111,905 מניות במחיר ממוצע של 33.44 דולר למניה. כיום שוויין של מניות אלה הוא 2.5 מיליון דולר.
לא מכר מניה אחת
מעניין לציין כי גלסינגר לא מכר אף מניה מאז שהפך למנכ"ל - תכונה נדירה בענף השבבים. המכירה האחרונה שלו הייתה באוגוסט 2009, כשעוד היה סמנכ"ל בכיר.
הרבעון השלישי של 2024 יהיה קריטי עבור גלסינגר ואינטל. החברה תפרסם את תוצאותיה בליל ליל כל הקדושים, והמשקיעים יחפשו סימנים לשיפור בביצועיה העסקיים של החברה. בינתיים, נראה כי הדרך חזרה לימי התהילה של אינטל עוד ארוכה, והמחיר האישי שגלסינגר משלם על הכישלון הולך ותופח.
חוסר היכולת של אינטל להתחרות בהצלחה בשוק השבבים המתפתח, במיוחד מול חברות כמו אנבידיה, מדגיש את האתגרים העצומים העומדים בפני החברה ומנהליה בשנים הקרובות.
עובדים באינטל? תיפרדו מהקפה
בעניין נפרד שעולה היום שוב לכותרות, החברה, שנמצאת בעיצומו של מהלך התייעלות דרמטי הכולל פיטורים של 15,000 עובדים ברחבי העולם, הודיעה היום לעובדיה על ביטול שירותי השתייה החמה והפירות החינמיים במטבחונים - הטבה בסיסית שנחשבת לסטנדרט בתעשיית ההייטק.
"השירות החינמי של הקפה, תה וחלוקת הפירות מסתיים", הכריזו שלטים שהוצבו במטבחוני החברה, כשהדלפקים שתמיד היו מלאים בכיבוד ושתייה נותרו ריקים. במקום זאת, הציעה החברה לעובדיה אפשרות לרכוש משקאות חמים במחירים מוזלים בבתי הקפה שבקמפוס - מהלך שנתפס בעיני רבים מהעובדים כמשפיל במיוחד.
הפגיעה בהטבת הקפה היא רק חלק ממכלול קיצוצים נרחב שמובילה החברה. בין היתר, מתכננת אינטל לבטל את הטבת הרכב לעובדים בדרג 7 ומעלה, מהלך שמשמעותו פגיעה של כ-10% בשכרם החודשי. עובדים שנהנו עד כה מרכב חברה או מתוספת של 3,650 שקלים לשכר, ייאלצו להתמודד עם קיצוץ משמעותי בתנאיהם, ללא אפשרות להתנגד למהלך.
התסכול גובר במיוחד לנוכח העובדה שהחברה מציעה חבילות פרישה נדיבות למפוטרים, הכוללות עד 18 משכורות, בעוד שהנשארים סופגים קיצוץ אחר קיצוץ בתנאיהם. המצב החדש מעורר חששות כבדים בקרב העובדים הנותרים לגבי עתידם בחברה. רבים מהם כבר החלו להפיץ קורות חיים, והמנהלים מתקשים להתמודד עם המשבר המתפתח במורל.
במקביל לקיצוצים בהטבות, החברה נערכת לסבב פיטורים משמעותי בישראל. כבר השבוע צפויים מנהלים להיפגש עם עובדים המיועדים לפיטורים, כשהחברה מציעה להם בחירה בין פרישה מרצון עם חבילת פיצויים מוגדלת לבין הליך שימוע פורמלי. אינטל מבטיחה לספק למפוטרים שירותי ייעוץ, הכוונה מקצועית ותמיכה פסיכולוגית, אך עבור אלו שנשארים, נראה כי ימי הרווחה והפינוקים הגיעו לקיצם.
- 8.שי.ע 28/10/2024 22:30הגב לתגובה זולעומת מה שיש באינטל.
- 7.פלמוני 28/10/2024 17:45הגב לתגובה זוהמשקיעים לא פיטרו אותו כי יש לו תוכנית והכישלון הוא תוצאת ניהול של המנהלים שלפניו. אם הם היו המנכל היום אינטל היתה בפח, לפחות יש מנכ"ל עם חזון
- 6.רמי 28/10/2024 13:36הגב לתגובה זואיך הוא דורד פוקל? כל מהנדס עם הצלחות כמו שלו מזמן היה מקבל בעיטה בתחת
- 5.אני 28/10/2024 12:17הגב לתגובה זואתם לא מתארים כאן מישהו שאיבד תגמול. מה שמתואר בכתבה הוא אי קבלת בונוסים בעלי ערך פנטסטי. זה משהו אחר לגמרי. מה שהוא לא קיבל זה נטו כסף שהיה על העצים.
- 4.אזרח פשוט 28/10/2024 10:18הגב לתגובה זולא ייאמן , עצם המחשבה אפילו למתן בונוסים למנכ"ל אם תוצאות כושלות מוכחות היא ביזיון על אחת כמה וכמה שבפועל הוא מקבל בונוסים זאת כבר יריקה בפנים למשקיע והאזרח הפשוט. המערכת רקובה כמו מיד ומי שמשלם זה האזרח/משקיע הפשוט.
- 3.מלפפוני 28/10/2024 09:41הגב לתגובה זולצערי במשך השנים מנכל אחרי מנכל מנהל את החברה כאילו הוא בגן ילדים. לא זיהו שווקים מתפתחים, עסוקיםמכול היום בלבלבל לעובדים את השכל כי ה hr חייבים להצדיק את הקיום שלהם, בזבוז אדיר של כסף, חוסר יצירתיות, פחד לומר דעה אחרת אבל העיקר לוקחים להם את הקפה פחחחחח. תודה שאני כבר לא שם (וזה פרומיל ממה שקורה שם)
- 2.לרון 27/10/2024 20:56הגב לתגובה זוחשבתי וכתבתי שיש מניות שפשוט לא משקיעים בהן אינטל אחת מהן היתה ונותרה
- 1.אנונימי 27/10/2024 20:27הגב לתגובה זואיך הוא יגמור את החודש? את השנה?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
