הורדת הריבית עדיין אפשרית: מדד האינפלציה המועדף על הפד עם עלייה מתונה ביוני
מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על הפדרל ריזרב, עלה ב-0.2% ביוני, בהתאם לציפיות וגבוה מ-0.1% בחודש מאי. העלייה משנה לשנה עמדה על 2.6%, ללא שינוי לעומת החודש הקודם וגבוה מהצפי ל-2.5%. מדד המחירים הכללי הציג עלייה חודשית של 0.1%, ועלייה שנתית של 2.5%. בהתאם לציפיות. המדדים עולים בתגובה עד 1%.
בסך הכל, לחץ המחירים פוחת וזה עשוי לעזור לבכירי הפד' להאמין כי האינפלציה אכן מתקדמת אל עבר יעד ה-2% של הבנק המרכזי. מדד ה-PCE משמש את הפד' בהחלטות בנוגע למדיניות המוניטרית שלו. הצמיחה הכלכלית עמדה בממוצע על 2.1% במחצית הראשונה של 2024 לעומת 4.2% במחצית השנייה של 2023.
הבנק המרכזי שמר על הריבית בטווח של 5.25%-5.5% מאז חודש יולי בשנה שעברה, לאחר שהעלה את הריבית ב-525 בנקודות בסיס מאז 2022. הירידה באינפלציה בנוסף להקלה בשוק העבודה הביאו את השווקים בארה"ב לצפות ל-3 הורדות ריבית השנה, שלפי הערכות יחלו מחודש ספטמבר עם סבירות של 99.7%. השווקים מתמחרים סיכוי של 93.3% כי הריבית תישאר שוב על כנה בהחלטת הריבית הקרובה של הפד'.
ההוצאות הצרכניות, המהוות יותר משני שליש מהפעילות הכלכלית בארה"ב, עלו ב-0.3% בחודש שעבר, לאחר עלייה של 0.4% בחודש מאי. דו"ח התוצר המקומי הגולמי לרבעון השני הציג כי הכלכלה האמריקאית צומחת בקצב שנתי של 2.8%, כפול מקצב של 1.4% ברבעון הראשון.
- בהתאם לציפיות השוק: אינפלציית הליבה במדד ה-PCE ירדה ל-2.8%
- מדד הליבה של ה-PCE עלה ב-0.2%, בהתאם לתחזיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נתוני התמ"ג עודדו את השווקים במיוחד על רקע החששות ממיתון קרוב שהתגברו בזמן האחרון. התוצר ברבעון הראשון כאמור היה אחד מהגורמים לחששות הללו אבל גם נתונים אחרים לא היו מעודדים במיוחד. רמת החיסכון של הצרכן האמריקאי הגיעה לראשונה מאז משבר 2008 לטריטוריה שלילית, ההכנסה הריאלית הפנויה התמתנה משמעותית ועלתה ב-1% בלבד לעומת המצב לפני 12 חודשים, זאת על אף העלייה הנאה בצמיחה וברמות השכר, וגם החולשה בשוק הנדל"ן הוסיפה לדאגות מפני מיתון.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
