לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

לוסיד נופלת ב-15% - מדללת את המשקיעים

חברת הרכבים החשמליים מנפיקה 262 מיליון מניות על מנת לגייס הון משמעותי. הגיוס מעורר חששות בקרב המשקיעים הקיימים כאשר הוא מדלל את אחזקותיהם בחברה
אדיר בן עמי |

יצרנית הרכב החשמלי לוסיד מוטורס LUCID GROUP הפתיעה את השוק כאשר הודיעה על תוכניות להנפקה ציבורית משמעותית. בעקבות ההודעה, מניות החברה צנחו ב-15%, והגיעו לשפל של 2.80 דולר למניה בתחילת המסחר.

ההנפקה המתוכננת צפויה לכלול 262 מיליון מניות חדשות, צעד שנועד לגייס הון משמעותי לחברה. לוסיד הצהירה כי הכספים שיגויסו ישמשו למימון הוצאות הון, הון חוזר, ומטרות נוספות שלא פורטו. במקביל להנפקה הציבורית, קרן ההשקעות הציבורית של ערב הסעודית, בעלת המניות העיקרית בלוסיד, הודיעה על כוונתה לרכוש 375 מיליון מניות נוספות בעסקת הקצאה פרטית. מהלך זה נועד לשמר את אחזקותיה של הקרן בחברה על כ-59%.

הנפקת מניות חדשות מעוררת לרוב חששות בקרב המשקיעים הקיימים, שכן היא מדללת את אחזקותיהם בחברה. עם זאת, רבים בשוק ההון היו מודעים לכך שלוסיד תצטרך לגייס הון נוסף בשלב כלשהו, אם כי העיתוי המדויק לא היה ידוע.

 

שורפת מזומנים בקצב מהיר

נכון לסוף הרבעון השני של 2023, לוסיד החזיקה ברזרבות מזומנים והשקעות בסך של כ-4 מיליארד דולר. אנליסטים בוול סטריט צופים כי החברה תשתמש בכ-2.3 מיליארד דולר במהלך ששת הרבעונים הקרובים.

למרות שלוסיד מחזיקה במספיק מזומנים כדי להמשיך בפעילותה עד סוף שנת 2025 ואף מעבר לכך, ברור כי אין זה מעשי עבור חברה להמתין עד לרגע האחרון לפני שהיא פועלת לגיוס הון נוסף.

במחירי המניות הנוכחיים, צפויה לוסיד לגייס כ-1.7 מיליארד דולר מההנפקה החדשה. סכום זה מספיק לכיסוי ההוצאות השוטפות של החברה למשך כשנה נוספת, בהתחשב בקצב השריפה הנוכחי של המזומנים. חשוב לציין כי מאז הפיכתה לחברה ציבורית ביולי 2021, לוסיד השתמשה בכ-8.6 מיליארד דולר לפיתוח עסקיה.

 

התחזיות לרבעון השלישי

במקביל להודעה על ההנפקה, פרסמה לוסיד גם הערכות ראשוניות לתוצאות הרבעון השלישי. החברה צופה הפסד תפעולי של בין 765 ל-790 מיליון דולר, גבוה מהערכות האנליסטים שעמדו על 752 מיליון דולר. ההכנסות הצפויות לרבעון נעות בין 199 ל-200 מיליון דולר, מעט מעל תחזיות השוק.

קיראו עוד ב"גלובל"

למרות ההפסדים הגדולים, לוסיד הצליחה לשבור שיא במסירות רכבים ברבעון השלישי, עם 2,781 כלי רכב שנמסרו ללקוחות. עם זאת, נתון זה לא הספיק כדי לרכך את תגובת המשקיעים להנפקה המתוכננת.

ההודעה של לוסיד מגיעה על רקע האטה בצמיחת הביקוש לרכבים חשמליים בשוק העולמי. מגמה זו השפיעה לרעה על מניותיהן של יצרניות רכב חשמלי רבות. בתגובה למצב השוק, לוסיד, כמו גם מתחרותיה כדוגמת טסלה, נאלצו להוריד מחירים בניסיון לעודד את הביקוש.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.