18 שנה אחרי הדגם הראשון - מצבה של טסלה היום
18 שנה חלפו מאז השקת הדגם הראשון של טסלה TESLA INC , הרואדסטר. "כשאתם קונים את הדגם הזה אתם בעצם עוזרים לממן את הפיתוח של הרכב החשמלי להמונים", אמר אז אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל החברה. מי חשב באותה תקופה שהצעיר הדרום אפריקני עתיד להפוך לאיש העשיר בעולם תוך שהוא מוביל את המהפכה הגדולה ביותר בתחום הרכב מאז הנרי פורד. טסלה שלו כבר שווה היום 744 מיליארד דולר אחרי עלייה של פי 195 מההנפקה ב-2010, אבל עדיין ניצבים מכשולים בדרך למהפכה החשמלית המושלמת.
דגם הרואדסטר הראשון של טסלה; קרדיט: טוויטר
דונאלד טראמפ: "אחסל את הרגולציה של ביידן בנושא ה-EV ביום הראשון שלי במשרד"
הסנטימנט בקרב ממשלות בעולם משתנה. אם ב-10-15 השנים האחרונות המגמה הייתה השקעה ברפורמות ובשתיות לקליטת רכבים חשמליים בתור חלופות ירוקות לרכבי בנזין, היום מסתמן שהנושא פחות על סדר היום של מנהיגי העולם.
אחד המתנגדים הגדולים הוא דונאלד טראמפ, שצפוי להיבחר לנשיאות ארה"ב בבחירות הקרובות. ממשלת ביידן החילה רגולציה המציבה יעדי פליטות פחמן שמאלצים מדינות לקדם את האימוץ של רכבים חשמליים, וטראמפ הוא מהמתנגדים הגדולים למהלכים האלה. מעבר ליחסו המזלזל בכל הנוגע למשבר האקלים, טראמפ הוא קפיטליסט טהור והוא רואה את המהלכים האלה כהתערבות בשוק הרכב, מה גם שהוא ידוע במקורבות שלו לתאגידי הרכב הגדולים כמו גם לתאגידי הנפט הגדולים בארה"ב.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהבחינה הזו הרפורמות של ביידן היו נכונות - כבר כתבנו כאן על כך שבסופו של דבר ההחלטה של הצרכנים לרכוש רכב חשמלי או רכב בנזין מגיעה משיקולים של עלות. רכבים חשמליים כיום יקרים בהרבה מרכבי בנזין, ולמרות שמבחינה סביבתית הדבר הנכון הוא לקנות רכב חשמלי הצרכנים לא מוכנים לשלם את המחיר.
אילון מאסק שאמר לפני 18 שנה שהחברה שלו תבנה רכב חשמלי להמונים מילא את ההבטחה בצורה חלקית. טסלה היא כן ראש החץ של חברות הרכבים החשמליים אבל אי אפשר לקרוא לרכבים שלה עדיין רכבים להמונים, בטח כשהיא לא מצליחה להוריד את מחירי הרכבים שלה אל מתחת ל-20 אלף דולר כאשר החברות הסיניות מצליחות לעשות זאת בזכות התמיכה שהן מקבלות מממשלת סין.
למרות המהמורות - נתוני המסירות מעודדים
אחרי מספר דוחות רצופים בהם אכזבה בנתוני המסירות, ברבעון השני טסלה היכתה את צפי האנליסטים כשמסרה 443,956 כלי רכב, זאת בעוד האנליסטים ציפו שהמסירות של טסלה יגיעו ל-439,000. זה סימן טוב כי זה מראה שהמותג של טסלה נשאר חזק.- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
דגם 3 של טסלה; קרדיט: טוויטר
לאחרונה נחשף כי נתח השוק של טסלה ירד מתחת ל-50% בארה"ב ברבעון השני, אבל בסך הכל האמריקאים רכשו 330,000 רכבים חשמליים ברבעון השני, שיא חדש ועלייה של 11% לעומת שנה קודם לכן. הירידה בנתח השוק אומנם מאכזבת אבל כשאנחנו מדברים על מהפכת הרכבים החשמליים כמובן שהנתונים הרחבים יותר הם מה שחשוב.
שיעור חדירת הרכבים החשמליים במכירות רכבים חדשים עמד על בערך 8%. זה היה סביב ה-7%-8% בששת הרבעונים האחרונים. יותר יצרניות רכב מציגות נתוני מכירות משמעותיים של רכבים חשמליים ומציעות גרסאות שונות של רכבים כך שחלק גדול יותר מהציבור יכול להרשות לעצמו לרכוש EV. תשע יצרניות רכב מכרו יותר מ-10,000 רכבים חשמליים ברבעון השני: פולקסווגן, BMW, ג'נרל מוטורס, פורד, יונדאי, קיה, טויוטה, ריביאן וכמובן טסלה. מדובר בעלייה לעומת שמונה יצרנית שנה קודם לכן לאחר שטויוטה הצטרפה לקבוצה עם לקסוס.
טסלה כנראה תישאר המובילה בתחום הרכבים החשמליים והמותג הדומיננטי בשוק. התפקיד החלוצי שהיא משחקת במהפכה זוכה להערכה הן מצד הלקוחות והן מצד המשקיעים וסביר להניח שהיא לעד תיזכר כה-חברה שפיתחה את הדור הבא של הרכבים.
הסימנים החיוביים הללו משתקפים גם במניה של טסלה. המניה הציגה ירידות של 25% מתחילת השנה עד לפרסום נתוני המסירות של הרבעון השני כאשר מאז היא מחקה את הירידות וכרגע היא רק במינוס 4% מתחילת השנה.
- 1.יאצק 20/07/2024 20:59הגב לתגובה זוועוד בכותרת?!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.

