אינטל
צילום: פייסבוק סעיף 27

העובדים מחכים - אינטל דחתה את הפיטורים בארץ לאחרי סוכות

החברה הודיעה חפני כחודשיים על פיטורי ענק של כ-15% מכוח העבודה שלה; בארה"ב כבר פוטרו מעל ל-2,000 עובדים, כמה יפוטרו בישראל?
רוי שיינמן | (2)
נושאים בכתבה אינטל פיטורים

לפני כחודשיים אינטל  INTEL CORPORATION פרסמה דוחות חלשים במיוחד לצד הורדת תחזית. החברה גם פרסמה מספר מהלכי התייעלות לצד זאת כמו צמצום הפעילות בחלק מהמגזרים, כמו למשל המכירה המסתמנת של חלק מאחזקתה בחברת Altera וגם פיטורי עובדים, כאשר לפי הצהרות החברה 15% מעובדיה צפויים להיות מפוטרים.

לפי דוחות החברה בישראל מועסקים כ-12,000 איש כך שסביר להניח שבין 1,000-1,800 עובדי אינטל ימצאו את עצמם ללא עבודה. בארה"ב התהליך כבר החל על מעל ל-2,000 עובדים שקיבלו הודעת פיטורים, אך בישראל העובדים יחכו לאחרי סוכות. 

עובדי אינטל; קרדיט: פייסבוק לפי סעיף 27א

עובדי אינטל; קרדיט: פייסבוק לפי סעיף 27א

אינטל נתנה לעובדיה אפשרות לפרישה מרצון אך לפי הדיווחים החלון הזה נסגר. מי שבחר לנצל אותו וחל עליו כלל ה-75 (עובדים שהגיל שלהם בתוספת הוותק מגיע ל-75) קיבל מענק גדול של כ-19 משכורות וזאת לצד הטבות פרישה נוספות שקיבלו שאר העובדים. עובדים עם חמש שנות ותק שפרשו קיבלו ארבע משכורות כפיצוי ועובדים עם יותר מ-10 שנות ותק קיבלו 10 משכורות כפיצוי.

אינטל היא המעסיקה הגדולה ביותר בהייטק הישראלי וסבב הפיטורים שלה יורגש בכל השוק. מדובר כאמור בעוד 1,000-1,800 עובדים מוכשרים שימצאו את עצמם ללא עבודה. המוכשרים שבהם כנראה ימצאו עבודה מהר, נהוג שגם החברה המפטרת עוזרת לחלק מהעובדים במציאת וקליטה במקום עבודה חדש, אבל אפשר להעריך שחלק גדול מהכמות הזו ייכנסו למעגל מחפשי העבודה. וכשכמות כזו של עובדים נכנסת במכה אחת למעגל מחפשי העבודה יש השפעה. תהיה השפעה בשכר שכנראה יהיה נמוך יותר עבור רוב העובדים במקום העבודה החדש שלהם.

חשוב לציין שהפיטורים שהם לא המקום היחיד בו המשבר של אינטל נוגע בישראל. כזכור לפני שנה אינטל דיברה על הקמת מפעל בישראל בהשקעה של 25 מיליארד דולר, אבל כשהעסקה נחתמה בסוף השנה שעברה הסכום כבר היה 15 מיליארד דולר - בחודש יוני האחרון, לפני הדוחות, הספקים כבר קיבלו הודעה לעצור את העבודה על הקמת המפעל

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    19 משכורות! חלום! (ל"ת)
    צרי 20/10/2024 09:20
    הגב לתגובה זו
  • ואז לא נשאר כסף לקפה (ל"ת)
    מאיר 24/10/2024 09:07
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.