קרב הענקיות: מי תוביל את מהפכת המוניות האוטונומיות?
ויימו של גוגל הצליחה לגייס 5.6 מיליארד דולר, מה שמגביר את התחרות מול טסלה ומדגיש את העלויות הגבוהות בפיתוח רכבים אוטונומיים. טסלה דיווחה על הוצאות הוניות של 3.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי, עלייה של כמיליארד דולר בהשוואה לשנה שעברה
חברת ויימו (Waymo), חברה בת של אלפאבית GOOGLE (חברת האם של גוגל), הכריזה על גיוס הון משמעותי שמדגיש את התחרות המתחממת בשוק הרכב האוטונומי. החברה הצליחה לגייס 5.6 מיליארד דולר בסבב השקעות שזכה לביקוש יתר מצד משקיעים מובילים, ביניהם אנדרסן הורוביץ', פידליטי וטייגר גלובל.
רכבים Waymo, טוויטר
הגיוס המרשים מגיע בזמן שענף המוניות האוטונומיות צובר תאוצה, כאשר ווימו כבר מפעילה שירות מוניות ללא נהג המבצע למעלה מ-100,000 נסיעות בשבוע. נתון זה מציב את החברה בחזית הטכנולוגיה, עם הוכחות מעשיות ליכולותיה. בעוד ויימו שומרת על חשאיות לגבי שוויה המדויק לאחר הגיוס, הערכות קודמות העמידו את שווי החברה על כ-50 מיליארד דולר. להשוואה, אובר, השותפה העסקית החדשה של ויימו, נסחרת בשווי של כ-165 מיליארד דולר.
השותפות בין ויימו לאובר צפויה להניב פירות כבר בתחילת 2025, עם השקת שירות מוניות אוטונומי בערים אטלנטה ואוסטין שבטקסס. השירות יהיה זמין דרך אפליקציית אובר, מה שמרחיב משמעותית את נגישות הטכנולוגיה לציבור הרחב.
- גוגל ודיסני נכנסות למלחמה - מיליוני צופים נותרו ללא ESPN ו-ABC
- הגרפים של גוגל וטסלה ולמה קריטי לשמור על ראש פתוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התחרות - טסלה
ענקית הרכב החשמלי בהנהגת אילון מאסק, עם שווי שוק מסחרר של כ-800 מיליארד דולר. אם נפריד את עסקי הרכב והאנרגיה של החברה, המוערכים בכ-200 דולר למניה, נותר שווי של כ-180 מיליארד דולר שניתן לייחס לפעילות המוניות האוטונומיות העתידית.
טסלה רשמה זינוק של 22% במניה לאחר דוחות רבעון שלישי מרשימים, כשבמקביל הציגה תוכניות להשקת שירות מוניות אוטונומי בקליפורניה וטקסס ב-2025. מאסק הצהיר בביטחון כי מערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה תהיה טובה יותר מנהגים אנושיים במחצית הראשונה של 2025.
ההבדל המהותי בין הגישות של שתי החברות בולט: ויימו כבר מציגה נתונים המעידים על הפחתה של 75% בתאונות גורמות פציעה בהשוואה לנהגים אנושיים, וזאת ללא התערבות נהג כלל. טסלה, לעומת זאת, מפתחת את המערכת שלה תוך כדי שימוש בפועל, כשנהגים עדיין נדרשים לפקח על המערכת.
- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ההשקעות עצומות
ההשקעות העצומות בתחום מדגישות את העלויות הגבוהות בפיתוח רכבים אוטונומיים. טסלה דיווחה על הוצאות הוניות של 3.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי, עלייה של כמיליארד דולר בהשוואה לשנה שעברה, כשחלק ניכר מהסכום הופנה להגדלת יכולות המחשוב בתחום הבינה המלאכותית.
המערכות המתקדמות של טסלה משמשות לא רק לפיתוח רכבים אוטונומיים, אלא גם לפיתוח רובוטים הומנואידיים שהחברה מתכננת להשיק בשנים הקרובות. זוהי דוגמה נוספת לאופן שבו טסלה מנסה להרחיב את פעילותה מעבר לתעשיית הרכב המסורתית.
התחרות בין ויימו לטסלה מדגישה את המרוץ המתחמם בתחום התחבורה האוטונומית, כאשר כל חברה מציגה גישה שונה להשגת המטרה. בעוד ווימו מתקדמת בזהירות עם טכנולוגיה מוכחת, טסלה נוקטת בגישה אגרסיבית יותר של פיתוח תוך כדי תנועה.
עבור המשקיעים, ההחלטה בין השתיים מורכבת: האם להמר על הניסיון המוכח של ויימו, או על החזון השאפתני והיקף הפעילות הרחב של טסלה? התשובה לשאלה זו עשויה להתברר כבר בשנה הקרובה, עם השקת השירותים המתוכננים של שתי החברות.
- 4.בישראל זה ייכנס בעוד 1000 שנה , וישנם הרבה סיבות ל 28/10/2024 06:08הגב לתגובה זובישראל זה ייכנס בעוד 1000 שנה , וישנם הרבה סיבות למה מה ומדוע
- 3.דורון 28/10/2024 00:07הגב לתגובה זומדינת ישראל זקוקה למכוניות אוטונומיות רמה 5 מלאות
- 2.אלי לוי 27/10/2024 16:45הגב לתגובה זודבר אחד ברור שמובילאיי מחוץ למשחק, מי שהגתה את הרעיון נכשלה במימוש באופן טוטלי, בהצלחה לשאר השחקנים
- 1.אלון 27/10/2024 15:07הגב לתגובה זואין לגוגל אף מתחרה אמיתי בתחום הרכב האוטונומי וברגע שיצליחו להוכיח התמודדות עם תנאי חורף ולהוריד קצת עלויות עם רכבי יונדאי נראה מפלצת שמסוגלת לבלוע את שוק המוניות העולמי פלוס הורדה משמעותית של עלות פר נסיעה ביחס להיום ברכב חשמלי ללא נהג.
- דובון 27/10/2024 22:22הגב לתגובה זורק שגוגל מסוגלת לנסוע באזורים מתוחמים בלבד, שם המערכת שלה מכירה כל תמרור, כל סימן כביש, וכל מהמורה בדרך, בעוד טסלה יכולה לנסוע בכל מקום בארה״ב גם אם לא היתה בו מעולם. רכב גוגל עולה לה 150,000 דולר, רכב טסלה 30,000 בלבד.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
