משקיע 3
צילום: CANVA

הבורסה הצרפתית: בין היסטוריה עשירה לעתיד מאתגר

הבורסה הצרפתית, ששורשיה שזורים בהיסטוריה של המסחר האירופי, חוותה טרנספורמציה מרשימה במאה השנים האחרונות. כיום, כחלון הראווה של הכלכלה הצרפתית, היא מציעה למשקיעים מגוון רחב של הזדמנויות אך גם מתמודדת עם אתגרים גלובליים המשפיעים על ביצועיה
גיא אבטליון |
נושאים בכתבה בורסה צרפת

הבורסה הצרפתית נחשבת לאחת הבורסות המובילות באירופה, וההיסטוריה שלה מתחילה במאה ה-18, כאשר הוקם שוק המסחר בפריז. הבורסה הצרפתית, הידועה כיום בשם "Euronext Paris", היא חלק מקבוצת יורונקסט, אשר מאחדת מספר בורסות אירופאיות, כולל את הבורסות באמסטרדם, בלגיה, וליסבון. לאורך השנים, שוק המניות הצרפתי שימש כמרכז מסחרי ופיננסי חשוב, והוא ממשיך למלא תפקיד מפתח בכלכלה האירופית.

בשנות ה-80 וה-90 של המאה ה-20, בעקבות מהפכות טכנולוגיות ופיננסיות, עבר שוק המניות בפריז שינויים משמעותיים. דיגיטציה של המסחר ושינויים מבניים במבנה הכלכלה אפשרו צמיחה והתרחבות של השוק. אחד המדדים המרכזיים של הבורסה הצרפתית הוא CAC 40, אשר משקף את ביצועי 40 החברות הגדולות בצרפת, ביניהן ענקיות כמו LVMH, טוטאל אנרג'י, דנונה ו-Airbus. מדד זה מהווה את הדופק הפיננסי של הכלכלה הצרפתית, והוא משפיע רבות על השווקים הפיננסיים באירופה ובעולם.

 

מגזרים מובילים: יוקרה, אנרגיה וחדשנות

צרפת, ככלכלה השנייה בגודלה באירופה, מציעה למשקיעים מגוון רחב של הזדמנויות השקעה, בעיקר בתעשיות מובילות כמו ייצור רכב, תעשיות מתקדמות, אנרגיה מתחדשת ומוצרים צרכניים. תעשיית היוקרה הצרפתית, בהובלת חברות כמו LVMH ו-Hermès, היא אחד מהמגזרים הבולטים בשוק ההון המקומי והבינלאומי. עם עלייה בביקוש למוצרים יוקרתיים בשווקים הגלובליים, חברות אלו משגשגות ומצליחות להרחיב את פעילותן העסקית.

בתחום האנרגיה, צרפת מהווה מרכז חשוב גם בתחום האנרגיה המתחדשת. חברות כמו טוטאל אנרג'י משקיעות משאבים רבים בפיתוח טכנולוגיות ירוקות ובאנרגיה סולארית ורוח, במטרה להוביל את השינוי העולמי לכיוון אנרגיה נקייה יותר. בנוסף, תעשיית התעופה והחלל, בהובלת Airbus, היא עוד מגזר חזק שבו ישנה פעילות משגשגת ועניין רב מצד משקיעים. צרפת היא שחקן מרכזי בחדשנות טכנולוגית, עם מיקוד בתחומים כמו בינה מלאכותית, אינטרנט של הדברים (IoT), ופתרונות ענן.

הבורסה הצרפתית, כמו כל שוק פיננסי עולמי, מושפעת מאוד מאירועים עולמיים. משברים גלובליים, כמו מגפת הקורונה, השפיעו רבות על המצב הכלכלי והפיננסי בצרפת, אך ההתאוששות הכלכלית המהירה של המדינה אפשרה לשוק המניות הצרפתי להתאושש במהירות יחסית. עם זאת, סיכונים גלובליים נוספים, כמו משברים גיאופוליטיים ואי ודאות בשוק האנרגיה, ממשיכים להשפיע על תחושת הביטחון של המשקיעים.

במהלך 2024, נתוני המאקרו של צרפת מראים תמונה מורכבת, הכוללת מגמות חיוביות ושליליות. מצד אחד, התחזיות מצביעות על צמיחה מוגבלת בתוצר המקומי הגולמי (GDP) של 0.7%, המשקפת התאוששות איטית למדי לעומת נתוני צמיחה חזקים יותר ממדינות אחרות באירופה. אמנם הצמיחה מוגבלת, אך ההערכות הן שהתמתנות האינפלציה ותנאים פיננסיים משופרים במחצית השנייה של השנה יובילו להאצה בצריכה הפרטית, בעיקר בזכות עלייה בשכר הריאלי, מה שצפוי להיות גורם מרכזי לתמיכת הצמיחה. בנוסף, ההשקעות החברותיות והפרטיות צפויות להישאר חלשות, ובכך לעכב חלק מההתאוששות.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוגע לאינפלציה, לאחר שיא של 7% ב-2023, שיעור האינפלציה צפוי לרדת ל-2.5% ב-2024 ולחזור לכיוון 2% ב-2025. מדובר בחדשות חיוביות לכלכלה הצרפתית, שכן ירידת המחירים, במיוחד באנרגיה, תקל על המשקיעים והצרכנים. עם זאת, עלייה בשכר עדיין עשויה לשמור על לחץ על מחירי השירותים, דבר שעלול להאט את ירידת האינפלציה במלואה.

התחום שבו צרפת מתמודדת עם אתגרים משמעותיים הוא החוב הציבורי, הצפוי להמשיך לעלות ל-112.4% מהתמ"ג, כשבשנת 2023 הגירעון התקציבי עמד על 5.5% מהתמ"ג, וירד במעט ל-5.3% ב-2024. אמנם הממשלה נוקטת בצעדים לצמצום הגירעון, אך ההוצאות על שירות החוב גדלות וממשיכות להוות נטל על התקציב.

בשוק העבודה, שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-7.7% ב-2024, לאחר ירידה בשיעור האבטלה לשפל היסטורי של 7.1% בתחילת 2023. העלייה באבטלה נובעת מהגידול באוכלוסייה הפעילה בשוק, בעקבות רפורמת הפנסיה האחרונה. מצד אחד, שוק העבודה בצרפת נותר יחסית יציב, אך מצד שני, שיעורי האבטלה הצפויים עשויים להצביע על האטה כלכלית בהמשך הדרך.

הקאק 40: מדד הברומטר של הכלכלה הצרפתית

בסך הכול, הנתונים משקפים כלכלה שנמצאת בשלב מעבר, כאשר מצד אחד ישנם סימנים חיוביים של התמתנות אינפלציה ושיפור בצריכה הפרטית, ומצד שני אתגרים בכל הנוגע לצמיחה מוגבלת, חוב גבוה ואבטלה שעשויה לעלות. במבט לעתיד, צרפת ניצבת בפני אתגרים כלכליים לצד הזדמנויות צמיחה. על פי תחזיות כלכליות, הכלכלה הצרפתית עשויה להראות צמיחה מתונה בשנת 2025. 

השקעה בבורסה הצרפתית מלווה במספר סיכונים גיאופוליטיים משמעותיים שעשויים להשפיע על ביצועי השוק ועל תשואות המשקיעים. ראשית, המתיחות הגוברת בין צרפת לבין מדינות האיחוד האירופי בנושאים כמו מדיניות הסחר, מהגרים, ומיסוי תאגידים עלולה להשפיע על היציבות הפוליטית והכלכלית של צרפת. למשל, הדיבורים על רפורמות האיחוד האירופי או שינויים במדיניות המסחר יכולים להרתיע משקיעים זרים ולגרום לתנודתיות במחירי המניות.

שנית, צרפת חשופה לסיכונים הנובעים ממלחמות אזוריות או גלובליות, במיוחד באירופה ובצפון אפריקה. לדוגמה, המתיחות המתמשכת בין רוסיה למדינות המערב בעקבות המלחמה באוקראינה גרמה לעלייה במחירי האנרגיה באירופה, מה שפוגע בכלכלה המקומית ומגביר את ההוצאות התפעוליות של חברות בתחומים שונים, במיוחד בתעשייה ובאנרגיה. התלות של צרפת בגז ובנפט מיובאים הופכת אותה לפגיעה לזעזועים במחירי האנרגיה העולמיים, דבר המשפיע ישירות על הבורסה.

 

אירועים גלובליים ומקומיים

מעבר לכך, חוסר יציבות פוליטית במדינות אפריקה, שהן שותפות מסחריות משמעותיות של צרפת, מהווה סיכון גיאופוליטי נוסף. צרפת מקיימת קשרים כלכליים עמוקים עם מדינות בצפון ובמערב אפריקה, ושיבושים בקשרים אלו, כתוצאה ממהפכות, עימותים פנימיים או עליית קבוצות קיצוניות, עשויים לפגוע בחברות צרפתיות הפועלות באזורים אלו. חברות ענק צרפתיות הפועלות בתחומים כמו תשתיות, אנרגיה ומכרות עלולות לסבול מקשיים תפעוליים ושיבושים בשרשראות האספקה.

לצד הסיכונים הללו, צרפת מתמודדת גם עם איומים פנימיים, כמו שביתות רחבות ורפורמות כלכליות בלתי-פופולריות שמובילות להפגנות ואי-שקט חברתי. שביתות אלו, הנובעות מרפורמות בתחומים כמו פנסיה והפחתת תקציבים ממשלתיים, עלולות לשבש את הפעילות הכלכלית במשק ולהקשות על חברות לפעול בצורה שוטפת, מה שמוסיף לאי הוודאות בשווקים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.