מתחילה לממש? - אינטל מנסה למכור חלק מ-Altera לפי שווי של 17 מיליארד דולר
ענקית השבבים אינטל INTEL CORPORATION , שנמצאת בעיצומו של משבר פיננסי מתמשך, מחפשת כעת משקיע למכירת חלקה בחברת השבבים הניתנים לתכנות Altera. החברה מחפשת עסקה שתעריך את Altera בסכום של כ-17 מיליארד דולר, כאשר היא מתכננת לגייס כמה מיליארדי דולרים ממכירת נתח משמעותי מחברת הבת שלה. מדובר במהלך שנועד לשפר את מצבה הכספי של אינטל, שנאבקת בשנים האחרונות לשמור על מעמדה בשוק השבבים התחרותי.
מכירת Altera: פתרון למשבר או סימן לנסיגה?
ההודעה על הכוונה למכור חלק מ-Altera מגיעה לאחר תקופה קשה במיוחד עבור אינטל. שווי המניה שלה ירד ב-55% מאז תחילת השנה, בעוד שהחברה מתמודדת עם עיכובים בייצור ומתקשה לעמוד בקצב הפיתוח של שבבים מבוססי בינה מלאכותית, תחום שבו מובילה כיום אנבידיה NVIDIA CORP . בנוסף, אינטל מתמודדת עם תחרות קשה גם מצד חברות כמו AMD ADVANCED MICRO DEVICES , שגזלה ממנה נתחי שוק משמעותיים במגזרי המחשבים והשרתים.
אינטל; קרדיט: טוויטר
הצעד של אינטל עשוי להיראות כהתרחקות מאחד הנכסים החשובים שלה. Altera, שנרכשה ב-2015 תמורת 16.7 מיליארד דולר, נתפסה כחלק מרכזי באסטרטגיה של אינטל. מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, הדגיש בעבר את החשיבות של Altera לעתיד החברה. אולם, התכנון הנוכחי כולל אפשרות למכור חלק מהחברה למשקיעים אסטרטגיים או פרטיים, מהלך שיגרום לזירוז התוכניות למכירת מניות החברה או אף הנפקתה לציבור המתוכננת ל-2026.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הצעד למכירת חלקה של אינטל ב-Altera מגיע בתקופה שבה תעשיית השבבים נמצאת במוקד תשומת הלב העולמית, במיוחד לאחר שארה"ב הכריזה על השקעות עתק בתחום מתוך דאגה לביטחון הלאומי. במסגרת חוק ה-CHIPS שהועבר על ידי ממשל ביידן, אינטל קיבלה מענקים בגובה של כ-8.5 מיליארד דולר במרץ האחרון, ועוד 3 מיליארד דולר בספטמבר, מתוך מטרה להאיץ את ייצור השבבים בארה"ב ולשמר את מעמדה הגלובלי. עם זאת, האתגרים העסקיים של אינטל אינם מסתכמים רק בשאלות של השקעות ממשלתיות, אלא גם בתחרות החריפה והצורך בחדשנות טכנולוגית.
דיווחים נוספים מהשבוע האחרון חושפים כי אינטל קיבלה פניות מחברת קוואלקום QUALCOMM INC 0.01% בנוגע לרכישת אלטרה. על אף שמהלך כזה עשוי להיתקל בבחינה רגולטורית מחמירה בשל התחרות הענפה בשוק, הדבר מדגיש את האטרקטיביות של Altera ואת חשיבותה בתעשיית השבבים.
תוכנית התייעלות והשינויים באינטל
במוקד המאמצים של אינטל לשנות כיוון עומדת תוכנית התייעלות שאותה צפויה החברה להציג בקרוב לדירקטוריון. במסגרת התוכנית, תבצע אינטל קיצוצים משמעותיים בהוצאות ההון שלה, כולל אפשרות להשהות את הקמת מפעל השבבים המתוכנן בגרמניה, שעלות הקמתו מוערכת בכ-32 מיליארד דולר. כמו כן, החברה הודיעה על כוונתה לצמצם את הוצאות ההון ל-21.5 מיליארד דולר ב-2025, ירידה של 17% בהשוואה לשנה הנוכחית. בנוסף החברה כבר הודיעה על פיטורים של כ-15% מכוח האדם, שהם בערך 17-18 אלף איש.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
חלק מהותי בתוכנית ההתייעלות כולל את מכירת חלק מהעסקים של אינטל, ביניהם Altera. פט גלסינגר עצמו התייחס לאחרונה לכך שמכירת נתח מאלטרה היא חלק מתוכנית רחבה יותר לשיפור הנזילות והמאזן של החברה. במקביל, החברה שוקלת גם למכור נכסים נוספים ולבצע שינויים נרחבים במבנה העסקי שלה, תוך מיקוד בפעילויות הליבה שלה, בעיקר בתחום הייצור והשבבים.
האם גלסינגר יוכל להחזיר את אינטל לפסגה?
הצעד הדרמטי הזה מגיע בזמן שבו פט גלסינגר המנכ"ל עומד בפני האתגר הגדול ביותר בקריירה שלו. גלסינגר, שנכנס לתפקידו כמנכ"ל אינטל ב-2021, הציב לעצמו יעד ברור לשמר את אינטל ככוח מרכזי בתעשיית השבבים העולמית, אך מאז התמודדה החברה עם ירידה חדה במחיר המניה, תחרות עזה וצורך בקיצוצים נרחבים.
פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל; קרדיט: טוויטר
האם גלסינגר יוכל להתאים את עצמו לתנאים החדשים ולהוביל את אינטל להתאוששות? הצלחתו תלויה כעת ביכולתו לשכנע את הדירקטוריון והמשקיעים שהאסטרטגיה שלו תוביל את החברה חזרה לצמרת. השאלה המרכזית היא האם הוא יצליח להציג תוכנית שתשלב בין שמירה על נכסי החברה המסורתיים לבין ההתאמות הנדרשות לעידן הבינה המלאכותית.
המהלכים שאינטל נוקטת בהם מצביעים על הצורך שלה למצוא פתרונות מהירים ומשמעותיים כדי לחזור למרוץ בתעשיית השבבים. מכירת חלק מ-Altera עשויה לספק לחברה נזילות חשובה, אך השאלה היא האם הצעד יספיק כדי להציל את החברה מהמשבר הנוכחי ולהחזיר אותה למעמדה כמובילה בתחום השבבים.
מניית אינטל נסחרת לפי שווי של 97 מיליארד דולר אחרי ירידה של 55% מתחילת השנה ושל 37% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 87 על הרווחים הצפויים לה השנה ומכפיל 20 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.
- 5.רועה חשבון 22/10/2024 05:47הגב לתגובה זובזמן שאינטלקטואלים כולם עשו את עצמם עובדים החברות האחרות עבדו באמת על 120% תפוקה והשאירו לאינטל אבק .כיום החברה חייבת צוות חשיבה טרי תוך קיצוץ רוחבי של שכר ובונוסים לחמש שנים הקרובות , הייתי אומר קיצוץ של 30% בשכר של כל עובדי החברה כולל כולם ולמי שלא מתאים מוזמן לעזוב.
- 4.לרון 19/10/2024 18:14הגב לתגובה זוזמן ארוך ,ב 22 זה לא "מימוש" זו מכירה מהבשר "החי"
- 3.ניר 18/10/2024 22:29הגב לתגובה זופט נכשל בגדול.
- 2.לא נשמע טוב 18/10/2024 21:52הגב לתגובה זונקווה לטוב . אבל פסימי. מחזיק אצבעות . המנהל צריך לחסוך ולא לבזבז. על בונוסים. מחלקים שהמצב טוב מאוד . לאבמצב עסקים צולע . מחפש כל שקל . אבל נותן שטרות כסף
- 1.היא עדיין 18/10/2024 20:37הגב לתגובה זולפטר שכבת ביניים של טיילים ואנשי שווק.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.

