OpenAI עומדת להפוך לארגון למטרות רווח - איך זה יעזור לה לגייס משקיעים?
OpenAI, החברה המפתחת את ChatGPT, עומדת בפני שינויים משמעותיים. על פי דיווחים בוול סטריט ג'ורנל, החברה מתכננת לשנות את מבנה הארגון שלה מעמותה ללא מטרות רווח לחברה למטרות רווח. מהלך זה עשוי להפוך את החברה לאטרקטיבית יותר עבור משקיעים גדולים כמו מיקרוסופט ואפל.
כיום, OpenAI מאורגנת כעמותה ללא מטרות רווח עם דירקטוריון המפקח על פעילות עסקית למטרות רווח. השינוי המתוכנן יהפוך אותה לתאגיד למטרות רווח עם תועלת ציבורית. דובר החברה הגיב לדיווחים באומרו כי החברה נשארת ממוקדת בפיתוח בינה מלאכותית לטובת כולם, וכי העמותה תמשיך להתקיים כחלק מרכזי במשימתה.
במקביל לשינויים המבניים, OpenAI מתמודדת עם עזיבה של דמויות מפתח. מירה מוראטי, מנהלת הטכנולוגיות הראשית, התפטרה באופן פתאומי. היא מצטרפת לשורה של עזיבות בכירות מאז המשבר שפקד את החברה בשנה שעברה, כאשר המנכ"ל סם אלטמן פוטר לזמן קצר על ידי הדירקטוריון הקודם.
בין העוזבים הבולטים נמנים גם אילייה סוצקבר, המייסד המשותף והמדען הראשי לשעבר, ג'ון שולמן, מייסד משותף וחוקר בכיר לשעבר, וכן יאן לייקה, חוקר בכיר נוסף. גרג ברוקמן, מייסד משותף ונשיא לשעבר, יצא לחופשה עד סוף השנה.
- אמזון בוחנת השקעה של כ־10 מיליארד דולר ב־OpenAI
- בזמן שמצמצתם: OpenAI שידרגה את יכולות עיבוד התמונה והמדעים של ChatGPT
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלטמן התייחס לשינויים בהנהלה במזכר שפרסם ברשתות החברתיות, ואמר כי שינויים בהנהגה הם חלק טבעי בחברות, במיוחד אלו הצומחות במהירות. עם זאת, הוא הודה כי אין זה טבעי שהשינוי יהיה כה פתאומי.
ענקיות הטכנולוגיה רוצות להשקיע
מיקרוסופט, שהשקיעה 13 מיליארד דולר ב-OpenAI מאז 2019, החלה לאחרונה להפחית את תלותה בחברה על ידי הקמת יחידת בינה מלאכותית פנימית. במקביל, OpenAI מפתחת קשרים קרובים יותר עם אפל, כולל שיתוף פעולה בהטמעת בינה מלאכותית באייפון.
לאחרונה דווח כי מיקרוסופט, אפל ויצרנית השבבים אנבידיה עשויות להיות מעורבות בסבב גיוס הון עבור OpenAI בסכום של לפחות 5 מיליארד דולר, המכוון לשווי שוק של 150 מיליארד דולר.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
המבנה למטרות רווח המוצע נראה כמכוון בחלקו להפוך את העסקה למושכת יותר עבור משקיעים. בניגוד למשקיעים קודמים ב-OpenAI, אלה שישקיעו בסבב הנוכחי לא יהיו מוגבלים ברווחים שהם יכולים להרוויח. יתרה מזאת, אם השינוי המבני לא יתרחש תוך שנתיים, המשקיעים החדשים יוכלו לבקש את כספם בחזרה.
זקוקה למימון משמעותי
OpenAI צפויה להזדקק למימון משמעותי נוסף כדי לסייע בהשקת מספר תכונות בינה מלאכותית שטרם הגיעו לשחרור כללי, כולל מחולל הווידאו מטקסט Sora. החברה בחרה לבצע שיפורים הדרגתיים במודל הבינה המלאכותית GPT-4 שלה במקום להכריז על יורשו.
החברה עומדת גם בפני הסחת דעת פוטנציאלית כאשר אילון מאסק, מנכ"ל טסלה ואחד ממייסדי OpenAI, חידש את תביעתו נגד החברה. מאסק טוען כי הוא הוטעה לחשוב שחברת הבינה המלאכותית שעזר להקים תהיה מיזם ללא מטרות רווח.
OpenAI עומדת בפני אתגרים משמעותיים בעת שהיא מנווטת בין שינויים ארגוניים, עזיבות בכירים, והצורך בהשקעות נוספות. היכולת של החברה להמשיך ולחדש בתחום הבינה המלאכותית תיבחן בתקופה זו של שינויים ואי-ודאות.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
