אפל קופצת ב-4% - למה בוול-סטריט עדיין לא אופטימיים?
מניית אפל APPLE רושמת עלייה משמעותית ביום המסחר היום (חמישי), יחד עם מניות טכנולוגיה אחרות, בתגובה להחלטת הבנק הפדרלי האמריקאי להוריד את הריבית. עם זאת, האנליסטים עדיין חוששים בנוגע לביקוש לאייפון החדש, במיוחד לאור האכזבה מאירוע ההשקה של האייפון 16.
הורדת הריבית בחצי אחוז מגיעה בזמן קריטי עבור חברות הטכנולוגיה. בתקופה האחרונה, הצרכנים התמודדו עם מימון יקר ואינפלציה מתמשכת, דבר שהשפיע על כוח הקנייה שלהם. בנוסף, הלחצים הרגולטוריים על הסקטור נמשכים, ומשקיעים נטו להסיט את כספם ממניות הענק.
באופן כללי, ריביות נמוכות יותר נחשבות לחיוביות עבור חברות טכנולוגיה. הן מגדילות את הערך של רווחים עתידיים עבור מניות צמיחה, מפחיתות את עלויות המימון לתאגידים, ומקלות על צרכנים לרכוש מוצרים יקרים כמו אייפון או מחשב אישי.
אנליסט וודבוש, דן אייבס, מעריך כי "הבמה מוכנה לעליית מניות הטכנולוגיה לקראת סוף השנה ו-2025, כאשר הפד מתחיל בסייקל אגרסיבי של הורדות ריבית וההוצאות על בינה מלאכותית מהוות מחזור השקעות דורי שרק מתחיל להשפיע על סקטור הטכנולוגיה."
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- אפל בשיא כל הזמנים - האם האייפון 17 יציל את 2025?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האתגרים של אפל
למרות העלייה החדה במניית אפל, עדיין קיימים אתגרים משמעותיים. מתחילת ספטמבר ועד לסגירת המסחר ביום רביעי, המניה ירדה בכ-3%. לפי האנליסטית לורה מרטין מחברת נידהאם, קיים פסימיזם מסוים בוול סטריט לגבי הביקוש לאייפון.
הדיון המרכזי בקרב המשקיעים נסוב סביב השאלה מתי יתחיל סייקל השדרוג הבא של האייפון - האם זה יהיה עם האייפון 16, 17 או 18? אירוע ההשקה של האייפון 16 ב-9 בספטמבר לא עמד בציפיות האנליסטים, במיוחד לאור ההודעה כי הפצת תוכנת הבינה המלאכותית של אפל בשפות שאינן אנגלית תיקח מספר חודשים.
סין מהווה גורם נוסף לדאגה. מרטין מציינת כי מכירות האייפון בסין ירדו כאחוז מסך ההכנסות בשנים האחרונות, ותפקידה של המדינה בשרשרת האספקה של אפל מהווה גם כן סיכון. "רוב המשקיעים מאמינים שהמתיחות הגיאופוליטית הגוברת רעה לאפל הן מבחינת הכנסות והן מבחינת עלויות, מכיוון שרוב מוצריהם מיובאים מסין," היא כותבת.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
עם זאת, מרטין, כמו רוב האנליסטים המסקרים את המניה, נשארת אופטימית. מתוך 48 אנליסטים המסקרים את המניה כ-33 ממליצים לקנות, 13 ממליצים להחזיק ורק שניים ממליצים למכור. מרטין עצמה ממליצה על קנייה עם מחיר יעד של 260 דולר.
מרטין מדגישה כי כוחה של אפל נובע מבסיס הלקוחות העצום שלה, המונה יותר מ-1.25 מיליארד אנשים, ומהאופן שבו לקוחות אלה נהנים ממגוון מוצרי אפל. ככל שיש יותר מוצרי אפל בשוק, כך גדל הפוטנציאל לשדרוגים עתידיים, מה שצפוי להגדיל את הכנסות ענקית הטכנולוגיה בטווח הארוך.
דוחות אפל
ענקית הטכנולוגיה דיווחה בתוצאותיה לרבעון השלישי על רווח למניה של 1.4 דולר על הכנסות של 85.8 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 1.34 דולר על הכנסות של 83.79 מיליארד דולר.
ההכנסות מאייפונים עמדו על 39.3 מיליארד דולר, טוב מהצפי של 38.81 מיליארד. ההכנסות ממחשבי Mac הסתכמו ב-7.01 מיליארד, בעוד הצפי היה ל-7.02 מיליארד דולר. ההכנסות מאייפדים עמדו על 7.16 מיליארד, לעומת הצפי ל-6.61 מיליארד. ההכנסות משירותים הסתכמו ב-24.21 מיליארד, לעומת הצפי של 24.01 מיליארד. ההכנסות ממוצרים לבישים כמו שעונים ואביזרים נוספים הסתכמו ב-8.1 מיליארד, לעומת הצפי של 7.79 מיליארד.
ההכנסות מסין ירדו ב-6.5% ל-14.73 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לירידה של 2.4%. שיעור הרווח הגולמי הסתכם ב-46.3%, בעוד הצפי היה ל-46.1%.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
