טסלה
צילום: טוויטר

18 שנה אחרי הדגם הראשון - מצבה של טסלה היום

לפני 18 שנה הושק הדגם הראשון של טסלה, הרואדסטר; מאז מהפכת הרחב החשמלי הגיעה כמעט לכל מקום בעולם, אבל עדיין יש מכשולים בדרך לאימוץ רחב
רוי שיינמן | (1)

18 שנה חלפו מאז השקת הדגם הראשון של טסלה TESLA INC , הרואדסטר. "כשאתם קונים את הדגם הזה אתם בעצם עוזרים לממן את הפיתוח של הרכב החשמלי להמונים", אמר אז אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל החברה. מי חשב באותה תקופה שהצעיר הדרום אפריקני עתיד להפוך לאיש העשיר בעולם תוך שהוא מוביל את המהפכה הגדולה ביותר בתחום הרכב מאז הנרי פורד. טסלה שלו כבר שווה היום 744 מיליארד דולר אחרי עלייה של פי 195 מההנפקה ב-2010, אבל עדיין ניצבים מכשולים בדרך למהפכה החשמלית המושלמת.

דגם הרואדסטר הראשון של טסלה

דגם הרואדסטר הראשון של טסלה; קרדיט: טוויטר

דונאלד טראמפ: "אחסל את הרגולציה של ביידן בנושא ה-EV ביום הראשון שלי במשרד"

הסנטימנט בקרב ממשלות בעולם משתנה. אם ב-10-15 השנים האחרונות המגמה הייתה השקעה ברפורמות ובשתיות לקליטת רכבים חשמליים בתור חלופות ירוקות לרכבי בנזין, היום מסתמן שהנושא פחות על סדר היום של מנהיגי העולם.

אחד המתנגדים הגדולים הוא דונאלד טראמפ, שצפוי להיבחר לנשיאות ארה"ב בבחירות הקרובות. ממשלת ביידן החילה רגולציה המציבה יעדי פליטות פחמן שמאלצים מדינות לקדם את האימוץ של רכבים חשמליים, וטראמפ הוא מהמתנגדים הגדולים למהלכים האלה. מעבר ליחסו המזלזל בכל הנוגע למשבר האקלים, טראמפ הוא קפיטליסט טהור והוא רואה את המהלכים האלה כהתערבות בשוק הרכב, מה גם שהוא ידוע במקורבות שלו לתאגידי הרכב הגדולים כמו גם לתאגידי הנפט הגדולים בארה"ב.

מהבחינה הזו הרפורמות של ביידן היו נכונות - כבר כתבנו כאן על כך שבסופו של דבר ההחלטה של הצרכנים לרכוש רכב חשמלי או רכב בנזין מגיעה משיקולים של עלות. רכבים חשמליים כיום יקרים בהרבה מרכבי בנזין, ולמרות שמבחינה סביבתית הדבר הנכון הוא לקנות רכב חשמלי הצרכנים לא מוכנים לשלם את המחיר.

אילון מאסק שאמר לפני 18 שנה שהחברה שלו תבנה רכב חשמלי להמונים מילא את ההבטחה בצורה חלקית. טסלה היא כן ראש החץ של חברות הרכבים החשמליים אבל אי אפשר לקרוא לרכבים שלה עדיין רכבים להמונים, בטח כשהיא לא מצליחה להוריד את מחירי הרכבים שלה אל מתחת ל-20 אלף דולר כאשר החברות הסיניות מצליחות לעשות זאת בזכות התמיכה שהן מקבלות מממשלת סין.

 

למרות המהמורות - נתוני המסירות מעודדים

אחרי מספר דוחות רצופים בהם אכזבה בנתוני המסירות, ברבעון השני טסלה היכתה את צפי האנליסטים כשמסרה 443,956 כלי רכב, זאת בעוד האנליסטים ציפו שהמסירות של טסלה יגיעו ל-439,000. זה סימן טוב כי זה מראה שהמותג של טסלה נשאר חזק.

קיראו עוד ב"גלובל"

דגם 3 של טסלה; קרדיט: טוויטר

דגם 3 של טסלה; קרדיט: טוויטר

לאחרונה נחשף כי נתח השוק של טסלה ירד מתחת ל-50% בארה"ב ברבעון השני, אבל בסך הכל האמריקאים רכשו 330,000 רכבים חשמליים ברבעון השני, שיא חדש ועלייה של 11% לעומת שנה קודם לכן. הירידה בנתח השוק אומנם מאכזבת אבל כשאנחנו מדברים על מהפכת הרכבים החשמליים כמובן שהנתונים הרחבים יותר הם מה שחשוב.

שיעור חדירת הרכבים החשמליים במכירות רכבים חדשים עמד על בערך 8%. זה היה סביב ה-7%-8% בששת הרבעונים האחרונים. יותר יצרניות רכב מציגות נתוני מכירות משמעותיים של רכבים חשמליים ומציעות גרסאות שונות של רכבים כך שחלק גדול יותר מהציבור יכול להרשות לעצמו לרכוש EV. תשע יצרניות רכב מכרו יותר מ-10,000 רכבים חשמליים ברבעון השני: פולקסווגן, BMW, ג'נרל מוטורס, פורד, יונדאי, קיה, טויוטה, ריביאן וכמובן טסלה. מדובר בעלייה לעומת שמונה יצרנית שנה קודם לכן לאחר שטויוטה הצטרפה לקבוצה עם לקסוס.

טסלה כנראה תישאר המובילה בתחום הרכבים החשמליים והמותג הדומיננטי בשוק. התפקיד החלוצי שהיא משחקת במהפכה זוכה להערכה הן מצד הלקוחות והן מצד המשקיעים וסביר להניח שהיא לעד תיזכר כה-חברה שפיתחה את הדור הבא של הרכבים.

הסימנים החיוביים הללו משתקפים גם במניה של טסלה. המניה הציגה ירידות של 25% מתחילת השנה עד לפרסום נתוני המסירות של הרבעון השני כאשר מאז היא מחקה את הירידות וכרגע היא רק במינוס 4% מתחילת השנה.

מניית טסלה מתחילת השנה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יאצק 20/07/2024 20:59
    הגב לתגובה זו
    ועוד בכותרת?!
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

גיי פי מורגן
צילום: טוויטר

ג’יי.פי מורגן: בועת ה-AI היא סיכון גדול יותר לשווקים מהמתיחות הגיאופוליטית

בנק ההשקעות ג’יי.פי מורגן מזהיר כי ההתלהבות הגוברת סביב תחום הבינה המלאכותית הפכה לגורם סיכון מרכזי עבור שוקי ההון.

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה AI סיכון

קרי קרייג, אסטרטג שווקים גלובלי בחטיבת ניהול הנכסים של בנק ההשקעות ג’יי.פי מורגן מזהיר כי אכזבה מתוצאות כספיות של חברות בתחום עשויה להוביל לתיקון חד הרבה יותר מזה שעלול להיגרם מהסלמה במתיחות פוליטית בעולם.

קרייג מסביר כי המיקוד החריג ב-AI וההשקעות האדירות של ענקיות הטכנולוגיה יצרו ציפיות גבוהות במיוחד. אם ההשקעות האלו לא יתורגמו להכנסות ממשיות, שוק המניות עלול להתחיל להטיל ספק בתחזיות הצמיחה ובשוויי החברות. לדבריו, כבר באפריל האחרון ראינו כיצד דוחות חלשים של מספר חברות טכנולוגיה הובילו לירידות חדות - תרחיש שיכול לחזור על עצמו.

לצד זאת, קרייג מציין כי השילוב בין ביקוש גבוה ל-AI לבין הציפיות להפחתות נוספות בריבית הפדרל ריזרב הוא אחד הגורמים שהובילו את המדדים המרכזיים בארה״ב לרמות שיא היסטוריות בו זמנית. עם זאת, הוא סבור כי הפוטנציאל להמשך עליות בארה״ב מוגבל, בעוד שבאירופה ניתן למצוא תמיכה פיסקלית שעשויה לסייע לשוקי המניות. ביפן, לדבריו, הרפורמות התאגידיות צפויות להוסיף רוח גבית, ובשווקים המתעוררים בולטות במיוחד ההזדמנויות על רקע תמחור אטרקטיבי יחסית.


ג’יימי דיימון, מנכ"ל הבנק הגיע שבוע שעבר לביקור מפתיע בקפיטול היל, שם נפגש עם קבוצת סנאטורים רפובליקנים ודן עמם בצמיחה הכלכלית ובמדיניות הפדרל ריזרב. דיימון, אמר לכתבים לאחר הפגישה כי אינו מודאג בנוגע לעצמאות הפד. לדבריו, “הפד צריך להיות עצמאי. שמעתי גם את הנשיא טראמפ אומר שהפד צריך להיות עצמאי, ולכן איני מודאג מכך”. דבריו נאמרו על רקע ביקורת מתמשכת מצד הנשיא טראמפ כלפי יו"ר הפד וצוותו, ובזמן שבו רגישות השווקים לנושאי מדיניות מוניטרית נמצאת בשיא.

בנוסף, דיימון תיאר את מצב הכלכלה האמריקאית כ”עד כה,  טוב”. לדבריו, "ישנם סימנים להאטה, אך התמונה הכוללת עדיין יציבה, אך צריך לפעול כדי שתישאר כך".