מוקש אמבאני: האיש שעיצב מחדש את כלכלת הודו
מוקש אמבאני, מיליארדר הודי בעל השפעה עולמית, הוא כוח מניע מאחורי הצמיחה המהירה של הודו בעשורים האחרונים
מוקש אמבאני (Mukesh Ambani) הוא אחת הדמויות המשפיעות ביותר בעולם העסקים הגלובלי, ואיש העשיר ביותר בהודו, עם הון מוערך של כ-85 מיליארד דולר. שליטתו על תאגיד הענק ההודי ריליאנס אינדסטריז (Reliance Industries) הפכה אותו למוביל בתחום האנרגיה, הפטרוכימיה, הטלקומוניקציה והקמעונאות, וזיכתה אותו בהשפעה עצומה על כלכלת הודו. דרך קבלת החלטות אמיצה, חזון טכנולוגי והרחבת פעילות העסק מעבר לתחומים המסורתיים, אמבאני הצליח לשנות את המגזרים שבהם פעל ולעצב את פני השוק ההודי המודרני.
מתימן להודו: שורשי העושר של אמבאני
מוקש אמבאני נולד ב-19 באפריל 1957 בעיר עדן שבתוֹמן, בתימן, שם שהה אביו לצורך עסקיו. המשפחה חזרה להודו בשנות ה-60, אז אביו, דירובאי אמבאני, הקים את ריליאנס כעסק קטן למסחר בטקסטיל. מוקש הוא הבן הבכור במשפחת אמבאני, ויש לו אח צעיר בשם אנול אמבאני, שבתחילת הדרך פעלו שניהם יחד בניהול עסקי המשפחה. עם השנים, נהפכה ריליאנס מתעשייה קטנה לעסק רב תחומי ועצום.
מוקש למד הנדסה כימית במכון לטכנולוגיה של מומבאי, ולאחר מכן עבר לאוניברסיטת סטנפורד בארה"ב ללמוד לתואר שני במנהל עסקים. למרות שהלימודים בארה"ב היו חשובים לו, הוא נאלץ לחזור להודו ולעזור למשפחתו בניהול ריליאנס בעקבות צרכים עסקיים דחופים.
לאחר חזרתו להודו בשנות ה-80, מוקש אמבאני היה מעורב בשורה של פרויקטים מכריעים בעסק המשפחתי, ביניהם הרחבת עסקי החברה לתחום הפטרוכימיה. אחד מהישגיו המרכזיים בשנים אלו היה יוזמת הקמת הזיכיון הפטרוכימי העצום בהודו ב-1999. פרויקט זה הפך לאחת הזירות המרכזיות של הפעילות העסקית של ריליאנס והכניס אותה לשוק הבינלאומי.
- ישראל והודו מהדקות קשרים כלכליים; הגדלת השקעות בין המדינות
- הודו וסין מחדשות טיסות ישירות - על רקע קריסת השיחות בין ניו דלהי לוושינגטון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנת 2002, לאחר מותו של דירובאי אמבאני, החברה עברה למשבר כאשר נוצרה מחלוקת בין מוקש לאחיו אניל על ירושת העסק. המחלוקת הסתיימה בחלוקת תאגיד ריליאנס בין השניים: מוקש קיבל את השליטה בחלקים הרווחיים של החברה (הכוללים נפט, פטרוכימיה וגז טבעי), ואילו אניל קיבל את תחומי האנרגיה, התקשורת והשירותים הפיננסיים. חלוקה זו יצרה מתח בין האחים, והם התנהלו בעסקים בנפרד מאז.
התרחבות לתחומי הטכנולוגיה והתקשורת
אחד מהמהלכים המרכזיים ששמו את אמבאני על מפת המנהיגים העסקיים הגלובליים היה כניסתו לתחום התקשורת והטכנולוגיה. בשנת 2016 השיקה ריליאנס את חברת הטלקומוניקציה Jio, שהפכה את שוק הסלולר בהודו עם הצעת אינטרנט מהיר בחינם וולאחר מכן מחירים נוחים במיוחד. הכניסה של Jio לשוק גרמה לירידה משמעותית בעלויות התקשורת בהודו והפכה את ריליאנס לשחקנית מרכזית בתחום הטכנולוגיה. נכון ל-2024, Jio ממשיכה להוביל את שוק הסלולר בהודו עם יותר מ-400 מיליון מנויים.
- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בנוסף לכך, מוקש אמבאני הרחיב את ריליאנס לתחום הקמעונאות עם הקמת Reliance Retail, שהפכה לאחת מהרשתות הקמעונאיות הגדולות ביותר בהודו. החברה מחזיקה במאות חנויות ברחבי המדינה ומספקת מוצרים מגוונים, החל מביגוד ועד למזון ואלקטרוניקה. אמבאני הצליח להפוך את ריליאנס לאחד מתאגידי הקמעונאות המובילים במדינה, וממשיך להשקיע בטכנולוגיות חדשות כדי לשפר את חווית הצרכן ולשלב מסחר אלקטרוני בפעילות הקמעונאית.
צמיחה חד משמעית בתחום האנרגיה והפטרוכימיה
כחלק מגרעין העסקים של ריליאנס, מוקש אמבאני ממשיך להוביל את תחום האנרגיה והפטרוכימיה. בעשור האחרון ריליאנס התמקדה בפיתוח תשתיות גז טבעי, והפכה לשחקנית מרכזית בשוק האנרגיה המתחדשת בהודו. השקעות בתחום זה מהוות חלק מאסטרטגיית החברה להפחתת התלות בנפט והכנסת אנרגיה מתחדשת כמקור הכנסה ארוך טווח. אמבאני שואף למצב את ריליאנס כשחקנית מרכזית בתחום האנרגיה הירוקה, כאשר החברה כבר הודיעה על השקעות גדולות בתחום הסולארי וטכנולוגיות האחסון.
דואגים לאוכלוסיה: תרומות חברתיות ופעילויות פילנתרופיות
יחד עם העסקים חובקי עולם וכסף, ובדומה לביל גייטס ורעייתו (לפני שהתגרשו), אמבאני ומשפחתו מעורבים באופן פעיל בעשייה חברתית ופילנתרופית דרך הקרן המשפחתית Reliance Foundation, שמנוהלת על ידי רעייתו ניטה אמבאני. הקרן פועלת לקידום תחומים כגון חינוך, בריאות ופיתוח כפרי בהודו. פרויקטים של הקרן מספקים שירותי בריאות לאוכלוסיות נזקקות, שיפור מערכות חינוך במקומות כפריים ויוזמות לפיתוח תשתיות ברחבי הודו.
- 2.משקיע 27/10/2024 19:03הגב לתגובה זולבקשתך דרך להשקעה
- 1.אולי תמליצו איך אפשר להשקיע במניות מענינות שיש בהודו (ל"ת)ז'רז'יניו 27/10/2024 15:59הגב לתגובה זו
- אנונימי 27/10/2024 19:08הגב לתגובה זואין מה להשקיע במניות בודדות.בדוק קרן INCO
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
