הפדרל ריזרב
צילום: AgnosticPreachersKid, Wikipedia

בוול-סטריט רוצים עוד הורדות ריבית משמעותיות – בפד' לא מסכימים

בעוד שהפד החל במהלך של הורדת ריבית, קיימת אי-ודאות לגבי הקצב והעוצמה של ההורדות הבאות. הפד מעוניין בגישה מדודה וזהירה, בעוד השווקים מצפים למהלכים דרמטיים יותר
אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה פדרל ריזרב ריבית

הבנק המרכזי של ארצות הברית החל במהלך היסטורי של הורדת ריבית, לאחר תקופה ארוכה של העלאות. יו"ר הפד, ג'רום פאוול, הוביל את המהלך, אך כעת גם בכירים אחרים בבנק המרכזי מתבטאים בנושא. במקביל, וול סטריט מגיבה ומנתחת את המשמעויות.

ההחלטה האחרונה של הפד הייתה להוריד את הריבית ב-0.5 נקודות אחוז, צעד משמעותי שמסמן שינוי כיוון ברור. אולם, בעוד שהן הפד והן השווקים מסכימים כי זוהי רק ההתחלה של מגמת הורדות, קיימת מחלוקת לגבי הקצב הצפוי של ההורדות הבאות.

הפד מעוניין להמשיך בהורדות ריבית בקצב מתון ויציב. הסיבות לכך הן מצב כלכלי יציב יחסית, שוק עבודה מאוזן, ואינפלציה שמתמתנת. מנגד, השווקים מהמרים על כך שהרעה במצב הכלכלי ובשוק העבודה תאלץ את הפד לפעול מהר יותר. המנדט הכפול של הפד - תעסוקה מלאה ויציבות מחירים - עומד במרכז השיקולים. לאחר שנתיים של מאבק באינפלציה, הפד מעריך כי הסיכונים להשגת יעדים אלו מאוזנים יותר כיום. זו הסיבה העיקרית להחלטה להתחיל בהורדת הריבית.

הסיכוי לאבטלה גבוהה עולה על הסיכון לאינפלציה גבוהה

ניל קשקרי, נשיא הפד של מינאפוליס, הביע את דעתו כי כעת הסיכון של אבטלה גבוהה עולה על הסיכון של אינפלציה גבוהה. זוהי תפיסה שמשקפת את הלך הרוח בקרב מקבלי ההחלטות בפד. הצמיחה הכלכלית בארה"ב נותרה חזקה יחסית, עם תחזיות לצמיחה שנתית של כ-2.9% ברבעון השלישי. עם זאת, שוק העבודה מראה סימני התקררות, כאשר שיעור האבטלה עלה מ-3.4% בשנה שעברה ל-4.2% באוגוסט האחרון.

הפד מעריך כי "הריבית הניטרלית" - זו שאינה מעודדת או מרסנת את הצמיחה - נמצאת סביב 3%. המטרה היא להגיע לרמה זו בהדרגה, תוך כדי מעקב אחר נתוני האינפלציה, התעסוקה והפעילות הכלכלית. אדריאנה קוגלר, חברת מועצת המנהלים של הפד, ציינה כי אם המגמות הנוכחיות יימשכו, יהיה מקום להורדות ריבית נוספות. זוהי אינדיקציה נוספת לכוונות הפד בטווח הבינוני.

הבנק המרכזי מקווה ל"נחיתה רכה" של הכלכלה. התחזיות הרשמיות צופות צמיחה של 2% בשנה עד 2027, עם שיעור אבטלה שיגיע לשיא של 4.4% בלבד. זוהי תחזית אופטימית יחסית, המשקפת את האמונה ביכולת לנווט את הכלכלה בזהירות. ההתקדמות במאבק באינפלציה היא גורם מרכזי נוסף בהחלטות הפד. האינפלציה השנתית ירדה מ-9% ביוני 2022 ל-2.5% באוגוסט האחרון. זהו שיפור משמעותי, אם כי עדיין מעל היעד של 2%.

 

נתוני האינפלציה האחרונים הכריעו

כריסטופר וולר, חבר נוסף במועצת המנהלים של הפד, ציין כי הנתונים האחרונים של האינפלציה היו הגורם שהכריע את הכף בעד הורדת הריבית ב-0.5 נקודות אחוז. זוהי עדות נוספת לחשיבות שמייחס הפד לנתוני האינפלציה .עם זאת, לא כל חברי הפד תמימי דעים. מישל באומן, למשל, הצביעה נגד ההורדה האחרונה, מתוך חשש לעלייה מחודשת באינפלציה. היא הזכירה סיכונים כמו שיבושים בשרשרת האספקה העולמית ומתיחות גיאופוליטית.

השווקים, מצדם, מהמרים על הורדות ריבית מהירות יותר. הם מצפים לעוד הורדה משמעותית כבר בנובמבר, ולהורדות נוספות ב-2025. זוהי תחזית אגרסיבית יותר מזו של הפד עצמו. נתוני שוק העבודה יהיו קריטיים להחלטות הבאות של הפד. דו"חות התעסוקה של ספטמבר ואוקטובר, שיפורסמו ב-4 באוקטובר וב-1 בנובמבר בהתאמה, יהיו במוקד תשומת הלב של מקבלי ההחלטות והמשקיעים כאחד.

קיראו עוד ב"גלובל"

לסיכום, בעוד שהפד החל במהלך של הורדת ריבית, קיימת אי-ודאות לגבי הקצב והעוצמה של ההורדות הבאות. הפד מעוניין בגישה מדודה וזהירה, בעוד השווקים מצפים למהלכים דרמטיים יותר. האיזון העדין בין צמיחה כלכלית, תעסוקה ואינפלציה ימשיך להיות במרכז הדיון הכלכלי בחודשים הקרובים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יוני 28/09/2024 14:33
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא מאמין לנתונים של הפד שזורקים לאוויר
  • 1.
    לפי הקצב של עליית הסחורות זאת ירידה לצורך עליה (ל"ת)
    קשקש 28/09/2024 03:45
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.